پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۲

آیا واقعاً مذاکرات محرمانه مانده است؟

يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب: 320456
بسته محرمانه ایران روی میز اروپا؛ این جمله ای بود که رسانه های خارجی و داخلی بعد از پایان نشست ایران در مذاکرات ژنو تحلیل های گوناگونی را ارائه می دادند و حتی علی رغم انتشار محورهای پیشنهادی ایران و "خیالی" عنوان کردن، این پیشنهاد ها از سوی مقامات ایرانی، رسانه حامی دولت صبح امروز در مطلبی خواستار پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران شد.
به گزارش جهان به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، فردای کنفرانس خبری اشتون و ظریف که بعد از مذاکرات دو روزه هفته گذشته برگزار شد، و در آن دو طرف از "محرمانه" بودن آن خبر داده بودند جزئیات این جلسه "محرمانه" در محافل خبری غرب منتشر شد.

این رسانه‌ها در تحلیل های خود با استقبال از پیشنهادهای مطرح شده توسط ایران آن را "گام نخست ایران" در آن چیزی که آنها اعتماد سازی می نامند؛ عنوان کردند.

همزمان مقامات کشورهای ۵+۱ نیز با تغییر لحن خود درباره موافقیت های صورت گرفته در مقایسه با دور قبل گفتگو ها از "طرح ارائه شده از سوی ایران در ژنو را به لحاظ جدیت و عمل‌گرایی بی‌سابقه" دانسته بودند.

کاخ سفید اعلام کرد که پیشنهاد ارائه شده توسط مذاکره‌کنندگان ایرانی در ژنو با هدف حل موضوع هسته‌یی ایران سطحی از جدیت و استحکام را نشان می‌دهد که آمریکا تاکنون آن را ندیده بود.

البته مسئولان وزارت خارجه ایران این اظهارت را «جزئیات خیالی و حدس و گمان» عنوان کرده بود و حتی ظریف که آخرین گزارش این مذاکرات را در فیسبوکشمینویسد در مطلبی عنوان می کند: " مذاکرات ژنو مفید و سازنده بود. توافق هم کردیم که بحث‌ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نیست. اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم. اما هدف ما از این مذاکرات رسیدن به تفاهم است و نه بهره‌برداری‌های زودگذر تبلیغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داریم که فشار تبلیغاتی را تحمل کنیم ولی به نتیجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ایران ارتباط دارد خدشه‌ای وارد نشود.»

اما آخر هفته گذشته بود که چند منابع خبری بین المللی در گزارشی از جزئیات این جلسه، پیشنهاد هایی که ایران در این جلسه مطرح کرده بودند را منتشر میکنند.

سایت دبکا فایل وابسته به سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، گزارشی با ۷ محور را به عنوان پیشنهاد ایران- گام اول- منتشر کرده است، وبسایت «المانیتور» طی گزارشی از سوی خانم «باربارا اسلاوین» نیز گزارش تقریبا مشابهی را روی خروجی خود گذارده است، روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره دیروز خود طی مقاله‌ مبسوطی به قلم «مارک رندلر»، متن پیشنهاد ایران به ۵+۱ را انتشار داده است.

اما نکته قابل تامل در این چند پیشنهادات پذیرفتن پروتکل الحاقی توسط ایران است که در این پیشنهاد گنجانده شده است.

این رسانه ها مدعی شدند ایران موضوعاتی نظیر کاهش یا تعطیل غنی‌سازی ۲۰ درصد، تصویب اجازه بازرسی‌های سرزده (پروتکل الحاقی)، کاهش سطح غنی‌سازی ۵ درصد و تعداد سانتریفیوژهای نطنز و تبدیل سایت فردو به مرکز تحقیقاتی را پذیرفته است!

مطرح کردن تصویب اجازه بازرسی‌های سرزده (پروتکل الحاقی) در حالی طی این چند روز در رسانه های خارجی مطرح شد که نشریه اصلاح طلب و حامی دولت "آسمان" در مصاحبه ای با یکی از حامیان روحانی در زمان انتخابات خواستار پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران شده است.

ابراهیم یزدی در این مصاحبه با "آسمان" با تحلیل آخرین وضعیت هسته ای ایران و مذاکرات با آمریکا در قسمتی از صحبت هایش با ارائه پیشنهادی – نقشه راه- برای خروج ایران از تحریم ها و جلب اعتماد غربی ها می گوید: "مثلا بحثی را که تحت عنوان نرمش قهرمانانه مطرح شد، مصداق این اراده تلقی می کنیم. اما نقشه راه چیست؟ برای ایران نقشه راه می تواند این باشد که پروتکل الحاقی را بپذیرد؛ اگر ایران پروتکل الحاقی را بپذیرد کار تمام است چرا که به موجب پروتکل الحاقی بازرسان آژانس بین المللی اتمی می توانند بدون اطلاع بیایند و هرجایی را که خواستند بازرسی کنند، یعنی تمام مشکل پرونده هسته ای با پذیرش پروتکل الحاقی حل می شود.

جالب اینجا است که این نشریه نزدیک به دولت در قسمت های مختلف این مصاحبه بحث پذیرفتن " پروتکل الحاقی" توسط ایران را از یزدی مطرح می کند، به طور مثال یزدی در پاسخ به سوال مصاحبه کنند درباره برنامه ایران برای اعتماد سازی بیشتر با غرب، می گوید: "پذیرش پروتوکل الحاقی باید بخشی از یک توافقنامه کلی تر باشد. نه اینکه فقط این باشد و بس. ایران باید بگوید ما به عنوان قدم اول و با هدف اعتماد سازی پروتکل الحاقی را می پذیریم.... بنابر این پذیرش پروتکل الحاقی باید در یک مجموعه کلی تر دید، باید روشن شود که اگر ایران پروتکل الحاقی را امضا کند، اقدام آمریکا و اروپا چه خواهد بود. بنابر این ایران می تواند آمادگی خود را برای امضای پروتکل الحاقی را اعلام کند... به هر حال تحریم ها اقتصاد ما را به هم ریخته است به نظر من اگر در یک پکیج همه این موارد دیده شود و مورد تواق قرار گیرد، بازی "برد – برد" خواهد بود.

مطرح کردن پذیرش "پروتکل الحاقی" توسط رسانه حامی دولت روحانی، "خیالی" بودن محورهای پیشنهاد شده ایران و کوتاه آمدن از حق هسته ای در این مذکرات را با چالش جدی رو برو می کند، و این مسئله را در اذهان مطرح می کند که در این مذاکرات "محرمانه!" حریف قو ل چه چیزی از ما گرفته است؟ که ما از انتشار آن بیم داریم.

آیا این مسئله همان مثال معروف "طلا در مقابل آبنبات" نیست؟ و آیا دولت به دنبال دم دست‌ ترین و بدترین گزینه که همان پذیرش پروتکل الحاقی و کاهش حق غنی سازی در ایران است، که با آن می توان کل تحریم های موجود را برداشت؟ جالب اینجا است که وندی شرمن رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا بعد از مذاکرات در مصاحبه ای اعلام می کند که اگر ایران پروتکل الحاقی هم امضا کند فقط بخش از تحریم ها برداشته می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
جواب منفی است
خواهشا ببینید آنگونه که برای ما محرمانه مانده است آیا برای اروپایی ها و امریکایی ها محرمانه مانده است
مرگ بر آمریکا
مجید مجد
United States
آمریکا و اروپا
الملک الیبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم