شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
نگاهی به سوابق وزیر پیشنهادی

صالحی ۶1ساله چگونه به وزارت خارجه رسید؟

يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 154226
با کنار گذاشتن منوچهر متکی از وزارت خارجه صبح روز یکشنبه رییس جمهور علی اکبر صالحی سرپرست وزارت خارجه را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.

به گزارش جهان صالحی طی چندماه قبل و پس از برکناری متکی عهده دار سرپرستی این وزارتخانه بود و در همین مدت کوتاه سفرهای زیادی را به کشورهای همسایه انجام داد. 

دریک ماهه اخیر و پس از برکناری متکی تا به امروز چندین گزینه برای وزارت خارجه مطرح شد که از جمله می توان به بقایی، هاشمی ثمره،پرویز داوودی و ذاکراصفهانی اشاره کرد که ظاهرا تمام این گمانه زنی ها اشتباه بود و این علی اکبرصالحی بود که توانست به عنوان گزینه نهایی رییس جمهور برای وزارت خارجه قرار بگیرد. 

اما نگاهی به پیشینه فعالیتهای علی اکبر صالحی می تواند ما را در ارزیابی موقعیت وی کمک کند. 

صالحی به سال ۱۳۲۸ در کربلا متولد شد. پدرش سیداحمد صالحی، خواهرزاده‌ی عمادُالکُتّاب، خوشنویسِ صاحب‌نام است. او در نه سالگی به ایران بازگشت. پس از گرفتن دیپلم متوسطه در سال ۱۹۶۸ میلادی به دانشگاه بیروت رفت و سه سال بعد لیسانس مهندسی مکانیک گرفت. 

در سال ۱۹۷۲وارد دانشگاه فناوری ماساچوست (MIT) شد و پنج سال بعد با مدرک دکتری مهندسی هسته‌ای به ایران آمد و در دانشگاه صنعتی اصفهان و سازمان انرژی اتمی شروع به کار کرد. پس از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۵۸ قائم‌مقام معاون آموزشی دانشگاه صنعتی شریف شد. 

در اواسط دهه‌ شصت همراه هیئتی به امریکا رفت تا از میان ایرانیهای مقیم، برای دانشگاههای کشور هیئت علمی جذب کند. مدتی معاون آموزشی وزیر علوم وقت (دکتر فاضلی) شد. دو سال بعد استعفا کرد و به بخش مهندسی هسته‌ای دانشکده‌ مهندسی مکانیک دانشگاه شریف بازگشت. 

در سال ۱۳۶۷ به عنوان اولین رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین انتخاب شد که به علت بیماریِ رئیس وقت دانشگاه صنعتی شریف نتوانست در این سمت بماند و برای ریاست دانشگاه صنعتی شریف به تهران بازگشت. او توانست رونق را به دانشگاه صنعتی شریف که از مهمترین دانشگاههای فنی و مهندسی کشور و خاورمیانه بود تا حدودی برگرداند. پس از دو دور ریاست بر این دانشگاه، به عنوان نماینده‌ ایران در آژانس اتمی انتخاب شد که تا سال ۱۳۸۲ در این سمت مشغول کار بود. 

صالحی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت و دکتری را در علوم فنی و در سال ۱۹۷۷ از ام‌آی‌تی در آمریکادریافت کرد. علی‌اکبر صالحی، هم اکنون با مرتبهٔ علمی دانشیار، عضو هیأت علمی دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف است. 

اما علی اکبر صالحی در دولت سید محمد خاتمی، نمایندهٔ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود. صالحی، در دوران نمایندگی در آژانس انرژی اتمی، به دلیل داشتن ‏دیدگاه‌های میانه‌رو، مورد توجه غربی‌ها بوده‌است. وی کسی بود که ‏پروتکل پیوستن ایران به معاهده ان. پی. تی را امضا کرد. همچنین، وی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، معاونت دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشته‌است. 

در همین حال پس از اعلام استعفای غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران در تیرماه ۱۳۸۸،محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران صالحی را به عنوان جانشین آقازاده منصوب کرد.
 
طی ماههای اخیر موضع گیری جنجالی نیز از سوی صالحی منتشر شد.صالحی اتهام جاسوسی به حسین موسویان ، عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را رد کرده بود ولی وزرات اطلاعات سه روز پس از سخنان صالحی درباره حسین موسویان، برجاسوس بودن او تاکید کرد. 

گفته می شود صالحی به دلیل انتقادات به ضعف و ناتوانی تیم مذاکره کننده هسته ‏ای در۳۰ دی ماه ۱۳۸۲، از نمایندگی ایران در آژانس بین‏ المللی انرژی اتمی برکنار شد. 

گفتنی است در اواخر آذرماه سالجاری خبر انتصاب علي‌اكبر صالحي به عنوان سرپرست وزارت‌ خارجه و بركناري منوچهر متكي در رسانه‌هاي خارجي با واكنش‌هاي مختلفي مواجه شد. 

درهمین خصوص خبرگزاري آلمان هم در گزارشی نوشت: صالحي نه تنها با جنبه‌هاي سياسي بلكه با جنبه‌هاي فني مساله هسته‌يي ايران آشناست؛ چراكه مدتي طولاني در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سازمان انرژي اتمي ايران مشغول به كار بوده است. وي ظاهرا خواستار حل موضوع هسته‌يي ايران است، اما در عين حال بر حق ايران براي دنبال كردن فناوري هسته‌يي صلح‌آميز و مصالحه نكردن در مذاكرات هسته‌يي تاكيد دارد


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ضمن تایید سلامت نفس آقای دکتر صالحی، بدلیل سابقه در دولت اصلاحات و بقول شما میانه روی ... دارم، ایشان را در طراز وزارت در دولت اصولگرا نمیدانم ...