جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۱۱

کنایه های تند سیاسی سریال پس از افطار!

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۵:۲۸
کد مطلب: 129620
شبکه تهران در بخشی از سریال پس از افطار خود بدون مقدمه گفت گویی را میان شخصیت های داستان سریال پخش کرد که کنایه های تند سیاسی و اعتقادی داشت.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، شبکه های سیمای جمهوری اسلامی برای ساعات پس از افطار مخاطبان خود تدارک مجموعه های تلویزیونی را دیده اند که به صورت متوالی، از دقایقی پس از اذان مغرب تا دقایقی مانده به نیمه شب ادامه پیدا می کند. 


شبکه تهران تنها شبکه ای است که سریال تولیدی اش برای این روزها با نام "نون و ریحون" به کارگردانی فرزاد موتمن رنگ و بوی طنز دارد. این سریال که به زندگی و دل مشغولی های چند جوان می پردازد، در قسمتی که شب گذشته پخش شد در ادامه داستان یکی از قهرمان های داستان که عاشق دختری کلاه بردار شده بود گفت و گویی را میان این دو به نمایش گذاشت که بر خلاف خط داستانی قسمت هایی که تا به حال به نمایش گذاشته شده رنگ و بوی تند سیاسی داشت. 

در این بخش، عباس یکی از شخصیت های اصلی داستان در عالم رویا به دیدن دختر مورد علاقه اش در زندان می رود. سمیرا در عالم واقع به دلیل کلاهبرداری به زندان افتاده است. در این گفت و گو دختر به طرز کنایه آمیزی می گوید که پول ها را قرض الحسنه گرفته و کار خلافی نکرده است! با این حال کار به این جا ختم نمی شود و سمیرا اشاراتی نیز به موضوعات روز دارد، در بخش دیگری از این گفت و گو عباس از دختر می پرسد که چرا هر کس که به زندان می رود عابد و زاهد می شود که در جواب سمیرا به نقش بازجوها!در این زمینه اشاره می کند. عباس در بخشی دیگر از این رویا از سمیرا می پرسد که چرا این قدر لاغر شده که او در جواب می گوید، رژیم گرفته و دکتر زندان حواسش هست که کسی غذاهای چرب و مضر نخورد و با تاکید می گوید که شیشه نوشابه ها هم همه خالی هستند؛ ما اینجا دوغ می خوریم. 

وجود طنز منتقد سیاسی یکی از ضروریات سینما و تلویزیون بوده و هست، اما عدم توجه به کیفیت و چهارچوب های لازم برای آن، طنز را به هزل و هجو سیاسی تبدیل می کند. 

مجموعه های موفقی مانند "کاکتوس" اثر محمدرضا هنرمند و فیلم سینمایی "مومیایی 3" از همین کارگردان نشان داد که تند ترین انتقادات سیاسی را می توان در قالب طنز خوب، مطرح کرد. اما گاه به دلایل نامعلوم با نزول کیفیت طنز، برخی آثار به شدت شبیه مطالب توهین آمیزی می شوند که هر روزه در شبکه های لس آنجلسی و یا پایگاه های اینترنتی اپوزیسیون خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی به شکل هجوهای سبک و مبتذل به نمایش منتشر می شوند. 


جای تعجب است که مسئولین محترم صدا سیما نه حتی به جهت سیاسی که اقلا به واسطه احترام به مخاطب توجهی به این کنایه های سخیف نداشته و ندارند. کنایه هایی که باورهای اجتماعی- دینی مردم مانند ارزش قرض الحسنه را – با چشم پوشی- به شوخی گرفته و از ارائه یک طنز سیاسی وزین نیز عاجز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
طنز موجود در این فیلم سطح قابل قبولی دارد
Iran, Islamic Republic of
واقعا این فیلم از مسخره ترین فیلم هایی بوده توی این چند سال پخش شده
آخه کسی نیست که روی این برنامه ها نظارت داشته باشه ؟ مثلا فیلم طنز ساخته ؟
این فیلم خیلی چرته
Iran, Islamic Republic of
وقتی دیشب سریال را دیدم، حدس می زدم که این قسمت مورد توجه قرار بگیرد؛ دلیلش هم واضح است: حقیقتی که در پس این "طنز" نهفته است.
Iran, Islamic Republic of
این سریال از لحاظ محتوایی واقعا بی ارزش است.نشان دادن روابط آزاد دختر و پسر - نشان دادن پسر ها به نحوی که در کل زندگی مجردی به دنبال دختر ها هستند و تنها دل مشغولی آنها همین است.
Iran, Islamic Republic of
نکته جالب توجه این که دختر یه کلاهبردار هست. وجوانهای ساده را با اعمال و حرفهایش گول زده.و بعضی از جوانهای ساده و بی ریا هم هنوز اصرار بر اشتباه خود دارند.
اگه این بعد نگاه کنیم یه کم مثبت هست .........
Iran, Islamic Republic of
به نظرم این کار تیکه به اصلاح طلبها بود....دختره کلاهبردار بود و می گفت متنبه شدم
Iran, Islamic Republic of
با این که از شخصیت خود عطاران خوشم نمی آید ولی کارگردانی اش را قبول دارم! و فقط می توانم بگویم که امسال جای فیلم او در تلویزیون بسیار خالی بود!
Iran, Islamic Republic of
جالبه یه موضوع یکسان با دو برخورد کاملا متفاوت.توی "فاصله ها"دختر کلاهبرداری می کرد پسره ترکش کرد اما توی این سریال دختره همین کارو می کنه ولی پسره حتما باهاش ازدواج می کنه. به نظر شما این یه قبح زدایی از اینگونه رابطه ها(دختر با بقیه مردا) نیست؟ یه جور مسخره کردن غیرت نیست؟
Iran, Islamic Republic of
خيل يباحال بود.من كه رسانه ميلي نگاه نمي كنم .ولي خيلي باحال بوده . باز خوبه خودتونم مي دونيد ........ .بازهم به اين مرامتون شكر.
Iran, Islamic Republic of
بابا مسولين صدا وسيما خوابند!!!
دم كارگردان گرم.