جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ادعای غرب درباره سرمایه‌های آزاد ایران

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 435549
یک وبگاه تحلیلی انگلیسی در گزارشی مدعی شد که غرب موفق شده در توافق با ایران بر سرمایه‌های مسدود نشده ایران و نحوه هزینه شدن آن‌ها نیز اشراف داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وبگاه، خبری - تحلیلی انگلیسی «مونداک» که در امور اقتصادی، مالی فعالیت دارد در تحلیلی به ابعاد اقتصادی حاصل از برجام پرداخت و نوشت: هر چند شاهد افزایش تلاش‌های بازاریابی در ایران از سال گذشته بودیم اما با این وجود داد و ستد قانونی با ایران همچنان بغرنج و پیچیده است. از یک سو سیل گسترده کاهش تحریم‌های آمریکا و اروپا در روز اجرای توافق وجود دارد ولی احتمالا ابهاماتی نیز در آن وجود دارد که بسته به موفقیت ایران در اجرای تعهداتش است.

بر این اساس، تحریم‌های بانکی و ممنوعیت در حوزه‌های نفت و گاز، پتروشیمی و فولاد بخوبی رفع می‌شوند اما در بهترین حالت چند ماه طول خواهد کشید.

این وبگاه تحلیلی نوشت: از سویی این که آیا نظام بانکی غرب در برهه فعلی امکان داد و ستد مشتریانش را با ایران می‌دهد یا خیر خود ابهام بزرگی است. این بدین مفهوم است که تجار بین المللی قادر به داد و ستد قانونی با ایران خواهند بود اما بانک‌های فوق هرچند که مجوز قانونی دارند اما بسادگی از دریافت و پرداخت‌های مرتبط با ایران سرباز می‌زنند.

مونداگ نوشت: پیش‌بینی‌ می‌شود که میلیاردها دلار سرمایه‌های مسدود شده ایران که قرار است آزاد شوند، احتمالا به عرضه کنندگان کالای غربی پرداخت ‌شوند. این امر موجب می‌شود تا غرب بر نحوه استفاده منابع مالی مسدود نشده این کشور نیز اشراف یابد.

در انتهای این مطلب آمده است: بازگشت پذیری تحریم‌ها بخشی از توافق با ایران را شکل داده است. اگر غرب احساس کند که ایران به تعهداتش عمل نکرده است، آنگاه تحریم‌ها در بازه زمانی ۶۵ روزه باز خواهند گشت. بر همین اساس برخی تجار بین‌المللی این روند را با دقت در نظر گرفته‌ و درباره بازگشت به بازار ایران محتاط هستند و بیم آن‌را دارند که تحریم‌ها برگشته و مانع اجرای توافق‌های مورد موافقت گرفته ‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *