جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چرا کی‌روش در میان برترین‌های آسیا نبود؟

دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب: 458661
رییس فدراسیون فوتبال ایران مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال آسیا در سال 2015 را بسیار ضعیف ارزیابی کرد. وی همچنین در مورد نبود نام تیم ملی فوتبال و کارلوس کی‌روش در جمع نامزدهای برتر توضیح داد.
 به گزارش جهان، علی کفاشیان در گفت‌وگو با  ایسنا، پس از برگزاری مراسم انتخاب بهترین‌های سال فوتبال آسیا در دهلی نو، در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله فضای این مراسم نسبت به سالیان گذشته، میزبانی دهلی نو برای اولین بار، عدم توجه به فوتسال بانوان و فوتبال ساحلی درمیان برترین‌های سال آسیا، اختصاص عمده جوایز به فوتبال ژاپن، پیشنهاد میزبانی جزیره کیش برای برگزاری مراسم سال و سالیان آینده بهترین های فوتبال آسیا، علت نبود نام تیم‌های ملی فوتبال ایران و کارلوس کی‌روش در میان نامزدهای برترین تیم های ملی فوتبال و برترین مربیان سال فوتبال آسیا صحبت‌هایی را مطرح کرد که در ادامه آن را می‌خوانیم.
 
* فضای برگزاری مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال آسیا در سال 2015 را چگونه ارزیابی کردید؟
آیا دهلی نو که برای اولین بار میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده داشت به خوبی توانست از پس کار بربیاید و این مراسم را با کیفیت بالایی برگزار کند؟
 
فضای مراسم نسبت به سال و سالیان گذشته خیلی ضعیف‌تر و پایین‌تر بود و در مجموع شاهد میزبانی خوبی نبودیم. حتی در بخش‌های مختلف فوتسال و یا باشگاه‌های برتر فوتسال دعوت‌های لازم صورت نگرفته بود، در بخش فوتسال بانوان و فوتبال ساحلی نیز جوایزی اهدا نشد. از میان نامزدهای مختلفِ بخش های مختلف برترین های فوتبال آسیا تنها چند نفر به مراسم دعوت شده بودند تا جوایز به آن‌ها اهدا شود، در حالی که باید طبق روال افراد نامزد در بخش‌های مختلف به مراسم دعوت شوند و حضور داشته باشند تا پس از آن نفر برتر نسبت به سایرین مشخص شود. به هر حال مراسم انتخاب بهترین‌های سال فوتبال آسیا در دهلی نو مختصر و ضعیف برگزار شد و چندان رضایتبخش نبود.
 
* چرا همانند سالیان قبل، مراسم انتخاب برترین های فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی که مقر کنفدراسیون فوتبال آسیاست برگزار نشد و برای اولین بار شاهد میزبانی شهری همچون دهلی نو بودیم؟
 
همه می‌دانیم که مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی است که هرساله انتخاب مراسم بهترین های فوتبال آسیا در آن‌جا برگزار می شود اما برای مراسم امسال دهلی نو پیشنهاد خود را به AFC ارائه کرده بود و توانست میزبانی این رقابت‌ها را بر عهده گیرد. ما نیز قصد داریم برای سال یا سال‌های بعد کیش را برای میزبانی مراسم انتخاب بهترین‌های سال فوتبال آسیا به AFC پیشنهاد کنیم. هر جایی که توانمندی داشته باشد می تواند میزبان برگزاری این مراسم باشد. ان‌شالله مسئولان برگزارکننده مراسم نیز به ایران بیایند و توانمندی کشور را برای برگزاری این مراسم ببینند تا بتوانیم شاهد میزبانی ایران در مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال سال آسیا باشیم. ما این پیشنهاد را به AFC ارائه خواهیم کرد و امیدواریم که بتوانیم کسب میزبانی کنیم.
 
* در مجموع ژاپنی‌ها در بخش‌های مختلف توانستند به نوعی جوایز را به خود اختصاص دهند. این موضوع ناشی از کیفیت بالای فوتبال ژاپن در بخش های مختلف است یا اینکه آن‌ها از لابی‌های خاصی در فوتبال آسیا برخوردارند؟
 
به هیچ وجه بحث لابی مطرح نیست. ژاپنی‌ها طی 20 سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را در بخش‌های فوتبال پایه، زیرساخت ها و توسعه‌ فوتبال داشته‌اند. این مساله مربوط به یک یا دو سال اخیر نبوده، آن‌ها در دراز مدت توانسته‌اند شرایط خود را به این میزان ترقی ببخشند. فعالیت‌های آن‌ها مربوط به یک دوره کوتاه مدت نیست. فوتبال ژاپن از بودجه بسیار بالایی برخوردار است و توانسته با برنامه‌ریزی مدون شرایط خود را ارتقا بخشد و امروز شاهد آن هستیم که در مراسم سال 2015 پس از یک سرمایه گذاری 20 ساله اکثر جوایز به ژاپنی‌ها اختصاص یابد، ما نیز باید بتوانیم سرمایه‌گذاری های لازم را انجام دهیم و برنامه ریزی های مدونی را داشته باشیم تا در بخش های مختلف از جمله فوتبال پایه و زیرساخت ها موفق شدیم و کار خود را بهتر پیش ببریم. این فعالیت‌ها تنها مربوط به یک بخش یا نهاد خاص در فوتبال نیست بلکه بحثی کلان است که مجموعه گسترده‌ای را در برمی‌گیرد که این مجموعه باید با هماهنگی‌ و مدیریت صحیح ارتقا یابد.
 
* تیم ملی فوتسال بانوان ایران توانسته بود به عنوان قهرمان آسیا کار خود را دنبال کند اما در این مراسم هیچ جایزه‌ای به بهترین تیم فوتسال بانوان و یا بهترین فوتسالیست زن اهدا نشد. این موضوع علت خاصی داشت؟
 
بیشتر جوایز در مراسم امسال به فوتبال اختصاص یافته بود. در فوتسال چه بخش تیم‌های ملی و چه بخش بهترین بازیکن زن جوایزی اهدا نشد بلکه تنها در ابتدای این مراسم بود که شیخ سلمان به عنوان رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا از تیم ملی فوتسال بانوان ایران که قهرمان آسیا شده بود تقدیر کرد. در مجموع بخش فوتسال بانوان و فوتبال ساحلی جایی در این مراسم جایگاهی نداشت و برترین‌های این دو رشته انتخاب نشدند. باید نگرش‌ها در فوتبال آسیا تغییر یابد و به رشته‌هایی همچون فوتسال و فوتبال ساحلی نیز توجه شود. بیشتر حواس در این مراسم به فوتبال و باشگاه‌های فوتبال اختصاص یافته بود اما باید بدانیم که فوتسال و فوتبال ساحلی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و باید نگاه‌ها به این دو رشته در آسیا تغییر یابد. نه تنها فوتسال بانوان بلکه فوتبال ساحلی نیز در مراسم انتخاب بهترین‌های سال 2015 فوتبال آسیا در دهلی نو دیده نشدند. باز هم تاکید می کنم که بیشتر توجه‌ها به جام باشگاه‌های فوتبال آسیا و جام ملت‌های آسیا اختصاص یافته بود. هیچ کس منکر اهمیت فوتبال نیست اما باید بتوانیم در کنار آن فوتسال و فوتبال ساحلی را نیز ببینیم و به آن‌ها توجه کنیم.
 
* فوتسال مردان ایران توانست وحید شمسایی را به عنوان بهترین فوتسالیست آسیا و باشگاه تاسیسات را به عنوان بهترین باشگاه فوتسال آسیا در میان برترین های سال فوتبال AFC داشته باشد و به نوعی فوتسال بازهم جور فوتبال را کشید.
 
فوتسال ایران همواره در آسیا حرف اول را زده و از توانمندی بالایی برخوردار است. ما در فوتسال پتانسیل‌های بالایی داریم که انتخاب ایرانی‌ها در این زمینه تایید کننده این مساله است. باید در ادامه راه نیز با برنامه‌ریزی‌هایی که داریم و سرمایه گذاری بهتر نه تنها شرایط را حفظ کرده بلکه ارتقا بخشیم. ما تنها نباید نگاه‌مان به فوتسال آسیا باشد بلکه باید به کسب جایگاه‌ بهتر در فوتسال جهان فکر کنیم و در میان بهترین تیم های فوتسال جهان چه در بخش مردان و چه در بخش زنان قرار گیریم.
 
* اماراتی‌ها با حضور دو نماینده در جمع سه بازیکن برتر فوتبال آسیا زنگ خطر را برای سایر تیم‌ها و بازیکنان قاره کهن به صدا درآوردند. در نهایت نیز احمد خلیل از امارات به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا انتخاب شد. به نوعی انتخاب بهترین بازیکن سال فوتبال آسیا مهمترین بخش این مراسم است. فکر نمی‌کنید اماراتی‌ها با اینکه در سالیان اخیر ظرفیت‌های بالایی نداشتند اما امروزه توانسته‌اند برای خود جایگاهی را در فوتبال آسیا پیدا کنند.
 
قطعا همین‌طور است. مطمئنا سرمایه گذاری و برنامه ریزی کلان دو مقوله اصلی پیشرفت و توسعه در فوتبال هستند. اماراتی‌ها باشگاه‌های قوی در فوتبال دارند و سرمایه گذاری زیادی را در چند سال اخیر انجام داده‌اند. علاوه بر این آن‌ها توانسته‌اند بازیکنان خوبی را جذب کنند و شرایط را به خوبی برای خود پیش ببرند.
 
* این اتفاق کار را برای فوتبال ایران در آسیا سخت نمی‌کند؟‌
 
مطمئن باشید در آینده رقبای سخت تری را پیش رو داریم. حتی مسیر صعود به جام جهانی برای ما سخت‌تر می شود. تیم‌ها به سرعت در حال پیشرفت هستند و با برنامه‌ریزی،‌مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری کلان فوتبال خود را ارتقا بخشیده‌اند. ما نباید نگاه‌مان به گذشته باشد بلکه باید خود را در شرایطی ببینیم که سایر تیم‌ها به سختی و با تلاش فراوان در حال توسعه هستند. همین موضوع کار را برای ما در آسیا سخت می کند و باید بدانیم که رقبایمان نسبت به قبل بهتر شده‌اند. همین مساله باعث می شود مسیر دشوارتری را تجربه کنیم حتی برای صعود به جام جهانی نسبت به قبل مسیر آسان‌تری نداشته باشیم.
 
* تیم ملی فوتبال ایران علی رغم اینکه در رنکینگ فیفا طی یکسال گذشته بهترین تیم آسیا بوده اما در میان نامزدهای بخش برترین تیم ملی فوتبال جایگاهی نداشت. تیم های ملی فوتبال استرالیا، کره جنوبی و ازبکستان سه نامزد دریافت جایزه در این بخش بودند که در نهایت نیز استرالیایی‌ها توانستند بر سکوی بهترین تیم ملی فوتبال آسیا بایستند. علت اینکه نام تیم ملی فوتبال ایران در میان تیم‌های برتر به چشم نمی خورد چه بود؟
 
یکی از دلایل اصلی نبود تیم ملی فوتبال ایران در بخش بهترین تیم های ملی فوتبال آسیا عدم موفقیت در جام ملت های 2015 استرالیا بود. ما در مقابل عراق و در ضربات پنالتی حذف شدیم و از صعود به مراحل بالاتر بازماندیم. علاوه بر این کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاه ویژه‌ای به لیگ قهرمانان فوتبال آسیا دارد. مطمئنا نبود تیم ملی فوتبال ایران در میان تیم‌های ملی برتر رابطه مستقیمی با عدم موفقیت در جام ملت‌های آسیا داشته است چرا که انتخاب برترین‌ها در این بخش شاخص‌هایی دارد که توسط AFC تعریف شده است و براساس آن‌ تیم های برتر و نامزدهای دریافت جوایز انتخاب می‌شوند.
 
* نام کی‌روش نیز در میان سه مربی برتر فوتبال آسیا دیده نمی‌شد، برداشت‌تان از این مساله چیست؟
 
قطعا زمانی که تیم ملی فوتبال شما در میان تیم‌های برتر جایگاهی نداشته باشد، برای تصاحب عنوان بهترین مربی فوتبال آسیا نیز سهمیه‌ای ندارید. انتخاب مربی برتر نیز با انتخاب بهترین تیم رابطه دارد. بنابراین یکی از دلایل نبود نام کی‌روش در میان مربیان برتر سال فوتبال آسیا این مسئله بود.
 
* اگر صحبت پایانی در ارتباط با مراسم دارید عنوان کنید و اینکه گویا قرار است به تهران بازگردید و پس از آن عازم کربلا شوید.
 
در رابطه با مراسم باز هم می گویم که نسبت به سال‌های قبل مراسم ضعیف‌تر و ساده تری برگزار شد. ویزای عراق را نیز گرفته ام، فردا به تهران می‌آیم و احتمالا به صورت پیاده راهی کربلا خواهم شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *