پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تعطیلات هم زورش به جمهوری‌خواهان نرسید

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب: 436188
موافقان و مخالفان سند برجام در کنگره آمریکا از روز پنجشنبه تعطیلات موقت کنگره را آغاز می‌کنند اما تلاش برای جلب حمایت نمایندگان دموکرات ادامه خواهد داشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با فرا رسیدن دوره تعطیلی ماه آگوست کنگره آمریکا، زورآزمایی‌های این نهاد آمریکایی با دولت آن کشور بر سر «برجام» متوقف نمی‌شود.

هم حامیان و هم مخالفان توافق با ایران برای همراه‌کردن افکار عمومی آمریکا رقابت می‌کنند. یک نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که ۵۴ درصد آمریکایی‌هایی خواستار مخالفت کنگره با توافق ایران هستند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند دولت اوباما در طول تعطیلات آگوست کمپینی را برای جلب حمایت‌های عمومی خواهد کرد. البته در این میان متقاعد کردن نمایندگان دموکرات برای حمایت از اوباما نیز از اهمیتی اساسی برخوردار است.

در حالی که انتظار می‌رود جمهوری‌خواهان با اکثریت قریب به اتفاق به سند برجام رأی منفی بدهند، دموکرات‌ها بر سر یک دو راهی بد قرار گرفته‌اند: به اوباما کمک کنند تا رأی منفی نمایندگان جمهوری‌خواه را «وتو» کند و یا طرف کنگره بگیرند و رئیس‌جمهور را از رسیدن به توافقی که قرار است میراثش باشد، محروم کنند.

به نوشته واشنگتن‌اگزماینر، دولت اوباما، تیمی به سرپرستی نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان را مأمور فشار بر دموکرات‌ها جهت حمایت از توافق هسته‌ای کرده است.

همچنین یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه هافینگتون‌پست از برنامه‌های رسانه‌ای کاخ سفید برای رساندن صدای دولت به گوش عموم در ماه تعطیلی کنگره خبر داده است.

طبق قانونی که در ماه‌های اخیر در کنگره تصویب شد و به امضای باراک اوباما هم رسید، دولت آمریکا این توافق را تحویل کنگره داده و آنها ۶۰ روز، تا ۱۷ سپتامبر، فرصت دارند درباره این توافق نظر بدهند.

بر اساس این قانون، در صورتی که کنگره پس از بررسی، توافق جامع را رد کند، رئیس‌جمهور «۱۲ روز تقویمی» برای بررسی وتوی تصمیم کنگره زمان خواهد داشت.

در صورتی که اوباما مصوبه کنگره در رد توافق را وتو کند، نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان «۱۰ روز تقویمی» فرصت خواهند داشت که تعداد دو سوم آرا را که برای سلب حق وتو از رئیس‌جمهور لازم است، جمع‌آوری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *