شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
تحلیلی بر تحولات آینده منازعات ایران و غرب در مبانی قدرت نیمه سخت

در جنگ اقتصادی ایران و آمریکا چه کسی پیروز می‌شود؟

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۲
کد مطلب: 356060
در جنگ اقتصادی ایران و ایالت متحده آمریکا به نمایندگی از تمامی کشورهای معارض، روزهای شیرین پیروزی نزدیک جمهوری اسلامی ایران است هر چند که برای رسیدن به پیروزی راه سختی را در پیش دارد.
به گزارش جهان، میلاد ذوالفقاری در وبلاگ "شهاب 3" نوشت:
«کشور ما به اقتصاد قوى و پایدار احتیاج دارد. من از سه سال یا چهار سال قبل، در سخنرانى‌هاى عمومى و بزرگ، به ملتمان، به عزیزانمان، به جوانانمان، به مسئولانمان تذکر دادم و گفتم بدانید توطئه‌ى دشمن، امروز متوجه به اقتصاد ماست. حالا ملاحظه می کنید؟ مى‌بینید که نشانه‌هاى این توطئه‌ى بزرگى که برایش برنامه‌ریزى کردند، یکى پس از دیگرى دارد ظاهر می شود».
 
اینها عبارات رهبری در اجتماع کارگران کارخانجات تولیدى داروپخش‌ در اردیبهشت ماه۹۱  بود که خلاصه عبارات ایشان در در کنار هم قرار دادن دو کلمه «توطئه‌ى دشمن» و «اقتصاد» فهم می شود.
 
پیشتر عبارت «توطئه‌ى دشمن» از زبان رهبر انقلاب اسلامی برای جنگ هشت ساله [جنگ نظامی و مسلحانه] و  شبیخون و تهاجم فرهنگی [جنگ نرم] که از اوایل دهه هفتاد وارد مباحث سیاسی و فرهنگی شد، بکار گرفته می شد و در منازعات ایران و غرب عبارت تعریف شده ای است که متهم ردیف اول هم همیشه ایالت متحده آمریکا در ایران بوده است.
 
 محمدرضا سبزعلی پور [رییس مرکز تجارت جهانی ایران] در گفتاری برای سایت دیپلماسی ایرانی معتقد است سال ۱۳۹۰ آغاز جنگ اقتصادی کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا با ایران بوده است.
 
هاله اسماعیل نژاد [کارشناس ارشد اقتصاد اسلامی] درباره فاز جدید منازعات ایران و غرب در طی سالیان گذشته می گوید که: «کشاندن جنگ از حوزه­ سیاست به اقتصاد به معنی شکست غرب در حوزه  سیاست و دیپلماسی است و نگه داشتن جنگ از نظر شدت در همین سطح نیز  نیز نشان دهنده هنر عملیاتی ایرانیان است کما این که در دو دهه گذشته غرب به دلیل استیصال در جنگ سیاسی تمایل بسیاری به جنگ نظامی پیدا نمود اما رهبری نظام با حربه هایی که در دست داشت، توانست غرب را از اقدام نظامی منصرف سازد و هزینه­ ی جنگیدن را در سطح پایین حفظ نماید.»
 
پس رهبر انقلاب اسلامی از طی چند سال گذشته  برای سطح پایین نگه داشتن هزینه های جنگ اقتصادی تبیین سیاست های کلی و راهبردهای اصلی را برعهده داشت که نامگذاری اقتصادی سالیان گذشته نمونه ای از این راهبردها می باشد.
 
امام خامنه ای خود نیز بر این امر تاکید می کند و در تابستان۹۱ در دیدار کارگزاران نظام اسلامی به صراحت بر این موضوع صحه می گذارد که: «من سال ۸۶ در صحن مطهر على‌بن‌موسى‌الرضا (علیه الصّلاة و السّلام) در سخنرانىِ اول سال گفتم که اینها دارند مسئله‌ى اقتصاد را پیگیرى می کنند؛ بعد هم آدم می تواند فرض کند که این شعارهاى سال حلقه‌هائى بود براى ایجاد یک منظومه‌ى کامل در زمینه‌ى مسائل اقتصاد؛ یعنى اصلاح الگوى مصرف، مسئله‌ى جلوگیرى از اسراف، مسئله‌ى همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله‌ى جهاد اقتصادى، و امسال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى. ما اینها را به عنوان شعارهاى زودگذر مطرح نکردیم؛ اینها چیزهائى است که می تواند حرکت عمومى کشور را در زمینه‌ى اقتصاد ساماندهى کند؛ می تواند ما را پیش ببرد. ما باید دنبال این راه باشیم.»
 
برای نمونه آنچه را که در ادامه می بینید نمودار عددی- تاریخی تبیین کلیدواژه “اقتصاد دانش بنیان” از سوی رهبر انقلاب اسلامی است که از سال ۸۹ [سال تشدید تحریم های اقتصادی] اقتصاد دانش بنیان را وارد تئوری ها و راهبردهای اقتصادی جمهوری اسلامی کرد و این روند در سال های بعد نیز ادامه پیدا کرد.
 
 

اقتصاد مقاومتی یکی از راهبردی ترین مسائلی بود که رهبر انقلاب اسلامی در بهمن۹۲ سیاست های کلی آنرا به دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ نمودند. این نیز جزء همان سیاست های راهبردی انقلاب اسلامی است که پیشتر رسانه های خارجی را واردار به موضع گیری در برابر سیاست های فرهنگی و سیاسی رهبری کرده بودند با تیتر ” Who Is Khameneie?”
 
دکتر حسن عباسی  [رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز] از اقتصاد مقاومتی رهبر انقلاب اسلامی اینگونه برداشت می نماید که: «تفکر حاکم بر دانشگاه های ما مثل خیلی از دانشگاه های دیگر جهان، تفکر اقتصاد لیبرالی و ایدئولو‍ژی اقتصادی لیبرالی شالوده اصلی نظام علمی دانشگاه های ما است. تلاش گذشته رهبر معظم انقلاب در طرح نظریه ی اقتصاد مقاومتی که متاسفانه در دوره ای خلط شد توسط بعضی کارشناسان آگاهانه و ناآگاهانه تحت عنوان اقتصاد ریاضتی، که ایشان متعرض به این قضیه شدند و فرمودند که منظور من اقتصاد ریاضتی نیست مقاوم سازی اقتصاد است. همانطور که عنایت دارید مسئله مهم دکترین اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصاد با بن مایه و شالوده اقتصاد لیبرالی و قلب آن که می شود مبحث دست نامرئی بازار آقای اسمیت که طبیعتا یک تقابل جدی و نسبی دارد که این نکته مهمی است.»
 
همیشه ابتکار عمل دست مهاجم است؛ به همین خاطر، او شیوه‌ى برخورد را انتخاب مى‌کند. شما بایستى هوشمندى خود را به کار ببرید و شیوه‌یى را که او در بین صدها احتمال انتخاب کرده است، پیدا کنید و به خودش برگردانید. آن وقتى که شما به عنوان دستگاه اطلاعاتى اسلام و حق، حمله مى‌کنید و به آنها ضربه وارد مى‌آورید، این معادله برعکس خواهد شد؛ یعنى آنها باید ببینند شما از چه شیوه‌یى استفاده مى‌کنید.
 
باید گفت در جنگ اقتصادی ایران و ایالت متحده آمریکا به نمایندگی از تمامی کشورهای معارض، روزهای شیرین پیروزی نزدیک جمهوری اسلامی ایران است هر چند که برای رسیدن به پیروزی راه سختی را در پیش دارد .
 
بی شک به نظر می رسد گراهام فولر [مأمور ویژه آژانس امنیت ملی ایالت متحده آمریکا در غرب و جنوب آسیا] که در گزارش فولر [ماجرای مک فارلین، فروش سلاح و آزادی گروگان ها، اوج دفاع، دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی، سال۱۳۸۸]  در یک برآورد اطلاعاتی ۵۰ صفحه ای از ایران، این روزها بیشتر به واقعیت در حال نزدیک شدن است که می گوید:
«آمریکا با اوضاع نامساعدی در مورد گسترش و بسط خط مشی جدیدیش در مورد ایران روبروست. سیر وقایع به طور عمده علیه منافع ماست. متاسفانه آمریکا هیچ برگی برای بازی با ایران را ندارد».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *