پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۱۷
جزئیات آخرین انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس نهم؛

2 تغییر در هیات رئیسه/ ابقای لاریجانی +حاشیه‌ها

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 424541
آخرین انتخابات هیأت رئیسه مجلس در حالی امروز برگزار شد که با 2 تغییر همراه بود، دستغیب به جای سبحانی‌نیا انتخاب شد و مصری جایگزین نعمتی شد.
2 تغییر در هیات رئیسه/ ابقای لاریجانی +حاشیه‌ها
به گزارش جهان، آخرین انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی برای اجلاسیه چهارم صبح امروز در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان و برای انتخاب رئیس، ۲ نواب رئیس، دبیران و ناظران مجلس برگزار شد.

هیئت رئیسه ۱۲ نفره مجلس، مرکب از رئیس، ۲ نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر است.

طبق ماده ۱۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب رأی است و انتخاب نواب رئیس، دبیر‌ان و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رأی مخفی و با برگه خواهد بود. در صورتی که در انتخاب رئیس در نوبت اول اکثریت مطلق حاصل نشود، در نوبت دوم اکثریت نسبی کافی خواهد بود.

"علی لاریجانی" دوباره بر کرسی ریاست مجلس جلوس کرد


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه در نخستین انتخاب خود علی لاریجانی نماینده مردم قم را با ۲۰۵ رای از مجموع ۲۶۳ رای اخذ شده برای تصدی کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی برگزیدند.

در این جلسه روح‌الله حسینیان نیز برای ریاست مجلس کاندیدا شده بود که نتوانست گوی سبقت را در ریاست خانه ملت از لاریجانی بگیرد.

علی لاریجانی پس از اعلام آرای انتخابات ریاست مجلس طی سخنانی ضمن تشکر از نمایندگان، گفت: از اعتماد سروران گرامی تشکر می‌کنم و امیدوارم با حمایت شما بتوانیم در این شرایط حساس در زمینه تصمیمات مجلس گام‌های بلندی بردارم.

وی افزود: می‌دانم شما با لطف و محبت‌تان مسیر را برای فعالیت و استقلال مجلس فراهم‌تر خواهید کرد.

براساس ماده ۱۵ آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر هستند.

براساس ماده ۱۶ آئین‌نامه داخلی مجلس انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آرای نمایندگان صاحب رای در انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با ورقه خواهد بود.

علی لاریجانی سال گذشته از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، ۲۱۳ رأی را به خود اختصاص داده بود.

ابوترابی‌فرد و باهنر نواب رئیس اول و دوم مجلس شدند


همچنین براساس رای‌ نمایندگان، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد با ۲۳۱ رای و محمدرضا باهنر با ۱۹۲ رای از مجموع ۲۶۴ رای ماخوذه به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و علی لاریجانی پس از اعلام اسامی نواب رئیس برای آنها آرزوی توفیق و سربلندی کرد.

با انتخاب علی لاریجانی به عنوان ریاست و محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر به عنوان نواب رئیس، ریاست مجلس در سال پایانی از نهمین دوره مجلس شورای اسلامی تغییری نکرد و ثابت ماند.

ناظران هیات‌رئیسه


نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به انتخاب ترکیب هیئت‌رئیسه جدید مجلس اختصاص داشت، ناظران هیئت‌رئیسه برای فعالیت در سال پایانی مجلس نهم را انتخاب کردند.

بر این اساس از مجموع ۲۶۵ رأی مأخوذه، عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه با ۱۶۱ رای، سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز با ۱۶۰ رأی، محمد آشوری نماینده بندرعباس با ۱۵۳ رأی به عنوان ناظران هیئت‌رئیسه انتخاب شدند.

در جلسه امروز سیدشریف حسینی نماینده اهواز، محمد آشوری‌تازیانی نماینده بندرعباس، احمدامیرآبادی نماینده قم، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه، موسی غضنفرآبادی نماینده بم، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده همدان و سیدبهلول حسینی کاندیداهای ناظر برای عضویت در هیئت‌رئیسه جدید مجلس برای چهارمین و آخرین سال فعالیت خانه ملت نهم شدند.

دبیران هیئت رئیسه


وکلای ملت امروز همچنین ترکیب دبیران هیئت رئیسه مجلس را انتخاب کردند که براین اساس ضرغام صادقی با ۱۵۳ رای، محمدحسین فرهنگی با ۲۰۷ رای، مهرداد بذرپاش با ۱۵۰ رای، محمد دهقان با ۱۳۶ رای، علیرضا منادی با ۱۴۵ رای، سید احمدرضا دستغیب با ۱۳۹ رای از مجموع ۲۶۷ رای ماخوذه به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس انتخاب شدند.

پیش از این حسین سبحانی نیا دبیر هیئت رئیسه بود که در این دوره سید احمدرضا دستغیب به جای وی انتخاب شد.

در جلسه امروز سیداحمدرضا دستغیب، حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی، ضرغام صادقی، محمدحسین فرهنگی، محمد دهقان، جواد جهانگیرزاده، مهرداد بذرپاش، اسماعیل کوثری، جواد هروی و علی طاهری کاندیداهای تصدی پست‌های دبیری هیئت رئیسه جدید مجلس نهم برای اجلاسیه چهارم و آخرین سال فعالیت شدند.

اعضای هیئت رئیسه مراسم تحلیف را به جا آوردند


پس از اعلام نتایج انتخابات هیئت رئیسه مجلس، این ۱۲ عضو هیئت رئیسه، برای به جا آوردن مراسم تحلیف پشت تریبون مجلس جمع شدند و برای رعایت دقیق آیین‌نامه داخلی مجلس سوگند یاد کردند.

متن سوگند اعضای هیئت رئیسه دائم که براساس ماده ۱۸ آیین‌نامه داخلی باید پس از انتخاب در حضور نمایندگان مجلس قرائت شود، به شرح زیر است.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آیین‌نامه اجتناب نمایم.»

براساس ماده ۱۵ آئین‌نامه داخلی مجلس، هیئت‌رئیسه دائم مرکب از رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶ دبیر و ۳ ناظر هستند.

حاشیه‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس


این انتخابات چند روز پیش از رای‌گیری در صحن حاشیه‌هایی هم داشت. ابتدای فراکسیون‌های اصولگرایای مجلس قصد داشتند لیست واحد ارائه کنند اما در نهایت شب گذشته (دوشنبه) هر فراکسیون لیست خود را ارائه کرد تا خواب لیست واحد تعبیر نشود، هرچند در لیست نهایی ۲ فراکسیون گزینه ریاست و نواب رئیس مشترک بودند.

همین گزینه‌های مشترک ۲ فراکسیون اصولگرای مجلس کمی حساسیت انتخابات هیات رئیسه را کاهش داد تا جایی که در نشست امروز خانه ملت کاهش لابی‌ها محسوس بود.

اسامی نامزدها برای پست‌های مختلف هیات رئیسه اعلام شد، با رونمایی از هر اسم حرف‌های درگوشی آغاز می‌شد و نمایندگان نظرات خود را درباره نامزدها اعلام می‌کردند.

رای‌گیری انجام و شمارش آراء آغاز شد، پس از پایان رای‌گیری از مصافحه نمایندگان می‌شد دریافت که چه کسانی وارد هیات رئیسه شدند، در این بین تبریک نمایندگان به سیداحمدرضا دستغیب بیشتر از سایر اعضای جدید هیات رئیسه به چشم می‌آمد.

پس از اتمام انتخابات و برگزاری مراسم سوگند اعضای هیات رئیسه جدید که ناهماهنگی در همخوانی متن سوگندنامه در میان آنها مشاهده می‌شد، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت «اعضای هیات رئیسه امتحان خوبی برای تواشیح ندادند.»

همچنین وی از اعضای هیات رئیسه سال گذشته به ویژه سبحانی‌نیا و نعمتی که در این دوره موفق به کسب آرا لازم نشدند تشکر کرد و برای هیات رئیسه جدید آرزوی موفقیت نمود.

این گزارش حاکی است پس از اتمام مراسم قرائت سوگند هیات رئیسه و پایین آمدن آنها از پشت تریبون بار دیگر برنامه مصافحه و معانقه میان اعضا و نمایندگان آغاز شد.
پس از اعلام نتیجه انتخاب رئیس و نواب رئیس که نمایندگان وارد دستور بررسی طرح فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی شدند نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف ماده بیست را مطرح کرد. در میان توضیحات وی لاریجانی جهت خاتمه دادن به سخنان او از او تشکر کرد که قاضی‌پور پاسخ داد شما- لاریجانی تازه رئیس شده‌ای بگذار حکم ریاستت خشک شود که لاریجانی نیز پاسخ گفت یعنی یک تشکر هم نمی‌توانیم بکنیم.

هنگام دفاع دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی از حذف یکی از بندهای ماده ۲۰ طرح فعالیت احزاب و گروه های سیاسی وی از لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت تقاضا کرد که به نمایندگان تذکر دهند به بحث گوش کنند و لاریجانی نیز ضمن تایید تقاضای او گفت دوستان در صندلی‌هایشان مستقر شوند. انتخابات تمام شده است، معانقات را برای بعد بگذاریم و این در حالی بود که تا چند دقیقه بعد از این تذکر نیز هنوز نمایندگان در میانه صحن با ابوترابی‌فرد و باهنر که به عنوان نواب رئیس انتخاب شده بودند دست داده و روبوسی می‌کردند.
منبع:فارس و تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حسینیان اعتماد بنفسش خیلی بالاست!!!!....
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
پس بذرپاش چی شد؟ از هیات رئیسه بیرون موند ؟
لطفا انتشار دهید
تغییر کاربری ....
تبریک به ملت و نمایندگان واقعی ملت و عرض تسلیت به همه تندوران ...
انتخاب دکتر لاریجانی استاد دانشگاه و فیلسوف مورد احترام و نماینده مردم شریف قم را به همه پیروان حق و حقیقت و مکتب اهل بیت تبریک می گوییم. با رای قاطعی که ایشان کسب کردند تکلیف برخی ها مشخص گردید.
Iran, Islamic Republic of
؟؟!!!
مجلسی که ... استیضاح وزاریی مثل زنگنه و آخوندی و ظریف و نداره مجلسی که فشاری به ...و ظریف سر مذاکرات نمیاره ...
خداروشکر لاریجانی خیلی بهتر از حسینیانه
Iran, Islamic Republic of
حسینیان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمدخواجوند
به آقاي روحاني تبريك بايد گفت
Indonesia
...والسلام..
مودی
Iran, Islamic Republic of
باز هم نجابت فراکسیون اصولگرایان ....
Iran, Islamic Republic of
درود بر برادران ولایی واقعی لاریجانی
Iran, Islamic Republic of
زرشک
رضا
انتخاب مجدد اقاي لاريجاني نشأن دهنده وضعيت دمكراسي در ايران است!!!!!!!!?
رضا
٢ دوره پي در پي انتخاب نشأن از قبضه قدرت در .......!!؟
زنده باد جبهه پایداری .زنده باد حسینیان.زنده باد انان که انقلاب وامام ومستضعفان را با مطامع سیاسی به بازی نمی گیرند.