جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

با حافظان خردسال ایرانی در کربلا

شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب: 175052
مجتبی ومرتضی دو برادر ۱۵ و ۱۰ ساله حافظ کل قرآن و چهار جزء، هدیه کربلا گرفتند تا در کنار حرمهای مطهر نجف و کربلا درس خود را پس بدهند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، علی اصغر کارشناس پدر این دو فرزند در مورد نحوه تربیت فرزندانش و ورود آنها به فضای آموزش و حفظ قرآن چنین گفت :
من دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، اصالتا اهل شیرازم ، ۱۱ سال قبل به قم مهاجرت کردم، این مهاجرت به توصیه آیت ا...حائری امام جمعه وقت شیراز بود . ایشان روزی در مجلس جشن و سرور یکی از ائمه اطهار علیهم السلام، هوش و ذکاوت مجتبی را که آن موقع کودک ۴ تا ۵ ساله بود مشاهده کرده و گفتند شما لازم است به قم مهاجرت کنید، مقدمات سفر با مساعدت و هماهنگیهای ایشان با آموزش و پرورش فراهم شد .
علی اصغر کارشناس گفت: به محض ورود به قم، مجتبی به جامعه القرآن آقای طباطبایی رفت و حفظ موضوعی قرآن را در مدرسه امام حسن مجتبی (ع) شروع کرد . مجتبی همراه با درس به منبر نیز علاقه داشت، تا کلاس دوم راهنمایی نیمی از قرآن را حفظ کرد و در پایان سوم راهنمایی، وارد مدرسه علمیه رشد تحت نظارت موسسه پژوهشی امام خمینی آیت الله مصباح یزدی از طریق آزمون و مصاحبه پذیرفته شد و به این ترتیب دوران طلبگی را آغاز کرد.

اینک ادامه ماجرا از زبان این دو برادر خردسال حافظ قرآن:


– آقا مجتبی چگونه حافظ کل قرآن شدی ؟
مجتبی : قبل از مهاجرت به قم و در کودکی جزء سی ام قرآن را حفظ کردم ، درقم تا پایان دوم راهنمایی، ۱۵ جزء قرآن را حفظ کردم روند حفظ قرآن با آن شکل مرا قانع نکرد لذا بعداز تحقیق، برای حفظ کامل قرآن یک سال از مدرسه مرخصی گرفتم و زیر نظر مدرسه توحید در این مدت کل قرآن را حفظ نمودم . سال سوم راهنمایی را نیز به طور متفرقه امتحان داده و قبول شدم .

– چه انگیزه ای باعث شد تا طلبه شوی ؟
مجتبی : دوست داشتم از تمام وقتم استفاده کنم، متوجه شدم مدرسه علمیه رشد برای طلبه ها از اول صبح تا موقع خواب برنامه دارد لذا در آزمون و مصاحبه مدرسه شرکت و پذیرفته شدم و به طور شبانه روز، تحصیل دوره طلبگی را آغاز کردم.

– آیا تا کنون در مسابقات شرکت و مقامی کسب کرده ای ؟
مجتبی – یک سال و نیم قبل در مسابقه ستاره ها مربوط به صداو سیما (شبکه جهانی هدهد ) شرکت کردم و گروه ما اول شد .

- پدرت می گوید شما منبر هم می روی ، چگونه ؟
مجتبی – از خردسالی به منبر علاقه داشتم، هر وقت در مجلسی شرکت می کردم در منزل برای خودم با بالش منبر درست می کردم و تمرین منبر داشتم، تا اینکه بتدریج احساس کردم توانایی منبر رفتن را دارم ، شب عاشورا در کنار مسجد اعظم قم منبر رفتم، بعد از آن در ۱۵ رمضان در حرم مطهرحضرت معصومه و در مشهد در دارالتلاوه حرم مطهر حضرت رضا (ع) منبر رفتم .

- چه توصیه ای به نوجوانان داری ؟
توصیه اولم از زبان قرآن است : اعبدالله و لاتشرک به شیئا و بالوالدین احسانا ( سوره اسراء)
"خدارا عبادت کنید ، شرک نورزید و به پدر و مادر خود نیکی کنید " نیکی به پدر و مادر سر منشا سعادت است .
توصیه دیگرم از زبان حضرت امیرالمومنین علی (ع) است . اوصیکم بتقوی الله و نظم امرکم، حضرت فرمودند من شمارا به نظم در کارها توصیه می کنم، من هم توصیه ام به نوجوانان همین است، تقوا و نظم در کارها موجب پیشرفت می شود.
امام صادق (ع) فرمودند از نشانه های مومن این است که روزی ۵۰ تا ۶۰ آیه قرآن تلاوت کند لذا توصیه به خودم و بعد همه دارم که این فرمایش امام صادق (ع) را مورد توجه قرار دهند، ( در سوره مزمل آیه ۲۰ آمده : فاقروا ماتیسرالقرآن ....، هرچه می توانند قرآن بخوانند)

و اکنون ببینیم مرتضی کودک حافظ ۴ جزء قرآن چه می گوید :
مرتضی : من ده ساله ام، از ۴ سالگی حفظ قرآن را شروع کردم و الآن جزء ۳۰ ، ۲۹ ، ۱ و حدود یک جزء از دیگر سوره ها را حفظ هستم. هر روز که شاد باشم یک صفحه از قرآن را حفظ می کنم و گاهی کمتر و شاید ۱ الی ۲ خط .

-برای تثبیت موارد حفظ شده چه کار انجام می دهی ؟
مرتضی : من مرتب موارد قبلی را تکرار می کنم و هرجا اشکال داشتم بیشتر تمرین دارم .

-آیا در مسابقات حفظ قرآن حضور داشتی ؟
مرتضی: هر ماه در مدرسه ما مسابقه حافظان برتر برگزار می شود، چند باری که شرکت کرده ام رتبه های اول و دوم را کسب نمودم .

-چه توصیه ای داری ؟
مرتضی : از بچه های هم سن خودم می خواهم به قرآن عمل کنند و به پدر و مادر خود احترام بگذارند، از پدر و مادرها هم می خواهم توجه داشته باشند که حفظ قرآن برای فرزندان باید از کم شروع شود.

شایان ذکر ست مجتبی و مرتضی در مدت اقامت در نجف و کربلا جمعا یک دور قرآن به همراه ۴ جزء یعنی محفوظات خود را در حرمهای مطهر قرائت می نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *