جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵۱
۷۹

روایتی از یک دانشجوی نخبه که به‌خاطر "چند صدم" بورسیه نگرفت

سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 375726
قلم عرق شرم می‌ریزد نه جوهر. چگونه از اعتدال سخن بگوییم و این چنین حیثیت و حیث علمی خیل وسیعی از کسانی که عمدتا نخبگان این مرز و بوم هستند را مخدوش سازیم؟
روایتی از یک دانشجوی نخبه که به‌خاطر "چند صدم" بورسیه نگرفت
سرویس جامعه جهان نيوز - محسن سلگی: از باب آن که حق باید به "من له الحق" برسد و مصداق "قولوا الحق ولو علی انفسکم"، ناچارم که شرحی مختصر از روند بورسیه نشدن خود در فراخوان سال ۱۳۹۲ وزارت علوم را به عرض برسانم؛ روندی که اگر حکایت از سلامت مطلق هیأت جذب در دولت قبلی نداشته باشد، حداقل نشان می‌دهد که اوضاع آن‌گونه که مدعیان اصلاح می‌سرایند هم نبوده است.

بنده "محسن سلگی" از سوی رییس جدید دانشگاه یعنی دکتر سلیمی مفتخر به دریافت لوح تقدیر دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع ارشد در سه مؤلفه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در کلیه رشته‌ها شدم. افزون بر این، رتبه اول ورودی‌ها و خروجی‌های مقطع کارشناسی ارشد و همچنین به عنوان "جوان برتر ایرانی" در موضوع "علم و فناوری" شناخته شده‌ام.


تألیف چندین مقاله علمی-پژوهشی و کتاب و همچنین مقام سوم مناظرات ملی برگزار شده توسط جهاد دانشگاهی کشور در سال ۱۳۹0 نیز از مواردی بود که در سامانه ثبت‌نام بورسیه وزارت علوم بارگذاری نمودم.

با وجود این رزومه، اما به سبب کسری چند صدمی معدل کارشناسی برای مصاحبه دعوت نشدم. علی‌رغم پی گیری و نگارش نامه اعتراض آن هم خطاب به اساتید خود که در آن زمان مدیر فرهنگی وزارت علوم (دکتر آدمی) و معاون فرهنگی وزیر علوم (دکتر خواجه سروی) بودند- اما در نهایت با پاسخ منفی کمیسیون بررسی مواجه شدم.

***

آن چه از نظر گذشت، نشان از آن دارد که برخلاف قضاوت های سیاه و کوژ و کور که این روزها مدعیان شایستگی و شایسته‌سالاری در باب عملکرد وزارت علوم دولت پیشین و سیاه‌نمایی پرونده‌های افراد بورس شده روا می‌دارند، موارد مانند بنده وجود داشتند که علی‌رغم مجموع سوابق، اما به سبب قانون‌گرایی تحسین برانگیز هیأت جذب، از راه یافتن به دوره دکتری بازماندند (البته پس از این ماجرا، با استفاده از سهمیه استعداد درخشان در دولت فعلی به دوره دکتری راه یافتم.)

برخورد موبرکراتیک یا غوغاسالارانه مدعیان نرمش، خردورزی و سیاست گام به گام، باید با نرمش، قانون گرایی و استدلال پاسخ داده شود. گرچه کسانی که به عادت ماضی، قاضی سرخپوش و تندمزاج هستند و جز سوختن و کوفتن حرفه دیگری نمی‌دانند، شاید زبان استدلال و استقراء را درنیابند، اما باید ضرب المثل «جواب کلوخ انداز سنگ است» واسازی و باژگونه شود و با زبان مستدل، متقن و مستند با هم سخن بگوییم. آوردن شاهدانی مانند آن چه بر راقم این سطور گذشت و ذکر مواردی که کاملاً قانونی و استاندارد بورس شده و اکثریت قاطع را شامل می شوند، سنگ لق‌های ساختمان پوسیده دروغ را خواهد کشید و آن را ویرانه خواهد ساخت.

قلم عرق شرم می‌ریزد نه جوهر. چگونه از اعتدال سخن بگوییم و این چنین حیثیت و حیث علمی خیل وسیعی از کسانی که عمدتا نخبگان این مرز و بوم هستند را مخدوش سازیم؟ این اعتدال مسلول و نامسؤول است. اگرچه احتمالاً تخلفاتی در رابطه با جذب افراد در بورس صورت گرفته است، اما این گونه شتاب زده عمل کردن و بر بام هوا کردن، آن هم از وزارتی تا بدان اندازه مهم، انگشت «جناب حیرت» را هم می‌گزد!
https://jahannews.com/vdchimnx-23nqqd.tft2.html
jahannews.com/vdchimnx-23nqqd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینکه نخواسته جواب کلوخ انداز رو با سنگ بده منظورش بورسیه های مسئولین اصلاحات و اعتدال و اعوان و انصارشونه؟
جهان یک مقاله چاپ کن و توضیح بده که بر فرض غیر قانونی بودن بورسیه ها آیا ضرر آنها برای مملکت بیشتر است یا ضرر بازگشت منافقین و فتنه گران؟
همین یک مدرک با این همه افتخار کافی است تا منتقدین دولت قبلی ساکت شوند.
Iran, Islamic Republic of
همین یک مدرک؟!!! هزاران مدرک دیگه وجود داره که خلاف اینو ثابت میکنه. اونارو چی میگی؟
کی دست از دروغ برمی داری تو یکی از اون هزاران رو بگو !

همه را به کیش خود نپندار...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
احسان صفی پور
خدا به دادمان برسد!این نشان از بی لیاقتی دولت قبل دارد که این جور دانشجوی لایقی را نگرفتند
Iran, Islamic Republic of
لابد اگر ميگرفت نشان از زد و بندش بود؟!
دانشجوي لايق حقش بود..ميخواست دوره كارشناسي يه مقدار بيشتربه درس ودانشگاه اهميت بده..
United States
معدل ملاک این نیست که کسی به درس اهمیت داده باشد یا نه. اولا رشته های مهندسی معمولا با این مشکل معدل مواجه می شوند و ثانیا ممکن است شخصی در رشته خود مطالعه زیادی داشته باشد و سواد زیاد اما به درسهای رسمی و کسل کننده توجهی نکند.
Iran, Islamic Republic of
رشته کارشناسی ایشون تاریخ بوده، در دانشگاه اصفهان درس می خووندن، وقتی همه این رشته را 7 ترمه به اتمام می رسوننف ایشون سرگرم حاشیه سازی و پرونده سازی جهت اخراج کسایی بودن که از نظر ایشون صلاحیت نداشتن یا به خدای ایشون اعتقاد نداشتن
با توجه به سن ایشون که متولد 1364 هستن و سال ورود ایشون به دوره ارشد و با توجه به مدارک زبان انگلیسی معتبر و بین المللی که ایشون نداره که اگر داشتن هزار جور پرنگ و لعابش میکردن.
چرا باید یک لیسانسه تاریخ و کارشناسی ارشد علوم سیاسی بورسیه بگیره؟
با اینکه خودشون اظهار کردن معدلشون پایین هم بوده.
راستی چرا معدل کارشناسی و کارشناسی ارشدشون را نگفتن
علی امامی
Iran, Islamic Republic of
شما ایشونو میشناسین؟
کافیه جهان تا توی ... رو نابود نکنی نمی شینی
میلاد
دارم می میرم از خنده. این همه دانشجوی گاگول گرفتن اینو نگرفتن!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این از همه گاگول تر بوده
عادل
Iran, Islamic Republic of
دانشجوی گاگول نداریم.
زنده باد احمدی نژاد. بازم منتقدین بی انصاف دولت خدمتگزار بیان و مجیز بگن. دولت اینطور قانونی برخورد کرده اونم با شاگرد خودشون و همفکرشون
سرباز رهبری
برادر طرف باید پسر و دختر و فک و فامیل خودشو جذب میکرده . مسلم هستش که نوبت به این عزیز نمی رسه دیگه...
United States
حق با سرباز رهبری است. دولت قبلی اوج رانت خواری بود
همه می دونن دولت های سیاه خاتمی و هاشمی آقازاده ها را بورس می رکدند ...
United States
همه نمیدونن. من نمیدونستم
United States
امروز فرجی دانا به خوبی اشکالات دولت قبل رو گفت. از عملکرد دولت قبل در وزارت علوم نمیشه دفاع کرد اما این دولت هم خوب عمل نکرئه در وزارت علوم
امان از طاغوت
Italy
خیلی مطلب بی ارزشی بود. اگر این بی قانونی برای همه اعمال میشد که مسئله ای نبود، مشکل اینجاست که به سلیقه ی مجریان اعمال می شده. من نمی فهمم نویسنده ی این متن چه قصدی داره فکر می کنه به مردم می تونه چی القا کنه. مسلما مجری قانون شکن وقتی اراده کنه و به نفعش باشه از قانون استفاده می کنه.
امان از شما طاغوت زده ها.... همون افرادی که شما میگید سلیقه ای عمل کردن استادای این دانشجو بودن و این دانشجو همفکرشون بوده به نظرم( با توجه به اینکه داره از دولت قبلی دفاع می کنه) اونوقتتوی بی انصاف بازم میگی سلیقه ای!؟؟
سوفیا لوره
گفتی من نمی فهمم این یکی را راست گفتی
توروخدا برید مملکت رو آباد کنید نه شما نه فرجی دانا کاری نمی کنند برای این مردم جز جناح بازی....
United States
بیا کلنگ بگیر خودتم آبادش کن
م.د
هر دولتی که اومده آدمای خودشو بورس کرده و با بورس قبلیا مخالفت کرده
حاج حسن حاج حسن با تو هستم ای حاج حسن
زهی خیال باطل زهی خیار باطل..اینم تقدیم به دانا
United States
از دست جهان نیو.ز حتی شب هم راحت نمی خوابم. منو مسول بررسی شما کردن و اراجیفتون. این چه زندگی بیخودیه
کابینه ی امنیتی! دولت امنیتی! :)
کمی گلاب بریز رو یه پارچه بزار کنار بالشت خوابت می بره. قرص اعصاب نخور دیوونه میشی بیشتر
Iran, Islamic Republic of
موضوع نخبه گان نیستند موضوع افراد پارتی داری هستند که به دلیل رانت نخبه گان را کنار زده و به جای انها نشسته اند چرا خودتان را به خواب می زنید اقای استعداد درخشان موضوع رانت است و پارتی اگر نخبه بودند که این همه رانت استفاده نمبی کردند در ضمن اگر شما هم رانت نداشتی که پزیرفته نبودی ؟/ الان هم بلبل زبانی را فراموش کرده بودی بعععله
کدوم رانت؟ استعداد درخشان قانون همه دانشگاه های کشور است آن هم بای دانشجویان همان دانشکاه آن هم رتبه اولی ها و کسانی که بهترین شرایط رو در بین درخواست کنندگان دارند
سرباز رهبری
واسه اینکه بچه های خودشونو بورسیه کنند ، شما رو بورسیه کردند دیگه . این سخن شما تبرئه آنها از تخلفات محسوب نمی شود برادر !!
سرباز اصلاحات بهتره !!
دوست عزیز درسه وقتی یکسری اقازاده و از ما بهترون رو گرفتن دیگه جا برای افرادی مثل ایشون نمیمونه
اقا میخواین اسامی تعدادی از افرادی که بورس شدن ولی شرایطش رو نداشتن براتون بنویسم...................
چرا طفره میرین
یه کار خلاف انجام شده
اینکه در این مرحله بایستی بازگو میشد یا نه من نمیدونم
اما باز هم میگم خلاف انجام شده
حسن
.... من شاهد ماجرا بودم
این جماعت اصلاح طلب میخان به ملت القا کنن هرکی با ما باشه نخبه است هر کی با ما نباشه بیسواد و متقلب و عوام و...
هادی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب های تند رو رودیدم اصولگراهای تند را هم دیدیم....
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اكثر ....
با احترام به نویسنده عزیز
بنده یکی از مدیران بنیاد ملی نخبگان هستم و خودم هم از افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستم. با اطلاع اطمینان عرض می کنم که متاسفانه از فهرست سه هزار و اندی نفر افراد بورسیه ای کمتر از 2 درصد دارای سابقه نخبگی هستند و این واقعا شرم آور است
وقتی یکی مثل تو عضو این بنیاد باشه نباید انتظاری هم بیش از این داشت !!!
United States
حق با شماست
خب که چی؟
به درک و به جهنم بورسيه نگرفت حتما لياقت نداشته است .
زمستون برو جهنم. گرم میشی...
Finland
تو فکر کردی چند درصد از بورسیه های دوران خاتمی فتنه گر واقعی و بر اساس حق بوده ؟
ح
متاسفانه بنده نیز شاههد بوسیه افرادی با معدل پایین کارشناسی بدون هیچ مقاله بودم
فرجی لا مچکریم!
نویسنده از افعال معکوس بهره برده ....
United States
خیلی حرف بی جایی بود. کدوم افعال معکوس. توهم در حد لیگ قطر:))
از بين 3000 نفر يك نفر رو پيدا كرديد ...
Finland
نه شما از بین 3 هزار تا یکی رو گیر اوردید و اتهام می زنید ...
رضا
دقیقا
حسن
... به حق ایشان شایستگیشان بیش از این می باشد.
لذت بردم از شجاعت متن
نویسنده خودش رو قربانی کرده. برای گفتن حق آبروی خودشم برده. باید برای حق از جان و مال و آبرو هم گذشت. امام حسین همه چیزشو گذاشت
United States
چرا اینجوری حرف می زنی؟اتفاقا آبرو شده براش. صداقت نشون داده. صداقت بده؟
سها
عوضش بجای شما، توی یک دانشگاه معتبر دیگه،یک دانشجوی مسله دار را به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی وحمایت کرده و می کنند.
عزیزم بنده بارها و بارها در دوره دکتری پذیرش شدم و هر بار ار مصاحبه رد شدم یعنی اینکه ما با داشتن دو مدرک کارشناسی ارشد و 5 مورد مقاله پژوهشی لایق دوره دکتری نبودیم لعنت با این نظام که هر دوره از آن یک جوری مردم می سوزاند و هرکداموش گناه را به گردن دیگری می اندازه اینها همه اش سیاهنمایی است در تمام این 11 دوره ریاست جمهوری همه به فکر اقوام و همکیشان خودشان هستند جالب اینجاست که همه دولتمردان باهم قوم خویش شده و جوری بهم گره خورده اند که عقل جن هم بهش نمی رسه و با رانت و ارعاب تهدید دارند حق ما ها را پایمال می کنند معلوم هرکدوم از افراد به هر جناحی بیشتر وابسته و آخورش اونجا چربتر باشد از اون یکی حمایت کند
یوسف
Iran, Islamic Republic of
عجب نخبه ای که نتوانست نمره مناسب فارغ التحصیل بشه
این چه رتبه اولی در کارشناسی ارشد بوده که نتوانسته شرط مدل در دوره دکترا بیاره
حتما در بین تنبل ها شاگرد اولی بوده

انوقت بورسیه به کسان دیگر میدن

هههههههه
تو متن نویسنده گفته که به عنوان استعداد درخشان وارد دکتری شده با امضای سلیمی. بنابراین همینجوری حرف نزن. اول متن رو بخون
United States
انیشتن در دبیرستان جزو شاگردان تنبل بود حالا می توان آن نابغه بزرگ را تخطئه کرد؟
آخه ایشون سرشون به مسائل فرهنگی گرم بوده !1!!!!وگرنه ..... رشته است که توش نمره نیاری ؟؟؟؟
United States
دورد بر جهان نیوز صادق
متاسفم برای ایشون که به اقرار خودش باز هم با امضا به دوره دکتری راه یافته
محمد مهدی بندرچی
United States
آنهایی که با دکتر سلگی را با فحش نواخته اند بهتر است سری به دانشکده ی سیاسی علامه بزنند و یا از خود دکتر سلیمی، رییس دانشگاه سوال کنند که نخبه ی بلامنازع این دانشکده کیست!!؟؟
سلگی در عین ادب و تواضع یکی از افتخارات علامه است!
اگر در این دانشکده درس خوانده باشید می فهمید هرکسی نمره ی بالا نمی گیرد مگر واقعا دانش در جانش رخنه کرده باشد.
شواهد خوبی هم آورده مثل دکتر آدمی.... از قضا دکترآدمی که در دولت قبل مدیرکل وزارت علوم بود، در رفتارهای شخصی بسیار دوستانه و کار راه انداز است... اما آنقدر سیستم بورس دهی سخت بوده که چنین استاد خونگرم که با دانشجویان رفیق است نتوانسته کاری برای سلگی انجام دهد!
البته باید از آقای دکتر سلیمی هم سوال کرد که استاد محترم، ضمن تعظیم در برابر مقام علمی شما و اخلاق مهربانانه ی حضرتعالی، مگر شما نبودید سرکلاس می فرمودید که فرجی دانا عمری در جبهه ها صرف کرده و عنصری مومن است پس چرا اعضای متمایل به نظام و ارادتمند به رهبری در انجمن اسلامی علامه می گفتند اگر برای مجله ی انحمن اسلامی دانشگاه می خواهید مقاله بدهید مراقب باشید معلوم نشود مخالف فتنه و حامی داغ رهبری هستید، چون اگر چپی ها و اصلاح طلب ها بفهمند کلا در انجمن اسلامی کودتا می کنند!
این معنی اعتقاد و دفاع از نظام توسط وزیر مستضاح است؟
Iran, Islamic Republic of
لفاظی کافیه. من زیر و روی این ادم و ادبش را میشناسم
Iran, Islamic Republic of
ایشون دکترا ندارن- لیسانس تاریخ و فوق لیسانس علوم سیاسی. از معدل درخشان ایشون هم بگذریم
Iran, Islamic Republic of
واقعا چرا باید به ایشون بورس بدن؟ ایشون به روانشناس نیاز دارن
یک دوست
این که چرا این آقارونگرفتن که ....این رشته سر درازدارد!لیکن سروته یه کرباس که میگین یعنی همین ! بعضیام چه خوب رنگ عوض می کنند ها !تاریخ و.....حالا ....
سمانه
پس چرا تا صدای بورسیه های غیر قانونی در آمد وزیر را برداشتین؟ همین یک ذره که منتشر شد نشان میداد چه وضعی حاکم بوده.....مگر ممکنه دولتی که در تمام زمینه ها رکورد قانون شکنی را شکسته در مورد موضوع وسوسه کننده ای مثل بورس تحصیلی به قانون پابند باشه؟ به قول دیوان محاسبات دولت برای مثال در یک سال فقط 6000 مورد تخلف بودجه ای داشته !!!! زاکانی دوست نداره مچش وا شه برای همین جلوی چاپ نظرات مخالف مستدل را میگیره ...منم امیدی به سانسور نشدنم ندارم ولی بازم مینویسم که دانشجویان این نمایندگان را نمیبخشند.....
قانون قانونه ، خواست بجای چت کردن بشینه درس بخونه
Iran, Islamic Republic of
واقعا گل گفتی
انشاا... مسئولین جهان نیوز به خاطر اخرت خودشان هم شده واقعیتها و رانت خواری را به دور از مسایل جناحی در سایتشان رو خواهند کرد
زهرا
سلام افتخارما
فداسرت خودتوناراحت نکن.هرکس وهرجایی لیاقت حضورتورونخواهندداشت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من هم ایشون رو میشناسم.