چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

پشت صحنه انتخاب رئيس جمهور در لبنان

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 409449
خالي بودن مسند رياست جمهوري چالشي است كه موجب شده عده اي براي حل آن پا پيش بگذارند، كه نمونه آخرين آن ها، اقدامات فرانسه براي حل اين بحران بود كه در اين ارتباط ديداري نيز با دي ميستورا ترتيب دادند، ولي تاكنون اين اقدامات به حل نهايي بحران منجر نشده است.
به گزارش جهان به نقل از الوقت، گفتگوهاي مثبت ميان نمايندگان حزب الله و جريان المستقبل به شكل گيري گفتگوهاي دو جانبه ميان جريان آزاد ملي و حزب قوات لبنان از يك سو و جريان المستقبل و حزب آزاد ملي از سويي ديگر منجر شد، كه در طي آن ها،موضوعات داخلي لبنان از جمله مسائل امنيتي و موضوع خلاء رياست جمهوري و تبعات حاصل از آن مورد بحث و بررسي قرار گرفته و توافقاتي نيز در اين راستا حاصل شده است.

لبنان كشوري است كه از پيچيدگي روندهاي سياسي داخلي خود رنج مي برد، بويژه آنكه بعضي از اين روندها نيز از سوي بازيگران خارجي ديكته مي شوند. در اين ميان، يكي از مسائل مهم اين كشور انتخاب رئيس جمهور مي باشد كه از حدود ٢٥ ماه قبل با خلاء آن مواجه بوده است، مضاف برآنكه به موازات تشديد اختلافات سياسي، فشارهاي زيادي بر دولت نيز وجود دارد و عملا فعاليت هاي آن متوقف گرديده است.

خالي بودن مسند رياست جمهوري چالشي است كه موجب شده عده اي براي حل آن پا پيش بگذارند، كه نمونه آخرين آن ها، اقدامات فرانسه براي حل اين بحران بود كه در اين ارتباط ديداري نيز با دي ميستورا ترتيب دادند، ولي تاكنون اين اقدامات به حل نهايي بحران منجر نشده است.

با اين حال بايد گفت تلاش هاي داخلي و خارجي نيز در مورد اين مساله براي حل و فصل اين بحران چشمگير نبوده است، در حالي كه مسيحيان ماروني بارها درخواست كرده اند كه رييس جمهور بايد در اسرع وقت انتخاب شود و بارها از مجلس نمايندگان خواسته اند تا به انتخاب رييس جمهور بپردازد، در حالي كه با عدم حضور عمدي بعضي از جريان هاي سياسي در مجلس، عمليات انتخابات متوقف گرديده است.

موفقيت هر طرحي در داخل اين كشور، به شرايط و فضاي منطقه اي و بين المللي حاكم بر جريان هاي سياسي لبنان تاثير دارد، و در حال حاضر اين كشور در مرحله حساسي قرار دارد به طوري كه اين بحران ها اين كشور را در خطر سقوط قرار داده است، همچنانكه تشديد فعاليت هايي رژيم صهيونيستي در جولان و تهديدهاي جبهه النصره و داعش براي لبنان و اختلاف نظرهاي موافقين و مخالفين نظام در نحوه تعامل با نظام سوريه از جمله اين بحران ها محسوب مي شود.

در سايه اين تهديدهاي بزرگ براي لبنان و مردم اين كشور، و به رغم عمليات هاي امنيتي در داخل لبنان و البته تبعات امنيتي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي پناهجويان سوري، سعي شده است كه گزارش هاي اطلاعاتي داخلي و خارجي به دقت مورد بررسي قرار گيرد تا از درگيري هاي امنيتي در اين كشور جلوگيري شود.

گزارش هاي اطلاعاتي در وراء اقدامات ارتش و دستگاه هاي اطلاعاتي لبنان براي دستگيري مظنونين از طريق عمليات هاي نظامي در شمال وشرق اين كشور، نشان مي دهد كه در صورتي كه كشورهاي خارجي به لبنان چراغ سبز نشان دهند، اين كشور در فرايند سياسي انتخاب رييس جمهور وهمچنين كنترل مسائل امنيتي ممكن است، موفقيت هايي را به دست آورد، گر چه گفتگوهاي بين حزب الله و جريان المستقبل مي تواند به عنوان چراغ سبزي براي حل شدن بحران هاي لبنان باشد.

مشخص است كه تصميم طرف هاي خارجي اين براين است كه اوضاع در داخل لبنان آشفته نشود، اما در مورد حزب الله بايد گروه هاي تكفيري از مرزهاي جنوب شرقي به اين حزب فشار بياورند تا از قدرت آن بكاهند، در مورد بحران عمومي در لبنان نيز سعي شده است تا مثل زمان هاي گذشته، درگيري هاي شديد و خونين طايفه اي و قومي و مذهبي در اين كشور صورت نگيرد.

عوامل متعددي وجود داشته است كه جامعه بين المللي اين تصميم را گرفته است، چرا كه وضعيت لبنان طوري است كه با امنيت اسراييل رابطه مستقيمي داشته و اقدامات حزب الله نيز در اين كشور تاثير زيادي دارد، در عين اين كه حزب الله توانسته است تا با تروريست هايي كه وارد اين كشور مي شوند بخصوص در شمال و عرسال برخورد قاطع داشته باشد، بروز هر گونه جنگي در لبنان زمينه يك آتش فراگيري منطقه را فراهم مي آورد كه به اين راحتي نمي توان آن را كنترل كرد.

به دنبال اين موضوع، كشورهاي غربي و بعضي از كشورهاي عربي به دنبال اين هستند كه بدون اين كه در اين كشور درگيري پديد آيد، به عنوان يك بازيگر در لبنان باقي بمانند، كه در اين شرايط مي توانند از طريق اين كشور مرزهاي سوريه را كنترل كرده و مانع از اقدامات حزب الله وهم پيمانانش گردند.

در حقيقت بحران لبنان تابع دو علت مي باشد، اول: وضعيت سياست خارجي اين كشور كه بر بحران داخلي لبنان تاثير زيادي دارد و دوم: منافع گروه هاي سياسي كه عدم توافق بر سر منافع مشترك موجب مي شود دشمنان از اين مساله سوء استفاده نمايند.

البته در سايه تلاش هاي نبيه بري و ديداري كه با سعد حريري داشته است، تفاهماتي بر سر بعضي مسائل داخلي بخصوص فرايند انتخاب ريس جمهور، ايجاد شده و اميد ها را براي حل بحران رياست جمهوري در لبنان تا ١١ مارس آينده، افزايش داده است.

البته نبايد فراموش شود كه مبارزه با تروريست ها در لبنان يك خواست همگاني است كه همه جريان ها بر آن توافق دارند، اما در مورد نحوه انجام آن اختلافاتي وجود دارد كه در راستاي استقرار امنيت و ثبات در لبنان، بايد اين گروه ها با يكديگر سازش نموده و در اجراي اين تصميمات مشاركت فعالي داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *