جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۷

رنانی: دولت روحانی با ژنرال‌هاي فرتوت كارايي نخواهد داشت

نگرانم بعد از تحريم‌ها با يك آشفتگي بي‌نظير روبه‌رو شويم
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 422525
دولت خيلي كارها را شايد نتواند به‌تنهايي انجام دهد اما مي‌تواند پيكر فرتوت مديران خود را اصلاح كند. اين را قبلا در نامه‌اي براي آقاي روحاني نوشتم كه دولت با ژنرال‌هاي فرتوت كارايي نخواهد داشت. مديران دولت ريسك‌پذير نيستند.
رنانی: دولت روحانی با ژنرال‌هاي فرتوت كارايي نخواهد داشت
به گزارش جهان به نقل از اعتماد، محسن رنانی اقتصاددان اصلاح‌طلب عنوان کرد: حل مشكل و توافق تنها مي‌تواند شرط لازم توسعه و رونق اقتصاد ايران باشد، اما شرط كافي نيست. بايد واقع‌بين بود و قبول كرد كه حل مساله اتمي تنها ١٠ تا ٢٠ درصد مشكلات كنوني اقتصاد را حل كند. در نتيجه اين برگ برنده امروز و فردا تبديل به برگ فشار مي‌شود...توليد بايد افزايش پيدا كند و نمي‌توانيم اميدي به خارج از كشور ببنديم. توقع دو برابر شدن صادرات نفت هم توقع بيجايي است و نهايتا مي‌توانيم در سال دو تا سه ميليارد دلار افزايش فروش داشته باشيم. پس در كوتاه و ميان‌مدت نمي‌توانيم اميدي به تغيير فروش نفت داشته باشيم. از طرفي در داخل كشور هم به‌دليل ركود تقاضا كم است. آن زماني‌كه دولت تصميم گرفت تا پول چاپ نكند و جلوي ركود را بگيرد انتقاد كردم و گفتم ابتدا بايد مساله ركود حل شود.

حالا كه تورم ١٥ درصد است، بايد راهكاري براي تحريك اقتصاد پيدا كرد. اگر بخواهيم اقتصاد در شرايط پسا تحريمي حلقه ركود را بشكند بايد راه‌حل مناسب را بيابيم زيرا دولت به تنهايي در شرايط فعلي توان اين كار را ندارد...

تبليغ مي‌شود كه سرمايه خارجي مي‌آيد. بايد پرسيد در ٢٠ سال گذشته كه تحريم نبوديم چه ميزان سرمايه‌گذاري خارجي داشتيم؟ خارجي تنها در يك نظام شفاف حقوقي و اقتصادي سرمايه‌گذاري مي‌كند. او در كشور ايران فقط در حوزه خليج فارس سرمايه‌گذاري مي‌كند نه در پروژه‌هاي داخلي. خارجي‌ها هميشه براي صادرات به ايران آماده‌اند. آنها هميشه آماده هجوم آوردن به درآمدهاي ما بودند. پس به اين راه هم نمي‌توان اميدوار بود...

به واقع نگران وضعيت پساتحريم كشور هستم. در اقتصاد ايران انواع بيماري‌هاي ساختاري و نهادي وجود دارد كه اين دولت نمي‌تواند آنها را حل كند و بايد چند دولت براي رفع آن تلاش كنند...

دولت خيلي كارها را شايد نتواند به‌تنهايي انجام دهد اما مي‌تواند پيكر فرتوت مديران خود را اصلاح كند. اين را قبلا در نامه‌اي براي آقاي روحاني نوشتم كه دولت با ژنرال‌هاي فرتوت كارايي نخواهد داشت. مديران دولت ريسك‌پذير نيستند.

البته شكي در بحران‌هاي به‌جا مانده از دولت قبل وجود ندارد اما بايد ريسك‌ بود. متاسفانه وزراي دولت، به اندازه رييس دولت هم جسارت ريسك را ندارند.

نگرانم بعد از تحريم‌ها با يك آشفتگي بي‌نظير در واردات روبه‌رو شويم. زيرا هر گاه كه درآمد ارزي بالا رفت با آشفتگي واردات رو به‌رو شديم و هرگاه واردات آشفته شد يك بخش يا بخش‌هايي از توليد ملي از بين رفت. دولت تاكنون هيچ بسته‌اي براي مكانيزم واردات در دوران پساتحريم ارايه نداده است. اگر براي واردات هيچ بسته‌اي نداشته باشيم، رمقي كه مي‌تواند به وضع اقتصاد ياري كند، از دست مي‌رود. نگرانم بازار ارز مديريت نشود.

نگرانم اسكله‌هاي غيرمجاز كه تعداد آن اگر بيشتر از اسكله‌هاي مجاز نباشد، كمتر نيست، فعال شوند و شوك ارزي و تورمي ايجاد كند. بايد از همين امروز به فكر اين مسائل بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دبيرجاد
Iran, Islamic Republic of
آفرين
تعادل يعني اين
ملاوردی
...فرطوط نیستند...
سعید
France
تو را به خدا یکی از وزارت نیرو یه گزارش تهیه کنه، معاونینی که حس و حال کارکردن ندارند. انفعال کامل
باور کنید تمام نیروهای متخصص صنعت بی انگیزه شده اند اخه معاون 35سال سابقه چه انگیزه ای دارد
فقط شو و نمایش اجرا می شود
عباس
ازقدیم گفته اند دود از کنده بلند میشود وازتجربه با علم وتعهد کار برآید ضمن اینکه احمدی نژاد نسبتا جوان وبا تحرک چه بلایی سر مملکت آوردرا دیدیم
باشه شما را وزیر می کنیم
محمدی
افای محترم فراموش نکیند اینها شایستگان کشور بودند که توسط روحانی از بین هزاران شایسته انتخاب شدند
حاج علی
ما بعد این همه سال معنی تعادل را نفهمیدیم ما الان اگر به این وضع نا بسامانیدچاریم فقط بخاطر اینه که همیشه یا رشد سرطانی داشتیم یا که در رکود صد در صد نفس مارا بریده.در دوره ای به دول های جهانی یا بیشتر باج دادیم یا که شمشیر از رو بستیم و این آشفتگی رفتار مارا به این روز انداخته است .