پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۸
۵۵

ناگهان دانشجویان بدهکار شدند / شوک شهریه دانشگاه آزاد در آغاز سال تحصیلی

سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 380540
دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی خود را با افزایش چند درصدی شهریه در این دانشگاه آغاز می کنند. همچنین دانشجویان ورودیهای گذشته نیز با افزایش شهریه‌های ثابت و متغیر مواجه شده اند. این افزایش به طور دقیق از قبل به دانشجویان اعلام نشده بود.
ناگهان دانشجویان بدهکار شدند / شوک شهریه دانشگاه آزاد در آغاز سال تحصیلی
سرویس جامعه جهان نيوز: شوک جدید دانشگاه آزاد به دانشجویانش افزایش "میانگین ۱۵ درصدی" شهریه هاست. بر اساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه در جمع خبرنگاران ارائه داد، میانگین ۱۵ درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی ۱۵ درصد، ۱۲ درصد یا حتی ۱۸ درصد باشد اما در کل میانگین نباید از ۱۵ درصد بیشتر باشد! و با واحدهای متخلف برخورد می شود.

جالب اینجاست که تاکنون هیچ تعریفی از مرغوبیت رشته ذکر نشده و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان ورودی سالهای گذشته، امسال چند برابر شده است. این در حالیست که شهریه ثابت همانطور که از نامش مشخص است از اول تا پایان تحصیل یک دانشجو باید یکسان باشد.

البته این رسم افزایش شهریه ثابت از زمان مدیریت فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد باب شد و حال هیأت امنای دانشگاه آزاد با تصمیماتی که اتخاذ کرده اند بار دیگر برای دانشجویان تمام مقاطع افزایش شهریه ثابت را تصویب کرده اند.

از سوی دیگر دانشگاه آزاد برای یافتن میانگین افزایش ۱۵درصد فرمولی را در نظر گرفته است که خروجی اعمال آن را دانشجویان به درستی دریافت نمی کنند. به گفته دانشجویان در واقع می توان گفت فقط خود مسئولان دانشگاه آزاد متوجه فرمول افزایش شهریه می شوند و بس. در این میان دانشجویان مجبورند برای انتخاب واحد و از دست ندادن کلاس درس، شهریه را هر طور شده واریز کنند وگرنه با پیامهای سیستم ثبت نام مبنی بر تأکید واریز شهریه مواجه می شوند.

در ادامه تصاویر انتخاب واحد برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد را مشاهده می کنیم که شهریه ثابت شان در نیمسال اول سال گذشته با نیمسال نخست سال تحصیلی جدید زمین تا آسمان متفاوت شده و باز هم بدهکار هستند.

تصویر وضعیت شهریه نیمسال نخست سال گذشته یک دانشجوی دکتری

تصویر وضعیت شهریه همان دانشجو در نیمسال نخست امسال
تصویر وضعیت شهریه دانشجوی کارشناسی در نیمسال نخست گذشته

تصویر وضعیت شهریه همان دانشجو در نیمسال نخست جاری

یک دانشجوی دکتری تهران مرکزدر همین راستا اعلام کرد: از زمان انتخاب واحد و ثبت نام، فرمول محاسبه شهریه بر اساس نیمسال نخست سال تحصیلی گذشته اعلام شده بود و شهریه مذکور را بر این اساس پرداخت کردیم اما حالا پس از گذشت ۱۰ روز از زمان ثبت نام، متوجه شدیم که شهریه ها گران تر شده و دوباره به دانشگاه بدهکار هستیم در حالیکه فکر می کردیم کل شهریه پرداخت شده است.

دانشجوی دیگری که از علوم تحقیقات با مهر تماس گرفت، گفت: دانشگاه آزاد هرچند اعلام کرده شهریه را ۱۵ درصد افزایش داده اما در واحد علوم تحقیقات این شهریه به ۱۹ درصد افزایش رسیده است و جالب آنکه همزمان با افزایش شهریه، میزان پذیرش دانشجویان دکتری هم افزایش ۸ برابری یافته است.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم که ورودی سالهای گذشته بودند با چنین افزایش شهریه ای مواجه شده اند و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان تمام واحدها به شکل یکسانی افزایش یافته است.

هر ساله رسم بر این بود که بعد از اعلام نتایج آزمونهای دانشگاه آزاد، جدول شیوه ثبت نام، مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و البته جدول شهریه برای داوطلبان تازه پذیرفته شده در سامانه اطلاع رسانی معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد منتشر می شد اما امسال تنها مدارک مورد نیاز برای ثبت نام، حق بیمه و مهلت ثبت نام در سامانه اطلاع رسانی این معاونت درج شده و خبری از جزئیات شهریه ثابت و متغیر برای گروه های علوم انسانی و غیرعلوم انسانی نیست و در واقع دانشجویان جدید الورود نمی دانند با چه میزان شهریه در ترم نخست روبرو می شوند تا خود را برای پرداخت آن آماده کنند.

دور از ذهن نیست که حذف جدول شهریه، صرفاً به علت افزایش های اعمال شده باشد. این در حالیست که بر خلاف سنت شکنی دانشگاه آزاد، شهریه ثابت و متغیر سایر دانشگاههای شهریه پرداز زیر نظر وزارت علوم برای سال تحصیلی جدید با درصد افزایش یافته، در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

خاطرنشان می شود که یک مسئول دانشگاه آزاد در دفاع دیگری که از افزایش شهریه داشت، پیش از این اعلام کرده بود: بر اساس مصوبه وزارت علوم، دانشگاههای شهریه پرداز می توانند تا سقف ۲۵ درصد به شهریه هر سال خود بیفزایند در حالیکه دانشگاه آزاد امسال میانگین ۱۵ درصد افزایش شهریه اعمال کرده است.

از زمان ریاست میرزاده بر دانشگاه آزاد، وی و همکارانش بارها اعلام کرده اند ۹۹ درصد هزینه های دانشگاه آزاد از راه شهریه دانشجویان تامین می شود و باید راههای دیگری برای کسب درآمد این دانشگاه یافت و به همین منظور کارگروههای مختلفی برای رسیدن به این هدف تشکیل شد.

میرزاده حتی تاکید کرد که با پیدا کردن این راههای درآمدی، می توان تا حدی از میزان بار شهریه بر دوش خانواده ها کاست اما تاکنون رئیس این دانشگاه در جمع خبرنگاران حاضر نشده و درباره شوک شهریه توضیحی نداده است. اما چنین به نظر می رسد امسال سنگین ترین بار شهریه بر دوش خانواده های دانشگاه آزاد گذاشته شده و از زمان شروع اعتراضات به افزایش تماسهای مستقیم خبرنگاران با مسئولین دانشگاه بی پاسخ ماند.
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تارینه
واقعا از این استقبال گرم اول سال که باعث تشدیدروحیه وامید به ادامه تحصیل در دانشجویان شدید بسیاااااااار سپاس گزاریم .
حاااااااااامد
بخدا کمر شکسته زیر این افزایش شهریه کسی هست کمک کنه؟؟؟
امین
Iran, Islamic Republic of
نه اگه کسی بود که وضع بهتر میشد
.من دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین هستم رشته ی مهندسی عمران - کارشناسی ارشد ..قبل از گرون شدن شهریه ها...شهریه این ترم رو واریز کردم الان 300 تومن دیگه باید واریز کنم (به علت افزایش شهریه ) ....حتما مصاحبه حسینی بای رو دید در باره افزایش شهریه...که مسئولان دانشگاه آزاد چگونه این حرف آقای میرزاده که برای فشار کمتر به دانشجو میشه به جای افزایش 25 % شهریه (طبیعتا متغییر) 15% درصد افزایش (حتما متغییر) رو به صورت افزایش 15% شهریه ثابت و 15% متغییر توجیه کردن...حالا تو جهتون رو به شرایط خودم جلب می نمایم...شهریه من قبل از گرونی بدین صورت بود: شهریه ثابت1150000 و شهریه هر درس سه واحدی نظری هم 216000 حالا من میخوام شهریه شخصی که 9 واحد تو ارشد بر می داره رو مشخص کنم....تو این حالت شهریه میشه 1800000 حالا اگه آقای میرزاده منت سر ما نمی گذاشتند و همون 25% افزایش رو میدادند( طبیعتا افزایش متغیر)..میشد:0.25 3 216000=162000
یعنی 162000 ه شهریه ها اضافه میشد برای رشته من....حالا ایشون وهمکارانون لطف کردن و به قول خودشون برای رفاه دانشجو و فشار کمتر 15% رو کل شهریه افزایش دادن که تو این حالت برای رشته من میشه1800000 0.15=270000
بله میشه 270000یعنی هم ایشون منت گذاشتند هم 100000 تومن بیشتر از من گرفتندو هم قانون رو رعایت نکردند که نباید شهریه ثابت زیاد بشود...270هزا تومن افزایش برای رشته من معادل افزایش 42% شهریه متغیر هست....ولی این ها با قانون شکنی و تغییر اسم بابت این کارشون منت هم میگذارند که 15% افزایش دادند...مدتی که دانشجو رییس دانشگاه آزاد بود هم ثبات قیمت خوب بود و هم تعداد دانشجوها دانشگاه آزاد در حال کنترل بود که این کار برای بهبود کیفی دانشگاه آزاد بود .....ولی دوباره حزب تعداد دانشجوی بالا و بالا بردن شهریه حاکم شدند...من سوالم از ریس جمهور اینه که این کا خلاف روند اقتصادی دولت نیست...این کار در جهت افزایش تورم نیست.....آیا باز هم رییس جمهور فقط به مکدر شدن بسنده میکنن.....خواهش میکنم این مضوع رو بررسی کنید...من تا حالا جامپ شهریه به اندازه 300 تومن ندیده بودم تو مدت تحصیل...
استاد دانشگاه
وقتی میبینید ک در حقتون داره اجحاف میشه دانشکاه آزاد رو انتخاب نکنید من به عنوان یک استاد این دانشگاه رو اصلا قبول ندارم
لطفا اخبار دانشگاه آزاد را بیشتر پوشش دهید. واحدهای کوچک دانشگاه آزاد را فراموش نکنید
خودت برای خودت سر نوشابه باز میکنی ها! من به عنوان یک استاد!!! تو اول دیپلمت رو رو کن، دکتری ات هم پیشکش.
وحید احمدی
با سلام

دانشگاه آزاد شهریه ثابت ما رو از 3.8 به 4.5 تغییر داده.
هم شهریه ثابت رو افرایش داده هم متغیر.
شهریه ثابت رو چرا زیاد کردند؟
لطفا مجلس پیپگیری کند.ما دیگه پول نداریم
مرتضی
پیرو دانشگاه آزاد ، دانشگاه پیام نور هم شهریه را افزایش داده است. ارشد ثابت ورودی 91 از 490 به 540 وسپس 621 هزار افزایش و هزینه 2واحد زبان و 2 واحد سمینار شده 490 هزار تومان!!!!؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مراجع نظارتي به داد جوانان برسند ملك و زمين و زيرساخت دانشگاه آزاد مال مردم است و فقط بايستي هپول هزينه جاري را بگيرند
مجید مجد
United States
بچاپ بچاپ شروع شد دیگه
رضا
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم.
دولت اوکی شهریه رو داده و بچاپ بچاپ شروع شده.
نمی تونند تجاری سازی علم کنند بذار کنار بروند کسانی هستند که می توانند تجاری سازی علم کنند و باعث درآمدزایی دانشگاه آزاد بشوند.
آقایان کار راحتتری رو انتخاب کردند و اونهم گرفتن لجام گسیخته دانشجو با فرمول بچاپ بچاپ هست.
گلبرگ
Finland
بنده خدا وقتی پراید بره 25 میلیونی سهمیه شهریه هم باید بره 5 لا پهنا تبعیض یعنی این هر که پولدار باید ارزش اجتماعی داشته باشه هر که هم نداشته باشه باید بره بمیره .......بمیره
خاطره
آقای مجد میشه بپرسم شما کدوم دانشگاه درس خوندین؟
سروش
United States
اينجانب 10 سال پيش دانشجوي دوره كارشناسي دانشجوي دانشگاه آزاد بودم و در آن زمان هر سال فقط شهريه متغيير آنهم با درصدي معقول افزايش پيدا مي كرد
ليكن الان كه سال دوم كارشناسي ارشد را مي گذرانم هم شهريه ثابت و هم شهريه متغير افزايش 20درصدي پيدا كرده است، اين در حالي است كه شهريه ثابت نبايستي افزايش پيدا كند و افزايش اگر منطقي و قاوني باشد بايستي شامل شهريه متغيير شود.
واقعا مسئولان دانشگاه آزاد در اين مملكت زندگي مي كنند؟؟،دستمزد كاركنان نسبت به سال پيش چقدر افزايش داشته كه شهريه به اين ميزان گران شده است و آيا فقط هزينه زندگي يك نفر شهريه دانشگاه است.
آيا دانشجويان فعلي بايستي تاوان تعطيلي واحدهاي دانشگاه آزاد كه بدون توجيه در بسياري از شهرستانهاي كوچك ايجاد شده و اكنون بدون دانشجو مانده و تعطيل شده است بدهند.
نمايندگان مجلس به فكر باشند ، مردم از آنها انتظار دارند با اين موضوع به طور منطقي و قانوني برخورد و روند دريافت شهربه را به طور اساسي قانونمند نمايند.
نمایندگان مجلس بعنوان وکلای مردم باید این خلاف آشکار رو رسیدگی کنند
مدعی العموم باید در دادگاه علیه دانشگاه آزاد اقامه دعوی کند. دزدی از این واضحتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هزینه وکالت آقازاده م.ه را بچه های مردم باید بدهند؟
مدرک فروشی پدر مملکت را درآورد
بچه های دانشگاه آزاد زحمت میکشند
این حرف شما نوعی توهین است.
مهدی قیامی
وبلاگ "از مرغداری خاصبان تا ریاست دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 13" نوشت:

1-آیا تاکنون به این موضوع فکرکرده‌اید که چرا روسای همه واحدهای جامع و بسیار بزرگ دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 13 (استان آذربایجان شرقی) همانند تبریز-اهر-مرند و ... همگی فارغ التحصیل رشته دامپزشکی‌اند؟

2-آیا دامپزشکان در طول تحصیلات خود دروس نظری و یا دوره‌های ریاست دانشگاه می‌گذرانند ؟

3-آیا بهتر نیست دامپزشکان بجای ریاست واحدهای جامع و بسیار بزرگ دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 13 در رشته خود بکار گرفته شوند؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره براي فتنه هاي بعدي پول لازمه ديگه
وکلای واقعی مردم در مجلس، از شما خواهش میکنیم به رسالت و به قسمی که خورده اید وفادار بمانید و فقط به حرف اکتفا نکنید، آقایان ارزشی اصول گرا، حق این جوانان کشور را استیفا کنید. ما از شما اقدام موثر و فوری میخواهیم. موثر و فوری
عالیجناب سرخ پوش
چرا متوجه نیستید انتخابات مجلس سال آینده خرج داره دیگه!!!
کامبیز
وقتی کسی صداش در نمیاد واعتراض نمیشه اخرش همینه
انتقام استیضاح وزیر علوم رو بچه های مردم باید بدهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دولت امید این بود؟
آقایان زاهدی، نادران، کوثری، زاکانی، بذرپاش، رسایی و.... چرا در مجلس طرحی علیه دانشگاه آزاد تصویب نمیکنید؟؟؟؟شما مگر وکیل مردم نیستید؟؟؟؟؟؟؟
قوه قضائیه و دادستان کل کشور چرا به احقاق حق بچه های مردم نمیپردازند؟؟؟؟؟؟؟ عدل اسلامی این است؟ صد رحمت به کشورهای اسکاندیناوی کافر که تحصیلات دانشگاهی نه تنها در آنجا رایگان است بلکه خارجی ها را هم بورسیه میکنند.
دست ناظرا درد نکنه، واقعا نظارتشون فوقالعادست.
انتخابات بعد پول میخواد نه؟،باشه تا کسی چیزی نگفته جیباتونو پر کنین.این مردم گوسفندن بچاپ.
خدا وکیلی پسوند اسلامی رو از روی این دانشگاه بردارید
javad
آقا یعنی هیچ کسی تو این مملکت نمیتونه جلوی این دانشگاه و بگیره!!!! بخدا از اولی که پا تو این دانشگاه گذاشتم مدام پول تو شکمشون میریزم..خرج این دانشگاه از چندتا زنم!بیشتره..خواهشا یکی پیگیری کنه این وضع و
یک استاد دانشگاه
من به عنوان یک استاد دانشگاه اصلا دانشگاه آزاد را به عنوان دانشگاه قبول ندارم تا بخواهم در باره میزان شهریه اش نظر بدهو.
ولی در متن خبر فوق یک اشتباهی در تعریف شهریه ثابت بود که درست نیست. شهریه ثابت صرف اط نظر از اینکه چه مقدار باشد به معنی ثابت بودن در کل دوران تحصیل نیست. بلکه به این معنی است که صرف نظر از واحد اخذ شده باید پرداخت شود. مثل آبونمان تلفن که ثابت است و ربطی به مقدار مکالمه ندارد.
Iran, Islamic Republic of
آقای استاد دانشگاه
حضرت عالی لطفاً سطح تحصیلات دانشگاه را زیرسؤال برید. بنده در محیط کاری خود با آن که دوستان تحصیلکرده در بهترین دانشگاه های دولتی را سراغ دارم همواره مشکلات علمی خود را از حقیر می پرسند.هر گردی گردو نیست! البته در هر دانشگاهی با سواد وبی سواد موجود است ودیده می شود.
سروش711
اینم یکی از برکات و تدبیرهای متفکرانه ی دولت آقایان است.....واقعا مچکریم خداروشکر که یکی از دندانه های کلید هم به دانشگاه آزاد گرفت و اینگونه متحول شد....
محمد
با سلام
شهريه متغيير دانشگاه پيام نور کارشناسي ارشدش هم هر سال داره افزايش پيدا مي کنه و ما هرچه اعتراض مي کنيم به گوش هيچکس نمي رسه اگه مي شه لطفا پيگيري کنيد
مهدی
در کشوری که هیچ گونه نظارتی بر هیچ ارگانی وجود ندارد افزایش شهریه ثابت امریست طبیعی. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
کارمند منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی
France
از مسئولین محترم دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهیم به سوالات زیر پاسخ دهید:

1-آیا خبر دارید در منطقه 13 دانشگاه آزاد اسلامی (استان آذربایجان شرقی) کیفیت و سطح علمی در واحدها و مراکز ایلخچی-هادیشهر-ممقان-جلفا-ورزقان-خاروانا-صوفیان-تسوج-هریس و ... چگونه است؟ در این دانشگاهها چند ساعت دروس نظری بویژه عملی در طول ترم تدریس می‌شود و یا چقدر به کارمندان و اساتید می‌پردازید که هزینه دانشگاهها بالا رفته و شما مجبور شدید شهریه‌ها را افزایش دهید؟

1-آیا خبر دارید ریاست همه واحدهای جامع و بسیار بزرگ در منطقه 13دانشگاه آزاد اسلامی (استان آذربایجان شرقی) همانند تبریز-مرند-اهر-شبستر و ... فارغ التحصیل رشته دامپزشکی‌اند؟مگر دامپزشکان در طول تحصیل دروس مدیریت دانشگاه گذرانده‌اند؟
کارمند واحد بناب
به نظر این بنده حقیر جواب سوال دوم واضح است زیرا نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه 13 جناب آقای ع-م و همچنین تمامی اطرافیانش دامپزشک هستند و آنها در یک اقدام حساب شده نه تنها اداره منطقه 13 بلکه ریاست و معاونت‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را در منطقه 13 در اختیار دارند.
رهگذر
United States
اگر اهل استان آذربایجان شرقی بویژه اهل تبریز باشی جوابش را حتما می‌دانی.رئیس منطقه 13 خودش دامپزشکی خوانده و نماینده تبریز هم هست و او همه رشته‌هایش را رئیس و معاون می‌کنه این یعنی آپارتاید رشته ‌ای !
بنام خدا
برخیها می خواهند وزارت علوم در خدمت آنها باشد .
استفاده شخصی از وزارت علوم یعنی هدر رفتن خون شهدا
بحث شهریه زیاد مهم نیست سوی استفاده سیاسی از شهریه ممنوع!
یاسر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
من دانشجوی ارشد علوم تحقیقات هستم
به این موارد این رو هم اضافه کنید که این افزایش شهریه شامل سال گذشته هم شده و برای دو نیم سال گذشته که تصفیه حساب شده بود الان بدهکار ثبت کرده اند که مربوط به افزایش شهریه ثابت سال قبل است و برای هر ترم صد هزار تومن بدهی زده اند .
خدا لعنت کنه بانی این افزایش را.
علی
واقعا دانشگاه ازین بی در و پیکر تر وجود نداره. شهریه های بالا، امکانات معمولی، وجود برخی اساتید و کارکنان فاسد که دانشجویان مذهبی برای انتقاد و شکایت از آنها دستشان به هیچ جا بند نیست...
خانم من به جرم چادری بودن چندین بار از طرف اساتید مورد اهانت قرار گرفته... کارکنان دانشگاه اشتباه های فاحش می کنند و دانشجو باید دنبال رفع اشکال سایت و حسابداری و ... بدود بخاطر اشتباه کارمند و ....
هیچ مرجع رسیدگی هم وجود ندارد.
مرتضی
نمیدانیم به کجا باید شکایت کنیم .ماندنیم با این افزایش شهریه ها چیکار کنیم .از دولت ومجلس میخواهیم که در این مسئله ورود کنند . واقعا شهریه ها سنگین وکمر شکن شده اند.
دولت با دانشگاه آزاد تبانی کرده است و باند تشکیل داده است .
امیر
دولت با حمایت صاحب دانشگاه آزاد سر کار آمده .
یه ضرب المثل می گه : انسان در چاهی که ازش آب می خوره ، خاک نمی ریزه
مهدی
Iran, Islamic Republic of
این نظر رو باید طلا گرفت....
عابد
سلام
من در یکی از دانشگاه های دولتی به صورت مجازی درس میخوانم.
دانشگاههای دولتی از لحاظ شهریه گوی سبقت را از دانشگاه آزاد ربوده اند.کسی هم نیست رسیدگی کنه
وحید
واقعا دکتر میرزاده حرفش با عملش دو تاست.
من دانشجوی دکترا هستم فقط شهریه ثابت من حدود یک میلیون اضافه شده. واقعا من با حق التدریس این پول را از گجا جور کنم؟؟؟؟؟
چرا مملکت ما باید این قدر بی در و پیکر باشد؟
فارغ التحصیل ارشد علوم وتحقیقات
Iran, Islamic Republic of
فارغ التحصیل واحد علوم وتحقیقات هستم.(سال 92) شهریه ی هرترم ما چیزی در حدود یک میلیون ودویست بود. هنگامی که خواستم وارد دوره ی دکتری شوم متوجه شدم که چیزی نزدیک به پنجاه میلیون تومان هزینه ی شهریه ی ترم ها می شودواین در حالی است که مجموعه ی شهریه های من در دوره ی ارشد زیر هفت میلیون تومان بود. سؤالی که دارم این است که چه طبقه ی اجتماعی قادر به تحصیل دردوره ی دکتری هستند ؟ با این شهریه ها عملاً دانشگاه آزاد می خواهد بگوید دوره ی دکتری به پولدارها تعلق دارد! آیا هدف امام خمینی قدس سره الشریف از تاسیس دانشگاه آزاد حمایت از قشر خاصی بود؟!!
سارا
خیلی جالبه اینا همه چیز رو به مسخره گرفتن دیگه چه فرقی بین شهریه ثابت و متغیر وجود داره وقتی هر دو در حال تغییر هستن
Iran, Islamic Republic of
اول بگم که من دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد هستم و تمام اساتید من از دانشگاه های دولتی اند. از تحصیل تو این دانشگاه راضیم چون کیفیتش در مقایسه با پیام نور و غیر انتفاعی ها بسیار بهتر است اما. . . طبق گفته خودشان قرار بود شهریه های ثابت و متغیر از مهر 93 به میزان 15 درصد افزایش پیدا کنند، اما برای من که دانشجوی سال دوم دکتری هستم این 15 درصد از سال قبل یعنی از مهر 92 روی شهریه ثابت اعمال شد و من که تا پایان ترم دوم یعنی تیر 93 به دانشگاه بدهکار نبودم در 25 شهریور 93 ناگهان یک میلیون و صد هزار تومان بدهکار شدم. حالا شهریه مهر 93 بماند که جای خود دارد.
به حرف افزایش شهریه ها 15 در صد بیشتر شده
ولی در واقع بیشتر از دوبرابر شده....