شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۱
۱۶

صداقت «وزیر دولت اصلاحات» در برابر شیطنت «خبرنگار آرمان»

شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 425252
مشاهده مي‌كنيد كه در همين سال‌هاي تحريم تعداد مقالات پژوهشگران ايراني در نشريه‌هاي معتبر بين‌المللي مثل ISI و... رو به افزايش بود. بطور كلي من معتقدم محدوديت‌هاي خيلي جدي در اين زمينه به وجود نيامد.
صداقت «وزیر دولت اصلاحات» در برابر شیطنت «خبرنگار آرمان»
گروه سیاست جهان نيوز: جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات که یکی از گزینه های احتمالی وزارت علوم در دولت حسن روحانی به شمار می آمد اما رییس جمهور با این برآورد که او موفق نخواهد شد از مجلس رای اعتماد بگیرد، تنها وی را به سمت سرپرستی این وزارتخانه برای مدت شصت و هفت روز منصوب کرد، در گفت و گویی با روزنامه اصلاح طلب آرمان با تاکید بر اینکه آنگونه که مطرح می شود تحریم‌ها نتوانست بر روند رشد علمی کشور تاثیرگذار باشد، گفت: شرايطي كه ماحصل اعمال تحريم‌ها بر كشور بوده، سبب شده دانشمندان ما با درك اين تهديد و محدوديت‌ها به اين فكر بيفتند كه مي‌توانند با اتكا به ظرفيت و توانمندي خودشان نسبت به توليد علم و مرتفع ساختن مشكلات كشور اقدام كنند و نتيجه اين شد كه بسياري از علوم و فناوري‌ها در همين دوران تحريم با وجود همه اين محدوديت‌ها به بار نشست و در برآيند كلي جايگاه علمي كشور ارتقاء پيدا كرد.

وی در پاسخ به این سوال که «تحريم‌ها در پذيرش و ارائه مقالات در مجلات علمي يا بورسيه دانشجويان در كشورهاي خارجي تاثير داشته است يا نه؟» افزود: «در مواردي براي چاپ مقاله‌هاي علمي پژوهشگران ايراني در مجلات علمي بين‌المللي محدوديت‌هايي پيش آمد ودر مواردي بعضي مجلات از پذيرش مقالات ايراني امتناع كردند اما به نظر من اين چندان گسترده و فراگير نبود چرا كه حتي جامعه علمي جهاني نيز پذيراي گسترش اين تحريم‌ها به حوزه علمي از جمله چاپ و مقالات نبودند. كما اينكه مشاهده مي‌كنيد كه در همين سال‌هاي تحريم تعداد مقالات پژوهشگران ايراني در نشريه‌هاي معتبر بين‌المللي مثل ISI و... رو به افزايش بود. بطور كلي من معتقدم محدوديت‌هاي خيلي جدي در اين زمينه به وجود نيامد.»

خبرنگار روزنامه آرمان که به نظر می رسد خیلی سعی دارد تا بتواند توفیقی را مجاب به بیان این جمله کند که «تحریم ها سد بزرگی بر سر راه مسایل علمی کشور ایجاد کرده»، با طرح سوال دیگری مبنی بر اینکه «در رابطه با دسترسي به نرم افزار‌ها و تجهيزات آزمايشگاهي تاثير تحريم‌ها در اين حوزه چگونه بوده است؟» به سراغ توفیقی می رود اما وی این بار نیز در پاسخ می گوید: «كشور عزم داشت كه به انرژي هسته‌اي دست پيدا كند و از حقوق خودش هم كوتاه نيامد بنابراين اين محدوديت‌ها را هم پذيرفت. همين الان بسياري از شركت‌هاي داخلي و بسياري از دانشگاه‌هاي داخل به خاطر همين محدوديت‌هايي كه شما اشاره كرديد خودشان اقدام به ساخت بعضي از اين تجهيزات كرده‌اند. به عنوان مثال سال پيش نمايشگاهي تحت همين عنوان يعني تجهيزات آزمايشگاهي ساخت داخل توسط معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري برگزار شد و امتيازات بسيار خوبي براي دانشگاه‌هايي قائل شدند كه از تجهيزات ساخت داخل در دانشگاه استفاده مي‌كنند. هدف اصلي اين است كه نشان بدهيم دانشمندان ما در مقابل اين محدوديت‌ها دست و پا بسته نيستند و با ابداع و اختراع و طراحي و ساخت سعي مي‌كنند اين نقيصه را جبران كنند. با تجربه‌اي كه دانشمندان و محققان ما كسب كرده‌اند و با رفع موانع پيش رو و رفع تحريم‌ها مي‌توان اميدوار شد كه مسير پيشرفت بسيار سريع‌تر خواهد بود»

خبرنگار آرمان که این بار نیز تیرش به سنگ خورده بود، از توفیقی می پرسد: «در سال‌هاي اخير شاهد مهاجرت نخبگان بوديم به نظر شما اعمال تحريم‌ها چه تاثيري چه به‌صورت مستقيم چه غير مستقيم در اين امر داشته است؟»

توفیقی نیز در پاسخ می گوید: «بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه مهاجرت نخبگان طبيعتا محدود به عرصه‌هاي علمي كشور و دانشمندان نيست بلكه اين اتفاق مي‌تواند در همه حوزه‌ها اتفاق بيفتد. بعضي‌ها به خاطر اينكه فضاي كسب و كار و اقتصاد در كشور محدود مي‌شود و به دنبال فرصت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري هستند مهاجرت مي‌كنند. در اين ميان طبيعي است برخي هم به دليل دغدغه‌هاي علمي و فناوري مهاجرت مي‌كنند و طبيعتا يكي از دلايل عمده در همه مهاجرت‌ها اين است كه نخبگان فرصت‌هايي را در كشور محدود مي‌بينند و به دنبال فرصت‌هاي بهتر و وسيع‌تري براي فعاليت‌هاي خود مي‌گردند. »

البته وزیر علوم دولت اصلاحات در پایان این گفت‌وگو تنها شرط خوب بودن توافق را رفع یکباره تحریم‌ها عنوان می کند و می گوید: «رفع تحريم‌ها در صورتي‌كه به توافق نهايي برسيم بدون شك يكي از مهم‌ترين دستاوردهاي اين تفاهم يا توافق خواهد بود كه مي‌تواند در اقتصاد و جذب سرمايه‌گذاري بسيار تاثيرگذار باشد و اين به فضاي كسب و كار و افزايش اميد دانشجويان به بهبود وضعيت معيشتي و اقتصادي بسيار كمك خواهد كرد.»

در پایان نباید منکر این شد که همچنان هستند خبرنگاران و رسانه هایی که اصرار دارند «همه معضلات و مشکلات امروز ما از وجود تحریم هاست» حال آنکه افرادی نظیر جعفر توفیقی که نزدیک‌ترین قرابت فکری و عقیده ای را با «آرمانی‌ها» دارد صراحتا مدعی می شود «بسياري از علوم و فناوري‌ها در همين دوران تحريم با وجود همه اين محدوديت‌ها به بار نشست و در برآيند كلي جايگاه علمي كشور ارتقاء پيدا كرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا هر که را به نفع این ملت حرف میزند و موضع میگیرد توفیق دهد و هرکه را به ضرر ملت حرف میزند و موضع میگیرد را خوار و ذلیل کند
دانشجوی ارشد دانشگاه مفید
باسلام
چندی قبل آقای توفیقی را به دانشگاه مفید دعوت کرده بودند دنباله های فتنه گران با برخی سخنان وپخش یک تیز مسخره قصد داشتند تا از فرصت حضور ایشان ماهی بگیرند اما ایشان یک سخنرانی ای کردند که به جرات می توانم بگویم هیچ بچه حزب الهی در دفاع از انقلاب وقانون اساسی نمی تواند بکند وچنان فتنه گران را مایوس کرد که به کما رفتند ضمنا توفیقی گذشته از آن سخنرانی در جمع فتنه گران در سال 88که محکوم است از موسسین سپاه و از بنیان گذاران صنایع موشکی سپاه هستند
Mohamad
مسایل کلی نطام چپی و راستی نمیشناسه و همه مسولان در آن متفق القول هستن
Iran, Islamic Republic of
زدی توخال جهان
شهریار
Iran, Islamic Republic of
سلام. پس توفیقی خوبه؟ میشه وزیر بشه چون شما تاییدش کرده؟
France
خبرنگار عقده ای...
سیاح
Iran, Islamic Republic of
خبر نگار عقده ای نیست ، این سیاست و روند این روزنامه است که با حقیقت فاصله داردو شیطنت در کلیت آنست
sadjas
چگونه کسی که در تمام امور بد بود حالاخوب شد؟! تیتر خبر خودتون رو کپی کردم!
حالا مگه اینا زورشون رسیده و میخوان تحریم ها رو لغو کنن؟
ای بابا این توفیقی همونی نبود که اصب فتنه بود؟که فرجی دانا به خاطرش استیضاح شد؟
به حق مرد درستی بود...
نسل اول
جواب های مناسبی داده و کلا خبرنگارو باخاک یکسان کرده ولی یه مطلب مهمی هم وجود داره که آقای توفیقی بااین پاسخ ها و ازاین پس برای پست های دولتی پشت چراغ قرمز نمی مونه!
باز هم اقای توفیقی
تحریم تحریم تحریم تحریم تحریم دیگه داره حالم به هم میخوره از این کلمه
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از خبرنگار های این روزنامه ها از خانواده های مسئله دار و حتی بهایی و منافقین هستند که بایستی در ....آنها شک کرد.
داودطاعتی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه دوستداران انقلاب وخدمتگذاران به نظام اسلامی.نکته که در این خبروطرح آن درجهان نیوز هست نشان ازحسن نظر ودقت در انتقال اخبار به جامعه میباشد واینکه علی رغم بی مهری بعضی از خبرنگاران وسایتهای خبری جهان نیوز بدون در نظرگرفتن سابقه فرد حرف حساب ومنطقی ومطابق منافع ملی راکه از طرف هرکسی کسی مطرح میشود را منعکس میکند. واین درس بزرگی به همان خبرنگار آرمان میدهد که با سوالات خود در جهت تضعیف توانمندیهای داخلی وبه نوعی بدنبال تقویت جبهه دشمنان است.خداوند توفیق خدمت به همه دلسوزان به نظام را بیشتر کند.
فعلا روزنامه ها و سایتها بجای احزاب کار می کنند فقط مرامنامه ندارند