جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

رهامی: برخی فعالیت‌های نوبخت "شبهه انتخاباتی" دارد

دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 425586
رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معتقد است علی‌رغم اینکه سخنگوی دولت می‌گوید: "برای برنامه‌ریزی استان‌ها کار می‌کنیم و ربطی به فعالیت‌های انتخاباتی ندارد" ولی این کار "بالاخره" شبهه دارد.
رهامی: برخی فعالیت‌های نوبخت "شبهه انتخاباتی" دارد
به گزارش جهان، بخشی از گفتگوی حجت‌الاسلام محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با تسنیم را در ادامه بخوانید:

***ابلاغیه‌های نوبخت در جلسات کمیته سیاسی شورای هماهنگی مطرح است

آقای مرعشی قبل از سال نو در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرده بود، دولت فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده است و شما نیز گفته بودید که با برخی از اعضای دولت در این‌ ارتباط جلسه برگزار کرده بودید، این جلسات با برخی اعضای دولت ادامه دارد و در صورت مثبت بودن پاسخ، از جزئیات آن بفرمایید.

رهامی: دولت به‌عنوان دولت حق دخالت مستقیم در انتخابات را ندارد و نمی‌تواند لیست بدهد، چراکه مجری و برگزار کننده آن است و باید بی طرف باشد. اتفاقاً ابلاغ‌های آقای نوبخت هم‌اکنون در جلسات کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مطرح است. در خصوص ابلاغیه‌های آقای نوبخت اگر وی ابلاغ‌ها را به عنوان شورای برنامه‌ریزی استان داده است باید گفت استان‌ها شورای برنامه‌ریزی دارند که زیر نظر استاندار است و باید فقط کار اجرایی تحت نظر استانداران انجام دهند و آقای نوبخت نمی‌تواند در کنار شورای برنامه‌ریزی استان که قانون رسمی است، شورای دیگری ایجاد کند. ولی اگر به عنوان معاون رئیس جمهور ابلاغ دهد و بگوید آنها می‌خواهند کار تبلیغاتی انتخاباتی کنند، خلاف قانون است و اگر دولت این کار را انجام دهد ما اعتراض خواهیم کرد و در جلسات خصوصی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم مطرح شده که منظور از این ابلاغ‌ها چیست؟

اگر قصد این کار برای حمایت از دولت و نخبگان است، یعنی کاری که در حیطه وظایف فرمانداری‌ها و استانداری‌ها است، و استانداری‌ها باید بودجه در اختیارشان بگذارند و به سمت توسعه استان بروند. اما اگر این‌ها مقدمه‌ای است که حزب گونه‌ای تشکیل شود که این احزاب افراد را شناسایی کرده و کاندیدا معرفی کنند؛ در این صورت آقای نوبخت نیز اگر به عنوان معاون رئیس جمهور و نه دبیرکل حزب عدالت و توسعه چنین ابلاغ هایی صادر کند، خلاف قانون است و همه به این اقدام اعتراض خواهند کرد.

ما تاکنون جلساتی را جهت هماهنگی با مجموعه دولت با آقایان یونسی، نوبخت، جهانگیری، انصاری و مسئولان وزارت کشور داشته ایم. برای اعلام این نگرانی که در شهرستان‌ها تأمین امنیت و آزادی مناسب برای انتخابات صورت بگیرد و آن را تضمین کند.

***سرنوشت آقای روحانی با آبرو و سرنوشت اصلاح طلبان گره خورده است

 شما با آقای نوبخت در مورد این ابلاغیه‌ها صحبت نکرده‌اید؟

رهامی: ما از دولت چند مسئله را می‌خواهیم؛ در عین حال که دولت خود را به عنوان دولت اصلاح طلب معرفی نکرده و آقای روحانی به عنوان تابلوی اصلاح طلب مطرح نیست، اما به هر حال آبرو و سرنوشت آقای روحانی با آبرو و سرنوشت اصلاح طلبان گره خورده است. شکی نیست که دولت یازدهم با عقبه اصلاح طلبان روی کار آمده است.

خواسته اول ما اجرای وعده‌هایی است که آقای روحانی و دولت ایشان دادند؛ توسعه سیاسی، بازگذاشتن دست احزاب در فعالیت‌ها، در برخی استان‌ها، فرمانداری‌ها می‌گویند ما باید تأیید کنیم که نماینده فلان حزب در استان می‌تواند دفتر ایجاد کند یا نه. درحالیکه آن حزب در تهران پروانه تأسیس دارد و می‌تواند در استان دفتر بزند و به فرماندار اطلاع دهد.

تضمین آزادی و امنیت سخنرانی‌ها وعده دیگر دولت بود؛ در این زمینه اتفاقات در شیراز برای خانم الهه کولایی، آقای هادی غفاری، آقای علی مطهری و نیز در مشهد جلوگیری از سخنرانی خانم فائزه هاشمی پیش آمد و موارد اعتراض ما به دولت این است و ما از دولت چیزی نمی‌خواهیم جز تضمین برگزاری انتخابات صحیح به نحوی که به مردم اطمینان دهیم در انتخابات کسانی که صالح هستند، تأیید صلاحیت می‌شوند و رأیی که ریخته می‌شود به تعبیر مقام معظم رهبری حق الناس است، بشمرد و اعلام کند و دولت باید این تضمین را بدهد و باید استانداران و فرماندارانی داشته باشیم که به آنها اطمینان داشته باشیم که انتخابات را سالم برگزار می‌کنند.

مسئله دوم ما که با آقایان دولتی مطرح شده، این است که نارضایتی‌های مردم از عوامل اجرایی دولت مانند فرمانداران و استانداران، عملاً در نتیجه انتخابات تأثیرگذار خواهد بود. من شخصاً به آقای جهانگیری گفته‌ام که برخی از سیاست‌ها و عملکردهای دولت باعث نارضایتی عمومی و رویگردانی مردم از دولت می‌شود و اگر این گونه باشد حماسه سیاسی که مدنظر مقام معظم رهبری و مسئولین کشور است، رخ نمی‌دهد. لازمه حضور مردم رضایت عمومی است.

ما در این ملاقات‌ها اعلام کرده‌ایم که دولت به دلیل توجه بیشتر به مسئله هسته‌ای از دیگر مسائل اجتماعی مانند اعتیاد و مشکلات اقتصادی، توسعه بی‌رویه شهرک‌های اقماری و حاشیه‌ای به‌خصوص در شهرستان‌ها و شهرک‌های جدید غافل مانده است.

***افزایش درصد حضور مردم پای صندوق رأی سهم اصلاح‌طلبان را بالا می‌برد

اعتقاد اصلاح‌طلبان به این است که هر اندازه درصد حضور مردم در پای صندوق‌های رأی بیشتر شود، سهم ما از سبد انتخابات بیشتر خواهد بود؛ این موضوعی است که ما آن را در سال‌های گذشته نیز تجربه کرده‌ایم. یعنی اگر در تهران ۵۰۰ هزار نفر شرکت کنند ممکن است سهم اصلاح طلبان ۲۰ درصد شود ولی اگر ۲ میلیون شرکت کنند سهم ما ممکن است بیشتر از ۵۰ درصد شود و علت آن این است که بخشی از رأی‌های خاکستری و کسانی حاضر به شرکت در انتخابات نیستند، به این دلیل است که کاندیداهای مورد نظر خود را در لیست‌های انتخابات نمی‌بینند و اگر اصلاح طلبان تأیید صلاحیت شوند و مردم علاقه بیشتر برای حضور در صحنه داشته باشند، سهم ما از این سبد بیشتر خواهد شد.

ما به آقای هاشمی گفتیم که این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری منتقل کنید که خودشان در انتخابات ریاست جمهوری فرمودند که حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، پای صندوق های رأی بیایند و یا کسانی که من را هم قبول ندارند، پای صندوق رأی بیایند. وقتی این‌ها پای صندوق رأی می‌آیند که تنوعی در کاندیداها ببینند، یعنی شخصی غیر از فردی که همواره در مجلس بوده و او را دست نشانده حکومت می‌دانند.

***اگر لازم باشد اعضای شورای هماهنگی با روحانی درباره ابلاغیه‌های نوبخت صحبت می‌کنند

گفتید در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در رابطه با ابلاغیه آقای نوبخت برای فعالیت انتخاباتی صحبت کردید، نتیجه بحث‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چیست؟ آیا قرار است از طرف شورای هماهنگی اقدامی انجام دهید؟

رهامی: قرار شد دوستان با آقای نوبخت صحبت کنند و برخی از اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و بنده نیز با آقای نوبخت و بعضی از مسئولان دولتی ملاقات و به صورت جدی در این زمینه صحبت کنیم و اگر لازم باشد با آقای جهانگیری نیز صحبت کنیم؛ حتی اگر لازم باشد اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با آقای روحانی صحبت کنند.

اگر این ابلاغ‌ها برای توسعه جامعه و همکاری با استانداری‌ها باشد و آقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه چنین ابلاغیه‌هایی برای برنامه‌ریزی بدهند، مشکلی ندارد اما آن چیزی که در بیرون برداشت شده است، راه انداختن جریانی است که به واسطه آن، ستادهای تبلیغاتی آقای نوبخت یا حامیان دولت برای انتخابات لیست بدهند و این اقدام از بودجه دولتی و با ابلاغ معاون رئیس جمهور انجام می‌شود.

همه می‌توانند فعالیت انتخاباتی کنند و آقای نوبخت نیز به عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه می‌تواند فعالیت انتخاباتی کند و هیچ محدودیتی ندارد ولی به عنوان معاون رئیس جمهور نمی‌تواند به یک شخصی در استان که مسئول ستاد روحانی هم بوده، ابلاغ کند که آن شخص طرفداران دولت را جمع کند و بخواهند لیست جدا بدهند و اگر این موضوع پیش آید، نقض غرض است. این کار اگر در دوره آقای احمدی‌نژاد انجام می‌شد اعتراض می‌کردیم و الان هم ما صددرصد باید اعتراض کنیم. به هر حال دولت نباید از امکانات دولتی استفاده انتخاباتی کند.

***استراژی اصلاح‌طلبان حمایت از دولت است

 آقای منتجب‌نیا گفته بودند دولت اگر لیست انتخاباتی جداگانه بدهد، حمایت اصلاح‌طلبان را از دست می‌دهد. آیا اگر دولت لیست انتخاباتی جداگانه‌ای بدهد اصلاح‌طلبان از ائتلاف و همراهی با دولت فاصله می‌گیرند؟

رهامی: استراژی اصلاح‌طلبان نسبت به دولت این است که از دولت حمایت کنند، زیرا بخش زیادی از وعده‌های دولت در رابطه با گشایش فضای سیاسی و عمومی و حل تنش بین ما و کشورهای اروپایی توسط دولت محقق شده است و دولت موفق بود. اگر قرار شد دولت به عنوان دولت لیست بدهد، خلاف قانون است و نمی‌تواند لیست انتخاباتی بدهد، دولت مجری انتخابات است. مثل این است که شورای نگهبان لیست بدهد.

یکی از اشکالاتی که به شورای نگهبان در گذشته وارد می‌کردند؛ این است که می‌گفتند بعضی از اعضای شورای نگهبان، شخصاً از احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند، حالا این خبر اگر درست باشد، اشکال وارد است. یعنی اگر کسی در شورای نگهبان است نمی‌تواند از کاندیدای خاص حمایت کند. این موضوع در دولت آقای روحانی هم صادق است و کسی که در دولت است نمی‌تواند لیستی در عرض لیست اصولگرایان یا اصلاح طلبان بدهد و اگر ما اشکال نگیریم تناقض بین حرکت‌های ما است.

*** از حزب اعتدال و توسعه برای شرکت در شورای هماهنگی دعوت خواهیم کرد

چگونه می‌خواهید اشکال بگیرید؟ یعنی بنا بر حرف آقای منتجب‌نیا بگویید از دولت حمایت نمی‌کنید؟


رهامی: اشکال گرفتن ما اینگونه است که تلاش می‌کنیم ارائه لیست دولتی صورت نگیرد و آقای نوبخت و دو مقام دیگر از دولت این کار را انجام ندهند. ولی آقای نوبخت در جایگاه حزبی خود به عنوان دبیرکل حزب اعتدال و توسعه می‌تواند در استان‌ها برود و لیست بدهد؛ حالا ممکن است این لیست رأی بیاورد یا رأی نیاورد؛ این کار اشکالی ندارد، ما هم در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات لیست می‌دهیم. آقای نوبخت در دوره چهارم شورای شهر تهران لیست دادند و اصلاح‌طلبان هم لیست دادند.

حزب اعتدال و توسعه یا هر حزب دیگر می‌تواند به عنوان حزب قانونی بدون اینکه از امکانات دولتی یا شهرداری‌ها، استانداری‌ها، و عنوان معاون رئیس جمهور استفاده کنند، حزب خود را فعال و مانند سایر احزاب اصلاح‌طلب فعالیت کنند. آن اشکالی که هست این است که بعضی از احزاب ما به دولت وصل می‌شوند و از جایگاه و عنوان دولتی برای حزب خود استفاده می‌کنند؛ این کار چه از طرف احزاب اصلاح‌طلب و چه اصولگرا باشد، کار خلاف قانون و است و اگر دولت لیستی به عنوان دولت بدهد، افراد سیاسی جامعه، مردم، احزاب اصلاح‌طلب و ... اعتراض خواهند کرد و قطعاً آقای روحانی چنین کاری را نخواهد کرد اما اگر کارگزاران دولت خودشان از دولت جدا شوند و حزب و تشکلی تشکیل دهند و بدون استفاده از امکانات دولت لیست مستقلی بدهند، حق‌شان است اما اینکه مردم به چه کسانی رأی می‌دهند به خود مردم مربوط است.

البته در جلسه کمیته انتخابات قبل از عید بررسی و تصویب شد که از حزب اعتدال و توسعه دعوت کنیم به عنوان یک حزب معتدل، دبیرکل یا نماینده وی در جلسات کمیته انتخابات شرکت کند.

***شبهه کار انتخاباتی از سوی نوبخت وجود دارد

 آقای نوبخت هم در جلسه شرکت کردند؟

رهامی: کمیته انتخابات تصویب کرد که حزب آقای نوبخت در جلسات شرکت کند ولی هنوز دعوت رسمی نشده است. البته آقای نوبخت در جلسات گفته بودند که برای برنامه‌ریزی استان‌ها کار می‌کنیم و ربطی به فعالیت‌های انتخاباتی ندارد، ولی شبهه بالاخره وجود دارد.

دولت مانند شورای نگهبان، که ناظر انتخابات است و نسبت به انتخابات باید بی‌طرف باشد و دولت هم مجری انتخابات است و اگر خودش لیست بدهد و مجری هم باشد آن وقت خلط مسئولیت می‌شود و این شبهه پیش می‌آید که اگر کسی رأی هم بیاورد، بگویند مجری بی‌طرف نبود. شبیه بازی فوتبال است که داور وسط باید بی‌طرف باشد، اگر داور وسط برای تیم‌ها باشد، نقض غرض خواهد شد.

به طور کلی در حال حاضر رابطه اصلاح‌طلبان با دولت همان رابطه حمایتی بوده و استراتژی کلی اصلاح‌طلبان از جمله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، حمایت از دولت است. در جلسه ۱۶ فروردین، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اطلاعیه‌ای صادر کرد و از اقدامات دولت در حل بحران هسته‌ای و صدور بیانیه لوزان حمایت کرد و بر تداوم حمایت از دولت هم تأکید کرد و اعلام کرد: این مدل که بتوانیم تنش‌های جهانی و منطقه‌ای را به جای جنگ، گفتمان‌های تند و تنش‌زا در قالب مذاکره حل کنیم را تأیید می‌کنیم، صرف نظر از اینکه ببینیم ۳ ماه بعد چه نتیجه‌ای برای ما حاصل می‌شود؛ تا همین جا هم موفقیت بوده است. بنابراین اگر بخشی از دولت اقدامی کرده که فعلاً محل بررسی و سئوال هست و نباید ما اصل رابطه خود را با کل دولت دچار چالش و خدشه کنیم.

***مجید انصاری رابط انتخاباتی دولت و اصلاح‌طلبان

برخی می‌گویند دولت آقای یونسی را به عنوان رابط دولت و اصلاح‌طلبان برای مباحث مربوط به انتخابات انتخاب کردند، چنین موضوعی را شما تأیید می‌کنید؟ آیا دیدارهایی با آقای یونسی داشتید؟


رهامی: آقای یونسی تا اینجا چنین نقشی را بازی نکردند. آقای مجید انصاری به شکلی ارتباط بین اصلاح‌طلبان و دولت را برقرار کردند و دیدگاه‌ها و نظرات انتقادی اصلاح‌طلبان نسبت به دولت را به عنوان عضو مجمع روحانیون مبارز منتقل می‌کنند، آقای یونسی هم به دلیل اینکه ارتباط خوبی با اصلاح‌طلبان دارند، بسیاری از دیدگاه‌ها و انتقادها را منتقل کردند اما وی در خصوص انتخابات تا آنجایی که ما اطلاع داریم، اقدام جدی نکرده‌اند، آن چیزی که مطرح بوده، آقای یونسی می‌گفت در حوزه اقوام و اقشار کار می‌کنم و فعالیتی را برای انسجام اقشار شروع کرده‌اند.

***دعوت روحانی از عارف برای تصدی یک وزارتخانه

 سابقاً گفته بودید که وقتی از کناره‌گیری آقای عارف صحبت شد قرار بود جلسه‌ای بین آقای روحانی و آقای عارف باشد تا در خصوص سهم آقای عارف صحبت کنند ولی قبل از انتخابات وقتی برای این جلسه نبود. بعد از روی کار آمدن دولت دوباره مطرح نشد که جلسه‌ای بگذارند؟

رهامی: آقای روحانی برای یکی از وزارتخانه‌ها از آقای عارف دعوت کرده بودند؛ ولی آقای عارف این مسئولیت را به عنوان وزیر نپذیرفتند تا اینکه به بحث ریاست دانشگاه تهران رسید. ما نیز خیلی پیگیر ریاست او در دانشگاه تهران بودیم تا وی بعد از آقای رهبر مسئولیت ریاست دانشگاه تهران را بپذیرد. به آقای عارف گفتیم که دانشگاه تهران دولت نیست، یک جای علمی است و شأن دانشگاه تهران طوری بوده که حتی قبل از انقلاب هم کسی که چندین دوره وزیر بوده بعد از مسئولیتش او را به ریاست دانشگاه تهران منصوب می‌کردند. شأن دانشگاه تهران گاهی از شأن یک وزیر بالاتر بوده است.

به عنوان مثال دکتر اقبال که چند دوره وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت بوده و اختیاراتش خیلی بیشتر از یک وزیر بود، بعداً رئیس دانشگاه تهران می‌شود. اما در نهایت درخواست ما پذیرفته نشد. آقای عارف خود را در داخل دولت تعریف نمی‌کند و خود را به‌ عنوان شخصی مستقل و یک فعال اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تعریف می‌کند تا یک مسئول دولتی. ممکن است در آینده این تعریف در تعریف دبیرکل حزبی قوی بگنجد ولی فعلاً چنین تعریفی از خودش ارائه نداده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
چشم بسته غیب گفتی؟؟؟؟