پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۶

شاهکار 'محمد(ص)' و چند پیشنهاد برای اکران جهانی/ چگونگی انتخاب نام‌نوشته فیلم و نگارش آن

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 407829
سینمای ایران اکنون و با تولید فیلم ماندگار "محمد رسول الله"، حرکت از بلوغ سینمایی به سمت قله ی هنر را آغاز کرده است. استمرار این حرکت مستلزم حضور و حمایت همه ی اهالی سینما و اهل فکر و اندیشه است. چنین باد.
شاهکار
گروه فرهنگی جهان نيوز: سینمای ایران اکنون و با تولید فیلم ماندگار "محمد رسول الله"، حرکت از بلوغ سینمایی به سمت قله ی هنر را آغاز کرده است. استمرار این حرکت مستلزم حضور و حمایت همه ی اهالی سینما و اهل فکر و اندیشه است. چنین باد.

پیش از فیلم:


"محمد رسول الله" که حاصل حدود ۸ سال فعالیت هنرمندان مختلف سینمای ایران و جهان است، حکایت سینمایی دوران جاهلیت و سپس عام الفیل و ولادت حضرت پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله تا حدود سنّ نوجوانی ایشان است که البته با نگاه حضرت ابوطالب، عموی پیامبر و با روایت شعب ابی طالب آغاز می شود.

این فیلم با هزینه ای حدود ۹۵ میلیارد تومان (شامل ۲۵ میلیارد ساخت ماکت مکه، مدینه و سرزمین بُصرا – که کلیسای بُحَیرا هم در آن است – ، ۸ میلیارد خرید تجهیزات نوین سینمایی، ۱۶ میلیارد پیش تولید، ۳۱ میلیارد تولید و ۱۵ میلیارد پس از تولید)، آماده و ساخته شده است.

بخش اعظم ساخت آن در شهرک تازه ساخت سینمایی پیامبر اعظم در ۵۵ کیلومتری شهر مقدس قم انجام شده است؛ شهرکی چند ده هکتاری و چند منظوره که در مختصات واقعی (اندازه یک به یک) و با سازه های سبک و پر قدرت به همت شرکت سینمایی نور تابان ساخته شده و قرار است زمینه را برای استمرار تولیداتی از این دست تسهیل سازد.

در کنار هم قرار گرفتن نام هایی مانند مجید مجیدی(نویسندگی و کارگردانی)، سیدرضا میرکریمی(مشاوره نویسندگی و کارگردانی)، ویتوریو استورارو و حمید خضوعی ابیانه(فیلمبرداری)، اسکات ای. اندرسون و مرحوم جواد شریفی راد(جلوه های ویژه) و ای. آر. رحمان(موسیقی)، هر علاقه مند به سینما را مجاب به دیدن این اثر می کند، به ویژه آنکه نام های خارجی اشاره شده، همگی سرشناس و صاحب جایزه اسکار هستند و در فیلم هایی مانند اینک آخرالزمان، ترمیناتور۲ و میلیونر زاغه نشین حضور داشته اند.

همچنین وقتی می شنویم که منبع الهام گیری استورارو جهت ایده های فیلمبرداری، نقاشی های استاد بی بدیل ایرانی، "محمود فرشچیان" است یا زمانی که متوجه می شویم نام هایی مانند محسن شاه ابراهیمی، حمید قدیریان و کلژاکویچ، طراحی هنری اثر را بر عهده داشته اند، باز هم مشتاق می شویم تا این اثر را با بازی بازیگرانی مانند علیرضا شجاع نوری(عبد المطلب)، ساره بیات(حلیمه سعدیّه)، مینا ساداتی(آمنه)، محسن تنابنده(ساموئل یهودی) و داریوش فرهنگ(ابوسفیان) به نظاره بنشینیم.

"محمد رسول الله" قرار است یک سه گانه ی هنری باشد تا پکیج سینمایی معرفی "اسلام مهربان" به جهان با محوریت "پیامبر مهربانی ها" کامل شود. بخش دوم از نوجوانی تا بعثت و بخش سوم از بعثت تا شهادت حضرت را به تصویر خواهد کشید، ان شاء الله.

فیلم:


"محمد رسول الله" بدون تیتراژ آغاز می شود و سکانس طلوع خورشید در افتتاحیه عالی است – به ویژه آنکه این سکانس در پایان فیلم، مکمل لازم خود را با طلوع ماه پیدا می کند؛ اگرچه بهتر می بود ورود دستان پیامبر در آب، با گسترش نور ماه در آب همراه می شد و سپس فیلم به پایان می رسید - .

نخستین ضعف فیلم در ادامه و با ورود بازیگر نقش حمزه مشاهده می شود. بدیهی است مخاطبان سینما که چهره ی مرحوم آنتونی کوئین را در فیلم الرساله به یاد دارند، چهره ای را با مختصات متفاوت و حتی کاریزماتیک تر، انتظار می کشیدند؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

فیلم که از منظر ابوطالب و با حکایت شعب ابی طالب آغاز می شود، روند نسبتا کُندی را در نیم ساعت ابتدایی دارد که می طلبد در تدوین نسخه نهایی، این قسمت از فیلم ریتم تندتری پیدا کند تا مخاطب هر چه سریعتر به سکانس های به یاد ماندنی ابابیل و ابرهه برسد و همراهیش با فیلم تا پایان آن تضمین گردد.

باید گفت سختی های فراوان مسلمانان در شعب، در فیلم در نیامده و جز چند صحنه محدود مانند کلوزآپ کودکان شعب، مورد خاص دیگری که چشمگیر باشد، مشاهده نمی شود.

و اما اعجاز تصویری فیلم با نمایش سپاه ابرهه آغاز می شود و دیالوگ های به یاد ماندنی عبدالمطلب و ابرهه و عبارت "انا رب الابل و للبیت رب ان شاء یحفظه و یمنعه"، از زبان عبدالمطلب، گوش نواز است. همچنین طواف ابابیل بر گرد خانه خدا و دست ایستاده یکی از سپاهیان ابرهه پس از هلاکت، تدبیر تصویری زیبای سازندگان است اما کلوزآپ ابابیل و لانگ شات پایانی هلاکت سپاه ابرهه نشان می دهد که جلوه های ویژه در این سطح فیلمسازی هم گاهی دچار کاستی می شود.

فرو ریختن بت ها و گسترش نور در جبل فاران و روشن ساختن منطقه وسیعی از مکه و اطراف آن در زمان تولد حضرت حبیب الله، به خوبی در فیلم نشسته است، اگرچه انتظار می رفت حداقل برخی موارد دیگر اتفاق افتاده در زمان طلوع وجودی حضرت، مانند فرو ریختن کنگره هایی از ایوان کسری، خاموش شدن برخی آتشکده ها، فرو نشستن برخی دریاچه ها و یا سرنگون شدن تخت سلطنتی برخی پادشاهان نیز در فیلم رویت می شد.

همچنین معجزات کودکی پیامبر مانند مُهر نبوت بر شانه ایشان، گریه نکردن در نوزادی، جاری شدن شیر در سینه ی راست حلیمه، بهبودی بیماری حلیمه و یا حضور همیشگی ابری بر بالای سر حضرت جهت جلوگیری از گرمای آفتاب، همگی در فیلم مشاهده می شود و البته مشخص نیست چرا موارد دیگری مانند بیان حضرت آمنه در اینکه در زمان بارداری، حاملگی را احساس نمی کرده و از سنگینی رنج نمی برده یا اینکه مردم از گهواره حضرت، تسبیح و حمد و ثنای الهی می شنیدند، در فیلم دیده نمی شود.

در مورد سکانس بیعت مردم با حضرت و دست گذاشتن آن ها در آب، به نظر می رسد که ترکیبی از دست مردان و زنان دیده می شود در حالیکه در آن زمان، ظاهرا فقط زنان برای بیعت دست در آب می گذاشتند. همچنین شنیدن مکرر نام عبدالمطلب از زبان شخصیت های مختلف فیلم به دو شیوه عبدالمطّلب و عبدالمطلّب (یکی به تشدید طا و دیگری به تشدید لام)، برای چنین فیلمی و در این سطح تولید، پسندیده نیست.

در دو بخش از فیلم، نوای آیات ملکوتی قرآن شنیده می شود؛ یکی مربوط به سوره ی فیل است که با توجه به روایت موجود درباره همراهی سوره های فیل و قریش و البته تناسب محتوای سوره ی قریش با فیلم، راهکار مناسب می توانست تلاوت هر دو سوره باشد. دیگری نیز مربوط به پایان بندی فیلم است که سه آیه ی شریفه ی ۶۴ آل عمران، ۲۵۶ بقره و ۸ مائده شنیده می شود که اینجا هم به نظر می رسد بسنده شدن به آیه ی شریفه ی ۶۴ آل عمران، کفایت می کرد؛ چرا که آیات متعددی هست که می تواند در اینجا شنیده شود؛ اما مهم ترین آیه، همان آیه ی مورد اشاره است؛ البته در صحنه های متعددی هم، بیان سینمایی، جایگزین تلاوت آیات شده و به خوبی در فیلم نشسته است که از آن جمله می توان به برداشتن بند و زنجیرها از گردن افراد توسط پیامبر (... و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم ... / اعراف ۱۵۷) یا ورود عبدالمطلب به خانه نورانی آمنه در زمان تولد حضرت (... فاخلع نعلیک ... / طه ۱۲) اشاره کرد.

عدم استفاده از نور برای چهره ی مبارک پیامبر، تدبیر ویژه و سینمایی سازندگان اثر است که متاسفانه در دو صحنه از صحنه های پایانی، از نور استفاده می شود که عملا دلیل آن مشخص نیست و تدبیر درست انجام شده را زیر سوال می برد.

تدبیر درست فیلمنامه درباره سرنوشت ساموئل یهودی و همین طور استفاده از عنوان "پدر ایمان" برای حضرت ابراهیم، همگی در راستای تقریب ادیان الهی است که به درستی در فیلم مشاهده می شود.

در مورد بازیگران هم می توان گفت بازی ها در مجموع یکدست نیست؛ چرا که مجموع بازیگران زن، موفق تر از بازیگران مرد هستند و باید گفت بازی علیرضا شجاع نوری و ساره بیات در بین همه بازیگران، مثال زدنی است.

فیلم حجم موسیقی فراوانی دارد که در مجموع موفق نشان می دهد، اگرچه استفاده از لحن هندی در موسیقی تیتراژ پایانی، تعجب برانگیز است.

محمد رسول الله سکانس های به یاد ماندنی متعددی دارد که در صدر آن ها می توان به تولد محمد، قبول سینه حلیمه توسط محمد، خداحافظی محمد از حلیمه، سفر آمنه و محمد به یثرب، مرگ عبدالمطلب، خشم و آرامش دریا در بازگشت کاروان تجاری ابوطالب و سکانس مثال زدنی زنده به گور کردن دختران اشاره کرد.

پس از فیلم:


در این جا لازم است به چند نکته اشاره شود:

مخالفت ضمنی الازهر مصر با نمایش این فیلم و دلیل بی مورد آنان درباره نمایش چهره حضرت و یکسان دانستن آن با کشیدن کاریکاتور موهن پیامبر از چند جهت قابل بررسی است. نخست اینکه ما استدلال کنیم که خود برادران اهل سنت به دلیل تولید آثاری از جمله سریال خلیفه دوم، به حرمت نمایش چهره پیامبر عظیم الشان و عشره ی مبشّره معتقد نیستند و به همین دلیل مخالفت آنان را ناچیز بشماریم. این استدلال البته برای فیلمی که داعیه ی تقریب و وحدت را دارد، مناسب نیست. قطعا لازم بوده که این مسائل در زمان پیش تولید مورد توجه قرار می گرفته؛ اما بدون تردید لازم است تا "محمد رسول الله" مجید مجیدی مانند "الرساله" مرحوم مصطفی عقاد بتواند در ابتدای فیلم به مجوز حداکثری علمای جهان اسلام درباره محتوای فیلم دست یابد و این امر مستلزم ورود بخش بین الملل حوزه علمیه و تلاش برای رفع ابهامات است. همچنین بر سازندگان است تا برای رفع شبهات، معدود صحنه های فیلم که در آن تصویر واضح تری از نوزادی، کودکی یا نوجوانی پیامبر دیده می شود، تعدیل کنند.

نکته دیگر درباره ضرورت ویرایش و بازنویسی زیرنویس فیلم است؛ چرا که دارای اغلاط متعدد ویرایشی و نگارشی است.

همچنین می توان دو پیشنهاد به سازندگان اثر داد: یکی انتقال چند جمله ابتدایی مجید مجیدی و امضای او به پس از تصویر بسم الله الرحمن الرحیم و دیگری توجه به استفاده از خط کوفی یا خط مشابه آن برای تیتراژ پایانی.

امید است سازندگان بخش های دوم و سوم این سه گانه ضمن توجه به مفاهیم آیات برگزیده ی قرآن حکیم درباره پیامبر ( از جمله آیات ۱۵۹ آل عمران، ۱۰۷ انبیاء، ۴ قلم، ۶۱ و ۱۲۸ توبه، ۲۱ و ۴۵ و ۴۶ احزاب، ۱۵۱ و ۱۵۲ و ۱۵۳ انعام و همینطور سوره شرح)، به معجزات وجودی پیامبر هم بیش از پیش توجه کنند:

همواره ابری روی سر وی سایه می افکند.

در خواب هم سخن دیگران را می شنید.

عرق وی هم بوی عطر گل سرخ می داد.

هر لباسی و در هر اندازه ای به تن وی می نشست.

از پشت سر هم می دید.

اثر پایش بر زمین نرم نمی ماند اما بر زمین سخت می ماند.

حشرات برایش مزاحمت ایجاد نمی کردند.

بر هر حیوانی سوار می شد، آن حیوان پیر نمی گشت و در همان سنّ می ماند.

مؤخره:


سینمای ایران اکنون و با تولید فیلم ماندگار "محمد رسول الله"، حرکت از بلوغ سینمایی به سمت قله ی هنر را آغاز کرده است. استمرار این حرکت مستلزم حضور و حمایت همه ی اهالی سینما و اهل فکر و اندیشه است. چنین باد.

چگونگی انتخاب نام‌نوشته فیلم محمد رسول الله و نگارش آن


جلیل رسولی هنرمند پیشکسوت عرصه نقاشی‌خط و خوشنویسی که قرعه انتخاب نهایی نام‌نوشته فیلم سینمایی «محمد رسول‎‌الله» سرانجام به نام او رقم خورده است، درباره چگونگی انتخاب این نام‌نوشته و همچنین وسواس مجید مجیدی کارگردان این فیلم درباره انتخاب نام‌نوشته اثر چنین توضیح داد: حدود یک سال و نیم پیش بود که از من خواسته شد در داوری مسابقه نام‌نوشته «محمد رسول‌الله» شرکت کنم. من داوری مسابقات را معمولاً کمتر می پذیرم ولی به حرمت این کلام و فیلمی که متعلق به پیامبر است، آن را پذیرفتم. در این مسابقه حدود ۲۶۰۰ اثر رسید که بیشتر این آثار متعلق به هنرمندان ایرانی بود و آثار خارجی چندانی نرسیده بود.

وی افزود: از میان آثار ارسالی به این مسابقه ۳ نفر را به عنوان برگزیدگان اول تا سوم انتخاب کردیم که جوایزی هم به آنها اهدا شد اما آقای مجیدی گفته بود که انتخاب نام‌نوشته فیلم را خودش بر عهده خواهد داشت و از آثار برگزیده نهایی نیز چندان رضایت خاطر نداشت، بنابراین از ما ۷ داور این مسابقه خواست که ما هم این نام‌نوشته را بنویسیم و ۴ نفر از داوران این کار را انجام دادند.

رسولی درباره چگونگی به نتیجه رسیدن این نام‌نوشته و شکل خاص نوشتن آن که منجر به انتخاب نهایی برای فیلم «محمد رسول‌الله» شد، بیان کرد: ما حدود ۱۵ دقیقه از فیلم را دیده بودیم و من در ذهنم این بود که در نام‌نوشته فیلم باید حتماً به موقعیت زمانی و مکانی فیلم توجه شود. چراکه این فیلم مربوط به ۱۳۰۰ سال قبل بود. اول یک خط گرافیکی کار کردم و به چند نفر از افراد خانواده هم نشان دادم، ۳ روزی روی آن کار کردم و بعد به این نتیجه رسیدم که این خط از جنس زمان فیلم نیست چون آن زمان که خط گرافیکی در کار نبوده است، حتی خط کوفی هم هنوز در آن دوره مورد استفاده نبوده و فقط از نوعی خط ابتدایی در نوشتار استفاده می‌شده است.

وی ادامه داد: برای به نتیجه رسیدن کارم از خدا و پیامبر اسلام (ص) مدد خواستم، همه هنرمندان دیگری که در ترکیب هیأت داوران بودند، از استادان طراز اول این هنر هستند ولی من دوست داشتم که نام‌نوشته فیلم را من بنویسم. یک روز بدون اراده و فکر قبلی انگشتم را درون مرکب زدم و شروع به نوشتن کردم، این اولین بار بود که با انگشت خط می نوشتم و تاکنون نه من این کار را کرده بودم و نه به خاطر دارم فرد دیگری از این شیوه برای نوشتن استفاده کرده باشد. حین نوشتن انگشتم می لرزید در حالی که بسیاری از صاحبنظران معتقدند که خط جلیل رسولی همیشه صاف است و بدون لرزش می نویسد، اما این بار دستم می لرزید، متعجب شده بودم. بعد متوجه شدم که تمام بدنم به لرزه درآمده است، وقتی چنین احساسی را در خودم دیدم، مطمئن شدم که این همان خط نهایی است که باید خوب از آب دربیاید و انتخاب خوبی کرده‌ام و از این احساس به وجد آمدم.

این هنرمند ۶۶ ساله در ادامه درباره نظر کارگردان فیلم درباره نام‌نوشته خود اظهار کرد: آقای مجیدی وقتی این خط را دید، خیلی استقبال کرد و در نهایت آن را به عنوان نام‌نوشته فیلم «محمد رسول‌الله» برگزید. همچنین از من خواست که با همین شیوه «بسم‌الله الرحمن الرحیم» را هم برای شروع فیلم بنویسم که با عنوان فیلم مطابقت داشته باشد و به تازگی هم خواسته که همین شیوه را در نوشتن نام لاتین فیلم هم به کار بگیرم.

رسولی درباره نظر خودش در بکارگیری این شیوه ابتدایی برای نوشتن خط توضیح داد: به نظر خودم اگر چه یک خط بسیار ابتدایی است اما برای فیلمی تاریخی بسیار مناسب است و از نظر اجرایی نیز کار تازه‌ای است و خوشبختانه دست اندرکاران فیلم هم از آن راضی بودند.

این هنرمند خوشنویس با بیان اینکه نوشتن این نام‌نوشته به این شیوه یک اتفاق بوده است، تأکید کرد: من تاکنون با انگشتم خط ننوشته ام و این اولین بار بود که این شیوه به ذهنم رسید و کار کردم و احساس می‌کنم که انگشت من این لیاقت را یافت که نام مبارک پیامبر گرامی اسلام را بر یک فیلم ماندگار از زندگی ایشان بنویسد.

وی که تاکنون داوری مسابقات خوشنویسی بسیاری را بر عهده داشته است، یادآور شد: من عمری را با قلم‌نی و قلم‌مو نوشته بودم و یک باره همه اینها را به کناری نهادم و از سر اتفاق دست به یک انتخاب زدم که تاکنون نظیر آن را ندیده بودم، چرا که در طول ۵۳ سال کار خوشنویسی همه کتاب های مربوط به خوشنویسی و خط را از ۱۰۰ سال پیش تا امروز دیده ام و بسیاری را هم خوانده ام اما تاکنون با چنین خطی که من نوشته‌ام، روبرو نشده‌ام.

رسولی با تأکید بر سختی نوشتن این نام نوشته، گفت: من حتی در زمان داوری آثار این مسابقه نیز به دوستانم می گفتم که واقعاً کار سختی است که خطی نوشته شود تا به دل مخاطب بنشیند، حتی ترس را من در چشمان داوران هم می دیدم.

وی درباره استفاده از این شیوه در آثار آینده اش هم بیان کرد: برای این کار به خصوص خوب جواب داد و خودم هم راضی‌ام اما نمی‌دانم در آینده هم کاربرد دارد یا خیر.

رسولی درباره استفاده از رنگ قهوه‌ای در اثرش اظهار کرد: من با مرکب قهوه ای نوشتم که حالت کهنگی را تداعی می کند و بیشتر به دل می نشیند.

وی تصریح کرد: در روزگار این فیلم، از قلم هایی استفاده می‌شده که نوک خیلی تیزی نداشته‌‌اند، نگارش بسیار ابتدایی بود و سالها بعد از آن خط و خوشنویسی شکل می گیرد.

فیلم محمد(ص) از لحاظ فنی و محتوایی قابل دفاع است


محمدمهدی حیدریان مدیر پروژه سینمایی «محمد رسول الله» به کارگردانی مجید مجیدی در حاشیه نمایش این فیلم برای اهالی رسانه و هنرمندان در سینما فرهنگ درباره اقداماتی که نسبت به انتقادات الازهر مصر در دستور کار دارند و امکان نمایش آن برای منتقدان پیش از اکران جهانی به خبرنگار مهر گفت: فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» برای تکمیل صداگذاری حدود سه هفته دیگر کار دارد و پس از انجام این موارد فیلم برای پخش جهانی آماده خواهد شد. پس از آن برنامه های مفصلی داریم تا گروه ها با سلایق و اعتقادات مختلف بتوانند فیلم را ببینند و یک مواجهه علنی با فیلم پیدا کنند. با نمایش فیلم برای این گروه ها تصورات و پیش فرض هایی را که بدون دیدن فیلم بیان کرده اند جنبه عینی یافته و از این طریق می توانند به دریافت درستی از اثر برسند.

وی افزود: فکر می کنم فیلم «محمد رسول الله» هر نوع ذائقه ای را که به دنبال حقیقت باشد راضی می کند؛ چه به جهت استنادات تاریخی که به اندازه کافی در این مورد تحقیق و مطالعه شده و چه از لحاظ کیفی و فنی. برای تولید این فیلم بهترین های داخل و خارج انتخاب شده اند و مطمئنا نتیجه نهایی این اثر سینمایی می تواند مخاطبان را راضی نگه دارد.

حیدریان درباره بازخوردهایی که در روزهای اخیر از فیلم گرفته است، بیان کرد: حسی که از همه افرادی که در چند روز اخیر به تماشای فیلم نشسته اند، گرفته ام این بوده که همگی نفس راحتی کشیده اند که بالاخره تصویر درستی از حضرت محمد (ص) در این فیلم به تصویر کشیده شده است و ما می توانیم بخشی از حقیقت کنونی حضرت را به تصویر بکشیم.

مدیر پروژه «محمد رسول الله (ص)» در پایان درباره اکران جهانی فیلم یادآور شد: از یک ماه دیگر مذاکراتمان را با پخش کننده های فیلم آغاز می کنیم. در سالیان گذشته و به ویژه در ماه های اخیر درخواست های بسیاری برای پخش جهانی فیلم داشته ایم اما همه مذاکرات را موکول به بعد از اتمام مراحل فنی فیلم کردیم تا توزیع کننده ها هم فیلم کامل شده را ببینند لذا از ماه آینده مذاکراتمان را برای به توافق رسیدن با پخش کننده آغاز خواهیم کرد.
منبع: تسنیم و مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر مجید مجیدی به خاطر خلق این اثر
میلاد
پیامبر زیبایی ها پیامبر مهر و عطوفت
محب الرسول
Iran, Islamic Republic of
جانم به قربان آقا رسول الله که هر چی فیلم درباره این شخصیت عظیم الشان ساخته بشه کمه . دعا می کنم همه عوامل این فیلم مخصوصا جناب آقای مجیدی مورد عنایت خاص آن حضرت قرار بگیرند و این فیلم بتونه اثر خاصش رو بر دلها بگذاره و موجی از اسلامگرایی واقعی رو ایجاد کنه . الهی آمین
مصطفي
احسنت. الهي آمين
علیمحمد نصیری لرستانی
انشاالله که باعث شودتاچهره پیامبررحمت برهمگان روشن شود،خدا قوت به مجیدی ودست اندرکاران،اگه هالیوود این فیلم رومیساخت الازهر کاری نداشت،اما چون ماساختیم زورشون میاد،اصلا اعتنانزارید
حیدر
انشاالله بعد از این سالی یک اثر عظیم در این اندازه داشته باشیم. خدا به همه دست اندر کاران این اثر که بدنبال رضای خدا بودند اجر بدهد.
فقط ای کاش همه اتفاقات و معجزات پس از تولد آقا رسول الله صلی الله علیه و آله به تصویر می امد. چقدر جذاب بود لحظه فرو ریختن قسمتی از کاخ مدائن یا ...