پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳
رويکرد سياسي-انتخاباتي ‎هاشمی در گفت‌وگو با طائب؛

ملت مدت‌هاست از هاشمي و تفکراتش عبور کرده‎اند/ انتخابات دو قطبي تکرار نمي‎شود

شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب: 284781
ملت خيلي وقت است که از آقاي‎ هاشمي و تفکرات و زمانه او عبور کرده‎اند. به عبارتي تفکراتي که زيربناي گفتمان ‎هاشمي و حاميانش را تشکيل مي‎دهد، ديگر خيلي قديمي شده است و اين ويژگي ذاتي زمان است. ضمن اين که هر کسي در مديريت اجرايي يک دوره ظهور و بروزي دارد و از محدوده سني‎اي به بعد ديگر انسان براي انجام بسياري از کارهاي اجرايي ناتوان مي‎شود ولو اين‎که خود آن فرد اين تغيير را نپذيرد. در مجموع معتقدم که ‎هاشمي در فضاي سياسي امروز هيچ‎گونه جايگاهي ندارد.
ملت مدت‌هاست از هاشمي و تفکراتش عبور کرده‎اند/ انتخابات دو قطبي تکرار نمي‎شود
به گزارش جهان، "نمي‎گويم نمي‎آيم" اين آخرين موضع‎گيري اکبر ‎هاشمي رفسنجاني درباره حضورش در انتخابات رياست جمهوري است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اخيرا مواضع مهمي را در ديدار با جمعي از حاميانش بيان کرده است. در اين راستا و به منظور واکاوي کنش‎هاي سياسي اخير‎ هاشمي با حجت الاسلام مهدي طائب استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل سياسي گفت‎وگو کرده‎ايم.

حجت الاسلام مهدی طائب با بيان اين‎که دوران ‎هاشمي تمام شده است؛ آمدنش به عرصه انتخابات را بعيد دانست و البته تأکيد کرد که ‎هاشمي از کانديداي غرب‎گراي اين دوره حمايت خواهد کرد.

طائب ضمن‎ اشاره به برخي مسائل ماه‎هاي پاياني رياست جمهوري ‎هاشمي، دولت سازندگي را در انتخاب گفتمان ‎اشتباه مورد نقد قرار داد و بر منسوخ شدن تفکرات کارگزاراني تأکيد کرد. همچنين به گفته وي دو جريان فتنه و انحراف در عمل مشترکات زيادي داشته و دو قطبي شدن فضاي انتخاباتي ديگر در کشور تکرار نخواهد شد. مشروح اين گفت‎وگو را در ادامه مي‎خوانيد:
 
در رابطه با حضور آقاي‎هاشمي دو مطلب قابل بيان است. اول اين‎که در صورت حضور ايشان چه اتفاقاتي مي‎افتد و ديگر اين‎که خود ايشان مي‎خواهد بيايد يا نه؟
 
 در خصوص نکته اول عقيده من اين است که آمدن يا نيامدن وي هيچ‎گونه اثري نخواهد داشت. با شناختي که بنده از مردم ايران دارم و با توجه به رشد بصيرت مردم در عرصه‎هاي مختلف، اين نکته قطعي است که ملت خيلي وقت است که از آقاي‎ هاشمي و تفکرات و زمانه او عبور کرده‎اند. به عبارتي تفکراتي که زيربناي گفتمان ‎هاشمي و حاميانش را تشکيل مي‎دهد، ديگر خيلي قديمي شده است و اين ويژگي ذاتي زمان است. ضمن اين که هر کسي در مديريت اجرايي يک دوره ظهور و بروزي دارد و از محدوده سني‎اي به بعد ديگر انسان براي انجام بسياري از کارهاي اجرايي ناتوان مي‎شود ولو اين‎که خود آن فرد اين تغيير را نپذيرد. در مجموع معتقدم که ‎هاشمي در فضاي سياسي امروز هيچ‎گونه جايگاهي ندارد.
 
اما در خصوص نکته دوم نظر بنده اين است که خود آقاي ‎هاشمي هم بر اين نکته واقف است که زمان او و تفکراتش به پايان رسيده و بيشتر به دنبال اثر گذاري بر فرايند انتخابات و روي کارآمدن کسي است که از آن تفکر عدالت‎مدارانه‎اي که در هشت سال گذشته حاکم شده، دور باشد و منشي‎عملگرايانه و تکنوکرات داشته باشد. کساني که نگاه‎شان به غرب است و در زمان ‎هاشمي به مستضعف مي‎گفتند آسيب‎پذير، قطعا براي آقاي ‎هاشمي در اين دوره از انتخابات مطلوبند. با توجه به اين مطالب معتقدم که خود‎ هاشمي نخواهد آمد.
 
آقاي ‎هاشمي در سخنان اخير بازهم مطرح کردند که اگر به توصيه‎هاي من عمل مي‎شد، گرفتار شرارت‎هاي سال 88 نمي‎شديم. اين سخن با توجه به عملکرد وي در فتنه چقدر باورپذير است؟
 
ببينيد در اين چند سال ما انتظار نداشتيم که موضع‎ هاشمي در اين خصوص تغيير کند و متوجه شود که عملکرد و تصميمات وي و خانواده‎اش در آن سال ‎اشتباه بوده است. آن چيزي که در فتنه 88 رخ داد به ميدان آمدن جرياني بود که از سال‎ها قبل برنامه‎ريزي و کار کرده و مصمم بود که نظام اسلامي را از مسير درست خودش منحرف کند. اين جريان همچنين از سوي سرويس‎هاي جاسوسي مهم غرب پشتيباني شده و به‎شدت مورد تأييد و پشتيباني بيگانگان بود.

مخاطب اين توطئه هم شخص آقاي احمدي‎نژاد نبود. آن‎ها با اين هدف آمده بودند و ملت ما نيز در يک برهه زماني دشمن را خوب شناخت و مقابل او ايستاد. با توجه به اين‎ها توصيه‎هاي آن زمان ‎هاشمي نه تنها در مقابل اين جريان نبود که حتي تقويت آن را هم به دنبال داشت، مانند توصيه ايشان به آزادي محکومان امنيتي آن دوره. در نهايت هم با تدبير مقام معظم رهبري و بصيرت مردم، جريان فتنه شکست خورد و امروز که به آن دوره نگاه مي‎کنيم، ناکارآمدي توصيه‎هاي‎ هاشمي روشن شده است.
 
با توجه به نقش آقاي ‎هاشمي در فتنه 88، آيا در رفتارها و سخنان اخير وي برنامه‎ريزي براي نظير آن‎چه که در سال 88 رخ داد مشاهده مي‎شود؟
 
امروز و پس از گذشت 4 سال از فتنه 88، نه آمريکا قدرت آن زمانش را دارد؛ چرا که در اقصي نقاط جهان و از جمله در خود آمريکا ضربات زيادي خورده و نه آقاي‎ هاشمي نقش و نفوذ سال 88 را داراست. فراموش نکنيد که او در آن زمان رئيس مجلس خبرگان رهبري نيز بود. از همه مهم‎تر بصيرت روزافزون ملت تقريبا وقوع چنين مسائلي را در کشور غيرممکن کرده است. در نتيجه من چنين برداشتي ندارم؛ چرا که قله‎هاي فتنه سرخورده و زمين‎گير شده‎اند.
 
يکي از مسائلي که شايد براي نخستين‎بار اخيرا از سوي‎ هاشمي رفسنجاني بيان شده اين بود که ما با اسراييل سر جنگ نداريم. از نگاه شما اين موضوع اين سخنان با گفتمان امام و رهبري در خصوص فلسطين و رژيم صهيونيستي تناسبي دارد؟
 
اگر ‎هاشمي واقعا چنين حرفي زده و مراد و منظور وي نيز اين بوده که به هر نحوي هويت‎بخشي براي اسراييل صورت بگيرد، اين نه‎تنها ارتباطي به فرمايشات حضرت امام در اين راستا ندارد که حتي با بينات قرآني مخالف است. امروز ترديدي نيست که اسراييل همان يهودي است که در قرآن خداوند به ما امر کرده از آن‎ها بيزار بوده و با آن‎ها بجنگيم و همچنين در قرآن به ما گزارش داده شده هرگونه تهديد و رنج و مشقت، چه درباره شما و چه درباره صالحان دنيا، از ناحيه همين‎هاست. در نتيجه يک انسان سياسي حتي اگر آگاه هم نباشد نمي‎تواند بگويد که ما با اين جرثومه سر ستيز نداريم. امروز کسي که با اسراييل سر ستيز ندارد يا جاهل مطلق است يا همراه با آن‎هاست يا ترسيده و دنياطلب است.
 
اتکاي آقاي‎ هاشمي بر مشکلات و انحرافات دولت فعلي جهت اثبات درستي مواضع 4 سال قبلش منطقي و قابل قبول است؟
 
اگر ايشان انتظار دارند که دولتي معصوم و بدون خطا در کشور سرکار بيايد، بايد گفت تا زماني که شيطان روي زمين است؛ چنين مسئله‎اي محقق نخواهد شد اما اگر مراد وي اين باشد که دولت خود وي بهتر بود و نواقص دولت فعلي را نداشت، به ايشان پيشنهاد مي‎کنم که يکبار ديگر بروند و کارنامه چند ماه پاياني دولت دوم‎شان را بررسي کنند. حقيقتا اگر مسائل آن دوره نبش‎قبر شود، به نفع او نخواهد بود.
 
در اين زمينه چند مورد مصداقي را مثال مي‎زنيد؟
 
البته من نمي‎خواهم نبش قبر کنم و بدي‎ها را بگويم، اما براي مثال احتمالا آقاي ‎هاشمي به ياد دارند که در اواخر دوره وي، چقدر طرح‎هاي دروغين افتتاح شد. در يک مورد اساسا کارخانه سيماني وجود نداشت؛ اما با چند دستگاه کيسه‎پرکن و آوردن مقدار زيادي سيمان از جاهاي ديگر! مثلا يک کارخانه افتتاح کردند.‎ هاشمي حتما بايد جزييات اين موارد را در خاطر داشته باشد. امروزه ديگر چنين روش‎هايي منسوخ شده؛ چرا که دولت فعلي نشان داد و در عمل ثابت کرد که دولت فعال و پرکاري است.

اگر چه اين دولت نواقصي دارد و ما هم بارها و بارها بدان اشاره کرده‎ايم؛ اما آن‎قدر نقاط قوت آن زياد است که رهبر معظم انقلاب در نوروز فرمودند که رئيس جمهوري بعدي بايد اين نقاط مثبت را داشته باشد. در شهريورماه گذشته هم حضرت آقا در ديدار هيئت دولت فرمودند که مخالفت‎ها با اين دولت به خاطر پرکاري و پايداري آن‎ها بر اصول است. اگر ما به اين دولت ايراد داريم، بخاطر اين است که انتظارات‎مان از احمدي نژاد بسيار بيشتر از اينها بود. اما در دولت ‎هاشمي اصل گفتمان ايراد داشت و از گفتمان حضرت امام فاصله گرفت. با همه اين‎ها براي ما عجيب نيست که ‎هاشمي نمي‎تواند اين مسائل روشن را ببيند!
 
برخي از رسانه‎هاي دولتي، طي ماه‎هاي اخير تلاش زيادي کردند تا فضاي دوقطبي انتخابات گذشته را تکرار و از آن سواستفاده کنند. به نظرشما در واقعيت نيز دو جريان فتنه و انحراف مشترکات زيادي دارند؟
 
بنده يک‎بار ‎جايي گفتم که مبدا جريان انحراف و جريان اصلاحات، يک نفر است. برخي‎ها در ابتدا به من ايراد گرفتند، اما گذشت زمان اين گزاره را به اثبات رساند. از اين به بعد آرزوي ايجاد دوقطبي‎هاي انتخاباتي در جمهوري اسلامي را فتنه‎گران بيروني و حلقه انحرافي به گور خواهند برد. چراکه امروز سطح بصيرت مردم به حدي رسيده که در مسائل سياسي، فرد فرد جامعه دارند به اجتهاد مي‎رسند. ضمن اين‎که تکثر حضور اصول‎گرايان در انتخابات به‎طور طبيعي رقابت دو قطبي را بي‎معنا ساخته است.
مرجع : پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Latvia
ايشان اكه اينقدر اعتقادات قوي درباره ديگران دارند اعتقادش در مورد خودرو در خصوص جايگاهش بين مردم عادي چيست؟
سلام
Iran, Islamic Republic of
چیزی که کاملادرجریان سیاسی کشور واضح است اینکه یک عده فقط دنبال موقعیت هستند تا شغل یا اعتباروهروابستگی دنیایی دارندراازدست ندهند این افرادیک زمانی بارای دادن به هاشمی اورارییس جمهور ایران کردندواگرکسی انتقادی ازهاشمی می کردازنظرانها انسان تندرووخشنونت طلبی می دانستند.
این افرادبرای بدست اوردن موقعیت های جدید به خاتمی رای دادندواورارییس جمهور کردند اواخر ریاست جمهوری خاتمی اوضاع رابرای حفظ اهداف دنیوی خود مناسب ندیدن پس کاملاتغییرجهت داده به احمدی نژاد رای دادند
United States
ای کاش هاشمی بیاید تا با حاکثر چند هزاررای که فامیلهایش بهش میدن برای همیشه از تاریخ انقلاب حذف بشه پس بذارید بیاد یکوقت کنار میکشه اخه میگن ادم باهوشیه