پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۷
۳۲
اوباما کاهش ضریب امنیت دفاعی ایران را تأیید کرد

رونمایی‌رسمی‌ازتوطئه‌ضدایرانی؛ جنگ پس از بازرسی!

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۳
کد مطلب: 436179
۱۵ سال بعد، زمان مناسب‌تری برای حمله به ایران است!» این اظهارنظر صریح باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکاست که در حمایت از توافق هسته‌ای با ایران مطرح کرده است.
رونمایی‌رسمی‌ازتوطئه‌ضدایرانی؛ جنگ پس از بازرسی!
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، بررسی متن برجام طی ۲ هفته اخیر یک نگرانی جدی در میان متخصصان امنیتی و دفاعی ایران ایجاد کرد. این متخصصان به خصوص با مجوزهایی که امکان بازرسی از برخی اماکن حساس و مهم نظامی ایران را فراهم می‌کند، مخالفت کرده‌اند.

دلیل این مخالفت نیز، در دسترس قرار گرفتن توان دفاعی ایران است! به اعتقاد مقامات نظامی ایران، بازرسی‌ها می‌تواند ضریب امنیت دفاعی کشور را کاهش داده و در نتیجه احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را افزایش دهد.

روز گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی رسما این نگرانی‌ها را تایید کرد! او گفت بازرسی‌های هسته‌ای و نظامی موجب می‌شود آمریکا اطلاعات کافی از توانمندی‌های ایران در اختیار داشته باشد.

اوباما تصریح کرد: رژیم بازرسی‌ها به صورت فشرده تا ۱۵ سال آینده ادامه خواهد داشت و پس از ۱۵ سال و با توجه به اطلاعاتی که از ایران به دست آمده، آن زمان فرصت بهتری برای حمله نظامی به ایران است. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه اظهاراتش توضیح داد از نظر آمریکایی‌ها، در محاسبه و بررسی توانمندی دفاعی ایران، سلاح اتمی مهم‌ترین فاکتور است.

او با اشاره به بودجه دفاعی ایران گفت: بودجه نظامی متحدان آمریکا در منطقه ۱۰ برابر بودجه دفاعی ایران است اما نکته مهم این است که در این رویارویی ایران سلاح اتمی نداشته باشد و با توافق هسته‌ای، ایران سلاح اتمی نخواهد داشت! اوباما دیروز در یک کنفرانس تلفنی با گروه‌های حامی توافق هسته‌ای از جمله اتاق فکر «مرکز پیشرفت آمریکا» توافق هسته‌ای را بهترین گزینه برای مهار ایران در شرایط فعلی دانست و درباره متن برجام گفت: این یک توافق خوب است که باید به آن افتخار کنیم و اهداف مهم امنیتی را نه فقط برای ایالات متحده بلکه برای متحدان‌مان و جهان، از جمله اسرائیل تامین می‌کند.

اوباما سپس به شرح آنچه توافق هسته‌ای برای آمریکایی‌ها به ارمغان می‌آورد، پرداخت. به گزارش فارس، اوباما گفت: «بگذارید دقیق برای‌تان تشریح کنم که این توافق چه می‌کند. این توافق ۴ مسیر اصلی ایران برای رسیدن به یک سلاح هسته‌ای را قطع می‌کند. برای ۱۰ سال ابتدایی، این توافق به میزان قابل توجهی برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، به همین جهت ما همواره کاملا خواهیم دانست که آنها دارند چه می‌کنند». وی افزود: «تاسیسات زیرزمینی که بستن‌شان از راه‌های دیگر احتمالا شدنی نبود را می‌بندد. تاسیساتی را که می‌شد از آن برای تولید پلوتونیوم استفاده کرد، به نحوی تغییر می‌دهد که ما اطمینان می‌یابیم دیگر نمی‌شود از آن برای تولید مواد هسته‌ای استفاده کرد. ایران را ملزم می‌کند ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را به میزان ۹۸درصد کاهش دهد. همچنین رژیم بی‌سابقه راستی‌آزمایی و بازرسی‌ها ایجاد می‌کند که امکان نظارت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته از تمام تأسیسات هسته‌ای اعلام‌شده آنها و همچنین خط تولید آنها، از معادن اورانیوم تا کارگاه‌های تولید سانتریفیوژ که برای غنی‌سازی اورانیوم به آن نیاز است، تا کل مسیر تا انتها، را ایجاد می‌کند».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «برای ۵ سال پس از آن هم، ایران ملزم می‌شود تمام ذخایر خود را به خارج منتقل کند و در طول این مدت، تحقیقات و توسعه‌ای که ایران می‌تواند در زمینه توان هسته‌ای انجام دهد، کاملا محدود خواهد بود. در سال‌های پس از آن هم، ایران تحت شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ خواهد بود. تحت این توافق، ایران هیچ‌گاه نخواهد توانست به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این کشور، هرگز مجاز به توان هسته‌ای تسلیحاتی نخواهد بود.» وی افزود: «و بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌های تعبیه‌شده، نه مدت‌ها پس از ریاست‌جمهوری من، بلکه مدت‌ها پس از رئیس‌جمهور بعدی و رئیس‌جمهور بعد از او، ادامه خواهد داشت. در مقابل، ما تحریم‌هایی را که به طرزی نظام‌مند با کمک متحدان‌مان در کنار هم قرار دادیم رفع می‌کنیم. به این ترتیب ایران به دلارهایی که در خارج از این کشور بلوکه‌شده بود، دسترسی پیدا می‌کند. اقتصاد ایران به واسطه تحریم‌ها بشدت تضعیف شد و اکنون به دلیل تحریم‌ها، از رکود رنج می‌برد». اوباما سپس مدعی شد: «حتی با رفع تحریم‌ها، آنها برای رسیدن به جایی که اگر تحریم‌ها اصلا نبود می‌رسیدند، ۲۰ تا ۲۲ سال زمان می‌خواهند».

ابتدا بازرسی، سپس جنگ!


رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سخنانش به اهمیت موضوع بازرسی‌ها اشاره کرد. او توضیح داد که مختصات بازرسی‌ها بسیار پیشرفته و گسترده است و برخلاف آنچه در ایران گفته می‌شود، امکان مخالفت با آن وجود ندارد. اوباما در این‌باره گفت: «هزینه حقه زدن، بسیار بالا خواهد بود. ما ساختاری ایجاد کرده‌ایم که اگر آنها فریبکاری کنند، ما می‌توانیم به صورت یکجانبه، تمام تحریم‌هایی را که حالا هستند، بازگردانیم و آن وقت اقتصاد ایران بار دیگر بشدت تضعیف خواهد شد.» وی ادامه داد: «شما می‌شنوید که می‌گویند بازرسان آنقدر سریع دسترسی نخواهند یافت که بتوانند متوجه فریبکاری شوند اما ساختاری که در نظر گرفته شده، به نحوی است که ما می‌توانیم بر هر نوع مخالفتی که ایران ممکن است با دسترسی به هر سایتی، اعلام‌شده یا اعلام‌نشده، داشته باشد، غلبه کنیم و اگر آنها همکاری نکردند، آن وقت باز هم ما در موضعی خواهیم بود که تحریم‌ها را سر جایشان بازگردانیم. خلاصه کلام اینکه در طول اجرای این توافق، حقه زدن برای ایران کاری بسیار دشوار خواهد بود و ما قطعا به سرعت متوجه خواهیم شد و قادر خواهیم بود جرایم علیه آنها را دوباره اعمال کنیم».

رئیس‌جمهور آمریکا پس از این سخنان، با طرح یک سوال، به موضوع فراهم شدن امکان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران ورود کرد. اوباما گفت: «این استدلال را هم می‌شنوید که خب! توافق برای ۱۵ سال اول خوب است اما بعد از ۱۵ سال، آنها تمام این سانتریفیوژها را خواهند داشت و در موضعی خواهند بود که می‌توانند تمام بازرسان را بیرون کنند، حقه بزنند و به صورت بالقوه به سرعت به سمت بمب اتم حرکت کنند. این درست است که پس از ۱۵ سال آنها می‌توانند یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشند و اینکه به واسطه ماهیت برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، آنها در مقایسه با امروز ظرفیت غنی‌سازی به مراتب بیشتری خواهند داشت». اوباما افزود: «اما مشکل این منطق این است که اگر این توافق نبود، ما همین زمان گریز را ۶ ماه دیگر یا یک‌سال دیگر شاهد بودیم بنابراین سخت است استدلال کنیم که بهتر است ما ۶ ماه دیگر در موقعیتی قرار بگیریم که برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مجبور به استفاده از نیروی نظامی شویم، به جای ۱۵ سال دیگر و آن هم پس از آنکه ما رژیم بازرسی و راستی‌آزمایی ایجاد کرده‌ایم و هرآنچه لازم است را از برنامه هسته‌ای ایران می‌دانیم. (آن زمان) هر رئیس‌جمهوری اگر لازم باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای دست به اقدام نظامی بزند، در موقعیت به مراتب بهتری خواهد بود.»

وی ادامه داد: «می‌شنوید که گفته می‌شود آنها به پول قابل توجهی دست می‌یابند و اینکه ممکن است ایران فعالیت‌های تروریستی و ثبات‌زدایی بیشتری در منطقه انجام دهد. تردیدی نیست که بخشی از پولی که آنها دریافت می‌کنند، احتمالا صرف اهداف نظامی می‌شود اما به یاد داشته باشید که بودجه نظامی ایران ۱۵میلیارد دلار است اما بودجه ما بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار است. بودجه نظامی متحدان ما در خلیج(فارس) ۱۵۰ میلیارد دلار یا ۱۰ برابر بودجه ایران است. ما این توان را خواهیم داشت که ایران را از حمله با تسلیحات متعارف به متحدانمان بازداریم. خطر این است که آنها به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند که این دقیقا چیزی است که این توافق از آن جلوگیری می‌کند».

توافق علیه حزب‌الله!


اما در کنار تضعیف توان دفاعی ایران از طریق رژیم بازرسی‌های ویژه در توافق هسته‌ای، تضعیف بازوهای جریان مقاومت در منطقه نیز از جمله مواردی است که اوباما می‌گوید از طریق توافق هسته‌ای با ایران انجام خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این‌باره گفت: «هیچ چیزی در این توافق وجود ندارد که ما را از رویارویی قدرتمند با رفتارهای غیرهسته‌ای ایران که برخلاف منافع ما یا متحدان‌مان است، بازدارد. به‌عنوان نمونه، ما طبق این توافق، قادر خواهیم بود براساس اختیارات بین‌المللی که از میان نمی‌روند، با تسلیح حزب‌الله مقابله کنیم».

اوباما افزود: «حالا کاری که از این پس باید انجام دهیم، ارتقای ظرفیت دوستان و متحدان‌مان در منطقه و ارتقای امنیت است، چراکه رک بگویم، ایران توانسته بسیاری از این ممنوعیت‌های بین‌المللی را در حالی که اجرایی بودند، دور بزند بنابراین، مساله این نیست که این اختیارات از میان می‌رود، بلکه این است که ما باید به همکاری با متحدان‌مان در منطقه بپردازیم».

دنیس راس: باید قبل از پایان ۱۵ سال توافق، تسلیحات ضد فردو را به اسرائیل منتقل کنیم


همزمان با باراک اوباما، دنیس راس دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی که از سوی اوباما هماهنگ‌کننده امور مناسبات آمریکا و ایران نیز بوده، در مقاله‌ای تحت عنوان «چگونه ایران را به تعهداتش پایبند نگه داریم» برای نشریه پولتیکو، بر تجهیز تسلیحاتی اسرائیل تا ۱۵ سال آینده تأکید کرد و نوشت آمریکا باید در این مدت سلاح «نفوذگر مهمات انبوه» که برای هدف قرار دادن تأسیسات فردو لازم است را به اسرائیل تحویل دهد.

دیپلمات باسابقه آمریکایی که تخصص ویژه‌ای در امور امنیتی و دفاعی دارد در توجیه تجهیز اسرائیل به این سلاح نوشته است این اقدام برای جلوگیری از حرکت ایران به سمت سلاح اتمی، پس از ۱۵ سال اجرای توافق هسته‌ای است!

او در این یادداشت نوشته است: «درست است توافق برای ما ۱۵ سال زمان می‌خرد اما پس از اتمام این دوره ایران می‌تواند بلافاصله غنی‌سازی اورانیوم در حد سلاح هسته‌ای را انجام دهد. اوباما گفته است توافق براساس راستی‌آزمایی است و نه اعتماد. اما بازدارندگی ایران از تخلف در زمینه هسته‌ای نباید محدود به توافق باشد. باید شفاف شود بعد از توافق هم مهم است زیرا اگر ایران به کشور در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل شود، به‌طور بالقوه توانایی مقابله با جهان را با یک سلاح هسته‌ای خواهد داشت. در آن زمان، هزینه بازدارندگی ایران از عبور از مرزهای هسته‌ای باید زیادتر باشد. باید ایرانی‌ها بدانند اگر یک قدم به سمت سلاح بردارند، علیه‌شان از گزینه نظامی استفاده می‌شود. احتمالا تا آن زمان آماده پرداخت هزینه‌های اقتصادی خواهند بود. ایجاد بازدارندگی طی این ۱۵ سال نیازمند آن است ایرانی‌ها و تمام جهان بدانند اگر تلاش کنند از آستانه تولید سلاح هسته‌ای عبور کنند با حمله نظامی مواجه خواهند شد. یعنی رفتارهایی باید در پیش گرفته شود که ایرانی‌ها متقاعد شوند ما در این زمینه جدی هستیم».

او در ادامه این یادداشت آورده است: «برای اینکه به کلمات‌مان اعتبار ببخشیم، باید قبل از اتمام ۱۵ سال توافق، نفوذگر مهمات انبوه را به اسرائیل منتقل کنیم. اسرائیل نمی‌تواند بدون این سلاح که سنگ‌شکن است و می‌تواند تأسیسات زیر‌زمینی فردو را نابود کند، تأسیسات هسته‌ای ایران را هدف بگیرد. با انتقال این سلاح و ابزارهای لازم برای آن در طول توافق، این پیام را به جهان می‌دهیم در صورت نیاز از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران حمایت می‌کنیم».

البته این استدلال بیشتر یک توجیه است، چراکه قاعدتا وقتی ایران و ۱+۵ در آستانه یک توافق ۱۵ ساله هستند و وارد یک دوره اعتمادسازی شده‌اند؛ دیگر احتمالات بدبینانه آن هم برای بازه زمانی پس از ۱۵ سال، بیشتر شبیه یک جوک است به همین خاطر به‌نظر می‌رسد این نوشته دنیس راس در راستای همان اظهارات اوباما است که فرصت حمله نظامی به ایران، پس از ۱۵ سال اجرای رژیم بازرسی‌ها را مناسب می‌داند.

در واقع آنان در این مدت شرایط لازم را برای این اقدام فراهم می‌کنند. از سوی دیگر می‌توان این حالت را نیز تصور کرد کوبیدن بر طبل جنگ و تجهیز تسلیحاتی اسرائیل می‌تواند تلاشی باشد تا ایران پس از ۱۵ سال نیز نتواند به سمت فعالیت‌های قانونی خود در حوزه هسته‌ای حرکت کند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
... دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم.
البته اگر ما اجازه غلط کردن به او ندهیم
یکی ازمردم
من که یک آدم معمولی جامعه هستم از همان اول نقشه شوم امریکا را خواندم نمی توانم باور کنم که بعضی از سیاستمدارانمان اینطور از این توافق ذوق زده باشند واقعا چطوری می شود؟!
Iran, Islamic Republic of
عزیزم من هم یکی از این مردمم و در دشمنی و خباثت آمریکاییها شکی ندارم. اما در مراجعه به متن اصلی و حتی همین ترجمه قضیه یه کمی فرق میکنه. در واقع انتقادی به توافق میشه که بعد از 15 سال ایران میتونه همه بازرسا رو اخراج کنه و برنامه شو پیاده کنه. اوباما میگه این درسته ولی اون موقع ما از نظر اطلاعات مربوط به مراکز هسته ای (نه مراکز نظامی، دقت کنید!) نسبت به الان در وضعیت بهتری هستیم و در صورت نیاز به اقدام نظامی شرایط مناسب تری داریم. به هر حال اوباما باید منتقدان داخلیش رو متقاعد کنه و اینجوری حرف زدن یه جور مصرف داخلی داره.
یا علی
Estonia
خیلی خیلی ساده ایی،یاعلی
مصرف داخلی؟! عزیز من دولتمردان امریکایی برای جلب نظر مردمشان شاید بتوانند حرفهای بدون دلیل و مدرک یا به عبارتی حرفهایی با مصرف داخلی بزنند اما برای جلب نظر سباسیون از جمله کنگره این حرفها جایی ندارد چون آنها دنبال حرف مستند هستند
اتفاقا این جمله که اخیرا در بین برخی مسئولین رایج شده که فلان حرف امریکاییها مصرف داخلی دارد ، مصرف داخلی دارد برای فرار از بعضی واقعیات تلخ
15 سال دیگه که مهم نیست مهم اینه که یه عده افساد طلب شکم ها وجیبهاشون رودر این چند روزه ی عمر پرکنند خوب بچرند وخوش باشند و بر اریکه قدرت تکیه بزنند و عطش سیری ناپذیر خود را فرونشانند بدون این که بخواهند بدانند در سال ها ی بعد با این توافق چه به روز ایران عزیزمان می اید. کاش غیر ازنوک دماغشان کمی دورتر راهم می دیدند
اينها رو ميگه تا دلواپساي اونوري رو اروم كنه وگرنه مطمءن باشيد امريكا عين يك حيوان فقط طبق غريزه خودش عمل ميكنه يعني اگه بتونه گاز بگيره حتما اينكاررو انجام ميده نه اينكه دم تكون بده. اينا همين الان هم بمب مذكور رو هم دارن اگه ميتونستن خودشون بمباران ميكردن ديگه نيازي به صبر ١٥ ساله نبود. كجاي تاريخ سراغ داريد كه امريكا با ضعيفتر از خودش دور ميز مذاكره بشينه ؟ انهم با تركيب ٦ در مقابل يك؟ پس به اين نظام و رهبري وبه اين تيم هسته اي بسيار ماهر وباتجربه و مومن اعتماد وافتخار كنيم.
مجید
احسنت حق گفتی
بصیرت
وعده نابودی رژیم اشغالگر قدس 2022 ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
تو هم به قول اقا یا به گور خواهی برد این ارزو را یا به تاریخ خواهی پیوست
همون بلایی که سر عراق آوردن میخوان اینبار سر ایران بیارن برای بعضی ها که مهم نیست جنگ بشه میرن کشور دومشون با خانواده .
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سگ هار نجس این لقبی تاریخی برای نتانیاهو تا آخر تاریخ است .
با عرض پوزش از سگهای هار نجس دنیا!
خب راست میگه سر فرصت با بررسی دقیق بازرسیهاشون و میکنن بعد در حمله هوایی غافگیرانه اول تاسیسات نظامیمون و میزنن بعد با خیال راحت کل کشور و اشغال میکنن آژانس هم که نشون داده چقدر راز داره حالا عراقچی فرمود به بازرسان آمریکایی و کانادایی اجازه بازرسی نمیدیم انگار مثلا بازرس انگلیسی باشه نوکر آمریکا نیست یا فرانسوی و آلمانی باشه نوکر آمریکا نیست یا همون آمانو که رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی نوکر آمریکا نیست
Iran, Islamic Republic of
به همین راحتی؟ کل کشور رو اشغال می کنن؟ برادر من مگه بچه بازیه؟ شما فکر میکنی آمریکا نمیدونه که ما هیچ وقت بمب اتم نخواهیم ساخت؟ و یا در مورد قدرت دفاعی ایران کاملا بی اطلاعه؟ قدرت دفاعی ایران رو با مکان تاسیسات نظامی و ... نمی سنجن، قدرت دفاعی ایران من و تو هستیم، تا زمانی که آگاه و هوشیار باشیم هیچ غلطی نمیتونه بکنه. ضمنا فکر میکنی در این فرصت ایران بیکار میشینه. مگه ایران الان با ایران 15 سال پیش یکیه؟ ایران 15 سال بعد قدرتی خواهد بود که امریکا خیال اقدام نظامی رو هم به ذهنش خطور نمیده.
بسیجی
شتر در خواب بیند پنبه دانه ، گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
حسن
کاملا درست میگوید بعداز جمع اوری اطلاعات توسط آژانس حمله میکند انوقت روحانی کجاست که بفهمد چه بردی امریکا کرده است
محد صابر
15 سال نه همین الان بجنگید . خواهید دید تا 15 سال دیگه نه از اسراییل روی نقشه اثری مانده نه از اوبا تو تاریخ حرفی میزنن .
در ضمن 15 سال دیگه ایران با همون پولهای بلوکه شده حالی ازتون بگیر ه نگو و نپرس
ناصر
اون 6 میلیارد رو میگی که داره همینطور آب میره؟؟؟
حسین
چشم حسن آقا و ظریف اش روشن!
محمد جواد
باراک جون دوران بزن در رو تموم شده حمله کردی به فضل خدا تا نابودت نکنیم ولت نمیکنیم...لبیک یا خامنه ای
س.ي.د
United Kingdom
كسي به اين آقايي اوباما بفهماند كه ما در هشت سال دفاع مقدس مگه بمب اتم و ياحتي اين قدرت نظامي كه الان به بركت متخصصان داخلي به دستمان آمده داشتيم مگه توانستند همه جهان باآن همه قدرت نظامي خودشان باما كاري بكنندبازهم هيچ غلطي نمي توانند بكنند جناب آقاي اوباما اين گوي وميدان بفرماييداگرچه شما فقط لاف مي زنيد
بله درسته که آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه ولی ما هم نباید دشمن رو دست کم بگیریم و راه رو برای نفوذش باز کنیم . نمایندگان ملت به گوش مسئولین به هوش . یه آدم حسابی تو این مملکت نیست راست و حسینی به ما بگه تو برجام چی اومده . چیزی که اوباما ادعا میکنه با حرفای روحانی و ظریف زمین تا آسمون فرق داره .
این که نمیشه هر دفعه جناب عراقچی بیاد و راحت همه حرفای اوباما رو تکذیب کنه و بگه مصرف داخلی داره . مگه نمایندگان کنگره آمریکا بچه اند که بتونه گولشون بزنه ؟! متن توافق به زبان مادری اونهاست . خودشون میرن می خونن اگه اوباما لاف زده باشه می فهمن .
بابا یه آدم باسواد بیاد این متن رو درست ترجمه کنه و به ملت هم بگن همه حقیقت رو . همش میگن گروهی مشغول بررسی هستن . کی نتیجه رو اعلام می کنن ؟
البته اگر ما دلواپس های بی سواد و بی شناسنامه رو غریبه نمی دونید .
ما که دستمون به جایی بند نیست یا صاحب الزمان خودت مملکت رو حفظ بفرما .
سلام
این چه عکسیه که گذاشتید. این عکس مسابقات تیر اندازی تراپ هست عزیز من هیچ ربطی به جنگ نداره!
من هم موافقم بهتر بود عکسی از کودکان مظلوم عراقی را که بعد از بازرسیها قربانی حمله وحشیانه امریکای جنایتکار شدند میگذاشتید تا کسانی که خیال میکنند این توافق دنیایشان را آباد میکند به نتیجه ای که واقعا در انتظار این توافق است پی ببرند و بعدها شوکه نشوند
علی
نیازی به حمله نیست !!! اختلافات درونی ایران را ضعیف خواهد کرد
آمریکا،هر غلطی خواستی بکن.خواستی به ایران حمله کن.ولی بدون مام کل اسراییل رو صاف می کنیم
:)
البته فلسطین اشغالی ، نه اسرائیل
این توافق توسط امریکا فقط برای کسب اطلاعات بیشتر جهت جنگ آتیست
لابد اگر فقط ما این حرف را میزدیم ... میگفت تو بی سوادی و حالا که خود امریکاهایی ها این رو میگویند ... میگوید این حرفها مصرف داخلی دارد. عجب!
محسن
اونا خوشحالن که 15 سال دیگه با بمب هسته ای به کشوری که سلاح هسته ای نداره حمله خواهند کرد وگرنه 15 سال دیگه چیزی غیر از این تغییر اساسی نخواهد داشت . که برای اونا امیدوار کننده باشه دشمنان ما هسته ای تر شده باشن وما مثل امروزمان باشیم. البته جنگ نرم هم تا 15 سال دیگه خیلی چیزا رو تغییر خواهد داد. نگرانی من اونجاست که اونا 15 سال آینده ایران رو بتونن حدس بزنن و ما نتونیم
امین
به قرآن قسم تنها کورسوی امیدم به مجلسه که اجازه تصویب این عهدنامه... رو نده. فلانی ...گفته از فتح خرمشهر بالاتره!
...به قرآن قسم میرم از این مملکت اگه نماینده ها کاری نکنن.