جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در جمع کارکنان سازمان بازرسی مطرح کرد

خاطره آیت‌الله بهجت از آیت‌الله قاضی

چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب: 431129
نایب رئیس مجلس با بیان اینکه گاهی انسان حیات انسانی ندارد اما نصیحت و موعظه نفس انسانی را حیات می‌بخشد، گفت: یکی از علل موفقیت آیت‌الله قاضی شناختن شاگردان است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع کارکنان سازمان بازرسی به مناسبت جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع)، گفت: گاهی انسان حیات انسانی ندارد اما نصیحت و موعظه نفس انسانی را حیات می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه موعظه باید ناظر بر نیازها باشد، افزود: انسان‌هایی وجود دارند که پس از دیدن ما تمام نقاط ضعف را تشخیص و نقاط مثبت را می‌بینند.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: یکی از علل موفقیت برخی از علمای بزرگ مانند آیت‌الله قاضی، شناختن شاگردان است و این علما براساس نیاز هر کس به او موعظه می‌کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تصریح کرد: آیت‌الله بهجت می‌فرمودند؛ از آیت‌الله قاضی اجازه داشتم که تمام نامه‌های ایشان را مطالعه کنم. یکی از دوستان با در اختیار داشتن یک مقام اجرایی گزارشی از فعالیت‌های خود را برای آیت‌الله ارسال کرده بود و تقاضای راهنمایی داشت، اما آیت‌الله قاضی به او پیشنهاد داده بود که به نجف برگردد زیرا که اصلاح نفس بر اصلاح دیگران مقدم است.

وی با بیان اینکه ریشه مشکلات ما عدم اصلاح خودمان است، گفت: ما به اموری می‌پردازیم که مربوط به خودمان نیست و به همین دلیل نیز با مشکلات زیادی دست به گریبانیم.

نایب رئیس مجلس به نقل خاطره‌ای دیگر از آیت‌الله بهجت پرداخت و افزود: دستور تمام عرفا در یک جمله خلاصه می‌شود «به آنچه می‌دانی عمل کن و آنچه را نمی‌دانی، توقف بنما» پس مشکل ما ندانستن نیست، بلکه عمل نکردن است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: موعظه مسیر عمل کردن را هموار می‌کند و قرآن کریم نیز کتاب موعظه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر کنترل خواسته‌های نفسانی تأکید کرد و گفت: هر قدرتی که خداوند به انسان عطا فرموده قابل استفاده است اما باید با مدیریت صحیح مورد استفاده قرار گیرد. پیامبر(ص) در پاسخ به این سؤال که آیا شما نفس ندارید، می‌فرماید که هر انسانی نفس دارد، اما نفس تسلیم من است و انسان با نصیحت نفس خویش را کنترل خواهد کرد.

نایب رئیس مجلس همچنین با تأکید بر اینکه قلب انسان تنها باید متعلق به خداوند باشد، گفت: امام خمینی(ره) در اوج قدرت به هیچ چیز تعلق نداشت و روح آرام ایشان بیانگر عدم تعلق به مادیات بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: امام خمینی(ره) نیز یقین داشت که عالم محضر خداست و همین موضوع دلیل با قدرت صحبت کردن ایشان با دنیا بود.

وی تصریح کرد: هر چه انسان یقین بیشتری داشته باشد، با قدرت‌تر خواهد بود که نمونه آن مقام معظم رهبری است.

نایب رئیس مجلس در ادامه به بیان خاطره‌‌ای از دوران اسارت برادرش، حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی‌فرد پرداخت و گفت: اوایل اسارت ایشان را به یک سلول صحرایی منتقل کرده و در شبانه‌روز یک تکه نان برای وی می‌بردند. وی بهترین کار برای گذر زمان و مقابله با سختی‌ها را اقامه نماز می‌دانست.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ادامه داد: همانطور که خودشان تعریف می‌کردند، در زمان خستگی تنها یک استراحت کوتاه و مجدداً نماز می‌خواندند و مشخص است که چنین شخصی هیچ تعلق خاطری به دنیا ندارد.

وی افزود: پس از مدتی مامور عراقی با حالتی عجیب وارد سلول ایشان شده و می‌پرسد که تو چه کسی هستی؟ درب سلول را باز کرد و گفت مطمئنم که تو فرار نخواهی کرد و در ادامه نیز در راستای بهبود شرایط ایشان تلاش کرد.

نایب رئیس مجلس در پایان خاطر نشان کرد: یاد مرگ انسان را آماده مرگ می‌کند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *