جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نقش سپاه در جبهه سوریه از زبان جعفری

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 356141
فرمانده کل سپاه گفت: سپاه در سوریه حضور میدانی ندارد بلکه کمک ما به دولت سوریه کمک مشاوره‌ای و انتقال تجربیات است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت سالروز تصویب اساسنامه سپاه از شورای انقلاب و تاسیس رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد صدیقه طاهره (س) درباره فلسفه وجودی سپاه پاسداران گفت: فلسفه وجودی سپاه پاسداران که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و با تدبیر حکیمانه امام خمینی(ره) تشکیل شد، پاسداری از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است که این نظام در سال‌ها انتظار، مجاهدت و تلاش‌ و همچنین خون دل خوردن‌های مردم انقلابی ایران تاسیس و حکومتی برپایه اصول و ارزش‌های اسلامی تشکیل شد.

* انقلاب اسلامی "توفنده و پویا" به راه خود ادامه می‌دهد

وی با اشاره به تجربه انقلاب‌ها در سایر کشورهای دنیا و با بیان اینکه عمر انقلاب‌ها معمولا در سایر کشورها ۱۰ الی ۲۰ سال بوده است، خاطر نشان کرد: با این وجود، انقلاب اسلامی در ایران در حالی وارد سی و ششمین سال پیروزی خود شده که توفنده، پویا و زنده و هدفمند به راه خود ادامه می‌دهد.

فرمانده سپاه افزود: به منظور حفظ و همچنین پیش‌برندگی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بود که تصمیم گرفته شد نهادی انقلابی به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل بگیرد که وظیفه و ماموریت آن حفاظت از انقلاب و پاسداری از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در همه عرصه‌هاست.

سرلشکر جعفری همچنین با اشاره به برداشت‌های غلط از فلسفه وجودی سپاه پاسداران و برخی تردیدافکنی‌ها مبنی بر اینکه پس از استقرار کامل نظام جمهوری اسلامی، چه نیازی به وجود سپاه است، گفت: دیدیدم که در سال ۱۳۷۸ رهبر معظم انقلاب به شدت علیه این تردیدافکنی‌ها موضع‌گیری کرده و بر لزوم وجود سپاه پاسداران برای تداوم و پیش‌برندگی نظام جمهوری اسلامی در همه زمان‌ها تاکید کردند.

* عملکرد سپاه در حفاظت از دستاوردهای انقلاب؛ دلیل هجمه‌های دشمنان علیه سپاه

وی افزود: به دلیل عملکرد سپاه در حفاظت از دستاوردهای انقلاب است که امروز با هجمه‌ها و مخالفت‌های شدیدی از سوی دشمنان انقلاب و نظام روبرو می‌شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رابطه سپاه با مردم چگونه است و چرا دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی در تلاشند سپاه را مقابل مردم قرار دهند، گفت: فلسفه وجودی سپاه حمایت از مردم و همراه بودن با مردم است و اگر ۲،۳ ویژگی و مشخصه بارز و برجسته برای سپاه بشماریم، قطعا یکی از آنها مردمی بودن خواهد بود که در کنار انقلابی بودن و مذهبی بودن، ویژگی‌های ۳ گانه سپاه را تشکیل می‌دهند.

سردار جعفری افزود: مردمی بودن سپاه فلسفه‌اش آن است که خود انقلاب اسلامی بدون مردم و خواست، حمایت، اعتقاد و باور مردم اصلا معنایی ندارد لذا وقتی انقلاب اسلامی اینقدر وابسته به مردم و حمایت و پشتیبانی ملت است، چگونه می‌شود سپاه بتواند مقابل مردم باشد؛ این یک مسئله تناقض‌آمیز است که سپاه را بتوانند غیرمردمی جلوه دهند. همه عرصه‌های ماموریتی سپاه مرتبط با مردم است و سپاه بدون مردم نمی‌تواند نقش‌آفرینی کند.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های دفاعی و سایر حوزه‌ها، اعتقاد سپاه همواره به‌کارگیری نیروهای مردمی بوده است، گفت: در جنگ تحمیلی نیز برخلاف نظریه بنی‌صدر و مخالفت شدیدی که وی با حضور مردم در جبهه‌های نبرد داشت، امام راحل بر این امر یعنی مردمی کردن امور تاکید داشت که بعداً در قالب بسیج نیروهای مردمی با سازماندهی سپاه عازم جبهه‌های نبرد شدند.

فرمانده کل سپاه در همین زمینه افزود: در فتنه ۸۸ نیز که بزرگترین فتنه سیاسی - امنیتی علیه انقلاب بود بدون حضور موثر مردم ماموریت خنثی کردن فتنه قابل انجام نبود.

سرلشکر جعفری گفت: سپاه در سوریه حضور میدانی ندارد بلکه کمک ما به دولت سوریه کمک مشاوره‌ای و انتقال تجربیات است.

وی افزود: سپاه، پاسدار انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور است و به داخل ایران محدود نمی‌شود.

فرمانده کل سپاه تصریح کرد: جنگ در سوریه با پیروزی جبهه حق در حال انجام است.

سرلشکر جعفری ادامه داد: سپاه در مرزهای جنوب شرق کشور در حال انجام کارهای مهندسی است تا شاهد تکرار حوادث تلخ و ناگوار نباشیم. امنیت مرزهای شمال غرب و حنوب شرق پس از سازماندهی سپاه و واگذاری به نیروهای مردمی، تأمین شد.

وی با بیان اینکه سپاه به عرصه اقتصادی ورود نکرده بلکه فعالیت‌هایش در زمینه سازندگی است که این با عرصه اقتصادی متفاوت است، تصریح کرد: سپاه با توجه به توان عظیم خود و بسیج با همه دولت‌ها همکاری داشته است.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: گله ما از دولت این بود که با توجه به ظرفیت‌های فراوان داخلی می‌تواند از توانمندی‌های داخل و به‌ خصوص سپاه در عرصه سازندگی استفاده کند، ولی شاید به خاطر تمرکز دولت روی مرحله دوم هدفمندی و برخی مسائل دیگر، تاکنون درخواستی از ما نکرده و امیدواریم در آینده از این توان عظیم سپاه و بسیج استفاده شود.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه راهبرد جوانگرایی در دستور کار سپاه قرار گرفته است، گفت: ۵-۶ سال قبل مجوز گرفتیم که نیروهای مؤثر و باتجربه و با سابقه کارهای مدیریتی پس از اتمام دوره خدمت ۳۰ ساله در سپاه بمانند. به خاطر آینده‌نگری، این راهبرد در دستور کار سپاه قرار گرفته که مدیریت‌ها به جوانان واگذار شود اما افراد باتجربه در کنار این جوان‌ها باشند تا کادرسازی خوبی برای آینده سپاه صورت بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *