پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نداریم

جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 388966
رئیس حزب اسلامی «النهضه» تونس، روز پنجشنبه، اعلام کرد این جنبش نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی کشور ندارد و همچنین از تشکیل دولت وحدت ملی حمایت می‌کند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از «الشرق الاوسط»، «راشد الغنوشی» رئیس حزب النهضه تونس، دیروز در کنفرانس خبری اعلام کرد، حزب النهضه به عنوان یک طرف سیاسی به موضوع انتخابات ریاس‌جمهوری آتی اهمیت می‌دهد. این حزب برای این انتخابات گزینه‌ای ندارد اما روز یکشنبه نشستی را با اعضای شورا جهت رایزنی در این‌خصوص و بررسی گزینه‌های مطرح شده و همچنین طرح دولت توافقی، برگزار خواهد کرد.

الغنوشی با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر تونس و پیروزی حزب سکولار «نداء تونس» در آن، گفت: حزب پیروز در انتخابات پارلمانی مسئول تشکیل دولت است.

وی با اعلام اینکه تاکنون با حزب النهضه برای رایزنی درباره تشکیل دولت تماسی گرفته نشده است، اعلام کرد: النهضه از گزینه تشکیل دولت ملی که دارای پایگاهی گسترده باشد، حمایت می‌کند.

رئیس حزب النهضه ضمن ابراز نگرانی از بازگشت حکومت تک‌حزبی به تونس و تسلط یک حزب مشخص بر همه ارکان دولت، افزود: « تونس با ۵۱ درصد سامان نمی‌یابد بلکه با توافق و ائتلاف مدیریت می‌شود؛ چرا که تونس در مرحله گذار است و نتایج انتخابات نیز آن را نشان داد و مردم نیز رای اکثریت را به هیچ حزبی ندادند و این بهترین دلیل برای گذار تونس به سوی دموکراسی است.»

براساس این گزارش، هیئت عالی مستقل انتخابات تونس، صبح دیروز –پنجشنبه- نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد و براساس آن، حزب سکولار «نداء تونس» با کسب ۸۵ کرسی در پارلمان جدید در صدر قرار گرفت و حزب النهضه با ۶۹ کرسی جایگاه دوم این انتخابات را از آن خود کرد.

با توجه به نتایج اعلام شده، هیچ‌یک از احزاب اصلی تونس نتوانسته است اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمانی را به دست آورند، چرا که احزاب باید بتوانند نصف به‌اضافه یک، یعنی حدود بیش از ۱۱۰ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند تا بتوانند به‌تنهایی دولت را تشکیل دهند، بنابراین حزب پیروز انتخابات برای تشکیل دولت به ائتلاف با دیگر احزاب نیامند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *