چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

بهترین وقت خواب از نگاه اسلام

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۲۰
کد مطلب: 376220
آیت الله جوادی آملی درباره وقت صحیح خواب و توصیه ائمه اطهار(ع) به میانه روی در خواب، احادیثی ارزشمند را در کتاب "مفاتیح الحیات" آورده است.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، آیت الله جوادی آملی در صفحه ۱۹۵ کتاب "مفاتیح الحیات" درباره خواب و وقت آن می آورد که امام باقر (ع) مي‌فرمايند: خواب در ابتداي روز مايه ناداني و کودني و خواب قيلوله (خواب كوتاه نيمروز) نعمت و خواب پس از عصر مايه حماقت و ابلهي و خواب ميان مغرب و عشاء مايه محروميت از روزي است.

اميرمؤمنان حضرت علی (ع) نیز مي‌فرمايند: خواب ميان مغرب و عشاء و پيش از طلوع خورشيد مايه فقر است.

اما درباب ميانه‌روي در خواب رسول خدا(ص) مي‌فرمايند: خدا سه چيز را دوست دارد: كم‌گويي، كم‌خوابي و كم‌خوری و نيز مي‌فرمايند: يكي از بدترين چيزهايي كه درباره امتم هراس دارم پرخوابي است. (الجامع الصغير، ج۱، ص۴۹)

امام باقر(ع) مي‌فرمايند: چهار چيز است كه مقدار كم آنها هم بسيار است؛ آتش، خواب، بيماري و دشمني. [مقدار كم هر يك از اين چهار چيز را ناچيز نشماريد، بلكه مقدار كم آنها نيز بسيار است و مي‌تواند منشأ پيامد زياد باشد]. (كتاب الخصال، ص۲۳۸).
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *