پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا ابتلا به سرطان روز به روز بیشتر می‌شود؟

جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 449058
رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران، مواردی همچون استرس، تهیه نادرست غذاها و سبک زندگی را عامل تشدید بروز انواع سرطان ها عنوان کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر محمدرضا قوام نصیری در حاشیه همایش یک روزه سرطان و بارداری، به عوامل بروز سرطان اشاره کرد و گفت: استرس در بروز بیماری سرطان دخیل است زیرا رابطه مستقیمی با کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش استرس به عنوان فاکتور مساعدکننده سرطان دارد.

وی با انتقاد از وضعیت تغذیه در شهرهای بزرگ، استفاده از فست فودها و همچنین نحوه تهیه نان و آرد، افزود: طبخ غذا در کشور بسیار نامناسب است و استاندارد در تولید مواد غذایی، بسته بندی و پخت آنها رعایت نمی شود.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران در ادامه به روغن های خوراکی اشاره کرد و گفت: فقط روغن های آفتابگردان خالص، کنجد و زیتون که تحت نظارت دقیق تهیه می‌شوند برای طبخ قابل قبول است و روغن های خوراکی خوبی برای غذا وجود ندارد و مسلما غذاهایی که با روغن های چندبار استفاده شده درست می شوند زیان آور هستند که این عامل خطرزا و غیر بهداشتی به خاطر شرایط اقتصادی در فست فودها رعایت نمی شود.

قوام نصیری افزود‌: طبخ مواد غذایی با حرارت پایین و کمتر از ۸۰ درجه توصیه می شود، ضمن اینکه باید توجه داشت غذاهایی که در قوطی ارائه می شود تحت نظارت دقیق بوده باشند زیرا اگر در مقدار ساخارین و نیترات که به عنوان نگهدارنده مواد غذایی بکار برده می شود استاندارد رعایت نشود به نیتروزین که عامل خطرناکی برای بروز سرطان است، تبدیل می شود.

وی، استفاده از ویتامین های موجود در سبزیجات خام و میوه های تازه را ضروری دانست و گفت: اندازه گیری مقدار نیترات ها در آب باید تحت نظارت و استاندارد باشد زیرا نیترات زیاد و تبدیل به نیتروزین ها در بدن به ایجاد سرطان به ویژه سرطان سرطان مری و معده منجر می شود که از سرطان های شایع و کشنده در ایران به شمار می آید.

قوام نصیری در ادامه به عوامل بروز سرطان سینه در زنان اشاره کرد و افزود: استفاده از رنگ مو از حدود دو دهه پیش در بروز سرطان زنان مطرح بوده است، این خطر ابتدا در اروپا بعد در آمریکا و کشورهای دیگر مطرح شد که ممکن است برخی رنگ موها موجب ابتلا به سرطان سینه شود و مقالات متعددی درباره عوارض استفاده از برخی رنگ موها وجود دارد.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران همچنین استفاده از هورمون ها به ویژه در دوران یائسگی را عامل دیگری برای بروز سرطان زنان دانست و گفت: برخی هورمون ها تغییرات ژنتیکی ایجاد می کنند و می بینیم که نتیجه آن سرطان های شایع در زنان مسن است.

قوام نصیری، پوکی استخوان و مشکلات گوارشی را از جمله عوارض درمان های دارویی سرطان عنوان کرد و افزود: درباره ریزش مو بعد از شیمی درمانی باید گفت که نگرانی زیادی وجود ندارد زیرا بعد از درمان، موها دوباره رشد می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *