شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

گزارشی از آمار استفاده از لوازم آرایش در ایران

پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 220844

حسين انواري سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) با اشاره به نتايج پژوهش انجام شده در کميته امداد امام خميني (ره)گفت:‌ نتايج پژوهش انجام شده در کميته امداد نشان مي‌دهد، بيشترين دارايي دختران مددجو عليرغم فقر اقتصادي آنها، لوازم آرايش است، او البته اين را هم اضافه کرده بود که اين موضوع نشان مي‌دهد فقر اقتصادي مانع شکل‌گيري اخلاق سالم و فرهنگ مناسب در اين دختران شده است.

اما آيا واقعا تنها اين دختران هستند که فقر اقتصادي باعث شده تا از اخلاق سالم دورشوند يا اين پژوهش را مي توان به سادگي به تمام جامعه ايران تعميم داد؟متوجه شدن اين نکته کار سختي نيست فقط کافي است نگاهي به آمار ها بياندازيم :
۱- ايران، هفتمين در دنياست و دومين بعد از عربستان در خاورميانه؛ از نظر مصرف لوازم آرايشي
۲-بر طبق آمار سال ۲۰۰۷ که مطمئننا بيشتر هم شده زنان ايراني، سالانه بالغ بر دو ميليارد دلار خرج خريد لوازم آرايشي مي کنند.
۳-در روزنامه اينديپندنت گزارشي درج شده است که در آن سن مصرف لوازم آرايش در کشور ايران را پايين‌تر از نُرم جهاني عنوان کرده‌اند.

۴-آمار ها نشان مي‌‌دهد، حدود ۱۴ ميليون نفر از زنان شهرنشين ايراني در گروه سني ۱۵ تا ۴۵ سال ماهانه به طور متوسط هفت دلار صرف خريد لوازم آرايشي مي‌‌کنند، که البته بعضي از آمارها ۱۲ دلار را نشان مي‌‌دهند.
بنا به گزارش سايت ويکي پديا جمعيت خاورميانه در سال ۲۰۰۶ ،۳۱۱ ميليون و ۱۱۱هزارو ۲۶ نفر بوده است. با اين همه ۱۴ ميليون خانم ايراني از نظر مصرف لوازم آرايشي گوي سبقت را تقريبا ازکل کشورها منطقه ربوده‌اند به نحوي که تقريبا ۲۹ درصد يا يک سوم کل مصرف کنندگان منطقه خاورميانه را تشکيل مي‌دهند. به عبارت ديگر اگر جمعيت زنان خاورميانه ۱۵۵ ميليون نفر باشد، ۹ درصد اين زنان يعني ۱۴ ميليون نفر زنان ايراني حدود يک سوم يعني ۲/۱ ميليارد دلار هزينه لوازم آرايشي از ۷/۲ ميليارد دلار بازار لوازم آرايشي خاورميانه را پرداخت مي‌کنند.

چاره کار دادن مسئوليت به دختران
به اعتقاد دکتر ايماني عضو هيئت علمي دانشگاه اين که نمي‌‌دانيم چگونه از فرهنگ درست آرايش استفاده کنيم، از دلايل مصرف بي‌‌رويه لوازم آرايشي در کشور است. ضمن اين که در سال‌هاي اخير رسانه‌هاي فرا ملي مثل ماهواره به نوعي «مد» را در خانواده‌ها افزايش داده‌اند. به اين موارد بايد فقدان کار کارشناسي و نبود نخبگان در اين امر براي موضوع روان‌شناختي استفاده از لوازم آرايشي را هم اضافه کرد. اين استاد دانشگاه مي‌‌گويد: همه کارهاي انسان ريشه رواني دارد و آرايش هم قطعا ريشه‌هاي رواني متعددي مي‌‌تواند داشته باشد که منشا اصلي آن نياز به جلب توجه است. حتي کساني که مي‌‌گويند براي دل خودم اين گونه آرايش مي‌‌کنم هم به دنبال جلب توجه هستند وگرنه چرا آنها در منزل آرايش نمي‌‌کنند. وي اضافه مي‌‌کند: ممکن است فرد در خانواده مورد توجه لازم قرار نگرفته باشد، به همين دليل اگر از زيبايي چهره هم برخوردار نباشد، سعي مي‌‌کند توجه جامعه را به خود جلب کند. البته جلب توجه يک نياز عادي در هر فردي است، اما زماني که اين نياز بيش از اندازه شود، به صورت‌هاي غيرمعمول خود را نشان مي‌‌دهد.

دکتر غلامرضا عليزاده در گفتگو با مهر در مورد افزايش استفاده از لوازم آرايشي در ميان جوانان ايراني مي گويد: به نظر مي رسد که در خانواده، محيط آموزشي و يا تعاملات اجتماعي نياز مورد توجه قرار گرفتن جوانان تامين نشده و همين امر باعث شده براي جبران اين کاستي جوانان براي جلب توجه ديگران از لوازم آرايشي استفاده کنند.
اين جامعه شناس تاکيد کرد: به منظور جبران کاستي جوانان وهمچنين ارتقاء شخصيت و رفتارهاي اجتماعي نگرشها و پيش نيارهايي لازم است که بايد تامين شود به طوري که بايد نوع نگاه به دختران از دوران مهد کودک تا دانشگاه تغيير کند و بيشتر آنها را در فعاليتهاي اجتماعي و آموزشي مشارکت داده و مسئوليت بيشتري به آنها واگذار کرد.
منبع: خبر آنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *