پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲
نقطه مشترک امام جمعه اهل سنت زاهدان با محور عربی- عبری- آمریکایی؛

همسویی مولوی عبدالحمید با عربستان و آمریکا در مخالفت با حملات روسیه علیه داعش

سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 448527
با آغاز حملات هوایی روسیه علیه مواضع گروهک های تروریستی سوریه که با استقبال مقامات این کشور و حتی دولت عراق روبرو شد مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی نسبت به آن واکنش نشان داد.
به گزارش جهان به نقل از "عصرهامون"، سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان و چندین هفته بحث و گمانه زنی درباره حضور نظامی روسیه در سوریه، با درخواست رسمی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از همتای روس خود روز چهارشنبه هفته گذشته رسما حملات جنگنده های روسی علیه مواضع تروریست ها آغاز شد.
به گفته رسانه های روسی بشار اسد در نامه ای رسمی از پوتین خواسته است در چارچوب مبارزه با تروریسم، نیروی هوایی به سوریه اعزام کند. ریاست جمهوری سوریه می گوید، این درخواست طبق قوانین بین‌الملل و توافق نامه‌هایی است که برای تحقق منافع دولت و ملت و حاکمیت ارضی دو کشور امضا شده است.

نوارهای ویدئویی که وزارت دفاع روسیه در مورد حملات هوایی جنگنده های روس منتشر کرده نشان می دهد که سه پایگاه تروریست ها از جمله انبار سلاح و مهمات آنان هدف قرار گرفته و منهدم شده است.در همین ارتباط یک مقام ارشد امنیتی سوریه تاکید کرد که جنگنده های روس و سوری در چند نوبت مواضع تروریست های تکفیری را در استان های حمص و حماه هدف قرار دادند.
«رامی عبدالرحمن» دیده بان سوری حقوق بشر سوریه نیز اظهار داشت: جنگنده های روس در استان های حمص و حماه مواضع جبهه النصره ، احرار الشام ، جیش الفتح و جیش الحر را بمباران کردند.
اما از ابتدای حملات روسیه به مواضع داعش آمریکا، عربستان و ترکیه که در کارنامه خود نمره درخشانی در حمایت های مالی و لجستیکی فراوانی به این گروه تروریستی از آغاز فعالیت تا کنون دارند مخالفت خود را رسما با حملات هوایی نیروهای روسی را اعلام کردند.
 
نارضایتی آمریکا از حملات جنگده های روس
این در حالی است که آمریکا از اینکه حملات هوایی روسیه در سوریه بدون گفت وگوی نظامی قبلی با واشنگتن صورت گرفته است، ابراز نگرانی کرده و تحرکات روسیه را خصمانه توصیف کرد.
پس از انتقاد مسئولان آمریکایی از حملات هوایی روسیه مبنی بر اینکه در این حملات نه مواضع داعش بلکه مواضع مخالفان سوریه هدف قرار دارد، کاخ سفید در تلاش برای بهبود فضا با روسیه برآمده و سخنگوی آن اعلام کرد: « هنوز زود است که بگویم چه مواضعی هدف قرار دارد.»
 
عربستان و ترکیه توقف حملات هوایی روسیه را خواستار شد
عربستان از روسیه خواست حملات هوایی به خاک سوریه را متوقف کند زیرا به زعم ریاض این حملات باعث تلفات غیر نظامی می‌شود و از میان بردن مواضع داعش را به دنبال ندارد در حالی که فیلم های منتشر شده از بمباران مواضع تروریست های توسط جنگندهای روسی برخلاف ادعای عربستان است.
به گزارش خبرگزرای رویترز، عبدالله المعلمی، فرستاده عربستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد: عربستان معتقد است که روسیه به همراه دیگر هم پیمان سوریه یعنی ایران نمی‌تواند ادعای مبارزه با داعش را داشته باشد زیرا به طور همزمان از مقام‌های دولت سوریه حمایت می‌کنند.
وی به ابراز نگرانی نسبت به عملیات روسیه در خاک سوریه پرداخت و مدعی شد که محل‌هایی که این عملیات در آن انجام شده شاهد حضور داعش نبوده است.
عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی نیز در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش با اقدامات دیپلماتیک روسیه درباره سوریه و دعوت این کشور به تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با داعش مخالف است.
وی تأکید کرد که بشار اسد یا باید برود و یا اینکه با گزینه نظامی مواجه شود.
عربستان در حالی از جان باختن غیر نظامیان در حملات هوایی روسیه ابراز نگرانی می کند که سران سعودی چندین ماه است که زنان و کودکان یمنی را در میان سکوت مدعیان به خاک و خون می کشند.
البته در این میان سردمداران ترکیه نیز از مخالفان حملات روسیه هستند و حملات جنگنده های روسی را موفقیت آمیز نمی دانند.
اکنون که روسیه عزم خود را برای ریشه کنی تروریست در منطقه جزم کرده است بسیاری از اسپانسرهای گروه های تروریستی که با استفاده از جنایکاران داعش اهداف شوم خود در منطقه را پیش می بردند، خواهان پایان یافتن حضور روسیه در سوریه هستند.
 
مولوی عبدالحمید: حملات اخیر روسیه ناامنی های منطقه را گسترش می دهد
اما در این میان مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز در مواضعی تامل برانگیز با انتقاد از روش های نظامی برای مقابله با تروریسم بیان داشت: از حملات اخیر روسیه و دیگر قدرت‌ها خوف آن می‌رود که ثبات منطقه از بین برود، ناامنی در منطقه گسترش پیدا کند و دامنگیر کشورهای غربی و شرقی شود.
امام جمعه اهل سنت زاهدان که در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان سخن می گفت اظهار داشت: برخی قدرت‌ها می‌خواهند از طریق حملات هوایی و نظامی با تروریزم و افراط‌گرایی مقابله کنند، درحالی‌که این اشتباه بسیار بزرگی‌ست که جهان می‌خواهد آن را تکرار کند. در اثر بمب‌هایی که از آسمان می‌ریزند زن و پیر و کودک کشته می‌شوند و زندگی مردم تباه می‌شود. لذا قدرت‌ها باید فرمول صلحی را به‌میان بیاورند که اکثریت مردم، احزاب و گروه‌های هر کشور آن را قبول داشته باشند، و با اقلیتی که مخالف آن فرمول صلح هستند مقابله شود.
گفتنی ست مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در هفته های اول حوادث سوریه بشار اسد را هم ردیف مبارک و قذافی قرار داد و بعدها از در نمازجمعه درخواست کرد تا برای مردم! سوریه دعا کنند.
 
مولوی عبدالحمید و مواضع دوگانه
البته مواضع دوگانه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در این سالها زبانزد محافل سیاسی است، مواضع چند ساله اخیر وی نشان می دهد که او از مخالفان جدی دولت بشار اسد است.
در اوج بحران سوریه موضع گیری‌های جریان مکی باعث به وجود آمدن سوء تفاهمات فراوانی برای جامعه اهل سنت ایران شد و با وجود اینکه بسیاری از علمای اهل سنت کشورمان بارها جنایات تکفیری‌ها در سوریه را مستقیما و با صراحت محکوم کردند اما جریان موسوم به مکی که از حمایت رسانه‌ای شیخ نشین‌های منطقه و رسانه استعمار پیر برخوردار بود نگذاشت که مواضع اصولی علمای معتدل اهل سنت به گوش کسی برسد.
در ادامه انتقادها به مواضع امام جمعه اهل سنت زاهدان روزنامه جمهوری اسلامی در خبری مدعی شد، مولوی عبدالحمید در جمع مولوي‌هاي مسجد مكي ضمن بيان مطالبي درخصوص بحران عراق، نه تنها از محكوم كردن جنايت داعش در عراق اجتناب كرد، بلكه آن را حركتي مردمي خواند و آنها را عده‌اي از مردم ستمديده اهل سنت عراق دانسته است كه براي احقاق حق خودشان بپا خاسته‌اند، ادعای که خیلی زود توسط مولوی عبدالحمید تکذیب شد.
اما سیاست های دوگانه مولوی عبدالحمید در برخورد با جنایات تکفیری ها در سوریه به همین جا ختم نشد وی در مواضعی عجیب خطاب به مقامات دولتی به آنها توصیه کرد که برای جلوگیری از خونریزی و قتل عام بیشتر زنان و کودکان در سوریه، پادرمیانی کرده و خواستار کناره گیری آقای بشار اسد و توقف کشتار و تخریب بیشتر زندگی مردم سوریه از سوی وی شوند.
این مواضع قابل تامل مولوی عبدالحمید از تریبون رسمی نماز جمعه در حالی مطرح می شود که مقامات سوریه و حتی عراق از حملات هوایی علیه مواضع تروریست ها به شدت استقبال کردند و خواستار ادامه آن تا نابودی کامل تروریست های داعش هستند.
حال به نظر می رسد با توجه به سابقه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در مخالفت با بشار اسد و حمایت تلویحی از مخالفان او وی نتوانسته در مقابل ورود روسیه به میدان نبرد با داعش که بر خلاف ائتلاف کشورهای غربی عزم جدی برای مقابله با آن دارد مواضع روشنی همانند گذشته اتخاذ کند، مخالفت وی با حملات جنگنده های روسی علیه مواضع تروریست ها در حالی مطرح می شود که پیش از این انتقادت صریحی نسبت به حملات عربستان به مردم یمن از وی شنیده نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روسيه نشان داددرمقابله با تروريستها درمنطقه ازآمريكا وهمپيمانانش صادقتر است.
با 6 سال جنگ در سوریه جزء ویرانی چیز دیگری برای سوریه نمانده است،سوریه ایی که زمانی بعنوان یک کشور توریستی محسوب می شد و خیلی از ایرانی ها به آن کشور مسافرت می کردند.اکنون کسی حاضر نیست به آن کشور مسا فرت کند.