شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

هندسه نفوذ و قدرت بسیج

محمدصادق کوشکی
پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب: 457860
رهبر معظم انقلاب اسلامی طی چند ماه گذشته بیش از 70 بار کلمه «نفوذ» را در اظهارات مختلف خود به کار برده و خطر نفوذ دشمن را به عنوان اصلی‌ترین راهبرد دشمن در دوره پسابرجام به ملت و مسئولان متذکر شده‌اند.
جهان نيوز - دکتر محمدصادق کوشکی: بسیج مستضعفین به عنوان سازمانی پیشرو که در برگیرنده بخش مهمی از نیروهای معتقد به انقلاب دینی و نظام ولایی است و از سازماندهی گسترده و منسجمی برخوردار است، به دلیل خصایص ذاتی خود می‌تواند و باید، نقش مهم و محوری در مبارزه با توطئه‌ها از جمله پروژه نفوذ را بر عهده گیرد. بسیج، سازمانی مردمی است که مستقیماً از میان صفوف، صنوف و اقشار مختلف و متنوع مردم به جذب نیرو پرداخته و در عین حال دارای آرایش سازمانی منسجم و منعطف است. بسیج به لحاظ کیفیت نیروی انسانی، عمدتاً در برگیرنده ترکیبی از مجموعه‌های مخلص، مومن و متعهد به انقلاب اسلامی است و چنین مولفه‌هایی به سازمان بسیج مستضعفین موقعیت و توانمندی خاص و برجسته‌ای در امر مبارزه با نفوذ دشمن می‌بخشد.

یکی از ضروریات مهم برای مقابله با توطئه نفوذ، شناخت میدان نبرد، آرایش و نحوه چینش نیروها و محورهای عملیاتی دشمن است. از این منظر، برای مقابله تمام عیار با خط نفوذ و استحاله فرهنگی – سیاسی، بسیج قرارگاهی توانمند و تئوریک است که برنامه‌ریزی دراز مدت و کوتاه مدت روندها و تحرکات  فرهنگی – سیاسی را برعهده دارد. بسیج به جهت خصایص ذاتی خود از توانمندی فوق‌العاده، قدرت مانور و توان تاثیرگذاری چشمگیر در مقابله با جنگ نرم دشمن برخوردار است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی چند ماه گذشته بیش از 70 بار کلمه «نفوذ» را در اظهارات مختلف خود به کار برده و خطر نفوذ دشمن را به عنوان اصلی‌ترین راهبرد دشمن در دوره پسابرجام به ملت و مسئولان متذکر شده‌اند. بخش مهمی از سخنان ایشان در روز گذشته مرتبط نمودن تکمیل پروژه نفوذ دشمن با متهم کردن بسیج به تندروی و افراط است. تذکرات سکان‌دار کشتی انقلاب دلالت بر این حقیقت دارد که به چالش کشیدن بسیج و زیر سوال بردن ماهیت انقلابی آن در واقع بخشی از پروژه نفوذ است و افرادی که عامداً یا سهواً به آن دامن می‌زنند، در زمین دشمن بازی می‌کنند. برای سدّ کردن و پیشگیری از توطئه نفوذ، ضروری است به بسیج مستضعفین به عنوان تفکری ارزشی و انقلابی توجه شود.

باید به این نکته اشاره داشت که تلاش برای تغییر ساختارهای ذهنی نسبت به ماهیت انقلاب و تلاش دشمن برای نفوذ در قوه ادراک سیاسی اساساً به منظور تسهیل سلطه غرب بر کشور است. در این میان دشمن تلاش می‌کند تا درباره درستی باورهای اصیل، تردیدافکنی کرده و سوءتفاهم به وجود آورد. برخی مسئولین متاسفانه به این نتیجه رسیده‌اند که نیروهای داخلی توانایی حل مشکلات کشور را ندارند و دستیابی به راه حل، تنها به چارچوب ارتباط با غرب و جریانات همراه آن بستگی دارد. طبیعی است که بسیج به عنوان خط‌شکن در تمامی عرصه‌ها، چنین تفکری را بر نمی‌تابد و در نتیجه به حاشیه راندن اندیشه بسیجی با ابزار مقابله با افراطی‌گری معنایی جز تکمیل پروژه نفوذ ندارد. پروژه نفوذ، امری بدیهی است و کسانی که این واقعیت را نمی‌ببیند، باید در ابزارهای شناختی خود بازنگری کنند. افرادی که متوجه نیستند اساساً دشمن، در صحنه حضور دارد و برای رخنه در ساختارهای نظام تلاش می‌کند، باید در قوای ادراکی خود شک کرده و از خود سوال کنند که چرا متوجه این خطر نمی‌شوند ؟ در چنین فضایی، طبیعتاً بسیج یکی از نهادها و تفکراتی است که مقتدرانه قادر است مانع نفوذ شود. از این رو، برخی تلاش می‌کنند با تخریب بسیج، راه نفوذ را هموار نمایند.

متاسفانه در طول سال‌های اخیر، جریاناتی با متهم کردن ارزشی‌ها به افراطی‌گری به دنبال خدشه وارد کردن بر اصول اصلی انقلاب هستند. برخی افراد از جمله دوستان خودی به دلیل عدم شناخت واقعیت‌های جهانی و داخلی، فاصله گرفتن از حقایق و پذیرفتن دیدگاه‌ها و نظریاتی که صرفاً در محافل  به اصطلاح روشنفکری  مطرح می‌شود و فاقد قرابت با انقلاب است، بسیج را معادل افراط و خروج از اعتدال معرفی می‌کنند. این همان خطایی است که در اوایل انقلاب، لیبرال‌ها و ملی‌گراها دچار آن شده بودند. آنان انقلاب را امری تمام شده تلقی می‌کردند و نیروهای انقلابی را تندرو و افراطی خطاب می‌نمودند و خود را مظهر عقلانیت و اعتدال می‌دانستند. به همین دلیل، بهره‌گیری از توان جوانان مومن و مسلمان را نه تنها درست و مطلوب نمی‌دانستند بلکه ضمن مخالفت، آن را تحت عنوان افراط و تندروی محکوم می‌کردند.

این خطا متاسفانه طی سال‌های اخیر بار دیگر تکرار شد و برای اصلاح این تفکر غلط و نیز آگاهی‌بخشی به برخی دوستان غافل درباره توانمندی‌های قدرتمند بسیج، دلسوزان انقلاب همیشه تلاش کرده‌اند توهمات و تصورات غلط را پاک‌سازی نمایند.  شاید مهم‌ترین نهادی که کاملاً محصول انقلاب اسلامی و هیچ نمونه خارجی ندارد، بدون تردید باید بسیج مستضعفین را به عنوان ارزنده‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی نام ببریم. بسیج عیناً برگرفته از ارزش‌ها و برآمده از اندیشه سیاسی شیعه و واقعیات‌های جامعه اسلامی است.

هر زمانی که کشور با مشکلات و معضلات پنجه در انداخته است، تفکر و عملکرد بسیجی به یاری شتافته است و راه را برای پیشرفت نظام و انقلاب باز کرده است. ساختار تفكر الهي بسيج امروز به عنوان بزرگترين مؤلفه قدرت در ايران اسلامي نقش‌آفريني مي‌كند و در هر عرصه جديدي كه به روي نظام گشوده مي‌شود، تفكر بسيجي راه گشاست. رمز ممانعت از پيروزي دشمن بر اسلام و ايران اسلامي جلوگيري از نفوذ است و تفكر بسيجی، اصلي‌ترين مؤلفه ايستادگي در برابر این توطئه است. مؤلفه قدرت ایران اسلامی، وحدت و تبعيت از مباني اعتقادی و ايمانی است و امید است نیروهای داخلی که خواسته و ناخواسته زمینه‌ساز نفوذ دشمن بوده و به نوعی فضا را برای آن مهیا می‌کنند، با تذکرات مشفقانه و پدرانه رهبر حکیم انقلاب به خطای خود پی برده و مسیر خود را اصلاح نمایند.
مرجع : حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا!؟