چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۹
۲
استقلال و پرسپولیس واقعا خصوصی می شوند ؟

خصوصی شدن سرخابی ها از حرف تا عمل

يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب: 395049
در گمانه زنی ها از جزییات قیمت‌گذاری نشان می دهد که قیمت‌ برای هر باشگاه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
خصوصی شدن سرخابی ها از حرف تا عمل
سرویس ورزشی جهان - مسعود پاشنا: روز گذشته دو باشگاه پرطرفدار ورزشی استقلال و پرسپولیس روی میز هیات واگذاری گذاشته شده است تا پس از سال‌ها انتظار، زمان واگذاری و قیمت گذاری آنها مشخص شود.

بحث واگذاری این دو باشگاه بزرگ برای اولین بار در سال ۸۳ مطرح شده بود همچنان پس از گذشت ۱۰ سال در پیچ و خم واگذار نشدن به سر می‌برد.

البته از ابتدای سال جاری رئیس سازمان خصوصی سازی عزم خود را برای واگذاری جزم کرد و از تعیین تکلیف واگذاری سرخابی ها و قیمت گذاری و واگذاری این دو باشگاه سرخابی در سه ماهه سوم خبر داد؛ در همین راستا کمیته خصوصی سازی تشکیل شد و مجلس هم که عزمی برای واگذاری نمی‌دید تهدید کرد که در صورت تعلل برای واگذاری، وزیر ورزش استیضاح می شود.

شنیده ها حاکی از آن است که مقرر شد واگذاری استقلال و پرسپولیس در دو مرحله‌ای و با تعیین اهلیت خریداران تا پایان آذر ماه صورت بگیرد که در صورت تصویب هیات واگذاری، در مرحله اول اهلیت شناسایی شده و در مرحله بعدی پاکت باز می شود.

هر چند طیف وسیعی از متقاضیان شامل فعالان اقتصادی ،بخش خصوصی و برخی ورزشکاران برای خریداری این دو باشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند ولی عملی شدن این طرح به این سرعت قدری عجیب به نظر می رسد و با توجه به سوابق اجرای چنین طرحی حداقل در این فرصت کم شاید عملی نشود .

حال با این که چند روزی ست در تب و تاب این موضوع حرف‌های زیادی مطرح می‌شود ، ناخودآگاه این سوال مطرح می شود وقعا قول‌هایی که داده می‌شود آیا تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟ اگر نگاه دولت نسبت به درصد سهم بخش خصوصی تغییر کرده است یا نه ؟آیا بصورت ۵۱ درصد بخش خصوصی و ۴۹ درصد سهم هواداران،واگذار می شود؟

این اعداد و ارقام غریبه نیستند و طی سال‌های گذشته بارها تکرار شدند و هیچ سودی برای این دو باشگاه پرطرفدار نداشته و نخواهد داشت چرا که در عمل هیچ اتفاقی رخ نداده است.

به هر شکل با وجود انتقادهایی که می‌شود باید پذیرفت بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس مساله‌ای نیست که راحت از کنار آن بتوان گذشت یا بدون تحقیق و ضمانت کافی در اختیار افراد گذاشت حتی اگر این فرد یا افراد از پیشکسوتان پرسپولیس یا استقلال باشند.

در حقیقت کل این دو باشگاه متعلق به مردم و هواداران است و حتی واگذاری بخشی از آن می‌تواند تبعات بدی برای فوتبال و این دو باشگاه داشته باشد. در حقیقت طرفداران پر و پا قرص واگذاری به بخش خصوصی درصدد حل مشکلات این دو تیم هستند اما آیا واقعا تضمین محکمی وجود دارد که این دو باشگاه درصورت واگذاری از این شرایط خارج شوند؟

فراموش نکنیم تجربه تلخ واگذاری استقلال به یک وزارتخانه هنوز در ذهن‌ها باقی است و اگر چنین واگذاری مجددا برای دو تیم تکرار شود آیا سودی خواهد داشت؟ این سوالی است که جواب دادن به آن آسان نیست اما همانطور که گفته شد تضمینی وجود ندارد و تا رسیدن به یک راهکار مناسب و تضمین صددرصدی باید فکری به حال این دو باشگاه کرد،

به هر حال مسئله ای که اهمیت زیادی دارد قیمت گذاری این دو باشگاه و نحوه تعیین آن است زیرا قیمتی که در سال های گذشته برای این دو باشگاه تعیین شده بود، موجی از اعتراضات را به وجود آورد و مانع از واگذاری شد.

در گمانه زنی ها از قیمت های ۱۰۰ میلیارد تومانی برای واگذاری سرخابی‌ها صحبت به میان آمده است، اماشنیده ها از جزییات قیمت‌گذاری نشان می دهد که در قیمت گذاری این دو باشگاه برند و ورزشگاه‌های آن مورد بررسی قرار گرفته و قیمت‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومانی برای هر یک از این دو باشگاه در نظر گرفته شده است.

این قیمت گذاری در حالی توسط کارشناسان رسمی دادگستری به همراه یک موسسه ارزشگذاری برند انجام شده است که اگر واگذاری دو باشگاه‌های مرغوبکار و درفشی فر به استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته شود که قیمت در نظر گرفته شده بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است، اما اگر این دو ورزشگاه در قیمت گذاری لحاظ نشود، قیمت ۱۵۰ میلیارد تومانی برای هر یک از این دو باشگاه در نظر گرفته شده است، اما در نهایت هیات واگذاری تعیین کننده قیمت این دو باشگاه خواهد بود

آیا رویای خصوصی شدن این دو باشگاه پرطرفدار عملی می شود ؟ یا در مرحله عمل به مشکل می خورد ؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهرداد
استقلال و پرسپولیس هیچوقت خصوصی نمی شوند
محمدی
کاش هز چه زودتر استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند تا هزینه بیهوده نکنند