جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

انتقادی از افزایش تعرفه برای رفع زیرمیزی

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 389163
ابلاغ اجراي مفاد كتاب «ارزش‌هاي نسبي سلامت جمهوري اسلامي ايران در سال ۹۳» هر چند به گفته وزير بهداشت از خدمات جامعه پزشكي صيانت مي‌كند اما از همان روزهاي نخست ابلاغ جنجال آفرين شده است.
به گزارش جهان به نقل از الف؛ به گفته علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور "با اجرای کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی به طور کلی ۱۲۰ تا ۳۰۰ درصد رشد تعرفه‌ها اتفاق افتاده است".

جعفری قادری نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با "الف" در این باره می‌گوید : افزایش شدید تعرفه خدمات درمانی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند، منابعی که برای این افزایش‌ها در نظر گرفته شده از محل اعتبارات بخش بهداشت و درمان تأمین می‌شود ولی معلوم نیست با این کاهش قیمت نفتی که می‌بینیم در سال آینده هم بتواند این منابع را در اختیار وزارت بهداشت و درمان بگذاریم یا خیر.

وی ادامه داد: از یک طرف در بخش خصوصی فشار بیشتری متوجه مردم می‌کند و از طرف دیگر برای بیمه‌ها هم که اکنون اکثر مردم صندوق‌های بیمه که خدمات بهداشت و درمان را ارائه می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند، من نمی‌دانم تبعاتی این افزایش تعرفه‌ها دیده شده یا نه.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: اکنون پرستاران نیز معترض شده‌اند که چرا این افزایش قیمت‌ها برای آن‌ها اعمال نشده است. طبعاً اگر دولت بخواهد دریافتی پرستاران را نیز اضافه بکند برای سایر بخش‌ها هم این سؤال پیش می‌آید که چه تفاوتی بین بخش بهداشت و درمان و بخش‌های دیگر وجود دارد. به عنوان مثال هفته گذشته وزیر آموزش و پرورش مهمان کمیسیون برنامه بودجه بود و همین بحث را داشتند که چرا مجلس برای بخش بهداشت و درمان یک درصد از عوارض ارزش افزوده را گذاشته ولی برای بخش آموزش و پرورش کمک نمی‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: در این شرایطی که ما مشکل داریم و دولت هم شدیداً در تلاش است که بتواند تورم را کنترل بکند من نمی‌دانم افزایش‌های شدید در تعرفه های درمانی از کجا می‌خواهد تأمین شود.

قادری گفت : این افزایش تعرفه ها منجر به مسابقه ای بین بخش بهداشت و درمان و بخش‌های دیگر می‌شود و سایر بخش‌ها هم به خاطر اینکه از قافله عقب نمانند به دولت فشار می آورند و دولت با این شرایطی که با کاهش درآمد نفت مواجه هستیم باید به سمت کاهش هزینه‌ها پیش برود و تن به افزایش قیمت‌ها بدهد و مشکلاتی را برای دولت ایجاد بکند که قابل کنترل نباشد.

وی در مورد استدلال مقامات دولتی در مورد جلوگیری از زیرمیزی گرفتن برخی از پزشکان با افزایش تعرفه ها می گوید : در بخش‌های دیگر هم ممکن است تخلفاتی وجود داشته باشد آیا باید به همین شکل عمل بکنیم. در راهنمایی و رانندگی، در سیستم قضایی و در بخش‌های دیگر مثلاً مجموعه شهرداری و خدمات رسان هم ممکن است در موارد معدود این مسائل وجود داشته باشد اگر با این استدلال‌ها بخواهیم تن به این افزایش قیمت‌ها بدهیم چرا در سایر بخش‌ها این کار را نکنیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: نمایندگان خیلی در جریان قضایا نیستند، دولت باید جزئیات این افزایش‌ها را به نمایندگان اطلاع بدهد. این موضوع وقتی آثار و پیامدهایش در جامعه مشخص شد تازه نمایندگان متوجه می شوند چه اتفاقی افتاده و واکنش‌هایی را هم به دنبال خواهد داشت، خود دولت باید نگران باشد که با این افزایش‌ها مطمئناً ناچار می‌شود که هزینه های زیادی را در بخش جاری داشته باشد.

وی در رابطه با تأثیر افزایش تعرفه های خدمات درمانی گفت: این افزایش‌ها نارضایتی‌های زیادی دارد و مردم را دچار مشکل فراوان می‌کند. بالاخره درصدی از این هزینه‌ها را مردم می‌خواهند پرداخت بکنند و الآن هم همه که نمی‌توانند از خدمات بیمه استفاده بکنند.

وی در پایان تصریح کرد: فضا در جامعه به گونه ای پیش می‌رود که اعتراض کردن به این قضایا برای افراد پرهزینه می‌باشد و من فکر می‌کنم که مجموعه‌ها و دولت باید این جمع بندی را داشته باشند که اگر دقت نکنند این کار موجب نارضایتی می باشد و اعتراضات مردم را در پی دارد که و به دنبال آن شاهد مشکلات دیگری می‌شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


a
Iran, Islamic Republic of
از آنجا که بین 30 تا 60 درصد دستمزد پزشکان به پرستاران و سایر گرئههای درمانی پرداخت میشود افزایش تعرفه خود به خود باعث افزایش دریافتی پرستاران هم میشود