جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چشم‌وهم‌چشمی مانع اقتصاد مقاومتی

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 415154
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصلاح الگوی مصرف، توجه به مصرف تولیدات ملی،اهتمام به مقوله مالیات و بهره وری در کار زیرساخت اقتصاد مقاومتی است گفت:میزان موفقیت اقتصاد یک کشور با میزان بهره وری نیروی کار آن کشور ارتباط مستقیم دارد.
به گزارش جهان، فاطمه یزدان پناه در گفت‌وگو با تسنیم، درباره علت مقاومتی نشدن اقتصاد بیان می کند: یکی از مسائلی که مانع از تحقق اقتصاد مقاومتی شده است عادت مصرفی مردم است. نظریه چشم و هم چشمی نیز از دیگر مسائلی است که مانع از اجرای سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی می شود.

یزدان پناه با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی این نیست که فرد در خرج و مخارج با سختی روبرو شود گفت: فرهنگ صحیح مصرف بین مسئولین و مردم زمینه ساز اقتصاد مقاومتی است. ادارات و نهادها باید به این مورد توجه می‌کردند.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تا کنون در حد شعار باقی مانده است تصریح کرد:گفتمان سازی ،اصلاح الگوی مصرف،توجه به مصرف تولیدات ملی،اهتمام به مقوله مالیات،مدیریت نقدینگی و سرمایه گذاری،بهره وری در کار،کمک به محرومان و مطالبه گری از جمله موارد و زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی است . یکی از مباحث مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی، تشریح ماهیت و اهداف اقتصاد مقاومتی برای همدیگر است، هر فردی می تواند خانواده و اطرافیان خود را از نقشه های دشمنان در استفاده از ابزارهای اقتصادی آگاه نماید.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد:اصلاح الگوی مصرف شامل مصرف بهینه ی کالا و انرژی و پرهیز از تجمل گرایی است و در نهایت موجب می شود کشور نیاز کمتری به واردات و فرصت بیشتری برای صادرات داشته باشد.یعنی در شرایطی که دولت در تأمین درآمد از راه فروش نفت دچار مشکل است، مردم با اصلاح الگوی مصرف دولت را در مدیریت بهینه با درآمدهای محدود یاری می کند.

یزدان پناه گفت:میزان موفقیت اقتصاد یک کشور با میزان بهره وری نیروی کار آن کشور ارتباط مستقیم دارد و اگر ما به عنوان مردم نسبت به بهره وری فعالیت های شغلی و حتی غیرشغلی مان اهتمام نداشته باشیم تصور این که کشور به سمت بهره وری پیش برود تقریباً عبس خواهد بود.در جایی که مردم نسبت به ساده زیستی مسئولان، حمایت از تولید ملی، پرهیز از تجملات، رسیدگی به محرومان حساس باشند و این موارد را از مسئولان خود مطالبه نمایند یقیناً مسئولان و سایرین نیز لااقل برای بقای خود راهی جز پاسخگویی به این مطالبات نخواهند داشت.

وی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی را نمی‌‌‌توان صرفاً مقاومت اقتصادی دانست، بلکه ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک‌‌‌های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی از شاخصه‌‌‌های بارز اقتصاد مقاومتی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *