سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۲۱

چرا جشن تولد گرفتن برای رئیس جمهور نگران کننده است؟

يکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 141923
احمدی نژاد در واکنش به کسانی که قصد داشتند برایش جشن تولد بگیرند و کیک بخرند و شمع روشن کنند، گفت که این کارها لازم نیست و بهترین جشن تولد برای من همین خدمت به مردم است.
چرا جشن تولد گرفتن برای رئیس جمهور نگران کننده است؟

سرویس سیاسی جهان- محسن مهدیان: روز گذشته خبری از رئیس جمهور و موضعش در قبال جشن تولد گرفتن برایش، منتشر شد که توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. احمدی نژاد در واکنش به کسانی که قصد داشتند برایش جشن تولد بگیرند و کیک بخرند و شمع روشن کنند، گفت که این کارها لازم نیست و بهترین جشن تولد برای من همین خدمت به مردم است.

این در حالی است که طی چند روز گذشته اخبار زیادی درباره کیک درست کردن و جشن تولد گرفتن برای رئیس جمهور منتشر شده است.

عده ای اصرار دارند برای رئیس جمهور جشن تولد بگیرند؛ مثلاً قرار است در آستانه عید قربان با همکاری قنادان تهرانی برای رئیس جمهور کیک درست کنند.

جشن تولد برای مسئولین از دوران ریاست جمهوری خاتمی آغاز شد. جشن هائی که به مناسبت های مختلف در مکان رسانه های وابسته به جریان دوم خرداد برگزار می شد و در آن محافل خاطره انگیز سیاسی، رئیس جمهور وقت نیز حاضر و سور و سات مجلس کامل می شد.

اما برگزاری چنین مراسم هایی، در فرهنگ سیاسی کشور بی اثر نیست. کسانی که برای رئیس جمهور جشن تولد می گیرند از دو دسته خارج نیستند؛ یا از روی صداقت و علاقه به منتخب مردم اینکار را می کنند و یا اینکه به بهانه تولد رئیس جمهور، بادمجان های دور قاب را جای کیک رنگ می کنند و می چینند. در هر صورت جشن تولد برای رئیس جمهور با هر نیتی، یک عارضه مهم دارد و آن نیز سوء تعبیری است که از این مراسم ها می شود.

رفتار از این دست، هم برای فرد ستایش شونده مضر است، هم برای ستایش کننده و هم برای دیگران که ناظر بر این مراسم و جشن ها هستند.

اینکه قدیم ترها به نقل از پیامبر اکرم (ص) می گفتند که هرگاه برادرت را پیش رویش بستایی، چنان است که تیغ بر گلویش نهاده ای و یا اینکه از معصوم نقل شده است که به صورت مداحان خاک بپاشید، ناظر به آفات چنین برخوردها و مراسم ها و خود شیرینی هائی است. به تعبیر ملک شعرای بهار، چاپلوسی خرمن آزادگی را اخگر است.

ستایش های خارج از عرف، دو اثر جدی روی گوینده و مصدر اصلی ستایش دارد و آن اینکه از یک سو، ستایش شونده را به فخرفروشی و کبرورزی وا می دارد و از سویی دیگر، عزت نفس را از گوینده می گیرد.

اما مهمتر از این دو؛ اثری است که بر ناظرین و جامعه دارد و آن فرهنگ غلطی است که ایجاد می کند. فرهنگی که اثر حتمی آن چاپلوسی و مداحی و تملق گوئی است. مداحی ها جای عقلانیت و توجه به ارزش های اصیل را می گیرد و ارزش گذاری و بالارفتن مرتبت ها به کسانی می رسد که بیشتر تملق می کنند و مجیز می گویند.

حامی و دوستدار دولت کسی می شود که بیشتر در نقش روابط عمومی و تبلیغاتچی ظاهر شود و جز مداحی چیز دیگری به زبان نگوید.

در همین فرهنگ غلط است که منتقد دلسوز تا مرز منافق و سبز و متصدی ستاد کارشکنی و حتی صهونیستی بودن نیز پیش می رود.

در این فرهنگ غلط چاپلوسی رمز ماندگاری در قدرت است. برای ماندن یک روز به دست بوسی "رئیس جمهور وقت" می رود و روز دیگر "رئیس جمهور این وقت" را در حد پیامبر معرفی می کند.

در این فرهنگ غلط است که رفتارهای رئیس جمهور را برخی معجزه می خوانند و برخی دیگر برای آن شأن قدسی قائل می شوند.

روی دیگر این سکه از میدان بدر شدن منتقدین دلسوز است. کسانی که دوست داشتن را در نقد و برطرف کردن اشکالات می دانند و نه ستایش ضعف ها.

بنابراین نگرانی از کیک درست کردن و جشن تولد گرفتن نیست، بلکه نگرانی اصلی از سیطره فرهنگ تملق و ریاکاری و چاپلوسی است و روز به روز فربه تر شدن بادمجان دور قاب چین ها.

اثر قهری این جنس برنامه و جشن تولدها است که برخی برای تملق و مداحی های سازمانی، اجرای قانون حساب پس انداز نوزادان را هدیه رئیس جمهور می خوانند و توزیع سهام عدالت و خصوصی سازی مردمی را هبه و یارانه نقدی را مائده دولتی می نامند.

نگرانی وقتی ایجاد می شود که تملق و چاپلوسی راهی کوتاه و بی هزینه برای کسب منزلت های اجتماعی شود.

دراین فرهنگ غلط منتقدین علاقه مند به رئیس جمهور؛ خیانتکار و حسود و بی سوادند و متملقین؛ یاران واقعی و شجاعی هستند که اهل حرفهای دو پهلو نیستند و یکی به میخ و یکی به نعل هم نمی زنند و شاخص بصیرتند.

رئیس جمهور علاقه ای به این جشن تولدها ندارد و صد البته که برخی از برگزارکنندگان این جشن ها نیز جز ارادت شخصی و قلبی به رئیس جمهور، غرض دیگری ندارند و حتی قرار نیست که مثل محمد خاتمی عکس های جشن تولدش بدست سورچران ها بیافتد تا از آن فرصتی برای زنده نگه داشتن اصلاحات بسازند. اما می تواند فرصتی و بستری برای شکل گیری فرهنگی شود که از درون آن امتیاز بیشتر به گردن كج تر، قامت نيمه راست و رنگ رخساره غيرعادي باشد و "بله قربان گویان" و "حلقه به گوشان" و "چرب زبانان" و "کاسه لیس ها" و "مجیزگویان" جای "خادمین واقعی" و "دلسوزان اصیل" را بگیرند.

و نگران کننده تر اینکه به نظر اکثر علمای اجتماعی و روانشناسی، چاپلوسی از آن دست بیماری هائی است که به سرعت تبدیل به اپیدمی و همه جائی و همه مکانی می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همین گزیه صحیح است
بادمجان های دور قاب را جای کیک رنگ می کنند و می چینند
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه رئیس جمهور مخالفه یه عده دارند برای خوشحالی رئیس جمهور خودشونو به آب و آتش می زنند.لازم است مدام رفتار این افراد مورد انتقاد قرار گیرد.
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم که رئیس جمهور فهیم و ولائی فریب اینها رو نخورد چون اینها با این کار هایشان میخواهند از ارج ومنزلتی که ریاست محترم جمهور در پیش ملت بخاطر تلاشهای خستگی ناپذیر خود و اجتناب از کارهای بیهوده و تشریفاتی بدست آورده بکاهند انشا الله این توطئه شوم هم با هوشیاری ریاست محترم جمهوری خنثی شود
Iran, Islamic Republic of
به نظر من جشن تولد گرفتن برای رئیس جمهور فقط یک هدف را دنبال می کند و آن هم ترفیع درجه.چرا باید فقط برای رئیس جمهور جشن تولد گرفت.چرا باید جشن تولد رئیس جمهور انقدر مهم باشد.مگه خود احمدی نژاد نگفته که من فقط یک خدمتگذار هستم.پس چرا برای عده ای جشن تولد گرفتن موضوعیت پیدا می کند.
Iran, Islamic Republic of
البته هر چی باشه بهتر از دوستان اصلاحات چی ما هست که برای آقای خاتمی توی روز شهادت امام معصوم جشن تولد گرفتن
Iran, Islamic Republic of
جهان باید همین خط را ادامه دهد.باید این اطرافیان نام به نرخ روز خور معرفی شوند.همین ها دولت را زمین می زنند.احمدی نژاد باید اینها را از کنار خود دور کند.مشکل این است که رئیس جمهور در این کار جدی نیست
Iran, Islamic Republic of
اگر بمیرد و از او تجلیل کنند می‌گویند مردم مرده‌پرست. اگر زنده باشد می‌گویند مردم بت‌ساز و بت‌پرست.
ای خدا تو ما را راهنمایی کن!
همه این کارها ناشی از ...... و همراهان وی می باشد و بهتر است آقای احمدی نژاد این افراد را هر چه سریعتر از گردونه دولت حذف نماید تا بیش از این طرفداران واقعی احمدی نژاد خون دل نخورند.
در قاموس شما تشکر یا اعتماد به نفس دادن معنی کاسه لیسی میدهد؟
یاد جشن تولدهای سالانه خاتمی افتادم!
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا و با سلام
یکی از بزرگترین متملقین و چاپلوسان کشور همین صدا و سیمای خودمان است،به خصوص بخشهای خبری.اگر با دقت به اخبار صدا و سیما دقت کنید می بینید وجهه غالب آن تبلیغات و تمجید و ستایش از اشخاص مختلف آنهم با صدای هرچه بلندتر است.حالا این اشخاص می توانند بسیار متنوع باشند،از مسئول و مقام اجرایی تا جوانان مبتکر تا نخبگان علمی و ادبی تا اساتید و صاحبنظران تا مدیران صنعت و دیگر اشخاص.نه اینکه صدا و سیما اصل کارش غلط باشد،بلکه نحوه عمل و نوع تبلیغ و هیاهوی زیاد این تصور را به هر بیننده می دهد که اگر هیچگاه روی صفحه تلویزیون دیده و مطرح نشود،کارش هیچ ارزشی ندارد و هرچه کار و تلاش هم بکند در مقایسه با دیگرانی که از صفحه تلویزیون دیده می شوند ،هیچ است.
بابا اینقدر مته بخشخاش نزارید اتفاق مهمی نیفتاده که بخواهیم شمشیر را از رو ببندیم فراموش نکنید رئیس محترم جمهور و انان که یادشان بوده بچه های قرن حاضرند استدعا دارم هر گز با زمان فقیر نواز کوفه قیاس نکنید مبارک باشد الهی که صد سال که نه بیشتر زنده باشی تا بتوانی خاطرات این هشت سال یا بهتر عرض کنم ده دوازده سال گزشته را برشته تحریر در بیاورید انشاءالله جدی نگرید شوخی یک جانباز با حاج محمود
خدا وکیلی چند بار صحبتهای اقای {تمدن}را در ارتباط با برادر عزیز رییس جمهور محترم احمدینزاد خوانده ام و بد جوری توی ذوقم خورد . بوی .... شدیدی را می داد . این مقاله شما را که خواندم دیگر نسبت به احساسم مطمعن شدم و تصمیم گرفتم این کامنت را بنویسم نه به امید چاپ شدنش بلکه برای دل خودم .
Latvia
ضمن اظهار ارادت به رييس جمهور مردمي و خستگي ناپذير جناب آقاي دكتر احمدي نژاد ، بعنوان يك ايراني دلسوز وطن معتقدم چاپلوسي ، رياكاري و دزدي و پارتي بازي و رشوه خواري در طول دهه هاي اخيربشدت گسترش يافته و بت پرستي به شكل خطرناكي در حال شيوع است.برخي روسا و مديران در ادارات و نهادهاي وابسته به سه قوه رسمي كشور بجاي مديريت منابع در حال خدايي و حكومت بر زيردستانند! برخي زيردستان فرصت طلب نيز براي بدست آوردن فرصت نامشروع و غير انساني، چاپلوسي و رياكاري در مقابل مافوق در پيش گرفته اند كه متاسفانه قرباني اصلي آن فرهنگ و اخلاق ايراني و مردم ايرانند كه هر لحظه زندگيشان با اين امواج ويرانگر به سخره هاي بي اعتمادي و نيرنگ كوبيده مي شوند! مسئولين و رسانه هاي دلسوز كاري بكنيد!
Iran, Islamic Republic of
مطلب درست و واقعي گفتيد كه حرفي در اون نيست
Iran, Islamic Republic of
سايت محترم جهان نيوز واقعا حقيقيت را نوشته ايد،فرهنگ تملق و چاپلوسي را بايد ريشه كن نمود، بايد فرهنگ انتقاد سالم در جامعه رواج پيدا كند، ميدونيد اين گزارشها و تحليل هاي منطقي و دلسوزانه چقدر ميتواند اثر بخش باشد. اين رويه را هميشه ادامه دهيد. خداوند همراه صادقان و درستكاران است. ممنون از شما
Iran, Islamic Republic of
کاری انجام ندهید که مردم از شما مسئولین دور شوند
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ چاپلوسی وبت ساختن افراد از دیر ایام برفرهنگ این مرز وبوم جاری بوده ونمونه بارز ان اشعار بعضی از شاعران این سرزمین ومداحی مداحان ما می باشد که این موضوع تماما" برمیگردد به ستایش شونده که چقدر جو موجود انرا احاطه کرده باشد یادمان نرفته زمانی که مرحوم فخرالدین حجازی شروع به تعریف وتمجید از امام در جمع حضوری کردند که ای امام توکه .....به ناگاه امام سخن ایشان را در جمع قطع کرد وفرمودند دست بردارید از این حرکات. نکته مهم در حضور دیگران این کار را کردند که درس عبرتی شود واین فرهنگ رواج نیابد در خفا گفتن تاثیری ندارد ولی متاسفانه انگونه نشد که امام می خواست امروز بازو بند پهلوانی بر بازوی رئیس جمهور می بندند ومی گویند پهلوان تر از ایشان کی می باشد وکسی نیست که به آنان یادآور شود که پهلوانان اصلی ما شهدا وجانبازان ویلچر نشینان ما هستند اگر بخواهم از این دست چاپلوسی ها مثال بیاورم مثنوی 70من خواهد شد ولی یادمان باشد تاریخ را نمی شود از بین برد چه کسانی که توسط همین مردم که برایش هورا میکشیدند بزیر اورده شدند ولی متاسفانه قدرت جلوی عقل وچشم را میکیرد و نمی گذارد درس عبرت شود.
بهتر است در مواجهه با چاپلوسان و از این دست موارد از امام (ره) و رهبر معظم الگو بگیریم
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد همیشه یه خادم ملت بوده و هست و خواهد بود . ایشون زیرک تر از آن هستند که اجازه بدهند عده ای حتی با عشق دست به چنین کارهای متملقانه ای بزنند . ما به جای جشن تولد گرفتن می گیم : حاج محمود الهی صد سال زنده باشی و سلامت و پی در پی فرشته ها بوسه بر دستان خدمتگزارت بزنند
United States
اين ها يا دوستان نادان هستند يا دشمنان دانا
احمدي نزاد نيازي به اين كار ها ندارد