جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

مالکان اجاره بها را افزایش دادند

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 431048
همچنان که فصل اجاره وارد دومین ماه شده است، صاحبخانه‌ها با نرخ‌هایی بالاتر از سال گذشته، خانه‌های خود را اجاره می‌دهند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فصل اجاره بها که از خرداد شروع می شود، وارد دومین ماه خود شده و تا نیمه های شهریور ادامه دارد و در این مدت، بیشترین تعداد قراردادهای اجاره در بنگاه های املاک نوشته می شود.

روند هرساله اجاره بها نشان داده باتوجه به نرخ تورم، مالکان هرساله قیمت‌ها را افزایش می دادند که امسال هم اجاره بها مانند سال‌های گذشته افزایش قیمتی را تجربه کرده است و آپارتمان‌ها نسبت به سال‌های گذشته با چنددرصد افزایش، اجاره داده می شود.

بنابراین امسال هم مستاجرانی که به دنبال یافتن مسکن مناسب هستند، گران تر از سال گذشته آپارتمان اجاره می‌کنند، این درحالی است که بنابر اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم افزایش چندانی نسبت به سال گذشته نداشته و در حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد ثابت مانده است اما مالکان واحدهای مسکونی هرساله به نرخ اجاره بها اضافه می‌کنند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد تبدیل به یک عرف در بازار شده است.

هرچند که آمار دقیقی از میزان افزایش اجاره بها اعلام نشده است اما بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۹۳، اجاره بها ۱۰ درصد رشد داشت و با وجود آنکه نسبت به نرخ تورم کمتر بود اما باز هم افزایش ۱۰ درصدی اجاره بها در زمانی که اجاره بها رونق چندانی ندارد، نشانگر رشد قیمت‌ها در تابستان امسال است.

گشت و گذاری در بنگاه‌های املاک هم نشان می‌دهد که مالکان در مراجعه به بنگاه‌‌ها قیمت را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند. به گفته یکی از بنگاه‌ها، صاحبخانه‌ها دیگر حاضر به اجاره دادن با نرخ‌های گذشته نیستند و حتی باوجود کاهش تورم هم به دنبال اجاره‌ای بالاتری هستند.

این مشاور املاک معتقد است که گرانی و افزایش هزینه‌ها در سال‌های گذشته موجب شده که مردم به فکردرآمد زایی بیشتر باشند که یکی از راه‌های کسب درآمد برای آنها، افزایش اجاره بها است، زیرا هرماه بدون دغدغه مبلغی به حساب آنها واریز می‌شود. البته در سال‌های اخیر تعداد زیادی از مستاجران بدحسابی‌هایی را برای پرداخت اجاره داشته‌اند که همین موضوع موجب شده تعدادی از مالکان همچنان به فکر رهن کامل برای اجاره باشند.

براین اساس، فعلا آمار رسمی از افزایش اجاره بها اعلام نشده است، اما به نظر می‌رسد که تاپایان شهریور و فرارسیدن فصل مدارس که مصادف با پایان فصل اجاره است، قیمت‌ها تغییراتی را تجربه کند که این موضوع، توان اقتصادی خانوارها را مانند هرسال کاهش می‌دهد.

* اجاره بهای آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر در تهران

براساس گزارش میدانی خبرنگار مهر، واحدی ۵۲ متری و یکخوابه در نارمک - گلستان طبقه سوم با پارکینگ وانباری و عمر ۵ ساله با ۴۰ میلیون تومان رهن و ۳۲۰ هزار تومان ماهیانه، اجاره داده می شود و در بلوار فردوس - شقایق واحدی ۵۵ متر ۲۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

در فردوس غرب - بهار هم واحدی ۵۴ متری و یکخوابه با عمر ۳ ساله و فول امکانات با ۱۵ میلیون تومان رهن و یک میلیون و ۵۰ هزار تومان ماهانه، اجاره داده می شود. در سردار جنگل شمال نیایش هم آپارتمان ۵۲ متری و یکخوابه ۱۲ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره ماهیانه تعیین شده است.

واحدی ۵۳ متری و دوخوابه با عمر چندساله در فردوس بهار ۵۵ میلیون تومان رهن داده می شود و در خیابان پیروزی میدان ۱۳ آبان، واحدی ۵۵ متری و یکخوابه با ۲۰ میلیون تومان رهن و ۴۵۰ هزار تومان ماهیانه، اجاره داده می‌شود.

آپارتمانی ۵۱ متری و یک خوابه با پارکینگ و انباری در هفت تیر بهار شیراز هم با شرایط ۱۸ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان ماهیانه، به اجاره می‌رسد و در گلبرگ - مسیل باختر واحدی ۵۵ متری و نوساز، یکخوابه با امکانات، ۴۵ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود.

در جنت آبادشمالی آپارتمان ۵۵ متری و ۱۳ ساله، یکخوابه بدون مالک در طبقه دوم، ۴۵ میلیون تومان رهن کامل داده می‌شود و در نیاوران - برج، یک آپارتمان ۶۰ متری و یکخوابه، با شرایط ۳۰ میلیون تومان و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به اجاره می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ماهی 3,500,000 تومان اجاره؟!!!!!!!!
مگه طرف چقدر در میاره که برای یک واحد 60 متری هم 30 میلیون پول پیش میده و 3,500,000 تومان اجاره؟!!!!!!!