جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

چطور با گرمازدگی مقابله کنیم

پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۱۰
کد مطلب: 424857
گرماي بيش از ۴۰ درجه سانتي گراد سبب اختلال در سيستم اعصاب، قلب و ساير ارگان‌هاي بدن مي‌شود. محققان مي‌گويند گرماي زياد سيستم ايمني بدن را كاهش مي‌دهد اما با چند راهكار ساده و انتخاب مواد غذايي مناسب در فصل گرما مي‌توان از بروز اين وضعيت جلوگيري كرد.
به گزارش جهان، دماي بالاي ۴۰ درجه سانتيگراد براي بدن بسيار خطرناك است. به ويژه توصيه شده است كه سالمندان، كودكان، زنان باردار و بيماران از قرارگرفتن در چنين شرايطي اجتناب كنند و در صورت اجبار، با چند راهكار ساده و عملي مي‌توان اثر گرمي هوا را براي بدن قابل تحمل كرد.

بهتر است از لباس‌هاي رنگ روشن و نخي و كفش صندل استفاده شود.


منطقه خطر براي بدن از نظر دما، ۴۰ درجه سانتي گراد (معادل ۱۰۴ درجه فارنهايت) تعريف شده است. از اين نقطه به بعد كارايي سيستم اعصاب به سرعت كاهش مي‌يابد، به قلب فشار بالايي تحميل مي‌شود و عملكرد ارگان‌هاي مختلف تا اندازه‌اي مختل مي‌شود.

زماني كه اين شرايط با رطوبت هوا همراه باشد، اوضاع رو به وخامت مي‌رود. بدن انسان به‌طور طبيعي قادر به تحمل هواي گرم است. آزمايش‌ها نشان مي‌دهد كه انسان مي‌تواند دماي ۱۰۱ درجه سانتي گراد (معادل ۲۱۵ درجه فارنهايت) را نيز به مدت ۳۰ دقيقه تحمل كند.اغلب اين حالت براي ورزشكاران؛ به‌ويژه دوچرخه سواراني كه در مسابقات صحرايي ركاب مي‌زنند پيش مي‌آيد. زماني كه دماي هوا افزايش مي‌يابد، قلب با شدت بيشتري فعاليت مي‌كند و رگ‌هاي خوني گشاد مي‌شوند و خون بيشتري به سطح پوست پمپاژ مي‌شود. در همين لحظه بدن عرق مي‌كند كه مهم‌ترين راهكار بدن براي كاهش دماي دروني است. تبخير عرق در سطح پوست باعث خنك شدن پوست مي‌شود. خون سرد شده مجددا به قلب باز مي‌شود و باعث كاهش دماي دروني مي‌شود. ولي زمانيكه رطوبت محيط زياد باشد، اوضاع به اين سادگي نيست. در اين حالت بدن مدام عرق مي‌كند و اين عرق نه تنها باعث كاهش دماي بدن نمي‌شود، بلكه ميزان آب خون و سلول‌ها را نيز كاهش مي‌دهد. سيستم اعصاب نسبت به افزايش دماي دروني بدن بسيار حساس است. با افزايش دما مغز دچار سردرگمي مي‌شود و قدرت تصميم‌گيري و حافظه كوتاه‌مدت كاهش پيدا مي‌كند. در اين شرايط ممكن است از فرد رفتار عجيب و غير معقولي سربزند. زماني كه فرد سابقه بيماري قلبي عروقي، بيماري كليوي و ديابت را داشته باشد، افزايش دما منجر به كم آبي بدن، نارسايي كليه و مشكلات كبدي مي‌شود و بازگشت به شرايط عادي غير ممكن يا بسيار دشوار است. متخصصان به افراد توصيه مي‌كنند كه پيش از قرار گرفتن در شرايط بحراني، سيستم ايمني بدن را در حالت مساعدي قرار دهند تا در صورت بروز چنين مشكلاتي كمتر آسيب ببينند.


دوش آب سرد قبل از خواب به كرات توصيه شده است. اين كار باعث مي‌شود كه دماي بدن تعديل شود و در مدت خواب امكان بازيابي ارگان‌هاي آسيب ديده بدن وجود داشته باشد.


استفاده از كرم ضد آفتاب، عينك آفتابي و كلاه ضروري است.



در و پنجره‌ها در زمان روشن بودن تجهيزات تهويه هوا بسته باشد.


در روزهاي گرم تابستان، بدن خود را در حالت هيدراته قرار دهيد. نوشيدن ۸ تا ۱۲ ليوان آب در طول تابستان توصيه شده است. بهتر است آب مصرف شده يخ نباشد.



كشيدن پرده‌ها براي جلوگيري از ورود مستقيم نور خورشيد به داخل خانه


خاموش كردن وسايل برقي و موتوري غير ضروري


سعي كنيد صبح زود يا پس از غروب از خانه خارج شويد و در ساعت اوج گرما و تابش خورشيد در سايه و مكان خنك به فعاليت بپردازيد.


غذاي چرب، پر نمك و فست فود، باعث كاهش آب بدن، تشنگي و افزايش دماي دروني بدن مي‌شوند.

اجتناب از مصرف غذاهاي پر ادويه


به همراه داشتن بطري آب و شستشوي دست و صورت هنگامي كه بيرون از منزل قرار داريد توصيه شده است.


استفاده از مواد غذايي كه طبع سردي دارند و كاهش مصرف چربي و شيريني‌جات.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *