جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سیاستمداران پاکستانی ناکام شدند

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 377742
میانجی‌گری ارتش پاکستان بین دولت و احزاب اپوزیسیون به باور برخی کارشناسان ناکامی سیاستمداران این کشور برای یافتن راه حل سیاسی مشکلات پاکستان دانسته شده که با ادامه یافتن انتقادها، گره تازه‌ای بر بحران پاکستان خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، میانجی‌گری ارتش پاکستان بین دولت و احزاب اپوزیسیون به باور برخی کارشناسان ناکامی سیاستمداران این کشور برای یافتن راه حل سیاسی مشکلات پاکستان دانسته شده که با ادامه یافتن انتقادها، گره تازه‌ای بر بحران پاکستان خواهد شد.

رهبران سیاسی پاکستان و حتی حامیان احزاب اپوزیسیون این کشور، استقبال «عمران خان» و «طاهرالقادری» از میانجی‌گیری «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان را تاسف آور دانستند.

«مخدوم جاوید هاشمی» رهبر سابق «مسلم لیگ» شاخه نوازشریف که از مخالفان مشهور مداخله ارتش پاکستان در سیاست است، اظهار داشت: پادرمیانی ارتش برای همه سیاستمداران پاکستانی خجالت آور است که باوجود فرصت بسیار راه حل بحران کنونی را نیافتند.

وی که ریاست کنونی حزب «تحریک انصاف» به رهبری عمران خان را نیز به عهده دارد، افزود: دموکراسی واقعی زمانی در پاکستان ایجاد می‌شود که سیاستمداران این کشور صلاحیت یافتن راه حل مشکلات خود را داشته باشند.

هاشمی تاکید کرد: دولت نظامی در پاکستان هیچ وقت قبول نخواهیم کرد.

از سوی دیگر، «طارق محمود» قاضی بازنشسته پاکستانی نیز با انتقاد از مداخله «راحیل شریف» در بحران سیاسی این کشور، تاکید کرد: این پایان برتری دموکراسی، قانون اساسی و پارلمان در پاکستان است.

یادآوری می‌شود که طارق محمود در موضوع «جنبش وکلاء» در صف اول طرفداران اثبات مزایای یک مقام ارتشی در زمان ژنرال «پرویز کیانی» رئیس سابق ستاد ارتش پاکستان فعالیت می‌کرد.

وی افزود: گفتن این که مداخله ارتش پاکستان آن زمان نیز اشتباه بوده و اکنون نیز اشتباه است؛ خجالت آور نیست اما اکنون میانجی‌گری ارتش برای مسائل سیاسی بین احزاب و دولت پاکستان یک رسوایی برای نهادهای سیاسی این کشور است.

محمود تصریح کرد: مداخله ژنرال کیانی مانند مداخله ژنرال راحیل شریف روشن نبود.

قاضی بازنشسته پاکستانی خاطرنشان کرد: تعجب می‌کنم که پس از فشار ارتش، نخست وزیر چگونه در مقابل نمایندگان پارلمان از اول تا به آخر از این کار نهادهای نظامی اعلام حمایت می‌کند.

با این حال، «سراج الحق» رهبر حزب «جماعت اسلامی» پاکستان نیز در اظهارات محتاطانه‌ای گفت: اگر ارتش پاکستان توانایی صلح و خاتمه بحران بین دولت و احزاب اپوزیسیون را دارد؛ این بهترین راه است.

از سوی دیگر، «جان اچکزئی» سخنگوی حزب «جمعیت علمای اسلام» نیز درباره میانجی‌گری ارتش پاکستان گفت: این ناکامی سیاستمداران است که راه حل بحران را نیافتند اما از هرگونه تعهد برای برقراری دموکراسی و اجرای قانون اساسی در این کشور قدردانی می‌کنم.

«سید خورشیدشاه» رهبر «حزب مردم پاکستان» و رهبر اپوزیسیون در پارلمان این کشور نیز اظهار داشت: از نخست وزیر می‌پرسم که چرا به رئیس ستاد ارتش برای میانجی‌گری درخواست داده در حالی که همه احزاب در پارلمان حضور دارند و برای حل بحران تلاش می‌کردند.

«لطیف کهوسه» رهبر حزب مردم و فرماندار سابق ایالت «پنجاب» نیز مسئولیت میانجی‌گری ارتش را به عهده حزب حاکم دانسته و گفت: پس از کشتن ۱۴ کارمند بی‌گناه حزب «تحریک عوامی» در منطقه «مادل تاون» شهر «لاهور»، برادران شریف برای پیگیری عاملان این حادثه نیز تمایلی نشان ندادند.

وی افزود: اگر دولت یافتن راه حل مشکلاتش با احزاب تحریک انصاف و تحریک عوامی را جدی می‌گرفت، اوضاع پاکستان به وخامت نمی‌گرایید.

«عاصمه جهانگیر» وکیل مشهور پاکستانی و یکی از فعالان حقوق بشر در این کشور نیز با انتقاد از عمران خان و قادری اظهار داشت: همه احزاب سیاسی و سیاستمداران از خان و قادری برای حل بحران خواهش کردند اما اکنون با یک تماس تلفنی بسوی مقر ارتش دویدند.

وی در واکنش به مداخله ارتش در سیاست پاکستان نیز گفت: ارتش پاکستان بجای تلاش غیرمستقیم برای ناپایداری این کشور، بهتر است که بطور مستقیم دولت نظامی را برقرار کند.

«حاجی عدیل» رهبر حزب «عوامی نیشنل» نیز در مورد ورود ارتش به میانجی‌گری دولت پاکستان و احزاب اپوزیسیون تصریح کرد: این ناکامی مهم همه سیاستمداران پاکستانی است.

روز پنجشنبه عمران خان و طاهرالقادری رهبران ۲ حزب تحریک انصاف و تحریک عوامی اعلام کردند که پس از ۵ دور مذاکرات بی‌نتیجه دیگر با دولت نوازشریف مذاکره نمی‌کنند.

بنابراین، ژنرال «راحیل شریف» رئیس ستاد ارتش پاکستان با اعلام این که به درخواست نواز شریف بین دولت و اپوزیسیون میانجی‌گری می‌کند با طرفین درگیر در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *