شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

بورسیه ها همچنان بلاتکلیف اند

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب: 435567
با گذشت سه هفته از تشکیل کمیته بورسیه‌ها وضعیت دانشجویان بورسیه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حدود ۱۵ ماه از طرح پرونده بورسیه‌ها از سوی رئیس صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان می‌گذرد، بورسیه‌‌هایی که برخی با تنگ‌نظری آنها را بورسیه‌های غیر‌قانونی نامیدند و همچنان اصرار دارند آنها را غیرقانونی بدانند.

این پرونده در دوران حضور فرجی دانا در وزارت علوم باز شد و پس از حضور فرهادی در وزارت علوم پایان آن به یکی از اولویت‌های اصلی وی تبدیل شد اما پس از گذشته حدود هشت ماه از حضور فرهادی در وزارت علوم هنوز به سرانجامی نرسیده و دانشجویان بلاتکلیف بورسیه هنوز منتظر مشخص شدن وضعیت نهایی خود هستند.

اولین اقدام فرهادی درباره این پرونده ایجاد کمیته تجدید نظر برای بررسی وضعیت نتایج کمیته‌ای بود که در زمان نجفی در این وزارت‌خانه تشکیل شده بود. وی با اضافه کردن سه عضو جدید به کمیته به‌دنبال خاتمه دادن به بررسی این پرونده در وزارت بود.

در این زمان حدود ۶۰۰ اعتراض به این کمیته ارجاع داده شد و پس از گذشت چندین ماه وزارت علوم در اطلاعیه‌ای در اردیبهشت‌ماه سال جاری نتیجه جلسات این کمیته را اعلام کرد، نتیجه‌ای که حاکی از محرومیت ۳۹ نفر از تحصیل به‌دلیل ارائه اطلاعات غلط به مسئولان و تبدیل هزینه تحصیلی دانشجویان بورسیه به هزینه‌های شخصی بود.

پس از اطلاعیه وزارت علوم اخباری مبنی بر قانونی بودن نظر شورای بورس وقت و غیرقانونی بودن کمیته‌های تشکیل شده در وزارت علوم از سوی نمایندگان و به‌خصوص کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح شد.

حواشی این پرونده این بار پای وزیر علوم را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باز کرد و دادستان دیوان محاسبات و سایر مسئولان درگیر در این پرونده را به این کمیسیون کشاند.

فرهادی که در این مدت به‌دلیل نظر دیوان محاسبات مجلس در پرداخت هزینه‌های تحصیلی بورسیه‌‌ها از پذیرفتن بورسیه‌ها سر باز می‌زد پس از نظر صریح دیوان محاسبات در کمیسیون اصل نود بورسیه‌ها را قانونی دانست اما این پایان ماجرای بورسیه‌ها نبود.

در حالی که نمایندگان عضو کمیسیون اصل نود و سایر نمایندگان بر قانونی بودن بورسیه‌ها تأکید داشتند و خبر از تأیید و قانونی دانستن این بورسیه‌ها از سوی وزارت و وزیر علوم می‌دادند اما وزارت علوم در عمل از پذیرش این دانشجویان سر باز زد و دانشجویان بورسیه را به‌بهانه‌های مختلفی چون جایابی، عدم‌نیاز دانشگاه‌­ها و غیره در راهروهای دانشگاه‌ها و سازمان امور دانشجویان سرگردان کرد و عملاً از پذیرش عملی بورسیه‌های سالهای قبل طفره می‌رفت تا جایی که برخی از دانشجویان بورسیه با بسته شدن پروفایل آموزشی خود روبه‌رو بودند و علی‌رغم مراجعه به دانشگاه‌های زیاد همچنان به‌دنبال جایابی از این استان به آن استان سرگردان بودند.

در حالی که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مستندات خود را درباره وضعیت این دانشجویان و اختیارات قانونی وزیر وقت و شورای بورس درباره وضعیت دانشجویان بورسیه و مصوبات جلسه خود با وزیر علوم را در ۲۷ خردادماه به وزارت علوم ارسال کرد، اما وزارت علوم مصوبه کمیسیون اصل نود را اجرایی نکرد و این پرونده بین وزارت علوم و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در حال آمد و شد بود.

مسئولان قضایی و دیوان عدالت اداری نیز به‌دلیل مصوبه شورای عالی انقلاب حق دخالت در این پرونده را نداشتند و دانشجویان بورسیه سرگردان‌تر از همیشه به آینده مبهم خود چشم دوخته بودند.

رهبر انقلاب در تیرماه در دیدار با اساتید دانشگاه با ابراز تأسف از این‏که در موضوع بورسیه‌‏ها به عده‌‏اى ظلم شد، با تأکید بر این نکته که سمّى که در این موضوع به دانشگاه‏‌ها تزریق شد از بینش فکرى مبتنى بر سیاست‏‌کارى نشأت مى‏‌گرفت اعلام کرد این مسئله هم خلاف قانون، هم خلاف تدبیر و هم خلاف اخلاق بود، همین جا بود که این پرونده وارد فاز جدیدی شد.

فردای این روز کمیته‌ای با محوریت شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس کمیسیون اصل نود، وزیر علوم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و نماینده وزارت بهداشت با هدف بررسی بورسیه‌های باقی‌مانده تشکیل شد، به‌گفته پورمختار هدف از تشکیل این کمیته بررسی ۲۲۰ پرونده بورسیه‌ها بود و امکان دارد در یک جلسه مباحث کلی در این زمینه برطرف شود.

با وجود اینکه سه هفته از تشکیل این کمیته می‌گذرد و کمیته مذکور دو جلسه تشکیل داده است هنوز تصمیم مشخصی درباره بورسیه‌‌ها لحاظ نشده است. از طرفی واکنش مناسبی از سوی مسئولان وزارت علوم در این مدت نسبت به حل مشکل بورسیه‌ها دیده نشده است.

پورمختار بعد از جلسه دوم از احتمال ادامه یافتن جلسات این کمیته خبر داد و از مقاومت برخی از اعضا گفت.
هرچند برخی از دانشجویان بورسیه امید چندانی به این کمیته و نتیجه آن ندارند و همچنان بلاتکلیف به آینده خود می‌نگرند، باید دید نتیجه این کمیته چه خواهد شد و پرونده بورسیه به کجا ختم می‌شود.
https://jahannews.com/vdch-mnkq23nxmd.tft2.html
jahannews.com/vdch-mnkq23nxmd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من خودم اصلاح طلب هستم ولی خداییش دعواهای سیاسی را به دانشجویان و بورسیه ها نکشانید
اینها طبق قانون بورس شده اند و تخلفی اگر هم باشه از سوی مسئولان است. مرسی مازیار