شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بیشترین نام انتخابی مردم زاهدان

پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب: 355584
مدیرکل ثبت‌احوال سیستان و بلوچستان گفت: علاقه‌مندی مردم سیستان و بلوچستان به معنویات و ابراز عشق به خاندان عصمت و طهارت سبب شده تا انتخاب نام محمد و فاطمه در این استان، بالاترین فراوانی را داشته باشد.
به گزارش جهان، رضا راحت دهمرده در گفت‌وگو با تسنیم در زاهدان با تبریک ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س)، اظهار کرد: در تعالیم اسلامی سفارش زیادی در مورد انتخاب نام نیک برای فرزندان شده به طوری که این مهم از جمله حقوق مسلم فرزندان بر پدر و مادر به شمار می‌آید.

وی افزود: نام‌ها همواره مفاهیم ساده و روانی برای برقراری ارتباط و مشخص شدن هویت شخص هستند و بر شخصیت آدم تاثیر می‌گذارد.

مدیرکل ثبت‌احوال سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در واقع آدم‌ها در پناه اسم، زندگی‌شان را شکل می‌دهند و رابطه‌ای که هر شخص با اسم خود برقرار می‌کند در آینده و به ویژه موقعیت اجتماعی‌اش تاثیر دارد.

دهمرده گفت: تاثیر مثبت نام‌های خاندان عصمت و طهارت همراه با تذکر و یادآوری ولی‌نعمت و صاحبان اصلی این نام‌های شریف ، سبب برقراری ارتباط و تحکیم پیوند بین فرزندان و اهل بیت (ع) خواهد شد.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر وقتی یک عمر شما را با نام مقدس و نورانی معصومین بخوانند، شما می‌توانید راحت‌تر از سایرین با ایشان ارتباط برقرار کنید و این یادآوری سبب علاقه و دوستی خواهد شد.

مدیرکل ثبت‌احوال سیستان و بلوچستان بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ از مجموع ۹۵ هزار و ۸۵۸ واقعه ولادت ثبت شده در استان، تعداد ۴۹ هزار و ۲۷۱ نوزاد پسر و ۴۶ هزار و ۵۸۷ نوزاد دختر متولد شده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۲ پسر در سیستان و بلوچستان با نام محمد و مشتقات آن نام‌گذاری شده‌اند.

دهمرده گفت: هم‌چنین در حوزه دختران نیز فاطمه و مشتقات آن با ۷ هزار و ۸۹ مورد انتخاب در رتبه نخست نام‌گذاری در استان هستند.

وی افزود: در مجموع نام‌های محمد، محمد طاها و امیرعلی برای آقایان و فاطمه، یسنا و زهرا برای خانم‌ها بیشترین انتخاب را در استان داشته‌اند.

مدیرکل ثبت‌احوال سیستان و بلوچستان عنوان کرد: منابع موجود برای نام‌گذاری در ثبت‌احوال متعدد و متنوع بوده و این امر امروزه تصمیم‌گیری والدین را سهل و ساده کرده است.

دهمرده تاکید کرد: والدین می‌توانند پیش از مراجعه به ادرات ثبت‌احوال با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.sabteahvalstb.ir/site اداره‌کل ثبت‌احوال استان به آدرس در قسمت فرهنگ نام و نام‌گزینی نسبت به جستجوی اسامی و معانی آنها اقدام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *