جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۶
قنبری در مناظره «نقش مجلس در مذاکرات هسته‌ای»

منتقدان تفاهم لوزان با اسرائیلی‌ها برابرند

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب: 419556
نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای تفاهم لوزان ورود ما به باشگاه هسته‌ای‌ها بوده است، گفت: اگر مجلس به موضوع هسته‌ای ورود پیدا کند دست مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را می‌بندد و مانع رسیدن به منافع ملی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، داریوش قنبری نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با حضور در مناظره‌ای با عنوان «نقش مجلس شورای اسلامی و کنگره آمریکا در تفاهم هسته‌ای» با ستار هدایت‌خواه نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با بیان اینکه ما در ابتدا باید ساختار سیاسی حکومت‌ها و نقش مجالس آنان بررسی کنیم گفت: معمولاً ساختار حکومت به حوزه ریاستی و پارلمانی تقسیم می‌شود که در نظام پارلمانی تفکیک نسبی قوا وجود دارد و در نظام ریاستی تفکیک کامل قوا برقرار است.

وی در ادامه گفت: ما می‌توانیم نظاممان را شبه پارلمانی یا شبهه ریاستی نامگذاری کنیم و این را باید بدانیم که در کشورهای درحال توسعه کمتر پیش می‌آید که نظام کاملا پارلمانی یا کاملا ریاستی حاکم باشد.

قنبری تصریح کرد: آمریکا یک نظام کاملا ریاستی دارد و رئیس نظام ریاستی می‌تواند از حق وتو استفاده کند و مصوبات پارلمان را رد کند اما در نظام پارلمانی این امکان وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اقدامات کنگره آمریکا پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: دو الحاقیه بحث‌برانگیز در طرح نمایندگان سنای آمریکا پیرامون مذاکره هسته‌ای وجود دارد. یکی از آنان این است که ایران باید حمایت خود را از گروه‌های مقاومت قطع کند. الحاقی دیگر نیز این است که ایران باید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد.

وی افزود: البته دموکرات‌های مجلس سنا با این الحاقیه‌ها مخالفند و می‌گویند هر بحثی باید در رابطه با موضوعات هسته‌ای ایران باشد و موضوعاتی مانند به رسمیت شناختن اسرائیل و یا عدم امنیت از گروه‌های مقاومت خارج از دایره بحث هسته‌ای است.

قنبری با بیان اینکه اگر طرح جدید سنا به تصویب برسد قطعا مشکلات در آینده مذاکرات پیش می‌آید گفت: البته از آنجا که دموکرات‌های مجلس سنا با این الحاقیه‌ها مخالفند و با توجه به اینکه این طرح نیاز به رای دو سوم نمایندگان دارد بعید است به تصویب برسد.

این نماینده اصلاح طلب دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اگر مجلس ما نیز به بحث مذاکرات هسته‌ای ورود پیدا کند قطعاً دست و بال مذاکره‌کنندگان ما را می‌بندند و ورود مجلس مانع جدی بر سر رسیدن به توافق و دست یافتن به منافع ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه عرصه سیاست خارجی عرصه تامین منافع ملی است گفت: ما در این حوزه نباید به دنبال نگاه‌های جناحی باشیم. دلیل مخالفت کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای این است که ایران امتیازات بیشتری گرفته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه پیرامون دستاوردهای تفاهم لوزان گفت: ما تحت اعمال ماده ۴۱ فصل ۷ منشور سازمان ملل هستیم و هر کشوری که تحت این فصل بوده است سالم بیرون نیامده از جمله عراق. حال این اولین بار است که کشوری توانسته خود را از ذیل فصل ۷ نجات دهیم.

قنبری تصریح کرد: کشورهایی که ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل هستند دو حالت برای نجات آنان وجود دارد. اولین آن مانند کشور پاکستان است که آزمایش بمب اتم کند و حالت دوم مانند کشور لیبی است که همه چیز را ببندد و به خارج کشور صادر کند.

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت با این مذاکرات خطر حمله مستقیم نظامی را از کشور دفع کرد و باعث شد ما از ذیل فصل ۷ منشور خارج شویم. دستاورد دیگر این مذاکرات این است که ما به باشگاه هسته‌ای‌ها وارد شدیم و طرف مقابل پذیرفته که با ما همکاری هسته‌ای داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه نمی‌شود از مجلس به عنوان بازار چانه‌زنی در مذاکرات استفاده کرد گفت: اگر این گونه است که آمریکا از کنگره به عنوان بازار چانه‌زنی در مذاکرات استفاده کرده چرا در گذشته که مجلس پروتکل الحاقی را نپذیرفت نتیجه به نفع ما نشد. قدرت یک کشور به اقتصاد، دانش فنی و قدرت نظامی آن بستگی دارد. ما در مذاکرات با ۶ قدرت بزرگ جهان مواجهیم.

قنبری تصریح کرد: طبق اصل ۷۷ قانون اساسی‌مان مجلس باید توافقات بین‌المللی را تصویب کند و قطعا مجلس نمی‌تواند مقابل منافع ملی بایستد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یکسان‌ دانستن منتقدان تفاهم لوزان با اسرائیلی‌ها گفت: برخی تندروهای مجلس سخنان اسرائیلی‌ها را تکرار می‌کنند و وقتی مخالفت آنان را با مخالفت اسرائیلی‌ها نسبت به مذاکرات مقایسه می‌کنیم می‌بینیم تفاوت چندانی ندارد.

وی افزود: این عده می‌ترسند روحانی مجلس آینده را بگیرد. ما نمی‌خواهیم بگوییم هیچ امتیازی در مذاکرات هسته‌ای نداده‌ایم بلکه می‌گوییم امتیازات بیشتری گرفته‌ایم. ما در گذشته با هزینه بالا فناوری هسته‌ای را به داخل کشور آورده و از این به بعد فعالیت‌های هسته‌ای ما شفاف خواهد شد و از همه مهم‌تر اینکه هیچ چیز نیز تعطیل نمی‌شود.

قنبری پیرامون تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفت: آیا برای فهمیدن تاثیرگذاری تحریم‌ها بر ایران باید صحبت‌های اوباما را مدنظر قرار دهیم؟ اگر این گونه است که تحریم‌ها اثر نگذاشته و اوباما این را اعتراف می‌کند پس چگونه ما را تحریم می‌کنند. آنان میوه تحریم را چیده‌اند.

وی تصریح کرد: اوباما به خاطر اینکه اسرائیل و کنگره را راضی کند این گونه سخن گفته است که تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیر نداشته.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در دو طرف مذاکرات انگیزه‌های انتخاباتی دخیل بوده است در پایان گفت: آمریکا بیشتر از ما نگاه انتخاباتی به موضوع هسته‌ای دارد و چه بسا جمهوری‌خواهی در آمریکا روی کار بیاید و فرصت توافق از دست برود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فعلا که نتانیاهو فرمودند اصلاحات سرمایه های ما در ایران هستند
Iran, Islamic Republic of
البته مكررا مقامات دولت فعلي از جمله آقاي رئيس جمهور و ظريف هم گفته‌اند تحريم‌ها بي اثر بوده. و پيشرفت هسته‌اي را دليل آن مي‌دانند. مگر اينكه آقاي قنبري بگويد مصرف داخلي دارد
سیدعلی
اصلاح طلب ها نه تنها در فکر بلکه در عمل نیز با صهیونیستها بارها در یک میدان واحد علیه اسلام موضع گیری کاملا مشابه تا به حال داشته اند کارنامه سیاهی دراین رابطه اقایان اصلاح طلب دارند
«ابرقدرت‌ها آن لحظه‌ای که منافعشان اقتضا کند شما و قدیمی‌ترین وفاداران و دوستان خود را قربانی می‌کنند و پیش آنان دوستی و دشمنی و نوکری و صداقت ارزش و مفهومی ندارد. آنان منافع خود را ملاک قرار داده‌اند و به صراحت و در همه جا از آن سخن می‌گویند.» (صحیفه امام، ج2، ص 932)
یوسفی
اگر ایستادگی دولت نهم و دهم در مقابل امریکا نبود امریکا حاضر به مذاکره با ایران نمی شد
سید
مهاجرانی و.......=اصلاح طلب= صهیونیست=وهابیت