پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۰
۵۸
مخالفت افراطیون داخلی حامی واشنگتن به نیابت از آمریکا؛

دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چرا تا امروز در مقابل این سخنان ساکت مانده‌اند؟

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۲
کد مطلب: 397164
اعتراض واقعی آنها در واقع به این است که چرا ایران بدون اجازه آمریکا یک فناوری پیشرفته را توسعه داده و به این سبب نظم جهانی مطلوب آمریکا را به هم ریخته است.
دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چرا تا امروز در مقابل این سخنان ساکت مانده‌اند؟
گروه سیاسی جهان نيوز - مهدی محمدی: بسیار دشوار است فرض کنیم اتفاقی که روز چهارشنبه در دانشگاه تهران رخ داد، کاملا تصادفی بوده است. در روزی که تیم مذاکره‌کننده ایران در ژنو در حال مذاکره بود، انجمن اسلامی دانشگاه تهران که به طور سنتی به محمد خاتمی و حزب منحله مشارکت نزدیک است، جلسه‌ای برگزار کرد و در آن از قول ۳ استاد دانشگاه – که از قضا هیچ کدام از آنها سابقه علمی و پژوهشی درخشانی ندارند - سعی شد مخاطبان خود را متقاعد کنند دانش هسته‌ای یک دانش بی‌ارزش است. ادبیات تولید‌شده از سوی این ۳ تن، در واقع مضحک‌تر از آن است که ارزش بحث کردن داشته باشد.

بویژه اینکه به یاد بیاوریم یکی از آنها فردی است که چندی پیش به حمایت از اسرائیل برخاست و دیگری، همان کسی است که در مجلس ششم، نظام جمهوری اسلامی را متهم به پنهانکاری در موضوع هسته‌ای کرد، آن هم در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم چنین ادعایی نداشت و هنوز هم ندارد. به عبارت دیگر این نماینده مجلس در سخنان خود از ماموریتی که اسرائیلی‌ها به آژانس داده بودند هم فراتر رفت و ادعایی را بیان کرد که جز منافقین فرد دیگری هوادار آن نبود.

حالا این افراد یک بار دیگر به میدان آمده و سعی کرده‌اند مواضع یک دهه پیش‌شان را بازتولید کنند. البته چندان دلیلی ندارد که برای پاسخ دادن به ادعاهای کسانی مانند صادق زیباکلام و احمد شیرزاد وقت خود را تلف کنیم ولی چند اشاره کوتاه شاید بی‌وجه نباشد. شیرزاد در این جلسه گفته است ایران هیچ چیز در زمینه دانش هسته‌ای به دست نیاورده است! جمله خوشمزه دیگر او این است که گفته است نمی‌داند چه تفاوتی میان یک ماشین سانتریفیوژ و ۱۰ هزارتای آن وجود دارد!

صادق زیباکلام هم خواسته است یکی از آن ۲۵۰ تخصصی را که گفته می‌شود همزمان با صنعت هسته‌ای و در دل آن رشد می‌کند، به او نشان دهند.

بدون اینکه هدف پرداختن به جزئیات باشد، صرفا به این موضوع اشاره می‌کنم که ۳ دسته استدلال در مقابل این مدل از انکار بدیهیات قابل طرح است:

۱- دسته استدلال اول مربوط به این است که مرجع تشخیص اینکه یک کشور صاحب فناوری هسته‌ای هست یا نه و اگر هست تا چه حد در این حوزه پیشرفت کرده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است نه یک استاد فیزیک در آستانه بازنشستگی که جزوات درسی‌اش را هم در ۲ دهه گذشته تغییر نداده است.

از فردی مانند احمد شیرزاد که اساسا متخصص مهندسی هسته‌ای نیست و هرگز به طور نظام‌مند درباره جنبه‌های فنی و سیاسی این موضوع کار نکرده، نباید تعجب کرد که حتی یک بار یکی از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را نخوانده باشد.

در شرایطی که آژانس مکررا و در اسناد متعدد تایید کرده ایران یکی از برترین دارندگان دانش و فناوری هسته‌ای بویژه چرخه سوخت در جهان است، آیا دیگر اهمیتی دارد که قضاوت فردی مانند شیرزاد – که یکی از مسؤولان سازمان انرژی اتمی سال‌ها قبل به من گفت پس از چانه‌زنی بسیار بضاعت علمی بر عهده گرفتن حتی یکی از پروژه‌های این سازمان را هم در خود ندید - چه باشد؟

۲- دسته استدلال دوم مربوط به مجموعه اعترافات مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی درباره عمق پیشرفت‌های فنی ایران است. از همه جالب‌تر، این است که همین حالا وقتی مقام‌های دولت آمریکا می‌خواهند با حمله نظامی اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران مخالفت کنند مهم‌ترین استدلالی که مطرح می‌کنند این است که این دانش در ذهن جوانان و دانشمندان ایرانی بومی شده و هیچ دانشی را نمی‌توان با بمباران از بین برد. خب! این چگونه پیشرفتی است که اوباما و نتانیاهو را از حمله به ایران بازداشته ولی احمد شیرزاد حتی قادر به دیدن آن هم نیست؟ آیا نباید نتیجه گرفت ایراد از چشم‌های ایشان است؟

۳- دسته استدلال سوم مربوط است به میزان امتیازهایی که غرب حاضر است در ازای دست برداشتن از فناوری غنی‌سازی به ایران اعطا کند. اگر این فناوری آنطور که شیرزاد و دوستانش عقیده دارند تا این حد عقب مانده و بی‌ارزش بود، چرا باید اربابان آمریکایی آنها حاضر می‌شدند این حجم از امتیازها را برای دست برداشتن از آن پیشنهاد کنند یا در واکنش به اصرار ایران به حفظ آن چنین فشارها و محدودیت‌های عظیمی را بر ایران تحمیل کنند؟

اگر یک ماشین با ۱۰ هزار ماشین تفاوتی ندارد، چرا باید تیم مذاکره‌کننده ایران برای ۱۰۰ ماشین بالاتر یا پایین‌تر، یک سال چانه بزند؟ باز به همان نتیجه سابق می‌رسیم. تمام سرویس‌های اطلاعاتی، اندیشکده‌ها و دانشگاه‌های غربی می‌گویند ایران راه طولانی را در زمانی کوتاه طی کرده اما احمد شیرزاد می‌گوید کلا خبری نیست، چرا که اساسا نمی‌داند خبر کدام است و کدام نیست!

فقط توجه به همین ۳ دسته استدلال کافی است که دریابیم سخن اصلی امثال شیرزاد آنی نیست که می‌گویند بلکه اعتراض واقعی آنها در واقع به این است که چرا ایران بدون اجازه آمریکا یک فناوری پیشرفته را توسعه داده و به این سبب نظم جهانی مطلوب آمریکا را به هم ریخته است. به عبارت دیگر این مخالفت به نیابت از آمریکا انجام می‌شود نه از موضع یک دانشمند و هدف هم دفاع از منافع آمریکاست بدون توجه به اینکه منافع و آینده ایران در این میان به چه سرنوشتی گرفتار می‌شود. آنچه تا اینجا به آن پرداختیم در واقع بخش کم‌اهمیت این بحث است.

آنچه بی‌نهایت مهم‌تر است این است که بپرسیم دولت محترم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چرا تا امروز در مقابل این سخنان ساکت مانده‌اند؟ دوستان دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور که تا امروز هرگونه انتقاد از مذاکرات را به حساب تضعیف توطئه‌گرانه تیم مذاکره‌کننده گذاشته و تندترین مواضع را در قبال آن گرفته‌اند، چرا در مقابل چنین سخنانی که بدون تردید تضعیف‌کننده موضع مذاکراتی هر کسی است که بخواهد درباره ارزش فناوری هسته‌ای در ایران چانه بزند، ساکت مانده‌اند؟

آیا این سکوت بدان معناست که برخی آقایان هم در دل همین موضع را دارند یا اینکه انتقاد صرفا زمانی آزارشان می‌دهد که از جانب اصولگرایان و انقلابیون باشد و دیگران هر چه گفتند، گفتند؟! موضع دولت در مقابل این سخنان روشن خواهد کرد اساسا چقدر برای برنامه هسته‌ای ارزش قائل است و از موضع قدرت مذاکره می‌کند.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدایا کمکمون کن تا نا امید نشیم
یسنا
...ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود میبری و زحمت ما میداری
سپهر...
اگرکسانی بخواهند به ملت شریف ایران خیانت کنند آنهارا ...
شیفته ودست بوس سیدحسن خمینی مهردادبابصیرت
اینجانب آقای روحانی را به یک مناظره توام با احترام و عاری ازخشونت...و یا هرجا که ایشان دوست دارنددعوت میکنم...
شووٓر ننه بصيرتيان !!؟؟
...با بصيرت.!!
ماهم دعا ميكنيم ، هرچه زودتر فداش بشى ، تا ازت قهرمان
بسازن !!!!!
واسه ناامید نشدن دیر شده!!
همه مردم هینو میگن!
این سه تا که گفتین اصلا استدلال نبود به نظر من!!
بحث الان این نیست که آژانس با غربی ها اعتراف میکنن ما پیشرفت کردیم یا نه!
بحث اینه که اگر این همه پول و وقت رو ما صرف توسعه صنعت نیروگاهی و یا صنایع فلزی کشور می کردیم، تا الان کلی ثروت عاید کشور شده بود و مردم مستقیماً اثراتش رو در زندگیشون لمس میکردن! ضمن اینکه این صنایع چون اززیرساخت های کشور هستن باعث توسعه تمام صنایع کشور و حل مشکل اشتغال و رشد اقتصادی کشور می شد.
جواب استدلال سوم هم به سادگی "بمب اتم" است و لاغیر!
Iran, Islamic Republic of
و باز هم سکوت
مصفا
Romania
تازه به دوران رسیده ها
سيد مرتضي
شما فكر نميكنيد شيرزاد و زيباكلام اين چيزارو نميدونن؟ميدون ولي چشم ديدن پيشرفت نظام اسلامي رو ندارن و به هر طريي ميخوان جلو پيشرفت ان را بگيرن
Iran, Islamic Republic of
استدلال مخالفین پافشاری بر حقوق هسته ای ما چند جمله ذیل است و لاغیر. از جهان نیوز و خوانندگان محترم آن درخواست می کنم نظر خود را در مورد این جملات بیان کنند:
1- در اثر پافشاری بر حقوق هسته ای مردم ایران تحریم شدیم.
2- در دوره 10 ساله تحریم، کشور قطر یک میلیارد بشکه نفت از حوزه مشترک با ایران در پارس جنوبی برداشت کرد.
3- این مقدار نفت معادل 125 سال تولید برق توسط نیروگاه اتمی بوشهر است که عمر مفید آن 35 سال می باشد.
4- برداشت گاز از حوزه مشترک پارس جنوبی توسط قطر، در محاسبات فوق وارد نشده است ولی چندین برابر رقم فوق است.
5- سازمان انرژیهای نو اعلام کرد ظرفیت تولید برق از نیروی باد در کشور ما 12000 مگاوات است در صورتیکه نیروگاه اتمی بوشهر فقط 1000 مگاوات تولید می کند که 100 مگاوات آنرا خودش مصرف می کند. (از انرژی خورشیدی هنوز برآورد دقیقی به عمل نیامده است) ضمناً ظرفیت نیروگاههای فعلی ما 65000 مگاوات است.
با تشکر
Latvia
یه سوال مگه اینهمه هزینه رو خودمون برا خودمون خواستیم اگه صرفا انرژی هسته ای ما جنبه تولید برق داره چرا انقدر سخت گیری میکن و کشور رو تحریم میکنن اگه مسئله ترس از انحراف ایرانه خیلی کشورهای بی مغز به بمب اتم دسترسی پیدا کردن
Iran, Islamic Republic of
ما از سال 58 تحريم شده بوديم .
آن موقع كه صنايع هسته اي نداشتيم !!
Iran, Islamic Republic of
منظور تحریم جهانی (سازمان ملل) است.
احمد
من یه سوال دیگه دارم

چرا این همه که روی انرژی هسته ای پا فشاری میشه روی کشاورزی، دامداری و مبارزه با فساد پافشاری نمیشه؟؟؟؟

...
كليد دروغ !!؟؟
چه سوأليه از دولت وتيم مذاكره ،؟؟؟؟؟!!!!
بابا ! اينا، جايزه هم گرفتن !!!!!!!!!!!!
به قول اقای کوچک زاده ترسوها شدن شیرزاد ...
Latvia
وقتی تفکر ورودی دانشگاهمون پائین باشه دیگه نمی شه انتظاری از خروجی داشگاهمون داشته باشیم طرف بعد ازفارق التحصیلی نه فکری داره نه ایده ای تهش افتخارش تو دانشگاه اینه که توی این حذب یا اون حذب برا هم شاخ و شونه کشیدن و در نهایت دست صنعت که می تونه اقتصاد یه مملکت رو بچرخونه خالی از تکنولوژی بومیه و وابستکی همچنان باقیست
سيد عباد
خدا را قسم ميدهم به قدرت بي پايانش انهاي كه به اين مملكت خيانت مي كنند اگر قابل هدايت نيستن هر چه زودتر خار و ذليلشان بگردان ...
Iran, Islamic Republic of
شما فکر نمی کنید که چراغ سبز این تردیدها از سوی تیم مذاکره کننده هست تا فشار سیاسی ناشی از توافقات احتمالی آتی را کاهش دهد؟ عدم موضعگیری های به موقع تیم مذاکره کننده درباره این تردیدها خود بزرگترین شاهد بر این مدعاست.
محسن
Iran, Islamic Republic of
...این انرژی هسته ای چه دردی دوا کرده که ما باید این همه براش هزینه بدیم.
علی اصغر
... باز به نفع رژیم حرامزاده کودک کش سگ وحشی نجس نظر دادی ؟ ...
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
اول انقلاب که هسته ایی در کار نبود ولی تحریم بودیم،الانم که هسته ایی تعطیل شده چی؟؟؟؟چرا تحریما تعطیل نمیشه؟؟؟؟؟اینجاست که ادم باهوش متوجه میشه این همه سروصدا،الکی نیست و حتما خیلی از دردامون دوا میشه،اگر هسته ایمون کامل بشه.
احمد
Iran, Islamic Republic of
اقامحسن چون شما ازانرژی هسته ای چیزی نمی دانی این حرف میزنی...والا کشورهای همچون ژاپن والمان وغیره.......مگردیوانه بودند.که صاحب این تکنولوژی شدند.
منطغد
تقصیر ما نیست شما کم سواد هستید ونسبت به این صنعت وعلم بی اطلاع هستید.اگه مطالعه کنی محاسن انرا میفهمی
روزبه
Iran, Islamic Republic of
من ازدشمنی که مرد باشه نمی ترسم ازخودی ای که...می ترسم
اخه ...رو سانسور میکنی
... اینها؟؟؟؟؟؟؟
حمید
قبلآ می گفتند آتش تهیه قبل از حمله لازم است ....
بهلول !!؟؟
.... بمقاصد شومشان برسند !!!!!!!
من ک میگم همین دسیسه نفتی عربستان و عدم اقدام موثر از جانب دولت واسه توجیه توافق بد انجام میشه تا به قول خودشون تنششون با غرب تموم شه
صادق
این دولت از پائین آمدن قیمت نفت ناراضی نیست ,توجه نکردی که دم بر نیاوردن و هیچ کاری نکردند و خوشحالی از چهره شون هم نمایان بود
مگه هر كي هرچي گفت بايد تيم مذاكره كننده بياد جواب بده
جواب دادن به يك خبر رسانه اي بر عهده يك رسانه است وگرنه تيم مذاكره كننده بايد كارشو بذاره كنار پاسخ اين و اون رو بده
قمر تاج خانوم
پس چه طوری تیم مذاکره کنند آمریکایی یک دقیقه پس از هر جلسه مذاکرات سریع به مقامات رژیم جعلی گزارش و پاسخ میدن ؟
تیم مذاکره کننده وظیفه جواب دادن نداره بلکه برعهده رئیس جمهوره چون ایشون اگر کسی از فروش دستاوردهای کشور حرفی بزنه فوری یکی دوتا بد وبیراه نثار مخالفان می کنه
..باید کچل را هم ... بنامیم !
این زیبا کلام و شیرزاد در جهت منافع رژیم صهیونیستی و بر خلاف منافع ملی کشور صحبت کرده اند .
ایرانی
United States
من کاری با این اساتید ندارم. اما در پاسخ جهان که گفت اگر تعداد سانتریفیوژ فرقی نمی کند چرا آمریکا بر سر 300 400 تا این همه چانه می زند؟ باید گفت که بله تعداد سانتریفیوژ برای مقاصد اقتصادی و غیر جنگی مهم نیست اما برای ساخت بمب هسته ای مهم است . حق با شماست در این زمینه و آمریکا نیز این را خوب می داند. ما هم خوب می دانیم.
ali
فتنه گران چون حيات سياسي خود را تمام شده ميدانند و ميبينند كه مردم به انزواي انها بي توجه هستند (چون انتظار داشتند مردم براي انها هر روز به خيابان ها بريزند) سعي ميكنند با اظهار نظر هاي جنجالي توجه را به خود جلب كنند....
ساکت مانده اند چون نظر خود تیم مذاکره کننده هم همین است و اینها بلندگوی دولت شده اند اگر رهبری نبود تا الان فاتحه هسته ای خوانده شده بود
متین
احسنت ، دقیقا" همین است که گفتی .
ما این حرفها را از زبان یک مسئول نمیتوانیم بشنویم ، بنابراین از زبان دیگران !! گفته میشود !!!
معلم
چرا روزنامه کیهان و تحلیگران و منتتقدان اصلاح طلبان دایم میگویند این اظهارات قابل پاسخگویی نیست اما در مقام پاسخ در می آیند. مانند همین مقاله که در ابتدایش ایشان گفته ارزشی برای پاسخ ندارد اما مفصل پاسخ داده است. سانسور نکنین لطفا..
و بازهم سکوت سکوت سکوت
علی
درود بر احمدی نزاد که اگه شجاعتش نبود...
Sweden
من موندم چرا هیچ مسئلی جواب دندان شکنی به اینها نمیدهد! ...
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب که جواب نداره
و سکوت می کنند
United States
در حالی که در برابر دشمن هم این کار را می کنند
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه مقاله آقای مهدی محمدی بنابر تناقضات و اکاذیب بدیهی و تکراری و پرشمار سخنرانی اخیرآقای شیرزاد برشمردن آنها را اتلاف وقت میخواند بد نیست در مقام تصدیق حرف ایشان نظری به انبوه غلطهای فنی و علمی این سخنرانی اشاره کنیم

گافهای فنی و علمی:
1) نهی کردن همکاری با روسیه به دلیل اینکه نیروگاه های آب سنگین در آن کشور با هدف تولید پلوتونیم طراحی شده در حالیکه نقش روسیه تنها در طراحی نیروگاه هسته ای برق بوشهر است و طراحی نیروگاه آب سنگین اراک کاملا بومی است

2) تاکید بر مضر بودن نیروگاه آب سنگین بنا بر مقایسه با نیروگاه چرنوبیل در حالیکه اساسا نیروگاه چرنوبیل از نوع آب سبک گرافیتی است

حرفهای بی سند و غلط :
3)ادعای عدم فایده انرژی هسته ای تا کنون در ایران علیرغم وابستگی کامل دستگاه های پرشمار ام آر آی بیمارستانها به چشمه کبالت 60 تولیدی از راکتور تهران و استفاده کلیدی و رو به رشد در کنترل آنلاین خط تولید صنایع فولاد با توجه به تحریم ،

4)منحصر جلوه دادن کاربرد نیروگاه آب سنگین در تامین انرژی به منظور انحراف افکار عمومی از کاربرد مهمتر آن یعنی تولید انواع رادیو ایزوتوپهایی که هر کدام کاربرد تعیین کننده ای در صنایع دارند،
ادعای کامل شدن دانش هسته ای مورد نیاز در کشور و عدم ضرورت تحقیق بیشتر بر روی فرایند غنی سازی

تناقض گویی علمی :
5)ادعای کامل شدن دانش هسته ای مورد نیاز در کشور برای توجیه ضرورت توقف تحقیقات بیشتر بر روی فرایند غنی سازی در یک بخش از سخنرانی و در مقابل ادعای عدم وجود دانش هسته ای لازم برای استفاده از اورانیم های با غنای بالا در بخش دیگر !

یک بام و دو هوای علمی :
6)القای مضر بودن هسته ای برای ایران در مقابل تاکید طرف غربی بر توسعه توانمندیهای هسته ای خود، مضر جلوه دادن همکاری با روسیه با توجیه وابسته شدن به آن کشور در عین تشویق به رها کردن تحقیق و توسعه به پشتوانه تامین آن از طرف غربی،

سفسطه علمی (یعنی استفاده از منطق غلط با روپوش علمی) :
7)القای عدم امکان استفاده کلان از انرژی هسته ای در ایران مبتنی بر پیش فرضهای غلط شناسایی شدن تمام معادن هسته ای کشور و از آن گذشته ضرورت استفادهِ صرف از منابع داخلی برای فعالیت صنعتی،

ساده اندیشی علمی یا ساده تصور کردن مخاطب :
8)القای عدم توفیق علمی ایران در حوزه هسته ای به دلیل عدم چاپ مقالات پرشمار بین المللی و عدم توجه به سیاست منطقی یک کشور در عدم انتشار جزئیات دستاوردهای علمی که مستمسکی برای فشار بیشتر به دست قلدران عالم میدهد،
9)عدم توجه به دستاوردهای راهبردی بومی سازی یک فن آوری و توجه صرف به سود اقتصادی کوتاه مدت آنجایی که خرید نیروگاه های هسته ای از کشورهای غربی را برای انرژی توصیه می کند و در مقابل هیچ توجهی به مشکلات وابستگیهای بعدی به طرف غربی که همواره دشمنی آشکاری با ما داشته است نمیکند



گذشته از فقر کامل علمی سخنرانی اخیر آقای شیرزاد توجه به بخشهای دیگر سخنرانی وی پرده از غرض ورزی و عدم صداقت طیف ایشان بر میدارد که در ادامه به برخی اشاره میشود

یک جانبه نگری و دروغ :
10)القای دروغین عدم تمایل طرف غربی برای مزاحمت و اشغال ایران علیرغم حمایت همه جانبه در راه اندازی و پشتیبانی جنگ 8 ساله،
11)بی ثمر جلوه دادن ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر علیرغم اشغال بخشهای غربی کشور در همان زمان و روحیه تهاجمی و غیر قابل اعتماد صدام دیوانه،


توهین به شعور مخاطب و بدون تحلیل فرض کردن مردم:
12)بیان یکطرفه همین انبوه دروغها و حرفهای بی پایه در مهمترین محیط آکادمیک کشور یعنی دانشگاه تهران ،
United States
دو نتیجه گیری اخلاقی :
اول اینکه بالاخره اعتراف کردید غرب می خواهد امتیاز بدهد . دوم اینکه در مذاکرات هسته ای یک سال گذشته با انتقادها و توهین های سنگین به مذاکره کنندگان چقدر اب به اسیاب دشمن ریختید .
United States
خب چه ربطی داشت؟
بل گرفتی الان؟
مجیداعتمادی
ترس از دانشمندان هسته ای دشمن را به فکر انداخته است که از ضعف این دولت حداکثربهره را ببرد
Iran, Islamic Republic of
ميزان راي ملت است وبس
United States
چه ربطی به مطلب داشت؟
Iran, Islamic Republic of
انتخابات مجلس 1394 نزديك است...
با سلام
باز این دوتا حرف زدن؟
جوادزاده
Iran, Islamic Republic of
علت اینکه آمریکایی ها حاضرند امتیاز بدهند تا دست از برنامه هسته ای برداریم نگرانی آنها از دست یابی ایران به سلاح هسته ای است.
احمد(احتمالا بی بصیرت)
با سلام
مگه دولت و تیم مذاکره کننده مسول پاسخ دهی به حرفای بقیه اند.
اونا باید تمرکزشون روی مذاکرات باشه و این توقع بی جایی.
كليد دار دروغ !!؟؟
اختيار دارى ! آق احمد. شما ، اِندِ بصيرتى !!!!!!!؟؟؟؟؟