جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۶

فاطمیه از کی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟

شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 162759

به گزارش سرویس زنان جهان؛ سایت "شهر سوال" نوشت: دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) روایات مختلف و متضاد است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص). 

میان علمای شیعه، دو تاریخ مشهور و مقبول است: یکی هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر (ص) و دیگری نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام (ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخة سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.

ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. بنابراین فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

ظاهراً علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)،۲۹روز بوده باشند،حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل،روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود.چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف به دهه دوم جمادی الاول از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی ازاول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵روز،شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است،دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا باید تاسف خورد. مثلا مملکت اسلامی باید عزاداربود ولی همه سالن های عروسی مشغول به کارن وصدا وسیما هم بدتر. وقتی خودمان بی حرمتی می کنیم در روزهای عزا برای حضرت زهرا(س) و به شادی و پایکوبی میپردازیم از بقیه چه انتظار میشه داشت؟!!!
Iran, Islamic Republic of
راست میگه چرا باید سالن های عروسی در ایام فاطمیه به برگزاری مراسم بپردازند.
Iran, Islamic Republic of
اصلا خیلی ها نمی دون ایام فاطمیه است چرا تلویزیون کار نمیکنه مگه ایام شهادت مادر کل مسلمانان نیست
Iran, Islamic Republic of
به صدا سیما بگین مثل بقیه شهادت ها که یه روبان مشکی با اسم امامی که به شهادت رسیده در صفجه تلویزیون میزنه انحام بده تا همه متوجه بشن
Iran, Islamic Republic of
من هم با دوستان موافقم چرا صدا وسیما کاری انجام نمیده؟
Iran, Islamic Republic of
مادر 18ساله مان را از دست داده ایم اما به جای غم اندوه به شادی می پردازیم