پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۷
پیاده‌سازی ۸۰ درصد دستورات 'جین‌شارپ' در فتنه ؛

از مراسم تشییع و تدفین نمایشی و پوشش‌های خاص تا تحریم‌های داخلی، بین‌المللی و توزیع بیانیه

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 396543
در آستانه "حماسه ۹ دی" نگاهی مجدد به عوامل و شیوه شکل‌گیری و هدایت فتنه، واقعیت های قابل تاملی را روشن می سازد. در جریان این فتنه، 140 بند از 198 دستورالعمل‌ اجرایی جین‌شارپ توسط فتنه‌گران عملیاتی شد.
از مراسم تشییع و تدفین نمایشی و پوشش‌های خاص تا تحریم‌های داخلی، بین‌المللی و توزیع بیانیه
گروه سیاسی جهان نيوز:   هنوز انتخابات به پایان نرسیده بود. بسیاری از مردم در صف‌های طولانی پشت صندوق‌های رأی منتظر بودند تا رأی خود را به صندوق بیاندازند.

در همین حال یکی از کاندیداها پشت تریبون آمد و اعلام کرد: «برنده قطعی انتخابات، با درصد آرای بسیار زیاد، اینجانب هستم». این جمله علیرغم بسیاری از اتفاقاتی که پیش از آن روی داده بود، به تنهایی و بسیار نرم آغازگر رخدادهای تلخ پس از انتخابات سال ۸۸ شد.

اتفاقاتی که پیش و پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ در کشور روی داد، از هر منظری که مورد بررسی قرار می‌گیرد، زوایای جدیدی از برنامه‌ریزی‌ها و سازماندهی‌های گسترده درباره آن آشکار می‌شود.

رفتارشناسی اشخاص، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی و نظیر آن اطلاعات جالبی از چگونگی دست به دست هم دادن عناصر مختلف برای براندازی نرم در اختیار قرار می‌دهد. عناصری که بسیاری از آنها برخلاف سران آنها، بی‌اطلاع از حوادث آینده پای‌شان در این ماجرا باز شده بود.

دستورالعمل‌های اجرایی«جین شارپ» برای یک براندازی نرم، پس از عبور از چند کشور اروپای شرقی به ایران رسیده بود. اگرچه جمهوری اسلامی ایران، گرجستان نبود، اما گروه‌های برانداز همه تلاش خود برای پیاده کردن خط به خط برنامه جین‌شارپ انجام دادند. مصادیق زیادی از ۱۹۸ برنامه و دستورالعمل جین شارپ که در کتاب "از دیکتاتوری تا دموکراسی" وی تجمیع شده، در فتنه ۸۸ وجود دارد.

**انتخاب رنگ و نماد


مشهودترین آنها که رفتاری اقتباسی از انقلاب‌های مخملی در اوکراین و گرجستان بود و در ایران برای اولین بار شاهد آن بودیم "انتخاب رنگ و نماد" بود که موسوی و صحنه‌گردانان فتنه ۸۸ به طور همزمان از هر دوی آن استفاده کردند. فتنه‌گران از رنگ سبز و سیادت موسوی نهایت سوء‌استفاده را کردند.

**سخنرانی، اعتراض آشکار، تحریک، توهین و تمسخر


در چند دستورالعمل‌ جین‌شارپ به طور مستقیم به سخنرانی، تحریک و اقناع، اعتراض آشکار و احساساتی کردن مردم اشاره شده است. رفتارهایی که بسیار پیش و پس از انتخابات شاهد آن بودیم.

فائزه هاشمی‌رفسنجانی یکی از کسانی بود که از اولین بندهای دستورالعمل اجرایی جین شارپ بهره حداکثری را می‌برد و با تمسخر رئیس‌جمهور رسمی کشور به تحریک مردم علیه حاکمیت می‌پرداخت. سخنرانی او در ۲ خرداد ۸۸ در ورزشگاه آزادی و ۲۵ خرداد ۸۸ در جمع معترضان به نتایج انتخابات توهین‌آمیز است. توهین به ولایت‌فقیه، شورای نگهبان، تمسخر محموداحمدی‌نژاد از محورهایی بود که فائزه هاشمی‌رفسنجانی در سخنرانی‌های فتنه‌انگیزانه از آنها استفاده می‌کرد.

از این دست سخنرانی‌ها توسط سران اصلاحات از جمله محمدرضا خاتمی، مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، صفایی فراهانی و ... در جلسات رسمی و غیررسمی خیلی زیاد انجام شد، حتی در اقدامی عجیب و تحریک‌آمیز عفت مرعشی همسر هاشمی‌رفسنجانی صبح روز انتخابات در حالی‌ که پای صندوق رأی می‌رفت، اعلام کرد: «اگر موسوی رأی نیاورد مردم بریزند تو خیابون‌ها».

**امضای نامه‌های سرگشاده عمومی و توزیع بیانیه‌های رسمی


تا رخداد تلخ حمله فتنه‌گران به عزای حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، میرحسین موسوی شخصا ۱۷ بیانیه صادر کرد.

به موازات او مهدی کروبی، محمد خاتمی و سران اصلاح‌طلب هم بیانیه‌های عمومی امضاء شده پی‌درپی در محکومیت جمهوری اسلامی ایران، ابطال انتخابات، شکنجه‌گر خواندن نظام، برگزاری رفراندوم، اعلام تقلب و نامه‌های زیادی علیه شورای نگهبان، نهادهای رسمی چون قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان صادر کردند. بند انتشار بیانیه‌های رسمی و پی‌در‌پی، به طور صریح در دستورالعمل‌های اجرایی جین شارپ آمده است.

**صف آرایی اعتراض‌آمیز


همایش زنجیره انسانی خیابان ولیعصر(عج) تهران در روزهای منتهی به انتخابات در حمایت از میرحسین موسوی و پس از انتخابات در چند خیابان دیگر همان‌طور که شارپ به آنها اشاره کرده، صورت گرفت.

** صداهای نمادین و پوشش‌های خاص


برنامه‌ریزان فتنه۸۸ حتی با سوء‌استفاده از شعائر مقدسی همچون تکبیر(الله‌اکبر) سعی در تحریک احساسات مردم و افزایش اعتراضات داشتند. از این رفتارها با عناوین صداهای نمادین و فعالیت‌های همزمان(مثلا ساعت ۹ شب) و در مکان‌هایی مشخص که قبلا اعلام شده(پشت‌بام‌ها) در دستور‌العمل براندازی نرم مورد تاکید قرار گرفته است.

** فرستادن پیام‌های گروهی(اینترنتی و تلفنی)


این بند از دستورالعمل براندازی نرم در روزهای پیش از انتخابات با ارسال پیامک‌های دروغ سعی در تخریب کاندیدای رقیب و در روزهای بعد از آن با اخبار جعلی و ترویج شایعه اعم از اخبار دروغ مربوط به سران مملکتی و تقلب اجرایی شد.

** مراسم تشییع و تدفین نمایشی، همایش در گورستان‌ها و گردهمایی‌های عمومی


ماجرای ندا آقاسلطان آغازی بر سناریوی کشته‌سازی جریان فتنه پس از انتخابات ۸۸ بود. ترانه موسوی، سعیده پورآقایی و چند تن دیگر اشخاصی بودند که برای آنها مراسم نمایشی گرفته شد و سران فتنه در یکی از محیرالعقول‌ترین رفتارهای‌شان در ختم افراد زنده شرکت کردند.

نه تنها سران فتنه که در اقدامی عجیب، چند نماینده اصلاح‌طلب مجلس و برخی اعضای شورای شهر نیز در این گردهمایی‌ها حضور پیدا کردند. این جریان پس از فوت آقای منتظری نیز در مراسم وی شرکت کرده و شعار «وعده دیدار ما، عاشورا، عاشورا» سر دادند و در روز عاشورا نیز آن رفتار فجیع از آنان سر زد.

** پوشش‌های خاص، کارناوال خیابانی و همخوانی سرودهایی علیه حاکمیت


براساس دستورالعمل جین‌شارپ یکی از اقداماتی که برای براندازی نرم باید صورت بگیرد، پوشش‌های خاص، کارناوال خیابانی و همخوانی سرودهای علیه حاکمیت است. در راهپیمایی‌های خیابانی طرفداران موسوی پیش و پس از انتخابات سرودهای تخریب و تمسخر محور و توهین‌آمیزی علیه جریان موجود را با هم همخوانی می‌کردند و در خیابان رژه می‌رفتند.

** اعتصابات دانشجویی و تحرکات اجتماعی


با آغاز سال تحصیلی ۸۸، جریان فتنه که در سه ماه تابستان و تعطیلی نمی‌توانست بهره‌برداری لازم را از دانشگاه ببرد، با راهی کردن نیروهای خود به دانشگاه‌ها که معمولاً از طیف اخراجی‌های دانشگاه و مشروطی‌های آن بودند، پیاده نظام خود را برای تحصن‌های پی‌درپی در دانشگاه‌های مختلف فعال کردند.

اگرچه این رفتار چون سایر فعالیت‌های فتنه‌جویانه ناکام ماند، اما فتنه‌گران از دانشگاه هم تا توانستند حتی به بهانه بد بودن غذا و تجمع مقابل سلف‌سرویس دانشجویی(همانند تجمع دورغین در مقابل سلف سرویس دانشگاه صنعتی امیرکبیر) تجمعی برای فتنه برگزار کردند.

** تحریم‌های بین‌المللی


نکته قابل توجه آنکه در برنامه اجرایی جین شارپ دقیقا به "تحریم‌های بین‌المللی" اشاره شده است. جین‌شارپ در توضیح تحریم‌های بین‌المللی به تحریم کالاها در سطح ملی، تحریم کالاها در سطح جهانی، تحریم از طرف تولید‌کنندگان(اقدام واسطه‌ها) تحریم از طرف تهیه‌کنندگان و تحویل‌دهندگان، اقدام از طرف صاحبان و مدیران و تحریم از طرف بازرگانان اشاره کرده است. همان‌گونه که در فتنه ۸۸ اتفاق افتاد، تحریم‌ها علیه ایران گسترش یافت و از تحریم داروها تا قطعات هواپیما که همه برای مصرف مردم هستند، فشار زیادی به کشور وارد شد.

** انواع اعتصابات و به زانو درآوردن اقتصاد از طریق تحریم داخلی


فتنه‌گران با تهییج و تحریک مردم از آنها می‌خواستند، در محل کار حاضر نشوند. یکی از آنها در مصاحبه‌ با یکی از روزنامه‌ها گفته بود که کارگران به نشانه اعتراض سر کار حاضر نشوند و ادارات تعطیل شوند.

دریکی از رفتارهای عجیب سران‌ فتنه از طرفداران خود خواستند تا با استفاده از همه لوازم پرمصرف باعث شدت افزایش مصرف برق و اختلال در سیستم شوند.

** دخالت‌های دیپلماتیک


ورود آشکار دیپلمات‌های انگلیسی در میان آشوبگران، نفوذ برخی از رابطین امنیتی سفارتخانه‌های اروپایی در ستاد کاندیداهای خاص و اعتراف اوباما تحت عنوان قانونی با نام بند ۱۲۶۴ بر ضد ایران تنها نمونه‌ای از تلاش‌های سرویس‌های امنیتی بیگانه در جهت اهداف شوم امنیتی خود در پوشش فریبنده کنوانسیون‌های بین‌المللی و مأموریت‌های عادی دیپلماتیک است.

همچنین حضور فعال عوامل سفارتخانه‌های اروپایی مانند سفارت انگلیس، سوئد، ایتالیا، فرانسه، یونان و ... در تجمعات خیابانی فتنه‌گران نشان‌دهنده مداخلات مستقیم کشورهای غربی در مسائل داخلی ایران بود.

** راه انداختن تشکیلات غیررسمی


"کمیته صیانت از آراء"، تشکیلاتی غیررسمی بود که طی جلسات منظمی با حضور بنیان‌گذاران کارگزاران سازندگی، مشارکت، مجاهدین، مجمع روحانیون، دفتر تحکیم وحدت، حزب اعتماد ملی و جمعیت توحید و تعاون تشکیل شد و هر کدام نمایندگانی را مشخص کردند تا تصمیمات بنیان‌گذاران در ستادهای انتخاباتی که متعدد و متنوع هستند، پیگیری و عملیاتی کنند. تقویت فرضیه پیشینی احتمال تقلب و نظریه پسینی رخداد تقلب از جمله نتایج تشکیل این کمیته بود. کمیته صیانت از آراء کمیته‌ای جعلی بود که از تریبون‌هایی که داشت استفاده می‌کرد و حاکمیت را به تقلب در انتخابات متهم می‌کرد.

** ساختار شکنی و القاء تشویش و تردیدهای ذهنی


در تظاهرات خیابانی پس از انتخابات، ساختارشکنی‌های گسترده صورت گرفت. از "جمهوری ایرانی" و "نه غزه نه لبنان" تا "مرگ بر اصل ولایت‌فقیه" و توهین به امام حسین(ع) رفتارهای زننده‌ای بود که توسط موسوی و کروبی حمایت می‌شد، حتی موسوی در بیانیه ۱۷ ام خود هتاکان عاشورا را "امت خداجوی" خطاب کرد و کروبی آنان را فرزندان زهرا(س) خواند. در این میان تشویش‌های فراوانی در جامعه القا شد. تشویش‌هایی که متأسفانه از سوی برخی جریانات بی‌بصیرت نیز حتی پس از فصل‌الخطاب رهبری درباره فتنه ادامه پیدا کرد.

در بالا مواردی از ۱۹۸ بند دستورالعمل اجرایی "جین شارپ" برای براندازی نرم، آورده شد. مواردی که به طور تطبیقی خط به خط نزدیک به ۱۴۰ بند از دستورالعمل‌های جین شارپ است و فتنه‌گران آنها را مو به مو اجرایی کردند و البته ایران، اوکراین و گرجستان نبود.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افسانه
این فتنه 88 کاتالیزورعبورازپیچ تاریخی شدوکشورمان را واکسینه کرد مرگ برسران فتنه مرگ بر..خاتم... و ف...ها... و ع.. م...
علی اصغر
در رآس فتنه اون ملعون است که هروز حرف مفت جدیدی میزنه و کسی هم بهش کاری نداره
نقش ... در فتنه 88، از موسوی، کروبی، خاتمی و سایر فتنه گران، بسیار شاخص تر و پر رنگ تر بود و مسلم است ...
Iran, Islamic Republic of
انشاو الله به زودی به جهنم واصل و ملت از دستش خلاص خواهند شد
United States
هرچی آتیش بود از گور سران فتنه و جین شارپ و فوکویاما و سوروس صهیونیست بیرون اومد
مرگ بر همه خائنین به وطن که اینجور برای کشور هزینه تراشیدند
Iran, Islamic Republic of
راستی خس و خاشاک کجا بودن نگفتی ؟
...