پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نسخه‌ای برای نجات جاده شمال

يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 458328
می‌گویند برای پیمودن جاده زیبای شمال باید از این به‌بعد ۲۰هزار تومان پول بدهی؛جاده‌ای که دنیایی از خاطره‌هاست و این در حالیست که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی معتقد است به جای پولی‌کردن این جاده باید ساعات ترافیکی‌اش اصلاح شود.
به گزارش جهان، مرتضی رحمانی‌موحد در گفت‌وگو با تسنیم، درباره دیدگاه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برای پولی شدن جاده شمال که باید مردم ۲۰ هزار تومان پرداخت کنند؟ اظهار داشت: این بسته به قوانین کشور دارد. اگر قوانین کشور اجازه دهد می‌توان مانند بسیاری از کشورها عوارض جاده گرفت، چون جاده‌های بزرگراهی یا کوهستانی عموماً اینگونه است ولی اینکه در ایران بخواهند غیر از اتوبان برای جاده‌های ملی هم پول بگیرند حرف دیگریست.

وی ادامه داد: برای جاده شمال باید یک بخش بزرگتری از کشور در موردش فکر کند زیرا کسانی که در مورد جاده شمال تصمیم می‌گیرند هم اکنون محدود هستند به ترافیک و امنیت این جاده؛ درحالیکه بحث فرهنگی آن عمیق‌تر از این حرفهاست.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: نکته ای که در مورد جاده شمال باید عنوان کنم این است که جاده شمال را جمعه ساعت ۳ بعداز ظهر تا ۱۲ شب یکطرفه می‌کنند. در صورتیکه این باید از ۸ صبح تا یک ظهر یک‌طرفه شود. بنابراین باید فرهنگ بازگشت به خانه در سفر و حضور برای روز کاری افراد اصلاح شود، زیرا در هیچ جای دنیا تشویق نمی‌کنند که ساعت ۲ صبح بیا خانه و ۸ صبح برو سرکار. وقتی این کار را می‌کنند یک حاشیه امنی برای افراد ایجاد می‌شود. می‌گویند پس می‌گذاریم ساعت ۳ بعدازظهر - ۴ بعدازظهر برمی‌گردیم. درحالیکه همیشه بین خروج از سفر تا آماده شدن برای روزکاری - یک نُرم استاندارد در دنیا تعریف شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: بنابراین باید یک زمانی را از این جهت در نظر داشت تا افراد پس از بازگشت از سفر خودشان را مرتب و آماده کنند. این مسئله و پیشنهاد را بنده در یکی از جلساتم در کارگروه جاده چالوس اعلام کردم. هم اکنون هم عنوان می‌کنم این تشویق نیست که ما جاده شمال را ۳ بعدازظهر یکطرفه کنیم. این جاده را باید از ۹ صبح تا ۲ بعدازظهر یکطرفه کنیم، تا جمعیت موجود در منطقه حرکت خود را انجام دهند و بیایند به مناطق خودشان برسند و زودتر از گره‌ها خارج شوند. درحالیکه هم اکنون این گره‌ها را با این قوانین به شب، نیمه شب و دیر وقت منتقل می‌شود. بنابراین درباره این چیزها باید بحث کنیم، پس جاده شمال را با اصلاح این‌ موارد بهتر می‌توان نجات داد.

وی درباره هزینه جدید ۲۰ هزار تومانی برای تردد در جاده شمال که مسئولان عنوان می‌کنند می‌خواهند زیرساخت‌های جاده را احیاء و گسترش دهند، عنوان کرد: جاده شمال ظرفیت این جمعیت را ندارد. وقتی هم که این جاده را یک طرفه می‌کنند به اقتصاد واحدهای داخل جاده ضربه می‌زنند. جاده را که ساعت ۲ از شمال به سمت کرج یکطرفه می‌کنند تمام واحدهای پذیرایی کرج تعطیل می‌شود. به خاطر اینکه کسی دیگر نمی‌تواند برود آنجا.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: بنده به نظرم با اصلاح ساعات ترافیکی هم واحدهای اقتصادی فعالیت‌شان حفظ می‌شود و هم مردم تشویق می‌شوند که زمان مناسب از سفر برگردند و هم فاصله برگشت‌شان تا روز بعد که می‌خواهند یک هفته کاری را شروع کنند تناسب داشته باشد. این‌ها همه تاثیراتش را در دراز مدت روی تمام فعالیت‌های جامعه خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *