شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۱
۱

متن‌ برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم

يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب: 388065
برنامه پیشنهادی محمود نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمود نیلی‌احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌های پیشنهادی خود را برای تصدی این وزارتخانه تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.

متن کامل این برنامه‌ها به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مقدمه

انقلاب اسلامی تغییر و تحولات اساسی در بنیادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی کشور رقم زد و در حوزه علم و فناوری، اندیشه و رهنمودهای امام (ره) در مورد دانشگاه و دانشگاهیان سرلوحه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی توسعه علوم، تحقیقات و فناوری گردید.

رهنمودهای برگرفته از بیانات ایشان همچون: «مستند بودن دین اسلام به برهان و اتکا به منطق و عدم هراس از آزادی بیان و قلم»، «تحمل برداشت‌های دینی جوانان، تلفیق فرهنگ فلسفی و نظری حوزه با فرهنگ تجربی دانشگاه»، «دانشگاه کارخانه آدم‌سازی، دانشگاه مبدا همه تحولات است» «مشورت و مشاوره، عدم درگیری و بحث چهره به چهره در محیط‌های دانشگاهی»، «انسجام و یکپارچگی جامعه دانشگاهی»، « و مرکز تربیت قرار دادن دانشگاه»، چشم‌انداز و غایت آموزش عالی کشور را ترسیم کرد.

انسجام و یکپارچگی در راهبری کشور با رهبر فرزانه کشور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و تاکیدهای مکرر ایشان بر ضرورت توسعه علمی کشور همچون گذشته راه را برای درنوردیدن افق‌های جدید در حوزه علم و فناوری هموار کرد و باعث ارتقای بیش از پیش شان و جایگاه دانشگاه و دانشگاهیان گردید.

در این راستا بیانات ایشان مبنی بر «توجه به معنویت در کنار علم»، «فلسفه ایجاد تشکل‌های دانشجویی برای رسیدن به ارمان‌ها»، « تاکید بر عدم محافظه‌کاری دانشجو و بیان صریح و روشن و آشکار وی»،« روحیه آرمان‌گرایی و تمسک به اصول فکری»،«ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی»،« علم رمز پیشرفت و اقتدار یک کشور»،« تاکید بر توسعه کیفی در کنار رشد کمی و توجه به عمق کیفیت، همچون گذشته»،« چراغ راه مسئولین و جامعه دانشگاهی بوده، هست و خواهد بود.

براین اساس باید گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و ترسیم نقشه راه توسط معمار کویر انقلاب و ادامه آن توسط رهبر فرزانه انقلاب، آغاز راه نوآوری‌های علمی مبتنی بر ارزش‌های دینی درجامعه بود و دستاورد شگرفی به دنبال داشت، دستاوردهایی که ایران امروز را به یک قدرت منطقه‌ای خود بنیاد تبدیل نموده و آن را الام‌بخش و سرمشق کشورهای مسلمان و عقب‌نگه‌داشته شده، کرده است.

در این راستا بی‌شک، سهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین‌المللی شناخته شده است و مهم‌ترین عامل در تحقق چشم‌انداز و افق ترسیم شده در اسناد بالادستی محسوب می‌شود و نظام آموزش عالی، به دلیل سر و کار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل دادن به سرمایه انسانی کشور، در توسعه و تعالی علمی و فرهنگی همه جانبه و احیای هویت تمدنی ایران اسلامی، نقش پیشران و موتور محرکه را برعهده دارد. براین اساس سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت در دولت یازدهم نیز اهمیت می‌یابد و همه گروه‌های ذی‌نفع، ذی‌صلاح و ذی‌علاقه انتظار دارند که وزارت متبوع با مشی تدبیر و اعتدال، سکان هدایت علم و فناوری جامعه به سوی تعالی و پیشرفت را با بهترین کیفیت عملکردی به دست گیرد.

با توجه به موارد مذکور، این برنامه با رویکردی آینده‌نگر و منعطف و براساس اسناد بالادستی زیر تهیه و تدوین شده است:

۱- دیدگاه‌ها و ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری - بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری

- سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴
- سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه
- سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی در تاریخ ۲۹ شهریور ۹۳

۲- قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی

- قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه
- قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- قانون حمایت از هیات‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات

۳- مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

- سند نقشه جامعه علمی کشور
- سند دانشگاه اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


1- ایشان دارای کمترین سابقه اجرایی است پس چگونه می تواند به یک باره وزیر شود؟؟!!

2- ایشان زاییده و منتخب سیستم پادگانی توفیقی در عزل و نصب های کذایی است پس احتمال زیاد می رود که طبق همان روش پیش برود.

3- گفته می شود ایشان در سال 88 از تعطیل کنندگان امتحانات درسهای خود برای شرکت دانشجویان در تجمعات غیر قانونی فتنه 88 بوده است. این مساله باید کاملا شفاف تبیین شود.

4- همین قول و قرارهایی که ایشان در حال حاضر اعلام می کنند، آقای دکتر فرجی دانا نیز بیان می کردند؛ چه تضمینی وجود دارد که همانند وزیر سابق خلف وعده نکنند؟ آیا باز هم باید شاهد پرداخت هزینه ای مانند استیضاح و حواشی آن در آینده نزدیک باشیم؟

5- دقیقا چه موضع مشخصی درباره بازگشت دانشجویانی که مشکل امنیتی داشته و وزارت اطلاعات (طبق افشاگری آقای بیژن نوباه در جلسه استیضاح وزیر) مخالف کتبی خود را اعلام کرده بود، دارند؟ این افراد دارای فعالیت ضد انقلابی و از جدایی طلبان بوده اند.

6- ایشان که گفته اند "از کسانی که موضع‌گیری شفاف در قبال فتنه ندارند، در وزارت علوم استفاده نخواهد کرد":

آیا حاضر به عزل این افراد هستند:

الف) آقای دکتر میلی منفرد معاون آموزشی فعلی که فعال فتنه بوده اند؛

ب) آقای دکتر صدیقی رییس فعلی سازمان دانشجویان که مسبب هتک حرمت دانشجویان بورسیه هستند و مراجع ذیصلاح امنیتی و اطلاعاتی با منصوب شدن وی در این پست مخالفت کرده بودند؛

ج) آقای دکتر سمنانیان رییس فعلی مرکز هیات امنای وزارت علوم که دارای صلاحیت این پست از نظر مراجع ذیصلاح اطلاعاتی و امنیتی نبوده اند؛