جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۸
۵۷

۵ نکته جالب حسین شریعتمداری درباره اقدام بی‌سابقه پوتین

سه شنبه ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 457365
پوتین در اقدامی بی‌سابقه و معنی‌دار، بلافاصله پس از ورود، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت، این اقدام وی در ایران بی‌سابقه و در جهان به سختی می‌توان برای آن نمونه مشابهی یافت.
۵ نکته جالب حسین شریعتمداری درباره اقدام بی‌سابقه پوتین
به گزارش جهان، حسین شریعتمداری طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: دیروز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که برای شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز به تهران آمده بود، در اقدامی بی‌سابقه و معنی‌دار، بلافاصله پس از ورود، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت. این اقدام پوتین که در ایران بی‌سابقه و در جهان به سختی می‌توان برای آن نمونه مشابهی یافت، در حالی است که براساس پروتکل‌ها و اصول تعریف شده در عرف دیپلماتیک، رهبران و رؤسای جمهور کشورها برای مراسم رسمی استقبال از سوی کشور میزبان اهمیت ویژه‌ای قائلند تا آنجا که چگونگی مراسم استقبال و همخوانی آن با شأن و جایگاه خود را قبل از سفر به دقت ارزیابی می‌کنند و چنانچه مراسم پیش‌بینی شده برای استقبال، آنگونه که انتظار دارند، نباشد و بخش یا جزئی از آن را دون شأن خود تلقی کنند از انجام سفر نیز منصرف می‌شوند.

از این روی چشم‌پوشی پوتین از استقبال رسمی و حرکت بی‌فاصله او برای دیدار رهبر معظم انقلاب، حیرت آمیخته با نگرانی محافل و رسانه‌‌های آمریکایی و اروپایی را به دنبال داشت. متن مذاکرات دو ساعته رئیس‌جمهور روسیه و رهبر انقلاب که ساعاتی پس از این دیدار منتشر شد، نشان داد که هم اقدام پوتین هوشمندانه و هدفمند بوده است و هم نگرانی آمریکا و متحدانش بی‌علت نبوده است و در این باره گفتنی‌هایی هست؛

۱- بهانه سفر پوتین به ایران و موضوع اعلام شده آن، شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز بوده است بنابراین، انتظار آن بود که حضور در اجلاس یاد شده که مقدمه ضروری آن، پذیرش استقبال رسمی است، اولویت سفر رئیس‌جمهور روسیه باشد ولی اقدام غیرمنتظره و بی‌سابقه او در چشم‌پوشی از مراسم استقبال رسمی و حرکت بلافاصله برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، به وضوح حاوی این پیام بود که شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، موضوع و برنامه اصلی سفر پوتین نیست. محافل غربی این پیام را خیلی زودتر از آنچه انتظار می‌رفت، دریافت کرده و نگرانی خود از موضوع «غیرگازی» این سفر و دیدار بیرون از عرف دیپلماتیک آن را پنهان نکردند. بی‌بی‌سی در تفسیری بدون اشاره به اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز که موضوع اعلام شده سفر پوتین بود، گفت؛

«اهمیت سفر پوتین به ایران را باید کیلومترها آن سوتر از تهران و در سوریه دید. هماهنگی و همکاری مسکو و تهران در سوریه، حالا به یک جبهه مهم و تأثیرگذار بدل شده و غرب را نگران کرده است. اصلی‌ترین نگرانی غرب این است که اتحاد ایران و روسیه، جبهه‌ای نو در مسائل جهانی و منطقه‌ای گشوده است که در آن غرب دیگر حرف اول را نمی‌زند.»

۲- پوتین می‌داند که معادلات و مناسبات منطقه را جبهه گسترده مقاومت اسلامی رقم می‌زند. جبهه‌ای که از غرب آسیا تا شمال آفریقا را فراگرفته و نقشه آمریکا و متحدان غربی، عبری و عربی‌ آن را برای سلطه و غارتگری ملت‌های مظلوم این پهنه، با چالشی شکننده روبرو کرده است. رئیس‌جمهور روسیه به وضوح دیده و باور کرده است که هدایت این جبهه گسترده مقاومت به گونه‌ای مستقیم و غیرمستقیم، از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می‌پذیرد و بینش و منش حضرت ایشان است که در این عرصه حرف اول را می‌زند، این برداشت به پوتین توصیه می‌کند که روسیه برای حضور موثر و ایفای نقش در معادلات منطقه باید به کانون اصلی تصمیم‌گیری در این عرصه روی آورد.

۳- نادیده گرفتن مراسم رسمی استقبال و دیدار با رهبر معظم انقلاب که بلافاصله پس از ورود به تهران صورت گرفت، این پیام روشن و خالی از ابهام را در خود دارد که پوتین از موضع رئیس‌جمهور یک قدرت بزرگ جهانی به ملاقات حضرت آقا نرفته است، بلکه مذاکره و تبادل‌نظر از موضع متوازن را دنبال می‌کرده است. این نکته با مراجعه به متن مذاکرات و گفت‌وگوی رد‌و‌بدل شده میان رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور روسیه به وضوح دیده می‌شود، هر چند بدون مراجعه به متن یاد شده نیز، این واقعیت قابل درک است، چرا که وقتی ایران اسلامی طی سی و چند سال گذشته به رهبری امام راحل(ره) و از آن پس با هدایت و رهبری خلف حاضر ایشان در مقابل تمامی توطئه‌ها، باج‌خواهی‌ها، تحریم‌ها، حملات نظامی و ده‌ها دسیسه آشکار و پنهان آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن نه فقط ایستاده و مقاومت کرده، بلکه به پیروزی‌ها و دستاوردهای غیرقابل تردیدی در این عرصه دست یافته است، بدیهی است که روسیه و یا هر قدرت دیگر جهانی و منطقه‌ای، تنها از موضع متوازن می‌تواند با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره شده و به اتخاذ تصمیم‌های مشترک دست یابد.

۴- برخلاف رئیس‌جمهور و سایر دولتمردان آمریکایی- از کارتر تا اوباما- که در اوج کینه‌توزی و جنایات وحشیانه علیه ایران اسلامی دست سالوس به همراهی با جمهوری اسلامی ایران و همکاری در معادلات و مناسبات منطقه دراز می‌کنند، پوتین، ابتدا و قبل از دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب، سابقه‌ای از اقدامات عملی در بستر سیاست‌های اعلام شده جمهوری اسلامی ایران را با خود همراه کرده است تا مقدمه‌ای قابل قبول و اطمینان‌آور برای ادامه همکاری باشد و نه مانند دست چدنی پوشیده در دستکش مخملین اوباما که با حیله به سوی ایران دراز شده بود و با درایت ملکوتی رهبر معظم انقلاب، پس زده شد.

حضرت آقا در دیدار پوتین با اشاره به «مواضع و عملکرد رئیس‌جمهور روسیه به ویژه در یک‌سال و نیم اخیر» از جدیت وی برای گسترش روابط دوجانبه تقدیر کردند. قید «به ویژه در یک‌سال و نیم اخیر» اشاره به همان سابقه مقدماتی است که آقای پوتین برای ادامه همکاری با جمهوری اسلامی، همراه خود آورده است. همین جا باید اشاره کرد همکاری ایران و روسیه در مقابله با جنگ نیابتی آمریکا و متحدانش علیه جبهه مقاومت که در سوریه و عراق جریان دارد و یکی از اصلی‌ترین مسائل سرنوشت‌ساز این روزهای منطقه و جهان است، تجربه قابل قبولی برای ادامه تعریف شده این همکاری است. تجربه‌ای که امروزه به کابوس آمریکایی‌ها و متحدان غربی و عبری و عربی آنها تبدیل شده است و به نوشته وال استریت ژورنال «دولت اوباما و متحدان اروپایی و عرب آن را با سراسیمگی به چاره‌جویی برای دور کردن روسیه از متحد خود، یعنی ایران واداشته است.» و به قول نیویورک‌تایمز «اگر روسیه با ایران و اسد همراه باشد، امیدها برای رسیدن به یک اجماع بین‌المللی - بخوانید آمریکا و متحدانش!- به یأس و ناامیدی بدل خواهد شد.» و ده‌ها نمونه دیگر از این دست.

۵- انزوای جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها و مخصوصا عرصه‌های سیاسی و اقتصادی یکی از اهداف استراتژیک آمریکا و متحدانش در تمامی طول سی‌ و چند سال گذشته بوده است. با این پیش‌فرض که جمهوری اسلامی ایران در نهایت برای تأمین برخی از نیازهای خود چاره‌ای جز رویکرد به غرب و باج دادن نداشته باشد. این خط استراتژیک آمریکا را یک جریان آلوده داخلی با هماهنگی رسانه‌های غربی و تعدادی از روزنامه‌های زنجیره‌ای تحت مدیریت خود دنبال کرده و می‌کند. جریان آلوده مورد اشاره که در ماجرای فتنه آمریکایی اسرائیلی ۸۸ آشکارا در نقش ستون پنجم دشمن دست به وطن‌فروشی‌ زده بود، این روزها نیز با تساهل غیرقابل توجیه برخی از مسئولان و مراکز داخلی، همان خط دیکته شده را پی گرفته است. این جریان آلوده عمدتا از سه محور مقصود مورد نظر را دنبال می‌کند. اول؛ بزک کردن آمریکا و سرپوش نهادن بر جنایات و غارتگری‌های شیطان بزرگ. دوم؛ القای این توهم که تنها راه برای رسیدن به گشایش اقتصادی، نزدیکی به آمریکا و پرداخت هزینه این نزدیکی، یعنی تن‌دادن به غارتگری‌های گذشته آن است! و سوم؛ دور کردن سایر کشورهایی که بیرون از حلقه آمریکا و متحدانش قرار دارند و می‌توانند در یک رابطه و معادله دوجانبه و متوازن برخی از نیازهای کشورمان را تأمین کنند و البته در مقابل، مانند همه روابط متوازن دیگر، سهمی از این تعامل نیز داشته باشند.
این روزها، ناخرسندی توأم با عصبانیت و سراسیمگی جریان آلوده مورد اشاره را از روابط دوجانبه و حسابشده ایران و روسیه به وضوح می‌توان دید. «ترجیع‌بند» این جریان که به طور همزمان و هماهنگ از رسانه‌های داخلی تحت امر آنان و رسانه‌های تابلودار دشمنان بیرونی تکرار می‌شود، این است که روسیه قابل اعتماد نیست و احتمال آن که در روابط و معادلات فیما‌بین عهدشکنی کند وجود دارد! که در پاسخ باید گفت؛ آیا آمریکا و سایر کشورهای غربی که برای ورود آنها لحظه‌شماری کرده و فرش قرمز پهن می‌کنید قابل اعتمادند؟! مخصوصا آن که اولا؛ خطوط ارتباطی ایران و روسیه - آنگونه که اشاره شد - کاملا تعریف شده است و ثانیا؛ - به قول جریان یاد شده - بدعهدی و مکر روسیه یک «احتمال» است که در صورت وقوع به آسانی قابل جبران و بازگشت خواهد بود ولی کینه‌توزی آمریکا «احتمال» نیست، بلکه واقعیتی غیرقابل انکار و محسوس و ملموس است.

و خدا بر درجات امام راحلمان- رضوان‌الله تعالی علیه - بیفزاید که در معرفی هدف اصلی این جریان آلوده می‌فرمودند «خط این بود که اصلا آمریکا منسی (فراموش) بشود. یک دسته شوروی را مطرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. یک دسته، الله‌اکبر را کنار می‌گذاشتند و سوت می‌زدند و کف می‌زدند، آن هم در روز عاشورا، خط این بود که قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود».
منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارمیدا سادات
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور روسیه می گوید ایران قدرت بزرگی است و متحد با اطمینانی است
در حالیکه بعد از کلی دیپلماسی خنده آمریکا هنوز حرف از حمله نظامی و بزگشت پذیری تحریم ها میزنه
Iran, Islamic Republic of
تازه یه بارم نتیجه دلداگی به آمریکا رو دیدیم
خودمون رفتیم داوطلبانه تعلیق کردیم دست آخر طرف به ما گفت مور شرارت و چنین و چنان
Iran, Islamic Republic of
یاد اون روز افتادم ک لاورف نیومد با ظریف اینا عکس بگیره
حالا پوتین مستقیم از فرودگاه میره بیت
این نتیجه عزت است
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
حالا خدا رو شکر کنید ریس جمهور نگفت دیدار پوتین با رهبری از برکات پسا برجام است!!!!!!!
همین پوتین به خاطر دلخوشی صهیونیست ها 8 ساله به ایران اس300 نمیده بیخودی کسی را به عرش نرسانید
م ث
Estonia
همین پوتین نبود بلکه همان لاوروف بود که قرارداد را کنسل کرد همین پوتین دوباره احیا کرد.
امین
شریعتمداری یه جوری از روسیه تعریف می کنه و اونا رو تطهر میکنه که انگار همینها نبودند قطعنامه های شورای امنیت علیه ما رو تصویب کردند. اشتباه این برادر اینه که امریکا ستیزی که تنها هنرشه و فقط با اون می تونه به حیات سیاسیش ادامه بده باعث شده خیانت های روس ها رو فراموش کنه. برادر S3300 که جلو چشمته. برادر عزیز همه دنیا به دنبال منافع ملی خودشونند غیر از ما
Estonia
درست بخون و بعد نظر بده
اگه همه دنیا به فکر منافع خودشون هستن، پس چرا برادر حسن دنبال منافع ملی خودش نیست و دنبال برد-برده و میگه ما نمیخوایم غرب ببازه؟!
اولا مگه ایران زیر بلیط روسیه بوده که حرف از خیانت(!) این کشور به ایران میزنی؟!؟
ح
Iran, Islamic Republic of
جالب اینست که مثل یک خودی عمل کرده نه یک بیگانه و مانند این است که به دیدار رهبرش می رود لذا احتیاجی به تشریفات و... برای خودش ندیده.
ارمیا
Latvia
من از این حرکت پوتین این دو معنا رو برداشت کردم...
1- منِ پوتین رییس جمهور روسیه به وضوح میدونم توی این مملکت کی فرمانده س و ارزش و لیاقت مدیریت جهان رو داره...
2- کارهای بسیاری هست که باید انجام بشه و وقت هم بسیار کمه
وقت برای تشریفات وجد نداره
(قابل توجه کسانی که رفتار و عملکردشون در صحنه ی بین الملل بیشتر به بازی شبیه تا اقدامات تاثیر گذار)...
علی
خدایا تا ظهور دولت یار....گل پیغمبر ما خامنه ای را نگه دار...
سلامتیش صلوات...
Iran, Islamic Republic of
با توازن بهتر میشود تعامل کرد و اگر غرب با این شرایط جدید به رویکرد روابط عادلانه تمایل پیدا کند به لحاظ صنعتی و فنی بر روسیه ارجح تر است ولی مهمترین بحث عدم تحمیل شرایط نابرابر و غیر عادلانه است که ممکن است شرایط آن برای آینده محقق شود.
بدعهدی و مکر روسیه یک «احتمال» است که در صورت وقوع به آسانی قابل جبران و بازگشت خواهد بود ولی کینه‌توزی آمریکا «احتمال» نیست، بلکه واقعیتی غیرقابل انکار و محسوس و ملموس است.
علی
چند روز پیش یکی از سایتها تیتری زده بود با این عنوان که " حتی گوگل هم میدونه اقا کیه"( با ابهت بخونید منم از روی کنجکاوی تو گوگل اقا رو جستجو کردم ونتتیجه جالب بود که حتی گوگل هم می دونه اقا کیه ولی متاسفانه بعضیا هنوز شکر گذار این نعمت نیستن
تمام این تجزیه تحلیلها بجای خود درست ولی واسه من این مهمه که "" پوتین هم می دونه اقا کیه""
لبیک یا خامنه ای
دست مریضاد
دست مریزاد درسته مجیدجان
دیدار و استفاده از تدابیر هوشمندانه رهبر انقلاب برایش ارزشمندتر است و این بر هیچ کس پوشیده نیست
United States
چرندیات حاج حسین فقط و فقط به درد.. میخورد نه مردم فهیم ایران .
Iran, Islamic Republic of
اصلا حرفت درست اما تو رو چه به مردم ايران آمريكايي
دقیق بگو کجات می سوزه
چرندیات برخی هم فقط به درد انسان نادانی چون تو میخوره
Australia
من هم از استرالیا دست حاج حسین رو می بوسم و یک افتابه اب خالص از سواحل سیدنی رو برای این دوست سوخته حاضرم پست کنم که بعد از مشخص شدن محل دقیق سوختگی از اون استفاده کنن
Germany
نميريزي اونجايي كه بايد بريزي
نتيجه اش اين ميشه كه ميسوزي
قل موتوا بغیظکم. از عصبانیت بمیرید.
داداش با این کامنت دل بچه های حزب الله رو خوشحال می کنی. چون می فهمیم بدجوری سوختید. با115 تماس بگیر.
Estonia
شما الان جزو مردم فهیمی؟؟؟؟!!!!
تو خودت رو قاطی مردم فهیم ایران نکن...اگه فهم داشتی که فحاشی نمی کردی.
احمد
شما همون بهتر بری مقالات زیباکلام عاشق آمریکا و صهیونیست رو بخونی... کسی مجبورت نکرده بیای اینجا
درود بر آقای شریعتمداری
Iran, Islamic Republic of
عوضش آقای روحانی همراه هیچ کدام از این چند رئیس جمهور نیامد دیدار رهبری و معاونش را فرستاد!!
احسان
اهای اونی که باپرچم شیطان بزرگ پیام میزاری چرند توی واون اربابی عوضت که زیرسایه انها مشغول .....ازقول مردم مسلمان وباشرف ایران حرف نزن
مجید
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز ، همه مثل ما ایرانی ها نیستند که حافظه تاریخی آن ها بسیار کوتاه مدت باشد ، جناب پوتین حتما بخاطر دارند که گورباچف به توصیه حضرت امام عمل نکرد و چه اتفاقی برای شوروی افتاد فلذا می داند که اگر با رهبر معظم انقلاب ایران مشورت نکرده و به توصیه های ایشان توجه نکند اوضاع روسیه فعلی به مراتب بدتر از شوروی سابق خواهد شد .
قطعا مذاکرات سردار سلیمانی عزیز با این رئیس جمهور حاوی توصیه هایی برای عزت روسیه بوده و ایشان نیز با درس گرفتن از گذشته ( گورباچف) تصمیم عاقلانه گرفته و انشاء الله در آینده نچندان دور نتیجه آن را خواهند دید .
محمدخداوردی
Iran, Islamic Republic of
اینها همه از عرت بزرگی و ابهت رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای است.
پوتین به هیچ جای دنیا بدون انجام تشریفات استقبال نمیره ولی وقتی به ایران رسید با عجله به دستبوسی آقا رفت.دقت کنید به نحوه نشستن پوتین نزد سران کشور های دنیا مثل اوباماو روسای فرانسه وآلمان و ... وبا نشستن پیش حضرت آقا-انگار اومده پیش استاد ورهبرش وداشت گزارش میداد.
خدا وکیلی اینها غیر از بزرگی آقاست؟ اینها غیر از عظمت و جلالت وجبروت آقاست؟
الان دوست ودشمن به صلابت وبزرگی این ابر مرد که به لطف خدا رهبر و ولی ماست اذعان دارند.
ای والله واقعا دمت گرم
این صحبتو کاش یکی به روحانی هم می گفت
Estonia
اون مطیع حاج آقا خاطره است
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
حاج ممد دمت گرم /گل گفتی
متاسفم برای اونایی که منفی دادند
خدا هدایتشون کنه
ببخشید وقتی مسولان ایرانی به عراق سفر می کنند خیلی از انها قبل از اینکه به بغداد بروند و مورد استقبال رسمی قرار می گیرند به نجف اشرف رفته و خدمت حضرت آیت الله سیستانی مشرف می شوند پس این ماجرا بی سابقه و یا کم سابقه نیست که جناب اقای شریعتمداری گفتند
این موضوع که مقامات بین المللی در سفر دیپلماتیک به ایران ، بدون اینکه مورد استقبال رسمی قرار بگیرند بلافاصله به حضور آقا مشرف بشند ، بی سابقست! مثالی از سفر مسئولین ایرانی به نجف زدید بیشتر به نیت ادای احترام انجام شده و جنبه زیارتی سفر پررنگ بوده تا جنبه دیپلماتیک... در نظر داشته باشید که مسئولین ما خودشون مسلمان و شیعه مذهب هستند!
Estonia
چرا عادت دارید همیشه مخالفت کنید و سخنان دیگران را با یک ادعای دروغ رد کنید ؟
محمدی
روح امام شاد . نفس گرم ایشان همواره پشتیبان این انقلاب است. برای حاج حسن خیلی متاسفم که در زمان ضعف آمریکا او را کدخدا خطاب میکند و تیمش هم برای بزک آمریکا دست از پا نمیشناسند.شاید ..
امیرسعیدابوزهرا
Iran, Islamic Republic of
وزیرظریف دولت بنفش درجلساتی که نماینده کدخدا حضوردارد می خندد اما درحضوررهبر و پوتین اخم کرده بود.
یکی به من بگه جریان چیه؟
آفرین به عظمت این رهبر ]فرین به این اقتدار وآفرین به ادب پوتین
امیرسعیدابوزهرا
Iran, Islamic Republic of
حاج حسین یه دونه ای ....دردونه ای .
دوستت دارم ...
Iran, Islamic Republic of
از ابتدای تاریخ تا به این حال هیچ وقت روسیه قابل اعتماد نبوده و هست .
بله آمریکای ملعون و انگلیس صغیر قابل اعتماده که وقتی باهاشون دست میدی باید انگشتاتم بشماری!
Estonia
آمریکا و غرب چی ؟
حالا مگه قرار شده با اعتماد به وعده های پوچ «تعلیق» تحریمها به دستور روسیه(؟) ، تمام دمو دستگاه هسته ای رو فلج و بتن ریزی کنیم که قابل اعتماد بودن یا نبودن روسیه برای غرب پرستان مهم شده؟!؟
ای همه چیز دان.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه نمی گفتی مردم متوجه نمی شدن.
ای پورفسور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Estonia
برای تو آدم مفلوک نگفته
reza
آقای شریعتمداری در اینکه آمریکا در حق ملت ما ظلمهای زیادی کرده شکی نیست میشه خواهشا یکی از لطفهایی که روسیه در حق این ملت (تاکید میکنم ملت و نه دولتها) کرده رو برای ما بگید تا ما هم بدونیم دوستی روسیه با ما چه شکلیه؟
Colombia
نخستین صنعت ذوب آهن و زیر ساخت انرژی هسته ایی را روسیه در ایران ساخت،
روسیه چند بار قطعنامه های ضد ایرانی را وتو کرد ،
روسیه به آمریکا و اسراییل، اجازه حمله به ایران را نداد ،
روسیه همراه با ایران در حال جنگ با تکفیری هاست.
در حالیکه همه دنیا (وابستگان غرب)روابطشان را با ایران قطع کردند، روسیه روابطش را هیچگاه با ایران قطع نکرد و سخنانی دوستانه درباره ایران داشت.
روسیه به ایران احترام میگذارد در حالیکه آمریکا و غرب همواره ایران را تهدید میکنند.
اشتباهت اینه که همه حکومت ها رو در مقابل مردم قرار دادی، در حالیکه حکومت لزوماً مقابل مردم نیست.
یکی از لطف های روسیه این بوده که نیروگاه هسته ای ایران رو تکمیل کرد تا برق هسته ای برسه ه همه خونه ها و دچار قطعی برق نشی. کمک دیگش به مردم سوریه هست که استقلال کشورشون رو از دخالت بیگانگان حفظ کنن.
Estonia
همین که همراه ما علیه داعش که بزرگترین معضل جهان اسلام است موضع صریح و قاطعی گرفته و در داخل کشور موش نمیدونه و در امور کشور ما دخالت نمی کنه و در فتنه 88 دخالت نداشته و از فتنه گران داخلی حمایت نکرده و در برجام از مواضع دولت ایران حمایت کرده لطف کرده !
مسعود دیپلمات
به نظر می آید توصیفی که جناب آقای شریعتمداری از برخی مسئولان و مراکز داخلی در رابطه با 1- بزک کردن و 2- سرپوش نهادن و 3....
مهدی
درود فراوان براقای پوتین . با این که پوتین فرد مسیحی است اما بیشتراز مسلمانان و شیعیان ارزش و جایگاه امام خامنه ای را می داند واین کار پوتین باید درس برای مسلمانان باشد که چنین رهبری دارند.
به نظر من جناب پوتین برای اسلام مفید تر از بسیاری از سران کشورهای اسلامی بوده است .