پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نمایش فیلم ضد ایرانی در جشنواره تورنتو

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 371766
فیلم ضد ایرانی «گلاب» به کارگردانی «جان استوارت» در جشنواره امسال فیلم تورنتو به نمایش درخواهد آمد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، فیلم ضد ایرانی «گلاب» به کارگردانی «جان استوارت»، مجری و تهیه‌کننده آمریکایی که چندی پیش برای اولین بار در بازار فیلم کن به نمایش درآمده بود، اکنون بنا به گفته برگزارکنندگان جشنواره فیلم تورنتو، در جشنواره امسال به نمایش درخواهد آمد.

فیلم «گلاب» اولین تجربه کارگردانی «جان استوارت»، مجری مراسم اسکار و همچنین مجری شوی مشهور تلویزیونی «دیلی شو» است که تاکنون قریب به ۱۸ سال است که بدون وقفه هر دوشنبه از تلویزیون آمریکا پخش می‌شود.

فیلم سینمایی «گلاب» سال گذشته طی ۱۲ هفته در اردن و چند کشور دیگر از خاورمیانه فیلمبرداری شد.

«استوارت»، این فیلم را براساس فیلمنامه‌ای اقتباس شده از کتاب «سپس آنها به دنبال من آمدند: یک داستان خانوادگی از عشق، اسارت و بقا» نوشته «مازیار بهاری» ساخته است.

روزنامه نیویورک تایمز پیش از این در گزارشی نوشت: تخمین زده شده که پروژه سینمایی «گلاب» از ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار هزینه ساخت داشته باشد که علاوه بر «استوارت»، کمپانی «اود لوت اینترتیمنت» متعلق به خانواده «پریتزکر»،یکی از پولداترین خانواده‌های آمریکا و «اسکات رودین»، یکی از تهیه‌کنندگان یهودی هالیوود این هزینه‌ را تأمین خواهند کرد.

«استوارت» در مراحل اولیه ساخت فیلم «گلاب» در مصاحبه با این روزنامه عنوان کرده بود که حدود ۶۰ تا ۸۰ نفر در ساخت این فیلم همکاری خواهند داشت.

«گلاب» روایتگر بخشی از زندگی «مازیار بهاری» است که سال ۸۸ به عنوان یک روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی کانادایی به ایران سفر می‌کند ولی در جریان شلوغی‌های آن سال به زندان اوین می‌افتد و ۱۱۸ روز را در آنجا سپری می‌کند و او طی این مدت زندانبانش را بدون آنکه ببیند از روی بوی گلابی که می‌داده، می‌شناخته و به همین خاطر به او لقب «گلاب» می‌دهد. نام پروژه در دست ساخت نیز برگرفته از لقب زندان‌بان اوست.

«مازیار بهاری» خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک آمریکا بود که در جریان اغتشاشات پس از انتخابات در ایران، به دلیل همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی دستگیر شد و پس از آزادی موقت به صورت غیرقانونی از ایران خارج شد و هم‌اکنون به فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان نظیر بی‌بی‌سی‌فارسی می‌پردازد.

در این فیلم «گائل گارسیا برنال»، بازیگر هالیوودی نقش «مازیار بهاری را بازی کرده و در کنار آن اسامی بازیگران دیگری چون «گلشیفته فراهانی» و «شهره آغداشلو» نیز به چشم می‌خورد.

بنا بر این گزارش، این اولین باری نیست که جشنواره فیلم تورنتو به محل نمایش شوی ایران ستیزی تبدیل می‌شود، این جشنواره سال گذشته نیز با نمایش فیلم ضد ایرانی «رکن پنجم» کمپانی صهیونیستی «دریم ورکس» افتتاح شد.

به گفته «جولین آسانژ»،مؤسس سایت ویکی‌لیکس، فیلم «رکن پنجم» دروغ پردازی هالیوود علیه ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور است.

همچنین برگزارکنندگان در همین سال آخرین ساخته «جعفر پناهی» تحت عنوان «پرده بسته» در این جشنواره به نمایش درآمد.

«پرده بسته» یک اثر داستانی و تجربی پس از مستند «این یک فیلم نیست» از پناهی محسوب می‌شود و بیشتر روایت فیلم در ویلایی در کنار دریا رقم می‌خورد.

فیلم ماجرای یک مرد نویسنده (کامبوزیا پرتوی) است که با خروج از شهر، به ویلایش در شمال پناه می‌برد و پس از ورود به ویلا، پرده‌ها را می‌کشد و ارتباط خود را با دنیای بیرون قطع می‌کند. در حالی که به دنبال آن یک مرد و زن جوان که در حال فرار از دست پلیس هستند، ناگهان وارد خانه می‌شوند.

نویسنده در ادامه فیلم همواره در جدال میان واقعیت و تخیل است. لایه‌های واقعیت در فیلم با ورود خود پناهی به فیلم قوت می‌گیرد و در صحنه‌هایی چند پوستر از فیلم‌های ساخته شده توسط وی از جلوی دوربین عبور می‌کند. در صحنه‌ای از فیلم نیز پناهی به کنار دریا می‌رود و اینگونه به نظر می‌آید که قصد خود کشی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *