يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
پس از افزایش چند برابری قبوض برق در شهرهای شمالی

افزایش 8برابری قبوض گاز در تهران

شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 140465
پس از قبضهای شوک آور برق 200هزارتومانی که مردم شهرهای شمالی را قبض روح کرد این بار نوبت به تهرانی ها رسید تا از قبض های گاز 8میلیون تومانی قبض روح شوند!
پس صدور چند برابری قبوض برق ، مسئولین هزار بهانه آوردند که این افزایش به علت حذف یارانه ها نبوده و از افزایش مصرف برق مشترکین ناشی می شود و در نهایت هم این قبوض به صورت قسطی از مردم دریافت شد.

اما اکنون با گذشت فصل تابستان و رفتن مهمانان ناخوانده به نام کولر های گازی به خانه هایشان حالا نوبت به قبض 8 میلیون تومانی گاز رسیده، تا تهرانی‌ها را حسابی نگران کند.

در همین حال دنیای اقتصاد امروز گزارش داد ، در حالی که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور هنوز اجرا نشده و تعرفه‌ها نیز تغيير نكرده است، افزایش قیمت گاز مشترکان، این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، قیمت گاز تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

روز گذشته یکی از مشترکان گاز، قبض دو دوره اخیر خود را به «گروه انرژی» فرستاد و از نحوه محاسبه قیمت گاز گلایه کرد. وی که در یک ساختمان مسكوني 10 واحدی زندگی مي‌کند، مي‌گوید: «دوره قبل (مرداد ماه)، مصرف گاز آپارتمان ما، 33هزار و 998 مترمکعب بود، اما در دوره جدید (مهرماه) 27 هزار و 800 مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به دوره قبل 6هزار مترمکعب کاهش داشته است.»



وی ادامه مي‌دهد: «قیمت گاز برای دوره قبلی یک میلیون و 847 هزار و 800 تومان حساب شده بود. اما در دوره جدید که کمتر هم مصرف کرده‌ایم، قیمت پرداختی 8 میلیون و 338 هزار و 700 تومان شده است.» البته ناگفته نماند كه در اين قبض گاز بيش از 4 ميليون تومان يارانه دولتي هم در نظر گرفته شده است؛ يعني بدون احتساب يارانه دولتي قبض گاز اين مشترك تهراني بيش از 12ميليون تومان مي‌شد.

هر مترمکعب، 236 تومان!
مقایسه میزان مصرف گاز با قیمت محاسبه شده آن نشان مي‌دهد، قیمت گاز مصرفی این مشترک تهرانی برای دوره مرداد، 54 تومان و برای دوره مهر، 236 تومان به ازای هر مترمکعب محاسبه شده است؛ این در حالی است که در حال حاضر، متوسط قیمت گاز برای بخش خانگی 13تومان به ازای هر مترمکعب است.

اما موضوع به همین جا ختم نمي‌شود؛ چرا که قبض این شهروند تهرانی نکته شگفت انگیز دیگری هم دارد.
وی مي‌گوید: «دوره قبل که قبض گاز به دستمان رسید، به طور کامل تسویه کردیم؛ اما این دوره باز هم 5/1 میلیون تومان بدهی برای ما حساب کرده اند.»
وقتی از وی پرسیدیم، چرا این موضوع را به شرکت گاز اعلام نکرده‌اید، مي‌گوید: «این موضوع را مطرح کرده‌ایم، اما مسوولان شرکت گاز منطقه در مقابل اعتراض ما، فقط گفتند که این بدهی به دلیل افزایش قیمت گاز در دوره قبل بوده است.»

با این حساب به نظر مي‌رسد، شرکت گاز اعمال جرايم گازی را زودتر از موعد اعلام شده (یعنی مهر ماه)، اعمال کرده و تحت عنوان بدهی معوق در قبض‌های جدید لحاظ کرده است. این درحالی است که بر اساس اعلام مسوولان شرکت ملی گاز ایران قرار بود که افزایش قیمت گاز از اول مهر ماه اعمال شود.

این در حالیست که درست همین یکی دو ماه پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اعمال جرایم جدید برای مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: «جرایم مشترکان پرمصرف گاز که الگوی مصرف را رعایت نمي‌کنند، بین 2 تا 5/2 برابر افزایش می یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *