جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۵
چالش های مذاکرات صهیونیستی ـ فلسطینی چیست؟

مذاکرات سازش، راهی به سوی «بن بست»

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 353685
دور جاری مذاکرات تابستان گذشته با میانجی گری آمریکا میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین با رهبری جان کری پس از سه سال وقفه از سر گرفته شد.
مذاکرات سازش، راهی به سوی «بن بست»
گروه بین الملل جهان نيوز: این در حالی است که در حال حاضر این مذاکرات پس از خلف وعده تل آویو در زمینه آزادی آخرین گروه از اسرای فلسطینی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. این مسأله آن قدر جدی است که مقامات آمریکایی اینک به صراحت از بن بست مذاکرات سخن می گویند. کار حتی فراتر نیز رفته و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته واشنگتن ممکن است در نقش میانجیگرانه اش تجدیدنظر کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست هم در این باره به نقل از برخی مسوولان آمریکایی در دولت این کشور نوشت که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا به این باور رسیده که تلاش های جان کری برای بخشیدن جانی تازه به مذاکرات صلح خاورمیانه دیگر به آخر خط رسیده است.واشنگتن پست به نقل از یک مسوول آمریکایی می افزاید: نقطه ای وجود دارد که (کری) باید از آن خارج شود و مسؤولیت شکست را بپذیرد.

نکته قابل توجه هم اینکه در طول این مذاکرات، رژیم صهیونیستی همچنان به تخریب منازل فلسطینیان و ساخت و ساز شهرک های صهیونیست نشین ادامه داده است. نظامیان این رژیم نیز از زمان آغاز این مذاکرات تاکنون ۶۰ فلسطینی را در کرانه باختری و نوار غزه به شهادت رسانده اند.

با این وجود رژیم صهیونیستی در آغاز دور جدید مذاکرات سازش در ژوییه (تیر ماه) گذشته موافقت کرد ۱۰۴ نفر از اسرای فلسطینی مربوط به پیش از امضای پیمان «اسلو» (۱۹۹۳) را آزاد کند. تا کنون ۷۸ نفر از اسرای در بند رژیم صهیونیستی در قالب سه گروه آزاد شده اند، اما نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هشدار داده چنانچه طرف فلسطینی با تمدید مذاکرات موافقت نکند، مانع از آزادی چهارمین گروه از اسرا خواهد شد. قرار بود آخرین گروه اسرای فلسطینی ۲۹ مارس (۹ فروردین) آزاد شوند.

طرف فلسطینی برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل یک ابزار فشار ویژه فعلا در اختیار دارد و آن اینکه می تواند با تلاش های دیپلماتیک برای به رسمیت شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی در مجامع بین المللی اقدام کند و در این راه ۱۵ کنوانسیون بین اللملی را نیز چند روز قبل امضا کرده است.

این در حالی است که آمریکا در سال ۲۰۱۲ در مجمع عمومی سازمان ملل علیه عضویت فلسطین رای داد و در سال ۲۰۱۱ نیز در شورای امنیت بر مبنای این استدلال که مذاکره با اسراییل تنها راه دستیابی به صلح است به اقدامات مشابهی دست زد.

از این طرف تشکیلات خودگردان همین ظاهرا قصد دارد از همین ابزار چانه زنی ـ که ناقص است و تامین کننده همه حقوق مردم فلسطین نیز نیست ـ نیز به ارزانی صرف نظر کند. به همین دلیل تشکیلات خودگردان تحت فشار آمریکا موافقت کرده است در ازای آزادی یکصد و چهار زندانی در چهار مرحله، طی مدتی که مذاکرات سازش در جریان است، از تلاش های دیپلماتیک خود برای به رسمیت شناخته شدن در مجامع بین المللی صرف نظر کند.

اما مسأله آزادی اسرای فلسطینی در داخل دولت نتانیاهو هم مخالفان جدی پیدا کرده است. یوری آریل وزیر مسکن رژیم صهیونیستی و عضو حزب «جوییش هوم» تهدید کرده است چنانچه پیشنهاد آزادی تعداد بیشتری از اسرا به نتیجه برسد، این حزب راست گرا با ۱۲ عضو از ائتلاف کابینه این رژیم خارج خواهد شد. از سوی دیگر نفتالی بنت وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی که ریاست حزب جوییش هوم را بر عهده دارد نیز اعلام کرده اجازه نخواهد داد پیشنهاد آزادی ۴۰۰ اسیر فلسطینی عملی شود.

علاوه بر این گزارش های رسانه ای حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت و گو اخیر با جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره فروپاشی کابینه ائتلافی اش در صورت آزادی اسرای فلسطینی ابراز نگرانی کرده است.

از سوی دیگر مذاکرات سازش یک مشکل اساسی دیگر نیز دارد و آن این است که صهیونیست ها بی توجه به خواسته آمریکایی ها به شهرک سازی ها ادامه می دهند. این در حالی است که طبق اعلام منابع مطلع از مذاکرات صورت گرفته میان وزیر خارجه آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی، پیشنهاد کری برای ادامه مذاکرات شامل توقف شهرک سازی ها در کرانه باختری بوده است.

ادامه شهرک سازی ها به موضوعی چالش برانگیز میان آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است. حتی کاخ سفید در بیانیه ای کردن اوری آرییل وزیر مسکن رژیم صهیونیستی به تخریب عمدی مذاکرات سازش متهم کرده است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: اقدام آرییل برای انتشار مناقصه ساخت ۷۰۰ واحد مسکونی در قدس همزمان با تلاش های جان کری وزیر خارجه آمریکا برای تمدید گفت و گو ها، موجب تخریب مذاکرات شده است.

مجموع این موضوعات ظاهرا سطح اختلاف میان آمریکا و اسرائیل را درباره مذاکرات سازش افزایش داده و کار را به جایی رسانده که رئیس هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی با بیان اینکه ارتباط این رژیم با آمریکا بیشتر از فلسطینی ها بود خواهان افزایش ارتباط مستقیم با طرف فلسطینی شد."زیپی لیونی" همزمان با برگزاری نشست های جدیدی از این مذاکرات از آمریکا خواست که نقش خود را در روند مذاکرات سازش را حتی تغییر بدهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بی منطق هم هستن این امریکایی ها
رژیم صهیونیستی که هیچ!
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر تک تکشون.....
Iran, Islamic Republic of
به زودی اسرائیل نابود می شه
batista
پس ما سنگ کیو به سینه بزنیم!! ما رو چه به فلسطین‎ ‎
وقتی اطلاعات نداری کسی مجبورت نکرده بلغور کنی ، ایران با حماس رابطه دارد ،
نکنه انتظار داری با اسرائیل کار داشته باشیم ؟
ببخشید ولی اشتباه گرفتی جناب کاسه لیس اسرائیل .