جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نباید از مضرات تلویزیون غافل شد

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۸
کد مطلب: 376185
مولف کتاب «من دیگر ما» گفت: تلویزیون به کانون توجه فرزندان و خانواده‌ها تبدیل شده است که نباید از مضرات آن غافل شویم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محسن عباسی‌ولدی در مراسم رونمایی از پنجمین جلد کتاب «من دیگر ما» که ظهر امروز در سالن سینما تربیت قم برگزار شد با اشاره به اینکه امروزه تربیت فرزندان به برنامه‌های تلویزیونی سپرده شده است اظهار کرد: تلویزیون به صورت مستقیم سبب ایجاد فاصله میان اعضا خانواده شده است زیرا هر فردی در خانواده به دیدن برنامه خود مشغول است و دیگر کسی به اعضا خانواده خود توجه نمی‌کند.

مولف کتاب «من دیگر ما» ادامه داد: افرادی که از تلویزیون استفاده می‌کنند در نهایت به هیچ جایی نخواهند رسید و هرگز نمی‌توانیم این حقیقت را منکر شویم زیر این امر به خوبی در تمام خانواده‌ها مشهود است.

وی معنای کلمه سکوت در گذشته را کسی حرف نزند تا صدا به خدا برسد دانست و گفت: امروزه معنای این کلمه به کسی حرف نزد تا صدا به ما برسد تغییر کرده است.

عباسی‌ولدی ادامه داد: خوشبختی در دنیای امروز با مادی‌گرایی سنجیده می‌شود و انسان‌ها عزت را از خانه بندگان خداوند طلب می‌کنند.

وی افزود: استفاده از کلمه پیشرفت سبب شده که نسبت به تغییر سبک زندگی در جوامع مدرن اعتراض نکنیم و خودمان را با معیارهایی غیر اسلامی بسنجیم و اندیشه مقابله با تغییر سبک زندگی به ذهن ما راه پیدا نکند.

عباسی‌ولدی با اشاره به نگاه زن سالاری در سبک زندگی غربی بیان کرد: زن و مرد در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و دیگر رفیق هم نخواهند بود زیرا تفکرات زندگی غربی حقوق زن‌ها با مردان را برابر می‌داند.

وی از عدم توجه به واژه مادر در جوامع مدرن خبر داد و تصریح کرد: بعد از انبیا و ائمه اطهار (ع) هیچ جایگاهی بالاتر از مادر نیست و به بیان حضرت محمد (ص) اگر انسان به اندازه ریگ‌های بیابان عمر کند و در تمام این عمر خادم مادر باشد برای تشکر از زحمات کافی نخواهد بود.

مشاور و کارشناس مسائل خانواده رادیو معارف با اشاره به اینکه امروزه معنای واژه‌ مادر به از دست دادن فرصت‌ها و عقب‌ماندگی تبدیل شده‌ است گفت: امروزه خانواده رحمت تربیت فرزندان را زحمت می‌داند و تمام تلاش خود را برای اینکه از این رحمت غافل شود، انجام خواهد داد.

وی از فرزند به عنوان دومین واژه‌ای که نگاه مردم به آن تغییر کرده است نام برد و عنوان کرد: دومین معصوم دنیای هستی که در میان انسان‌هاست پس از حضرت مهدی (عج) کودک است زیرا او هیچ گناهی در پرونده اعمال خود ندارد و از موحدترین انسان‌هاست.

عباسی‌ولدی اضافه کرد: امروزه والدین وقت برای کودکان خود وقت دارند اما از انگیزه صرف کردن آن برای تربیت فرزندان برخودار نیستند و به همین سبب تربیت فرزند خود را در کودکی به مهدکودک‌ها می‌سپارند تا برای ساعاتی بتوانند به گفته خودشان آزاد باشند.

وی بر لزوم تغییر نگاه‌های والدین به فرزندان تاکید کرد و یادآور شد: اگر والدین به امر تربیت فرزندان خود با تقدس نگاه نکنند هرگز در تربیت فرزندان خود موفق نخواهند بود.

عباسی‌ولدی به انجام تحقیقات در زمینه میزان و نحوه استفاده مردم از تلویزیون با محوریت گفت‌وگوی‌های مردمی اشاره کرد و گفت: طبق این تحقیقات ضررهای برنامه‌های تلویزیونی بیشتر از فواید آن‌هاست.

مولف کتاب «من دیگر ما» خواندن کتاب زوال کودکی به تالیف یک نویسنده یهودی را به محققان علوم تربیتی پیشنهاد داد و متذکر شد: فردی غیر مسلمان نیز در این کتاب بیان کرده که آموزه‌های تلویزیون سبب از بین رفتن دوران کودکی شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروزه ماهواره‌ و اینترنت تهاجمات فرهنگی بسیاری برای فرزندان اسلام در نظر گرفته‌اند، ابراز کرد: میزان استفاده از برنامه‌های آموزشی نسبت به استفاده از فیلم‌های نامناسب و غیرمفید بسیار کم‌تر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *