پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

معرفی دو گونه دارو که قاتل کلیه اند

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 414957
یک فوق تخصص ارولوژی به تشریح دلایل ابتلا به مشکلات و نارسایی کلیوی پرداخت و گفت: داروها در کلیه، کبد یا هر دو متابولیزه می‌شوند، اما مهمترین داروهایی که به کلیه صدمه می‌زنند مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های نابه‌جا هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علیرضا قدیان در حاشیه همایش روز جهانی صرع در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره داروهای روانپزشکی که در کلیه متابولیزه می‌شوند، اظهار داشت: مهمترین داروهایی که به کلیه صدمه می‌زنند مسکن‌ها هستند. داروهای بعدی به تناسب در کلیه، کبد یا هر دو متابولیزه می‌شوند، اما بیشترین صدمه را مصرف آنتی‌بیوتیک‌های نابجا و مسکن‌ها به کلیه وارد می‌آورند.

وی با بیان اهمیت رژیم غذایی در پیشگیری و درمان بیماری‌های کلیه گفت: رعایت رژیم کم نمک در پیشگیری از بیماری کلیوی مؤثر است. همچنین کاهش مصرف گوشت قرمز و حبوبات که اسید اوریک را بالا می‌برند و البته نوشیدن مقدار مناسب آب نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیه دارد هر چند که مبتلایان به نارسایی کلیوی نباید زیاد آب بنوشند.

قدیان افزود: همچنین مصرف لبنیات در حد معمول اشکالی ندارد، اما افرادی که قرص‌های مکمل می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات کلیوی هستند.

این فوق تخصص ارولوژی، اظهار داشت: نارسایی‌ کلیه طیف سنی گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و ممکن است از کودکی تا کهنسالی ایجاد شود اما معمولا رنج سنینی که به دیابت و فشار خون مبتلا می‌شوند بیشتر مستعد ابتلا به نارسایی کلیوی هستند زیرا شایع‌ترین علت نارسایی کلیه دیابت و فشارخون است.

وی افزود: شیوع دیابت و فشار خون در دو جنس برابر است اما نوعی فشار خون با جنسیت ارتباط دارد و در زنان بیشتر از مردان است.

این فوق تخصص ارولوژی خاطر نشان کرد: وقتی سیاست‌های وزارت بهداشت و مجموعه‌هایی که در پیشگیری از بروز بیماری‌ها دخیل هستند مؤثر باشد بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *