پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۸
۵۹
پس صحنه وین؛

احتمال رسیدن به توافق با موضع فعلی آمریکا، نه در ۷ ماه آینده که حتی بیشتر از آن هم دشوار است

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 393041
مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تقریبا بدون نتیجه پایان یافت. دو طرف نه توانستند به یک تفاهم سیاسی کلی برسند و نه نهایی کردن جزئیات توافق نهایی امکانپذیر شد.
احتمال رسیدن به توافق با موضع فعلی آمریکا، نه در ۷ ماه آینده که حتی بیشتر از آن هم دشوار است
گروه سیاسی جهان نيوز - مهدی محمدی: تنها چیزی که اجمالا می‌دانیم رخ داده این است که دو طرف برای زمانی حدود ۷ ماه مذاکرات را در قالب یک توافق موقت جدید تمدید کرده‌اند. مهم‌ترین بخش مساله، یعنی بده‌بستانی که منجر به یک توافق موقت جدید شده، مبهم است.

در حالی که می‌دانیم مذاکرات در روزها و ساعت‌های آخر - بویژه در روزهای یکشنبه و دوشنبه - به نقطه‌ای بسیار حساس رسیده بود، عدم توافق نشان‌دهنده آن است که ایده‌های روی میز به اندازه کافی «تمام‌کننده» نبوده است. برخی خبرها حکایت از آن دارد که اتفاقات مهمی در روز آخر رخ داده و همین اتفافات بوده که راه را برای تمدید مذاکرات باز کرده است.

در دو روز آخر، تمرکز طرفین بر این بود که به جای رسیدن به توافق نهایی، روی یک چارچوب که شامل یک سلسله اصول کلی باشد تفاهم کنند. ظهر روز دوشنبه معلوم شد که توافق روی چنین چارچوبی هم ممکن نخواهد بود، چرا که درباره کلیات موضوعاتی مانند غنی‌سازی، تحریم‌ها، بازرسی‌ها، فردو و اراک جمع‌بندی مشترکی وجود نداشته است. راه‌حلی که دو طرف در نهایت به آن رسیده‌اند، این است که چارچوب را باز هم کلی‌تر کنند و بر سر یک چارچوب زمان‌بندی که می‌گوید باید تا اسفندماه توافق اصلی و تا تیرماه آینده ضمائم آن را نهایی کنند، تفاهم کنند.

این تاکتیک مذاکراتی ۲ هدف اصلی داشته است:

۱- پوشاندن این موضوع که مذاکرات به دلیل زیاده‌خواهی آمریکا در واقع شکست خورده است.

۲- بازگشت‌ناپذیر کردن روند آینده برای دوطرف به‌گونه‌ای که مجبور باشند تا ماه مارس درباره کلیات مساله تفاهم کنند و تا ژوئیه به یک متن مشروح قابل اجرا برسند.

اما ناظرانی که روند را تعقیب کرده‌اند، در این باره تردید کمی دارند که با موضع فعلی آمریکا، نه در ۷ ماه آینده و نه حتی در زمانی بسیار بیشتر از آن، امکان تفاهم و رسیدن به توافقی که دو طرف در بلندمدت به آن پایبند باشند، بسیار دشوار خواهد بود.

اولا، آمریکا به وضوح با این پیش‌فرض مذاکره می‌کند که ایران چاره‌ای جز کوتاه آمدن ندارد. احتمالا در وین هم آمریکایی‌ها منتظر بوده‌اند ایران در دقیقه ۹۰ و با مشاهده دورنمای شکست مذاکرات کوتاه بیاید و درخواست‌های آنها را بپذیرد. بسیار مهم است که روشن شود منشأ این توهم آمریکایی‌ها چیست چرا که اگر این توهم زدوده نشود، باز هم ۳ یا ۷ ماه دیگر دوباره دقیقه نودی فرا خواهد رسید و آن وقت باز هم آمریکا منتظر خواهد بود که ایران کوتاه بیاید و در نتیجه بازهم مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت. یک بار برای همیشه باید روشن شود که خطوط قرمز واقعی وجود دارد که ایران از آنها عدول نخواهد کرد. باید دید چه مکانیسمی وجود دارد که بتواند این مساله را به نحو کاملا جدی برای آمریکا روشن کند.

ثانیا، آمریکا براساس یک روند منطقی مذاکره نمی‌کند. یک طرف مذاکره‌کننده قابل احترام، طرفی است که رفتاری منظم دارد اما وقتی یک طرف کاملا زیگزاگی عمل می‌کند و ابایی ندارد از اینکه امروز حرفی بزند و فردا خلاف آن را بگوید، نمی‌توان آن را یک طرف مذاکره‌کننده قابل اعتماد و منطقی دانست. رفتار آمریکا از مذاکرات مسقط به این سو دقیقا به این شکل بوده است.

این نشان‌دهنده آن است که فرآیندهایی پس پرده مذاکرات - هم درون آمریکا و هم میان اعضای ۱+۵- در حال رخ دادن است که بسیار پیچیده‌تر از آنی است که بتوان از بیرون مشاهده کرد یا حتی حدس زد. همین فرآیندهاست که موجب می‌شود آمریکا نتواند در مذاکرات متعادل رفتار کند. این نکته را هم باید در نظر داشت که ایران با یک آمریکا مذاکره نمی‌کند. چند آمریکا در مقابل ایران وجود دارند که ظاهرا هیچ‌کدام از آنها بر خلاف آنچه ادعا می‌کنند یک اراده سیاسی واقعی برای تفاهم با ایران ندارند.

ثالثا، آنچه آمریکا از ایران می‌خواهد بسیار گزاف است و آنچه ارائه می‌دهد دقیقا مساوی هیچ. آمریکایی‌ها نیت خود را روشن کرده‌اند. آنها می‌خواهند ایران سرمایه استراتژیک خود در حوزه فناوری غنی‌سازی و آب سنگین را در بازه زمانی بسیار طولانی‌مدت واگذار کند و در مقابل به اینکه آشکارا آمریکا می‌خواهد فشار تحریم را بر ایران حفظ کند، اعتراضی نکند. در واقع آمریکا به ایران می‌گوید نباید منتظر یک معامله برد - برد باشد بلکه باید دقیقا آنگونه و به آن اندازه که آمریکا می‌خواهد کوتاه بیاید.

خوشمزه این است که آمریکا در حالی از ایران می‌خواهد تسلیم شود که خود آشکارا دچار بحران داخلی است - بحرانی که باعث استعفای فردی مانند چاک هیگل شده- و در منطقه هم کارش به جایی رسیده که از آسمان برای داعش کمک نظامی پایین بریزد.

درک اینکه اکنون در کجای مذاکرات ایستاده‌ایم، مستلزم توجه به این مبانی است.
اکنون زمان آن است که همه آنها که دستی بر این آتش دارند با ملت ایران صریح و صادق باشند. باید به تفصیل به ملت گفت که آمریکا قصد تحمیل چه تحقیر تاریخی را به ایران دارد. اگر با مردم درست سخن گفته شود، رفتار درست ملی به سرعت شکل خواهد گرفت. دولت در این زمینه بیش و پیش از همه مسؤولیت دارد.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
براي دومين بار از يك سوراخ گزيده شديم.خدا عاقبت مارا به خير كند.
گزیده شدی؟ همین که تحریم ها تشدید نمیشود برای شرایط فعلی ایران برد بزرگی محسوب میشود.
عزیز من شما آن روزهایی گزیده می شدی که هنوز تیم مذاکره کننده بر نگشته بود تحریم جدیدو کاغظ پاره جدیدی علیه ملت ایران صادر می شد.
نه اینکه بعد از تواافق ژنو چند باره تحریممون نکردن خوبه چند هفته پیش بانک سینا و دانشگاه شریف رو هم اضافه کردن اونا مگه ول میکنن حالا تازه خواهان مذاکره در مورد موشکهای ایرانن موشکهای ایران بعد از جنگ عراق و تولید داخلی
مسعود
عزیز من تحریم تشدید نمیشود ؟؟؟نمیدونی تو دنیا چه خبره مجبوری مگه وارد دنیای اینترنت میشی؟؟الان میرن مذاکره میکنن از اونور تحریم میکنن .از اینور بعضیا فقط یه لبخند میزنن.از اینور هم میگن ما یه کتابچه راهمای تعمیر هواپیمارو از تحریم دراوردیم..آخه مجبوری مگه پسر خوب نظر میزاری .اون موقع ما با شرافت قبول نکردیم و تحریم میشدیم.اما الان با ذلت هر چی اونا میگن انجام میدیم و بازم تحریم میشیم و هیچ تحریمی هم برداشته نمیشه و جوابشم فقط یه لبخنده...برو برو خودتو قاطی ما بی سوادا نکن.
گل گفتی
Norway
اینقدر مرعوب نباش عزیزم . دست اخر هم پیاز را بخوردت می دهند یک کتک مفصل هم میخوری ها
محسن
Iran, Islamic Republic of
صد مورد تحریم جدید رو ندیدی؟
هزاران تحقیر جدید رو ندیدی؟
عجیه که این دولت و طرفدارانش دقیقا همونطوری هستند که احمدی نژاد و طرفداراش رو به اون متهم می کردند. یعنی متوهم و دروغگو، تازه دیکتاتوری و عدم تحمل مخالف هم بهش اضافه شده!
دیگه چیمون رو میتونن تحریم کنن آخه؟؟؟؟؟؟؟؟
قمر تاج خانوم
ترکان گفت ایرانی ها فقط بلدند آبگوشت بز باش و قورمه سبزی درست کنند. میترسم این حرف به گوش آمریکایی ها رسیده باشه این دو تا را نیز تحریم کنند اون وقت چه خاکی توسرمون کنیم ننه
اخه ته تحریم هستیم چیز دیگر برای تحریم نمونده اگه مونده بود قطعا اینکار را می کردند و تیم ما باز لبخند می زد.
United States
دقیقا داره تحریم تشدید میشه. چرا خلاف می گویید؟
جهت اطلاع:
https://www.jahannews.com/vdchvinx623nw6d.tft2.html
ناشناس
میشه بگید تحریمهای که چند روز پیش تصویب شدن دلیلش چیه؟ خودتو الکی به خوش خیالی نزن.
United States
نه حالااصلا تحریم نمیشیم
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
دوست بزرگوار سلام ، مثل اینکه شما اخبار رو پیگیری نمی کنی یا فقط از شبکه من و تو و BBC فارسی و VOA پیگیری می کنی؛
1-همین 21 آبان بود که اوباما حالت فوق العاده علیه ایران رو -که از 15 مارس 1995 و از زمان بیل کلیتون تصویب شده بود- یک سال دیگه تمدید کرد
2-در 18 آبان 93 هم شورای اتحادیه اروپا در تصمیم جدید خود که در بروکسل مورد تائید وزرای خزانه داری و دارایی کشورهای این اتحادیه قرار گرفت، بانک سینا، دانشگاه شریف، شرکت سورینت و ...در فهرست تحریم های این اتحادیه قرار داد.
تازه فرقش اینه که تیم مذاکره کننده کنونی هنوز برای دور آخر مذاکرات به وین نرفته بود
سپهر
آقای رئیس جمهور کردید و نکردید فرداچه پاسخی به امام وشهدا خواهید داد
امیرحسین
حالا شده مذاکره برای مذاکره به نفع غرب و به ضرر ایران, کی تضمین میکنه تا ده تیر توافق بشه و اگر بشه تحریم ها تا کی برداشته میشه.
Iran, Islamic Republic of
انتظارملت ایران یاانتظارشماو دوستان دلواپستان ؟ اکثریت مردم ایران ازتمدید این توافقنامه شاد و خوشحال هستند و فقط دلواپسان و کاسبان داخلی و خارجی تحریمهاافسرده و عصبانی هستند .
Norway
تو از طرف خودت حرف بزن اقای تریبون
کریم شیره ای
آق کریم تژمین میکنه که تا ده تیر توافق بشه البته همانطور که امیر حشین شال را ژکر نکرده منم شالش را ژکر نمیکنم ولی تژمین میدم تا ده تیر توافق بشه
علی فرزند ایران اسلامی
Iran, Islamic Republic of
دوست بزرگوار جدا از هر گروه سیاسی و حزبی تمام این مردم اگر تحریم های ظالمانه از این کشور برداشته بشه خوشحال هستند و به تیم مذاکره کننده که فرزندان این سرزمین- جدا از هر گروه و حزب سیاسی - می بالند اما چند نکته :
1- تحریم های آمریکا علیه ایران از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر بر ضد ایران تصویب شده اند و هیچ ارتباطی به پرونده هسته ای ندارند و فقط به بهانه پرونده هسته ای تشدید شده اند.
2-آیا شما از مفاد این توافقنامه آگاه هستی که بیان می کنی اکثریت مردم-از نظر شما- از تمدید آن شاد و خوشحال هستند؟
3-آیا پرداخت دارایی های بلوکه شده خودمون اون هم به صورت قسطی و با ذلت و منت جای خوشحالی داره ؟و آیا در مقابل همین چه امتیازی داده ایم ؟ چرا دولت مردان و مذاکره کنندگان مردم را در جریان آنچه که در مذاکرات گذشته قرار نمی دهند؟
4- تمدید مذاکرات و تحریم بیشتر به نفع کدام طرف مذاکره است ؟ ایران یا 5+1 ؟ یا گروه خاصی در ایران که منتظر انتخابات مجلس در ایران هستند چون هر آنچه که در مذاکرات تصویب بشود باید به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز برسد
آدمیزاد
Colombia
علی آقا خوشحالم که هنوز ایرانیهای آگاه مانند شما هستند،
امیدوارم که عامه مردم ما نیز همه دامنه معلوماتشان را گسترش بدهند و به آنچه که میگویند خوب فکر کرده باشند .
Iran, Islamic Republic of
روحانی متشکریم که جلوی تحریمهای بیشترو بدبختی ملت راگرفتی و سیلی محکمی به گوش اسراییل غاصب و نوکران داخلی اش زدی .
United States
کجا جلوی تحریم بیشتر گرفته شده؟
"طی یک سال گذشته و پس از توافق ژنو بیش از ۱۰۰ تحریم جدید علیه ایران اعمال شده است."
https://www.jahannews.com/vdchvinx623nw6d.tft2.html
خخخخخخخ
عصمت بابلی
عجب اسرائیل سیلی هم خورده باز اینقدر خوشحاله که داره با دمش گردومیشکنه ؟
Iran, Islamic Republic of
تیم قبلی مذاکرات همیشه بادست خالی برمی گشت و حتی بلد نبودند که انگلیسی صحبت بکنند و لی تیم مذاکره کننده فعلی مایه مباهات ملت هستند که دیگرنباری صحبت کردن باطرف مقابل نیازی به مترجم ندارند . اینکه تاکنون جلوی تحریمهای بیشترگرفته شده و منابع بلوکه شده به کشوربرمی گردند مایه خوشحالی فراوان است .
محسن
Iran, Islamic Republic of
دروغ میگن و نعل وارونه می زنند!
تیم سایبری دولت هم که فعال........
کامنتای الف جالب بود. همه یه خطی و شعارگونه
محسن
Iran, Islamic Republic of
احتمالا تیم مذاکره کننده هم بر مبنای مصالح سیاسی و مصلحت های دیکته شده از طرف بزرگانشان مذاکرات را تا بعد از انتخابات مجلس همینطور تمدید می کنند تا شکست در مذاکرات باعث شکستشان در انتخابات مجلس نشود.
- تا دیروز با ذوق زدگی -همانند آن رئیس جمهوری که رفته است- تیتر می زدند که تحریم ها کاغذ پاره است و امروز داد و قال راه انداخته اند که چرا نتوانستید تحریم ها را لغو کنید؟
تکلیف تان را مشخص کنید! اگر تحریم ها کاغذ پاره است، به خاطر مشتی کاغذ پاره، این قدر خودتان را اذیت نکنید ولی اگر بالأخره شما هم فهمیده اید که تحریم ها، نه کاغذ پاره که گلوله باران پیکر اقتصاد ایران است، اصلاح مواضع تان را صریحاً اعلام کنید چرا که مردم ، حرکت های شتر مرغی را خوب می شناسند: یا مرغ باش و بپر ، یا شتر باش و ببر!

2 - وقتی رفیق شفیق خودشان رئیس تیم مذاکرات بود، نه تنها هیچ نتیجه ای از مذاکرات عاید کشور نمی شد ، بلکه مرحله به مرحله بر تعداد مصوبات و قطعنامه های ضد ایرانی افزوده می شد و تحریم ها ، نه تمدید که تشدید می شدند.
در آن زمان هیچ کدام تان ، "هیچ" را تیتر نمی کردید و با فونت درشت در صفحه اول روزنامه هایتان نمی نوشتید: تشدید تحریم ها.
نه تنها این ها را نمی نوشتید، که از حماسه هایی که در مذاکرات خلق شده(!) سخن می گفتید و از این که منطق ما بر منطق آنها چربید. گاهی هم می نوشتید که جلیلی در سفرها، چمدان خودش را خودش حمل می کند و خیلی متواضع است.

انصاف باید داشت که کدام یک موفق تر بوده اند: تیمی که نتیجه مذاکراتش تشدید تحریم ها بود یا تیمی که توانسته است بخشی از تحریم ها را بشکند؟ تیمی که نتیجه مذاکراتش این بود که کشورها پول نفت ایران را ندهند یا تیمی که توانسته بخشی از پول بلوکه شده نفت ایران در دوران تیم قبلی را به کشور برگرداند؟
قرار شده است ماهانه 700 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران را پس دهند. دلواپسان این دستاورد را هیچ انگاری می کنند و می گویند: از جیب خودشان که نمی دهند، پول خودمان است که دارند به خودمان می دهند.
راست می گویند، پول خودمان است. اما این ها که توانستند پول خودمان را برگردانند کارشان تحسین دارد یا آنان که باعث شدند پول خودمان در حساب های دیگران بماند؟ اگر "بازگرداندن پول" خودمان ، هیچ است، "نگرفتن پول" نفت مان چه بود؟

3 - به دو ، سه یا چهار سال قبل برمی گردیم. در آن زمان ، صحبت بر سر چه بود؟ آیا جز این بود که گزینه ای به نام حمله نظامی به ایران همواره مطرح بود و تنها نحوه حمله و این که محدود خواهد بود یا نه و نیز واکنش ایران چه خواهد بود محل اختلاف بود؟ اینک اما دیپلماسی توانسته اند جنگ احتمالی را به عقب براند و سخن درباره چگونگی و زمان بندی لغو تحریم هاست نه در این باره که اگر بزنی ، می زنم.
این فضا بهتر است یا فضایی که سایه جنگ بر سر کشور باشد؟ کما این که بود اینک به لطف دیپلماسی جدید، نیست.

4 - نتیجه مذاکرات تیم قبلی چه بود؟ جز تشدید مستمر تحریم ها؟ می گویید در آن زمان زمان انرژی هسته ای داشتیم؟ مگر الان نداریم؟ آن زمان که حتی توان حفاظت از جان دانشمندان هسته ای را هم نداشتید!
وانگهی چه در آن زمان و چه اکنون، این انرژی اتمی که این همه رویش مانور داده می شود و این همه هزینه برایش داده ایم و می دهیم، چه کارکرد ملموسی برای کشور داشته است؟ قطعاً انرژی اتمی حق مسلم ماست اما هزینه هایش را باید سنجید و با توجه به واقعیت ها ، در بازه زمانی مناسبی ، ولو دیرتر ، بدان رسید نه این که همه بخش های کشور را فدای یک بخش کرد و با هزینه ای به مراتب بالاتر، به انرژی هسته ای رسید.
هنر کردید از زمان اومدنتون همه بخش های هسته ای رو تعطیل کردید، دانشمندا رو بیرون کردید و ... تا پول نفت خودمون یا بهتره بگیم پول برخی از ... رو برگردونید !!! امتیاز دادن رو همه بلدن اما تیم قبلی به قول شما امتیاز نگرفت باشه ولی امتیازم نداد، این تیم با دادن این همه امتیاز چی گرفته!؟ من نمیدونم این ژست هزینه فایده و مثل آدمهای همه چیز فهم رو کی می خواهید تموم کنید. آدم حسابی حالا یه جا فقط تو این کشور یه کار علمیه با ارزش شده اونم با این حرفا تعطیلش کنید تا بریم تو صنعت قرمه سبزیو و آبگوشت و اینا و صادراتشون. بحث جنگ هم نه با این داستانا شروع میشه و نه تموم میشه، اگه این توان موشکی رو نداشتی الان جنگ شروع شده بود و داعش داشت تو اینجا هم آدم سر می برید و آمریکا هم به یه بهانه حمله میکرد.
ایرونی
ببخشیدا! همین چند روز پیش فرمانده ارتش امریکا ایران رو تهدید به حمله نظامی کرد. تو جریان همین مذاکرات هم بود که اوباما گفت تمام گزینه ها روی میزه. ضمنا هفته پیش هم که هم اتحادیه اروپاو و هم کنگره امریکا تحریم های جدیدی تصویب کردند. حالا بماند که در طول این یکسال چندین و چند تحریم علیه ایران تصویب شد. اینکه شما میگویید بازگرداندن پولهای بلوکه شده دستاورد است بله! دستاورد است ولی باید دید شما چه چیزی از دست داده اید؟ میلیونها دلار پولی که برای راه اندازی غنی سازی 20 درصد خرج کرده بودیم همه هیچ شد. میدانید چندسال و با چه هزینه هنگفتی باید دوباره 20درصد غنی سازی کرد؟ به این دلیل گفته میشود : هیچ!
تو. سایت فارس هم همین کامنت رو گذاشتی ،جوابش رو اونجا دادم برو ببین.
Iran, Islamic Republic of
نه عمو سوراخ دعا را گم كرده‌اي كسي نمي‌گويد چرا تحريم ها را بر نداشتند حرف اين است كه چرا با آبرو و حيثيت ملت بازي مي‌كنند و هي مي‌گويند تحريمهاي ظالمانه و بدين صورت تحريمهاي غربي ‌ها را تأئيد مي‌كنند و از طرف ديگر به دنبال اين نيستند كه با خود اتكائي و مقاومت اين تحريمها ‌ها را بي اثر كنند . به جاي در يوزگي پيش غربي‌ها بايد طوري رفتار كنيم كه ما با وجود تحريم‌ها با اتكاء به اقتصاد مقاومتي مي‌توانيم كشور را اداره كنيم تا آنها از تحريم‌هاي خود مأيوس شوند . و نه ما هي بر طبل لغو تحريمه از طرف غربيها بكوبيم و وانمود كنيم كه آن‌ها از تحريمهاي خود به آنچه مي‌خواستند رسيدند.
313 یاران مهدی عج
اولا ما اگر می گفتیم تحریم ها ورق پاره است به این دلیل بود که چشممان به همت جوانان کشورمان بود و روز به روز در بحث هسته ای پیشرفت می کردیم، چی فکر کردید اگر دستاوردهای هشت سال اخیر در بحث هسته ای نبود اصلا این 5+1 حاضر به مذاکره با شما می شد? نه خیر اگر این دستاوردها نبود الان چیزی نداشتید که به عنوان امتیاز بدهید و ماهانه پول تو جیبی بگیرید!
دوما وقتی آقای جلیلی مسیول مذاکرات بود حاضر نمی شد بر سر خون شهدای هسته ای با کسانی که دستشان به خون جوانان ایران و مردم سایر کشورها آلوده است دست بزند و مدام نیشش را تا بناگوش باز کند تا بلکه بقیه یه گوشه چشمی بهش بکنند و با خنده امتیاز گدایی نمی کرد، نمیدانم اگر آرمیتا در خانواده ی شما بود باز هم به این راحتی در مورد هسته ای عقب گرد می کردید.
سوما چند سال پیش همش ما را تهدید نظامی می کردند، حالا شما بگویید طی یکسال اخیر چه توهین هایی که به ایران نشد و احتمالا همه گزینه ها روی میز است برای شما معنای دیگری دارد، البته که هیچ غلطی نمی توانند بکنند ولی به نظرتان اگر کسی بخواهد با کسی بجنگد او را غافلگیر می کند یا اینکه به او اطلاع می دهد که من می خواهم به تو حمله کنم، یه ذره فکر کنید اگر این کشورها می توانستند ایران رو از بین ببرند وبا ما بجنگند لحظه ای تردید نمی کردند و خاک ایران رو به توبره می کشیدند.
چهارم اینکه همه چیز ایران با داشتن انرژی هسته ای بر باد می رود و ما هزینه ی زیادی برای داشتن آن داده ایم درست است ولی فکر می کنید که اگر ایران هم مثل سایر کشورها با همه ی اوامر این کشورها موافقت می کرد وتسلیم آنها می شد الان آمریکا و اسراییل برای اون ارزشی قایل بودند و به عنوان عنصر اثرگذار حاضر به توافق و مذاکره با اون می شدند? مطمین باشید اگر توان کنونی هسته ای ما نبود اونها حتی به ایران اجازه نمی دادند خواب استقلال هسته ای رو ببینه،
سخن آخر این که تا وقتی همه ی امید و اتکایتان کشورهای غربی هستند و اعتماد به توان ملی خود را ندارید با این طرز فکرتان دردی از این ملت دوا نمی شود و همواره باید از استکبار گدایی کنید، این نتیجه نفهمیدن پیام کربلاست:
"هیهات من الذله"
نیکتا
عجب دستاوردی!!
آقای روحانی، جشنو شروع کنیم؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران بسیارخوشحال شدند . این کاسبان تحریمهاهستند که ناراحت شده اند و این اصلامهم نیست .
خوب شد که کاظم جلالی و لاریجانی این کلمه "کاسبان تحریم" رو اختراع کردند وگرنه شماها چی داشتین که بگین؟
maryam_old@YAHOO.COM
Iran, Islamic Republic of
باز هم بدبختی کی شود به توافق برسیم
اگر اين مذاكرات هيچ دست أوردي ًنداشته بأشد جز بي اعتمادي به دشمن، تكيه بر ظرفيت داخلي واعتماد به نفس ،و إتمام حجت براي برخي از مسئولين كم بصيرت ما و مهمتر از همه إيمان به ديدگاه و بينش رهبر انقلاب ،،شايد جبران اين همه هزينه معنوي و حيثيتي را بكند
چرا جزییات توافق موقت 7 ماهه اعلام نمی شود؟؟؟

در قبال 700 میلیون دلار باز گرداندن پول خودمان قرار است چه چیزی از ما بگیرند؟؟؟
چرا منتشر بشن احتمالا انقدر امتیاز دادن که روشون نمیشه بگن اگه رو بشه اون عده که الان دارن تشکر میکنن و باورشون شده قدرتهای بزرگ در مقابل ما زانو زدن صداشون بابت امتیازات داده در میاد راه مبارزه با تحریمها در جلوگیری از واردات بی رویه کالاهایی که در داخل تولید میشه و تولید کالاهایی که در داخل تولیدشون انجام نمیشه با استفاده از نیروهای متخصص و تحصیلکرده داخلی ترغیب ثروتمندانی مثل هدایتی به سرمایه گذاری در تولید به جای خرید باشگاه فوتبال در داخل یا خارج و تجمع سرمایه های میلیاردرهایی مثل قلعه نویی و یا دایی برای تولید نه افتتاح رستوران و کافه و گالری جواهرات و...اینجوری و از این راه کشور به خودکفایی میرسه و اینهمه جوون بیکار از بیکاری در میان
محسن
Iran, Islamic Republic of
چیزی دیگه نمانده!
رضاااااااااااااا
می دانید توافق ژنو یعنی چه؟
یعنی شکست قدرت های جهان مقابل ایران!!!
نخندید!
گفتم نخندید!!!
لاییییییک
ممد
United Kingdom
ولا یستخفنک
در 7 ماه آینده رسیدن به توافق از امروز به مراتب مشکل تر خواهد بود چرا که تندروها وارد کنگره میشوند و بدنبال تحریم بیشتر ایران هستند.
Germany
روحاني مچكريم
حالا لطفا ...
ممنون
Iran, Islamic Republic of
دولت راستگویان. دولت تدبیر. دولت امید !!!!
دولت تمدید و امید
تمدید و تدبیر و امید و دارای مسئولینی که می گویند ایران فقط می تواند آبگوشت بزپاش و قورمه سبزی بسازه
با سلام واحترام
لطفا" به اين سوال پاسخ دهيد: چرا كساني كه اهل منطقند وقتي صحبت رئيس جمهور محترم را مي شنوند ،احساس آرامش مي كنند ؟
لطفا به این سوال پاسخ دهید:چرا کسانی که اهل حقند ودشمن شیطان ،از شنیدن صحبتهای ایشون ..............
ببخشید ولی چون خیلی خوش خیالند و حرفهایی را که دوستدارند از دهان کس دیگر می شنوند و آرامش خیال می گیند ، مثل کبک سرتون رو تو برف کردید و خودتون رو به خواب زدید بعد می گید چرا احساس آرامش می کنیم?
کامبیر جون
همه حتی مامانم به من میگه خیلی بی منطقی خودم هم قبول دارم که اینطوری هستم ولی وقتی صحبت های روحانی مرسی را گوش میکنم احساس آرامش میکنم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چه کسی احساس آرامش می کنه؟ اهل منطق!!!!!!!!!!!!!!!! واقعا خنده داره
Latvia
غربیها پدر سوخته هاین که لنگه ندارن.مذاکرات رو تا دلتون بخواد کش میدن اگه موقعیت زمانی و معادلات بین المللی که توش قرار دارن به نفعشون باشه بازم مذاکرات رو تمدید میکنن اگه ببینن دارن ضرر میکنن یک قرار دادنیم بند میبندن. جناب روحانی و گروه مذاکره کننده!شما هم اونقدر برین پای میز مذاکره بشینید تا علف زیر پاتون سبز بشه.
روحانی لا مچکریم!
Iran, Islamic Republic of
...به مردم مي‌گويند از حقوق انها دفاع كردند . خجالت هم خوب چيزي است . در تمام تاريخ ايران، اين ملت هيچوقت به اين اندازه تحقير نشده بود . غربي‌ها همه تحريم هاي خود را دارند و ما كماكان همه محدوديت‌هاي كه بر صنايع اتميمان برقرار است به قوت خود باقي است . اين است دست آورد شما كه قبلا هم همين كار را كرده بوديد و گفتيد ما اتمي را پيشرفت داديم . انشالله خدا هر چه زودتر رسوايتان بكند
پاسخ به باسلام و احترام
چون ایشون هم مثل جناب خاتمی خطابه شان خیلی خوبه وقتی خاتمی از گفت وگوی تمدن ها سخن می گفت اونقدر ذوق می کردیم نمی دونستیم قرار چی به روز فرهنگ و اخلاقمون بیاره و منظورش زانوزدن در مقابل فرهنگ غربیه .