پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ناامیدترین کشور اروپایی

شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 175061
بحران اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری باعث شده تا بسیاری از اروپایی ها دست به خودکشی زده و در این میان مردم لیتوانی ناامید تر از بقیه کشورها اند.

به گزارش مهر گسترش روزافزون خودکشی در سال‌های اخیر باعث شد تا سازمان جهانی بهداشت روز ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) را به عنوان "روز جهانی پیشگیری از خودکشی" معرفی کند و در این روز برای برخی کشورها برنامه‌های خاصی در نظر بگیرد.

در حال حاضر خودکشی برای افراد ۱۵ تا ۴۴ سال یکی از عوامل اصلی مرگ است و خودکشی‌های نافرجام حدود ۲۰ برابر تعداد خودکشی‌هایی هستند که به مرگ منجر می‌شوند.

هم اکنون آمار خودکشی در جهان ۱۶ نفر به ازای هر صد هزار نفر است و بطور متوسط در هر ۴۰ ثانیه یک ‌نفر خودکشی می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده در هر سال بیش از یک میلیون نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، زیرا میزان خودکشی در چند دهه اخیر به میزان ۶۰ درصد در جهان افزایش داشته است.

البته بحران اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری باعث شده تا اروپایی ها بیشتر از کشورهای آسیایی دست به خودکشی بزنند و آمار خودکشی در میان این کشورها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به طور چشمگیری افزایش یافته است.

مجله پزشکی "لانست" در یک تحقیق جدید اعلام کرد آمار خودکشی در شش کشور اتریش، فنلاند، یونان، ایرلند، هلند و انگلیس در سال ۲۰۰۸ به طور میانگین ۷ درصد در افراد کمتر از ۶۵ سال افزایش داشته است.

این مجله انگلیسی این اطلاعات را از ۱۰ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ بدست آورده است. در این تحقیق آمار خودکشی شش کشور اروپایی از جمله اتریش، فنلاند، یونان، ایرلند، هلند و انگلیس قبل از سال ۲۰۰۴ و چهار کشور جمهوری چک، مجارستان، لیتوانی و رومانی که پس از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا در آمدند، مورد بررسی قرار گرفته است.

در پی بحران اقتصادی آمار خودکشی در یونان ۱۷ درصد و در ایرلند ۱۳ درصد افزایش داشته است. این درحالیست که اقدام به خودکشی در کشورهایی که پس از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا در آمدند، نسبتا در مقایسه با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر بوده است.

بر اساس پژوهش این مجله انگلیسی، آمار خودکشی در اتریش در سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به میزان ۵ درصد کاهش داشته و تنها کشور اروپایی بود که با کاهش آمار خودکشی در سالهای اخیر مواجه بود و بسیاری از مفسران دلیل این موضوع را حمایت شبکه های اجتماعی از بیکاران می دانند.

این درحالیست که با وجود حمایت گسترده شبکه های اجتماعی از بیکاران در فنلاند، آمار خودکشی در سالهای اخیر بیش از ۵ درصد افزایش داشته است و از هر ۱۰۰هزار جوان فنلاندی ۴۵ نفر دست به خودکشی می‌زنند.

آمار خودکشی در کشور لیتوانی که دارای جمعیت بیشتر مردان در مقایسه با زنان است در سال ۲۰۰۹ ، ۳۱.۵ درصد گزارش شده است و کشور مجارستان با ۲۱.۸ درصد خودکشی در جایگاه دوم این جدول قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *