جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۶
تولید انبوه کتاب در وصف جهاد اقتصادی

برخورد شعاری با مفهوم جهاد اقتصادی کلید خورد

دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 161255
در پی نامگذاری سال جدید با عنوان سال «جهاد اقتصادی»، نخستین کتاب با موضوع جهاد اقتصادی در کمتر از یک هفته، آن هم در تعطیلات نوروزی منتشر شد. 

به گزارش جهان این خبری بود که یک هفته پس از نام گذاری سال جدید در تلکس خبرگزاری ها مشاهده شد و نشان می داد که این عده نه تنها کاری به مفهوم جهاد اقتصادی نداشته بلکه فقط می خواسته اند از این طریق بیلان کاری داده و اسم خود را بر سر زبان ها بیاندازند. 

این کتاب که در ۱۶۰ صفحه تهیه شده و همانطوري كه در گزارش آمده عرض یک هفته نوشته شده و فقط توانسته به كلي گويي بپردازد كه ارتباط زيادي به جهاد اقتصادي ندارد. به نظر می رسد برخورد شعاری با عناوین سال ها که توسط مقام معظم رهبری در ابتدای سال ها نام گذاری می شود در طی سالیان گذشته به یک رویه تبدیل شده است، تا جایی که آیت الله خامنه ای به عدم برخورد شعاری با عنوان سال جدید تاکید کردند. 

نويسنده كتاب «جهاد اقتصادي» گفت: كتاب جهاد اقتصادي جلد اول از يك مجموعه‌اي است كه قرار است تاليف و منتشر شود و به احتمال زياد در مجلات بعد به بانكداري اسلامي و ساير مقولات پرداخته خواهد شد و احتمالا تعداد اين مجلدات به ۳۰ جلد برسد. 

گفتنی است تجربه نشان می‌دهد هر سال عناوین متعددی با موضوعیت «شعار سال» منتشر می‌شوند و از سوی نهادهای مرتبط و غیر مرتبط نیز خریداری و حمایت می‌شوند، بدون آنکه در میزان ارتباط محتوای کتاب با هدف‌گذاری شعار سال و یا تاثیرگذاری این محتوا بر فضای جامعه تامل شود. 

نویسنده کتاب جهاد اقتصادی با اشاره به استقبال از اين كتاب تصريح كرد: افراد و موسسات فراواني در طي ۱۴ روز ابتدايي سال خواهان دريافت كتاب بودند، اما در حال حاضر ۲۰۰ هزار تيراژ طي اين مدت كوتاه در خواست داشتيم، اما امكان دارد در كمترين زمان اين اثر به چاپ بيستم هم برسد. 

در همین زمینه مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما فهرستی از آثار منتشر شده خود در سال‌های گذشته که با موضوع «جهاد اقتصادی» ارتباط دارد را منتشر کرده است. 

لازم به ذکر است طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ایشان به شدت مخالف برخورد سطحی با مسایل از جمله نامگذاری سال ها بوده و در آخرین فرمایشات خود، در حرم رضوی در نوروز امسال فرمودند: گاهى اوقات اين شعارى كه ما براى سال اعلام ميكنيم، بعد ناگهان مى‌بينيم همه‌ى در و ديوارهاى تهران و شهرهاى ديگر پر شده از تابلو، كه اين شعار رويش نوشته شده. اين فايده‌اى ندارد. گاهى كارهاى پرهزينه‌اى انجام ميگيرد؛ چه لزومى دارد؟ آنچه كه من از مسئولين و از مردم عزيزمان توقع دارم، اين است كه اين شعار را بشنوند، باور كنند و دنبال كنند. تابلو كردن و در و ديوار را پر كردن و عكس زدن و اينها هيچ لزومى ندارد. اگر هزينه‌اى نداشته باشد، لزومى ندارد؛ اگر هزينه داشته باشد، اشكال هم دارد. هيچ لزومى ندارد كارهاى پرهزينه را انجام بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Latvia
يك فرق اساسي مردم كشورهايي مثل ژاپن و آلمان با بخشي از مردم كشورهاي درحال توسعه اي مثل ايران اين است كه به محض بروز مشكل يا ويراني در آنها، مردم آن كشورها با اعتماد به نفس و دلسوزي در كشور خود مي مانند و كشور خود را مي سازند و از دل ويراني ها دوباره كشوري پيشرفته و آباد مي سازند اما برخي از ايرانيها به محض بروز مشكل در كشور، با پز روشن فكري و غر زدن و متهم كردن ديگران به بي فرهنگي و ترسويي و عقب ماندگي، بار سفر بسته و چون طفيلي خود را بر مردم كشورهاي پيشرفته غربي تحميل مي كنند و به به و چه چه از فرهنگ و پيشرفت و آسايش و رفاه مردمان آن ديار ساز مي كنند! غافل از اينكه ايران سرزمين مادري و متعلق به ملت ايران بوده و هر مشكلي در آن پيش بيايد بايد با همدلي و استقامت بدست مردم آن ساخته شود!
Iran, Islamic Republic of
من فکر می‌کنم بخاطر نظام کاغذبازی لیبرالیستی در کشور است که باید هر نهادی گزارش کند که چقدر از بودجه را خرج کرده است که اگر خرج نکند برگشت می خورد
خوب یه عده فرصت طلب هم از این موقعیت استفاده کرده و منافع شخصیشان را آباد می کنند
اتفاقا من هم می خواستم یک سایت راه بیاندازم
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تبریک سال جدید
از آنجا که مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما وظیفه دارد که به غنی سازی و کمک رسانی برای تهیه محتوای برنامه ‌های رسانه ملی بپردازد؛ در اولین روزهای سال جدید این مرکز با هدف کمک به برنامه سازن و پژوهشگران ، بخشی از کارهای انجام شده خود را که به روشن شدن هر چه بیشتر ابعاد موضوع جهاد اقتصادی کمک کند، در اختیار این عزیزان قرار داده تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.
آیا این کار مصداق مفهوم برخورد شعاری با موضوع جهاد اقتصادی بوده است؟ قضاوت را به شما و خوانندگان گرامی شما واگذار می‌کنیم.
United States
با احترام به نظر خواننده ای که گفته صدا و سیما وظیفه اش چاپ و معرفی این گونه مطالب است باید گفت مگر کسی از مسئولین در دو هفته بدون آن که معنا و مفهومی از این واژه به طور کامل دریافت کنند بیلان کاری خو استه که چنین آمارهایی ارائه می کنند؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تبريك سال نو
من هم با مطلب شما موافقم. فقط كار مركز پژوهش هاي اسلامي صداوسيما را بر خلاف شما مصداق كار غيرشعاري با موضوع سال مي دانم، چون اين مركز بجاي انجام كار جديد آن هم با عجله، فهرست آثار مرتبط با موضوع سال را كه قبلا منتشر كرده است، مجددا به استحضار علاقمندان رسانده است و كارش از اين جهت قابل تحسين است.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
خیلی عالی بود
بعضی ها به جای شعار دادن و خرید کتاب بایستی در تلاش برای یافتن راهکار های مناسب در خصوص جهاد اقتصادی باشند.